Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Het rare is dat ik volgens mij de goede kant in draai. Vlinderklep linksom, ribbelrand tegenstelling richting. Andersom draait vast. Ik snap er echt helemaal niks van. Het draait maar komt niet los.
Ik zag onlangs een tip om er met een dikke opvallende kleur een pijl op te plakken om de draairichting aan te geven voor allebei de delen.Scheelt een hoop gehannes en ellende.
Ik wilde na de hoofdvergisting wat gist aftappen omdat ik bij mijn laatste brouwsel een gistig smaakje waarnam. Dat zou mogelijk zijn gekomen door het te lang op de gist laten zitten.Het viel me nu alleen op dat er meer gist in het conische deel zit dan in de opvangbak. Hoe doen andere brouwers dit?
In 2 keer aftappen.
En dan? Er zit amper iets in de opvangbak en vooralsnog zakt de gist niet vanuit het conische gedeelte uit naar de opvangbak. Dan kan ik wel 2x aftappen maar tap ik alleen jongbier af.
Langer wachten, het zakt vanzelf uit. Volgende keer sneller aftappen.
Inderdaad. Niet te lang wachten met aftappen van gist om overtollige gist kwijt te raken...
Misschien leg ik het verkeerd uit of misschien begrijp ik het verkeerd, maar hier valt toch niet zo veel af te tappen? Het conische deel moet eerst uitzakken voor ik kan aftappen. Nu kan ik alleen dit aftappen: