Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Thermostaat kapot  (gelezen 1037 keer)

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
Thermostaat kapot
« Gepost op: 03-04-2018 13:47 u »
Verdorie. Dit is een regelrechte ramp. Ik wil gaan brouwen met mijn speidel Braumeister, maar ik denk dat de thermometer/temperatuurregelaar daarin defect is.

Ik doe het water in de ketel en dan zegt hij dat het 44 graden Celsius is. Normaal begint mijn maisch op 64 graden, maar dan gaat ie onmiddellijk van 44 op een paar seconden naar 64. Dat kan toch helemaal niet.

Is de temperatuurregelaar of hoe noem je dat dan kapot? En kan ik nu nog brouwen?

Zouden jullie kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Jan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Thermostaat kapot
« Reactie #1 Gepost op: 03-04-2018 13:56 u »
Lijkt op een defecte thermostaat inderdaad, misschien wil de stekker er voor 30 sec. uit en daarna opnieuw opstarten nog helpen?  :weetniet:

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2018 13:57 u »
Kan ook de thermometer zijn

Offline Easywoods

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2018 13:58 u »
Kan ook de thermometer zijn

Helemaal waar, dat kan ook nog  :biersmile:

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2018 14:01 u »
En wat kan je daaraan doen? Ik heb de stekker er al een paar keer uitgehaald en in het begin geeft ie een juiste temperatuur. Maar al na een paar seconden gaat ie direct naar de 64 graden.

Kan ik nu nog brouwen?

Jan

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2018 14:07 u »
Denk dat je je ketel moet laten repareren voor je weer kan brouwen.

Offline Easywoods

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2018 14:15 u »
Denk dat je je ketel moet laten repareren voor je weer kan brouwen

Ben bang de lier alweer gelijk heeft... Balen  :huilen:

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2018 15:51 u »
Lijkt mij gewoon een temperatuursensor probleempje.
Wat je kan doen is de kabel van de temperatuursensor te bewegen en zien of dit de waarde be´nvloed. Kijk ook even of hij wel goed is aangesloten in de controller.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad op mijn Braumeister, gewoon even een nieuwe temperatuursensor besteld en zelf vervangen. Dat is heel makkelijk zelf te doen.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2018 16:05 u »
Weet er iemand hoe de die Speidel manueel moet instellen? Dat lukt me helemaal niet.

Alvast bedankt, Jan.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2018 16:14 u »
@ Brouwers, Had je toen alleen het insteekpunt van de sensor goed vastgedraaid, Brouwers? Of had je een hele nieuwe sensor gekocht? Jan En had je die in Duitsland besteld?

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2018 17:21 u »
@ Brouwers, Had je toen alleen het insteekpunt van de sensor goed vastgedraaid, Brouwers? Of had je een hele nieuwe sensor gekocht? Jan En had je die in Duitsland besteld?
Hele nieuwe sensor gekocht. Deze had ik besteld bij van der Kooy, maar denk dat andere hobbybrouwshops deze ook kunnen leveren. Bij mij leek het in de kabel zelf te zitten, als ik aan de kabel kwam ging de temperatuur alle kanten op

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2018 17:27 u »
Brouwers,

En was dat vervangen moeilijk?

jan

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2018 18:01 u »
Steek en dopsleutel heb je nodig. Kan wat lastig zijn om los te krijgen, vanwege de loctite die nu op de sensor zit. De nieuwe sensor even wat teflontape op de draad en er weer in steken. Is met 5 min wel vervangen. Het is dat ik geen Braumeister meer heb, anders stuurde ik wel wat foto's.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-04-2018 10:31 u »
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik heb net naar de winkel gebeld waar ik mijn Speidel heb gekocht en daar waren er 2 mogelijkheden. Ofwel wordt de controle-computer gemaakt (dat grijze bakje dat er vanvoor hangt) en dan moet het naar Duitsland opgestuurd worden. Ofwel koop ik opeens een nieuw computertje.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

jan

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #14 Gepost op: 04-04-2018 10:45 u »
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik heb net naar de winkel gebeld waar ik mijn Speidel heb gekocht en daar waren er 2 mogelijkheden. Ofwel wordt de controle-computer gemaakt (dat grijze bakje dat er vanvoor hangt) en dan moet het naar Duitsland opgestuurd worden. Ofwel koop ik opeens een nieuw computertje.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

jan

Tegenwoordig wordt veel electronica niet meer gerepareerd maar een compleet printplaat vervangen.
Je zou zelf moeten overwegen wat belangrijker voor je is. Of een paar weken niet brouwen of een nieuw computertje aanschaffen.
Als je nog in de garantie zit, kan je het computertje laten repareren en deze als reserve gebruiken.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 04-04-2018 12:11 u »
Mag ik nog efkens hardop denken? Ik zou graag willen weten wat jullie daarvan vinden.

Een nieuwe Speidel 20 liter kost 1475 euro. Het probleem is dat ik heel die informatica niet vertrouw. Als die computer nu wordt gerepareerd, dan ga ik altijd nog een schrik hebben dat hij elk moment kapot kan gaan. Met een nieuwe heb je dat natuurlijk niet.

Ik heb mijn Speidel nu ongeveer 5 jaar en ik heb daar ongeveer 75 keer mee gebrouwen. Misschien is die dan gewoon aan vervanging toe?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-04-2018 12:45 u »
Mag ik nog efkens hardop denken? Ik zou graag willen weten wat jullie daarvan vinden.

Een nieuwe Speidel 20 liter kost 1475 euro. Het probleem is dat ik heel die informatica niet vertrouw. Als die computer nu wordt gerepareerd, dan ga ik altijd nog een schrik hebben dat hij elk moment kapot kan gaan. Met een nieuwe heb je dat natuurlijk niet.

Ik heb mijn Speidel nu ongeveer 5 jaar en ik heb daar ongeveer 75 keer mee gebrouwen. Misschien is die dan gewoon aan vervanging toe?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan

Aangezien de Braumeister dermate simpel in elkaar zit zou ik niet de ketel volledig afschrijven en een nieuwe kopen. Je kan ook een nieuwe computer aanschaffen en zelf vervangen.
https://homebrewshop.be/nl/reserveronderdelen-voor-braumeister-20-liter/671-controller-voor-braumeister-20-liter.html
Scheelt je meer dan 1000 euro.

Je zou nog voor de zekerheid een bericht op het Braumeister forum kunnen plaatsen met de vraag of de computer kapot is of het ook aan de temperatuursensor kan liggen.

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2018 16:55 u »
Vervang gewoon die sensor. Dan weet je meer. Kost enkele euro's.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 04-04-2018 17:37 u »
Weet iemand wat voor sensor het is? Is het een NTC? Die kun je heel simpel doormeten met een ohm metertje van 4 euro van de Action.
Als iemand dat een keer bij zijn eigen goede sensor wil doen dan weet je wat de weerstand is bij 20 ║C.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 04-04-2018 18:39 u »
Hans, Sorry: maar dat is echt Chinees voor mij. NTC? Ohm metertje? Sorry: maar ik weet echt niet wat dat is. Jan

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #20 Gepost op: 04-04-2018 20:11 u »
Neem gewoon contact op met de klantenservice van Speidel, die helpen je echt wel verder. Het voorkomt wellicht dat je goed werkende onderdelen gaat vervangen ipv het kapotte onderdeel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 04-04-2018 22:35 u »
Hans, Sorry: maar dat is echt Chinees voor mij. NTC? Ohm metertje? Sorry: maar ik weet echt niet wat dat is. Jan
Zie bv https://www.circuitsonline.net/forum/view/137879 weerstand meet je bv in de stand ohm tussen de 2 aansluitingen op de stekker van de sensor (2000k, 200k, 20k, 2k 200) een NTC (Negetieve Temperatuur Coefficient) is een temperatuur afhankelijke weerstand waarvan de waarde kleiner wordt als de temperatuur toeneemt. Zo'n weerstand heeft een bepaalde waarde bij 25 graden meestal 10000 Ohm of zoiets. bij een IKEA thermometer bv 50000 Ohm (=50k, k=1000)  als je hem warm maakt en meet dan kun je zien of je weerstand meet en of die weerstand groter wordt bij verwarmen.

Bij de fout die jij hebt is de beste volgorde eerst bepalen of je sensor nog goed is, evt repareren of vernieuwen. Als de sensor nog heel is dan zit de fout in de elektronica, maar die is veel duurder.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #22 Gepost op: 05-04-2018 13:55 u »

Maak gewoon een afspraak met Niels in de homebrewshop en ga met dat ding er naar toe. Daar eerste de sensor vervangen en als dat niet helpt ook de computer. Het moet wel raar gaan als je niet met een werkende BM weer naar buiten gaat.

Offline Brouwton

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het kan altijd beter.
« Reactie #23 Gepost op: 05-04-2018 23:05 u »
Zie bv https://www.circuitsonline.net/forum/view/137879 weerstand meet je bv in de stand ohm tussen de 2 aansluitingen op de stekker van de sensor (2000k, 200k, 20k, 2k 200) een NTC (Negetieve Temperatuur Coefficient) is een temperatuur afhankelijke weerstand waarvan de waarde kleiner wordt als de temperatuur toeneemt. Zo'n weerstand heeft een bepaalde waarde bij 25 graden meestal 10000 Ohm of zoiets. bij een IKEA thermometer bv 50000 Ohm (=50k, k=1000)  als je hem warm maakt en meet dan kun je zien of je weerstand meet en of die weerstand groter wordt bij verwarmen.

Bij de fout die jij hebt is de beste volgorde eerst bepalen of je sensor nog goed is, evt repareren of vernieuwen. Als de sensor nog heel is dan zit de fout in de elektronica, maar die is veel duurder.

De sensor hoort bij 0 graden een weerstand te hebben van 1000 Ohm en bij 100 graden 1385 Ohm (info van Ralf Leukart van Speidel)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 06-04-2018 15:03 u »
De sensor hoort bij 0 graden een weerstand te hebben van 1000 Ohm en bij 100 graden 1385 Ohm (info van Ralf Leukart van Speidel)
Ok, dan is het een zgn PT1000. Dat is een weerstandssensor met positieve temperatuurcoefficienct (PTC) gemaakt van platina. Die zijn vrij gangbaar. Normaal zit daar een stekker aan met 3 draadjes (2 draadjes aan elke kant van de meet weerstand en nog een 3e draadje waarmee de meetcomputer weet hoe hij moet compenseren voor de weerstand van de aansluitdraden) een simpele variant bestaat ook met slechts 2 aansluitdraden. Als de sensot goed werkt moet kun je dus 1000 Ohm meten tussen 2 pootjes in de stekker en als er 3 pootjes zijn dan meet je bijna 0 tussen 2 andere pootjes. Met alleen 2 pootjes meet je dan 1000 Ohm.

Tags: