Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp  (gelezen 188420 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: BrouwHulp
« Reactie #50 Gepost op: 15-08-2005 12:36 u »
Thanks mate .  :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #51 Gepost op: 16-09-2005 11:42 u »
Beste brouwers,

BrouwHulp voor OpenOffice.org versie 2.0 is nu te downloaden vanaf de sites van De Vier Broeders of Het Witte Paard. De kleurberekening is na enig puzzelen nu ook in deze versie goed geimplementeerd. In het zip-bestand zit zowel een versie voor versie 1.x als voor 2.0. De BrouwHulp is dus nu op elk besturingssysteem te gebruiken waar OpenOffice op draait.

Aangezien ik nu helemaal ben overgestapt op Linux (en OpenOffice), zal de Excel-versie niet langer ondersteund worden. OpenOffice is een uitstekend office-pakket, dat nog gratis is ook. Het kan moeiteloos MS-office bestanden inlezen en exporteren, dus waarom zou je nog langer het dure MS Office gebruiken? Zoals gezegd draait OpenOffice zowel onder Windows als onder Linux en Mac. Leve de open standaarden en open source software!

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #52 Gepost op: 16-09-2005 13:08 u »
Onwijs. Werkt uit de kunst.

Fijn om te zien dat je nu "Windows-af" bent. Het voelt een beetje alsof ik daar een bijdrage aan heb geleverd, maar dat is misschien iets te veel eer ;-).

Ik ga 'm vanavond meteen om mijn Mac zetten en mijn oude receptjes omzetten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 16-09-2005 17:46 u »
Hoi mannen,

Ik wil ook wel over, maar ik heb kinderen.
www.habbohotel.nl is hier een enorme rage op de scholengemeenschap.
Werkt Flash en shockwave ook op Linux?

:degroeten:

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #54 Gepost op: 16-09-2005 21:13 u »
Hoi,

Beetje off-topic, maarre... Flash werkt wel, Shockwave niet, voor zover ik weet.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 19-09-2005 09:18 u »
Onwijs. Werkt uit de kunst.

Fijn om te zien dat je nu "Windows-af" bent. Het voelt een beetje alsof ik daar een bijdrage aan heb geleverd, maar dat is misschien iets te veel eer ;-).

Ik ga 'm vanavond meteen om mijn Mac zetten en mijn oude receptjes omzetten.

Nou, ik ben nog niet helemaal Windows-af, want een aantal spellen die ik speel (en wil blijven spelen) draaien niet onder Linux. Daarnaast heb ik nog geen goed alternatief gevonden voor CorelDraw, waar ik mijn etiketten mee maak. Ook mijn scanner wordt niet ondersteund. Ongetwijfeld komen daar oplossingen voor. In ieder geval heb ik de laatste 2 weken windows niet meer opgestart, dus dat is een goed teken.

Al met al vind ik Linux veel prettiger werken (stabiel, je kunt alles wat je maar wilt naar je hand zetten, je hebt de beschikking over een enorme hoeveelheid uitstekende applicaties die nog gratis zijn ook) en ook KDE (de grafische schil) werkt veel prettiger dan windows.

Twee jaar geleden had ik al eens Linux geprobeerd, maar toen stuitte ik nog op een aantal hardware-problemen. Ondertussen is er veel veranderd. Linux is wat mij betreft nu echt een uitstekend windows-alternatief. Jammer dat er geen Linux-versie van Promash beschikbaar is, maar wie weet komt dat in de toekomst. Promash draaien onder Wine is behelpen, maar dat went wel.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 20-09-2005 14:16 u »
Hmmm, voor CorelDraw is wel een alternatief: Inkscape. Er is ook een windows versie, dus wie een mooi, gratis pakket wil hebben voor vectortekeningen: sla je slag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 23-09-2005 23:09 u »
Hoi Adrie,

Bedankt voor de tip! Dat Inkscape is inderdaad een bijzonder leuk programma.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 26-09-2005 11:36 u »
HIER staat een recensie van het programma.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #59 Gepost op: 27-10-2005 08:30 u »
Er zit toch nog iets niet lekker in de BrouwHulp (OOo versie)...

Bij mijn initiele overzetting heb ik in het "Mout" blad de zoekfunctie (ZoekType) vervangen door een LOOKUP(). Adrie heeft deze later aangepast tot een VLOOKUP(), welke beter past. Maar toch gaat het fout bij het selecteren van een biertype waar haakjes in de beschrijving voorkomen (bijv." Porter (Brown)").
De (v)lookup functie gaat uit van reguliere expressies, waarin de haakjes een speciale syntax hebben.

Enne, de klasse wordt niet meer automatisch ingevuld. Of was dit een bewuste aanpassing (gezien de kleur)?

gr.

Arjan

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 27-10-2005 09:07 u »
Beste Arjan,

Ik zal er binnenkort nog eens kritisch naar kijken, maar momenteel ontbreekt het me een beetje aan tijd ervoor. Ik heb mijn slaap momenteel hard nodig...

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #61 Gepost op: 27-10-2005 09:48 u »
Dat begrijp ik. Alles gaat goed met de kleine?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 27-10-2005 09:59 u »
Ja hoor, prima. Maar het zal nog wel even duren voor hij netjes doorslaapt.  :slaperig:  :ziek:

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #63 Gepost op: 16-11-2005 09:24 u »
Hoi Adrie,

Ik zat weer te worstelen met mijn "Porter (Brown)" en kwam zelf met een oplossing gevonden voor hierboven beschreven probleem. Nu kan je ook biertypen selecteren met haaktjes in de beschrijving.

Wat heb ik gedaan (op het tabblad "Biertypen"):

• In cel B4 heb ik een paar substitutie commando's gedaan om '(' om te zetten in '\(' en ')' in '\)';
  • Alle (v)lookup commando's gebruiken de waarde in B4 als uitgangspunt voor het zoeken van de bijbehorende waarden
  • Cel A4 (klasse) vult zich ook weer automatisch
  • Ik heb het cel-formaat van de cellen in rij 3 aangepast aan het formaat zoals gebruikt wordt in de lijst.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr
Arjan

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 17-11-2005 15:14 u »
Ha, bedankt Arjan, mooi werk!

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #65 Gepost op: 11-01-2006 09:56 u »
hoi Adrie.

zou het ook mogenlijk zijn om op de sheet waar je de hop in kan voeren ook een selectie van de soorte hop kunt maken zoals we het nu ook bij de mout doen, en dat we alleen het IBU gehalte en grammen zelf invoeren.

groet Arend :degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 11-01-2006 10:03 u »
Ik heb dat bewust niet gedaan, omdat er heel veel verschillende soorten en variŽteiten hop zijn en er ook steeds weer nieuwe beschikbaar komen. Het leek me praktischer dat de gebruiker zelf zijn hop invoert. Zo kun je bijvoorbeeld ook hoppen gebruiken die je zelf gekweekt hebt of die je uit Amerika, Nieuw Zeeland of waar dan ook hebt geÔmporteerd.

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #67 Gepost op: 11-01-2006 10:17 u »
oke ik begrijp je beweegredenen wel maar ik heb mijn eigen hop soorten in gevoerd, en nu zijn op brouwformulier de laatste hop soorten niet zichtbaar en hij neemt de berekening niet mee naar het brouwformulier dus vandaar mijn vraag.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 11-01-2006 10:22 u »
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar stuur je werkblad maar, dan zal ik er binnenkort eens naar kijken (zie icoontje e-mailadres).

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2006 23:22 u »
Ik heb "BrouwHulp" gedownload in open office formaat en vindt het een fantastische applikatie.
Alleen vind ik het jammer dat je niet rechtstreeks recepten kan invoeren met gewichten.
De verschillende mouttypes dienen nl als procentuele hoeveelheden ingevuld te worden.

groeten,

Bart

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 17-01-2006 09:45 u »
Ha Bart,

Dat is expres gedaan om recepten gemakkelijk te kunnen schalen. Veel mensen denken in procenten van de stort (bijvoorbeeld: in een tripel wil ik 10% MŁnchenermout en 10% suiker). Het is dan juist praktisch dat de BrouwHulp voor je uitrekent hoeveel je dan nodig hebt. Ook als je een ander brouwzaalrendement hebt, hoef je niet bij alle ingrediŽnten opnieuw uit te vogelen hoeveel je nodig hebt, maar wordt het automatisch uitgerekend.

ProMash werkt zoals jij aangeeft, maar dat vind ik vreselijk onhandig. Wellicht moet je er even aan wennen, maar dan zul je zien dat het een stuk praktischer werkt.

Offline BaDu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 06-03-2006 18:11 u »
VRAAGJE IVM BrouwHulp

In het tabblad Hop en Kruiden, kan berekend worden hoe bitter het te brouwen biertje zal worden.
Nu is mijn vraag --> Is de hoeveelheid (g) de effectief af te wegen hop, of slaat het op de aantal gram alfa's die we moeten toevoegen en is dus een kleine omrekening nog nodig?

Help me :weetniet:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 06-03-2006 18:56 u »
Hoi Bart,

Citaat
Nu is mijn vraag --> Is de hoeveelheid (g) de effectief af te wegen hop
JA:dansen: :elifant: :hoera:

Citaat
of slaat het op de aantal gram alfa's die we moeten toevoegen en is dus een kleine omrekening nog nodig?
NEE !>:( :neenee: :echtboos:

Wel moet je natuurlijk %alfazuren invullen.† :police:
Dat staat als het goed is op het pakje.† :lessmile:
Saaz is vaak 3,5%, en Goldings bijvoorbeeld 4,5%
Northern Brewer is vaak iets van 9%. Dit zijn ongeveer de getallen die je aan
kunt treffen op het pak hop.† :weetbeter:

Succes met brouwen Bart† :proost2:

:degroeten:

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #73 Gepost op: 07-03-2006 08:40 u »
Momenteel schaalt de hoeveelheid hop niet mee met de rest van het brouwsel (zoals bij mout).

Is het een idee om een extra kolom "Hoeveelheid (g/10l)" toe te voegen? Zdat ook de bitterheid gelijk blijft (als je bijv. in plaats van 10, 15 liter wilt brouwen).

gr.

Arjan

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 07-03-2006 09:49 u »
Ha Arjan,

Hoppie was me voor, maar hij geeft het goede antwoord. Wat betreft jouw suggestie: dat lijkt me een beetje verwarrend worden. Ik denk dat het goed is dat je in de sheet precies invult hoeveel hop je toe wilt voegen, zodat je niet bij het afwegen nog eens aan het rekenen moet slaan. De hoeveelheid wort geef je al eerder aan (bij mout).

Ik zal er eens over nadenken hoe dit opgelost kan worden. Ik kan natuurlijk inbouwen dat de hoeveelheid hop verandert zodra je het volume wort verandert.

Tags: