Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wiki-Hobbybrouwen.nl  (gelezen 75801 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Wiki-Hobbybrouwen.nl
« Gepost op: 07-10-2011 21:33 u »
Met enige trots kan ik jullie dat de site Wiki-Hobbybrouwen.nl gestart is sinds vandaag.

Het is de bedoeling dat de kennis van dit forum daar geconcentreerd aangeboden worden.
Discussies over de inhoud horen hier op het forum te gebeuren. Per slot van rekening is daar het forum voor.

Op dit moment kan nog niemand schrijven buiten mijzelf. Daar kan snel verandering in komen. Meld je aan bij Wiki-Hobbybrouwen.nl en stuur mij daarna een persoonlijk bericht via het forum. Ik maak je vervolgens lid van de groep gebruikers die schrijfrechten hebben. Op die manier kan niet de hele wereld teksten op de wiki aanpassen en is er meer controle over de inhoud van de wiki.
Dus als je de wiki mee wilt opbouwen meld je dan snel aan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
Re: Wiki-Hobbybrouwen.nl
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2011 21:35 u »
Met enige trots kan ik jullie dat de site Wiki-Hobbybrouwen.nl gestart is sinds vandaag.

Het is de bedoeling dat de kennis van dit forum daar geconcentreerd aangeboden worden.
Discussies over de inhoud horen hier op het forum te gebeuren. Per slot van rekening is daar het forum voor.

Op dit moment kan nog niemand schrijven buiten mijzelf. Daar kan snel verandering in komen. Meld je aan bij Wiki-Hobbybrouwen.nl en stuur mij daarna een persoonlijk bericht via het forum. Ik maak je vervolgens lid van de groep gebruikers die schrijfrechten hebben. Op die manier kan niet de hele wereld teksten op de wiki aanpassen en is er meer controle over de inhoud van de wiki.
Dus als je de wiki mee wilt opbouwen meld je dan snel aan.

:biersmile: ik zie alleen niet waar ik me aan kan melden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2011 21:38 u »
:biersmile: ik zie alleen niet waar ik me aan kan melden.

Ikke ook niet..... :)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2011 21:44 u »
Klik op inloggen (rechts onderaan) en daar kun je een account aanvragen.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2011 21:45 u »
Knop heeeeelemaal rechts onderin...

edit, iets te laat  ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2011 22:30 u »
Leuk initiatief,

Echter wat er in de wiki gezet moet wel een waarheid zijn waarover weinig discussie mag plaats vinden....en/of hoe gaat dat in zijn werk? Iedereen die een account heeft kan erin schrijven, maar wordt dat ook meteen zichtbaar? of is er een vorm van controle?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-10-2011 22:38 u »
Over de teksten moet inderdaad een grote mate van consensus bestaan. Dat kan bij voorbeeld door de verschillende mogelijkheden te benoemen.

Discussies over de inhoud van de wiki horen dus hier op het forum gevoerd te worden. Een mooi voorbeeld is het topic over de nieuwe norm voor het toevoegen van suiker voor de hergisting op de fles.

Iedereen die schrijfrechten heeft kan de tekst verbeteren dan wel aanvullen.
En die wijzigingen kunnen weer aangepast worden. Maar doe dat pas als er op het forum consensus bereikt is.

Maar zeker in het begin kunnen we beter nieuwe pagina's schrijven. Op die manier wordt de wiki gevuld.

Iedereen die zich inmiddels aangemeld heeft heb ik schrijfrechten gegeven.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 07-10-2011 22:42 u »
Iedereen die schrijfrechten heeft kan de tekst verbeteren dan wel aanvullen.
En die wijzigingen kunnen weer aangepast worden. Maar doe dat pas als er op het forum consensus bereikt is.

Wordt iedereen als auteur zomaar toegelaten ? Ik kan mij voorstellen (zonder mensen te benadelen en/of te discrimineren) dat er mensen zijn die best willen meewerken maar nog niet van alles genoeg kennis hebben...
Lastig aspect in deze denk ik...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-10-2011 22:59 u »
Wordt iedereen als auteur zomaar toegelaten ? Ik kan mij voorstellen (zonder mensen te benadelen en/of te discrimineren) dat er mensen zijn die best willen meewerken maar nog niet van alles genoeg kennis hebben...
Lastig aspect in deze denk ik...

Voorlopig wordt iedereen als schrijver toegelaten. Mocht blijken dat vaak teksten aangepast moeten worden dan kunnen de schrijfrechten ontnomen worden.

Ook beginnende brouwers kunnen nuttige inbreng hebben als het gaat om zaken waar beginners tegenaan lopen.

En gevorderde brouwers die al heel wat brouwsels achter de boeg hebben en heel wat berichten gepost hebben kunnen ook teksten schrijven waarbij mijn (of die van een ander) tenen krommen.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-10-2011 22:59 u »
Kan ik inloggen met mijn wachtwoord en gebruikersnaam van hier of moet ik een nieuwe aanmaken?

Beide werkt niet bij mij namelijk.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 07-10-2011 23:01 u »
Herstel.

Ik heb hem (mail) wel op mijn pc gekregen maar niet op mijn telefoon.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 07-10-2011 23:07 u »
Ook beginnende brouwers kunnen nuttige inbreng hebben als het gaat om zaken waar beginners tegenaan lopen.

Een wiki is natuurlijk niet om problemen te beschrijven, maar meer om processen (in dit geval) en feiten en waarheden te documenteren. Uiteraard zullen ook beginners dit kunnen (wellicht vanuit hun beroep)...

En gevorderde brouwers die al heel wat brouwsels achter de boeg hebben en heel wat berichten gepost hebben kunnen ook teksten schrijven waarbij mijn (of die van een ander) tenen krommen.

Tenen krommers zijn meningen. Als iets in de praktijk werkt dan iss het een feit....dat je er niet bij sweert...is niet relevant... ;)

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #12 Gepost op: 07-10-2011 23:08 u »
Nou, ik zie mezelf nog lang niet als capabel genoeg om mee te doen, dus doe ik niet mee.

Overigens vrees ik met groten vreze, en ik heb royale ervaring met Wikipedia, dat de hardschreeuwers en de langschreeuwers aan het langste eind zullen gaan trekken.

Er zijn hier over heel wat onderwerpen grote verschillen van inzicht: dat is mij wel al opgevallen. Ik zou er zo een stuk of 5 kunnen opnoemen. Komen die verschillen van inzicht als zijnde gelijkwaardig naast elkaar te staan? Of komen er eindeloze ruzies over? Of zijn er mensen die uitmaken welk inzich juist is danwel onjuist?

In elk geval: sterkte ermee en succes. Ik zou er niet aan begonnen zijn ...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-10-2011 23:15 u »
Mooi initiatief, maar Jacques kennende wordt dit een zeer streng gereguleerde Wiki,
waarbij enig ander inzicht dan de zijne het daglicht niet zal aanschouwen.
Ik pas nu al ha ha.

;D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 07-10-2011 23:17 u »
Bij het brouwen van bier is er niet n waarheid. Daarom moeten er mijn inziens de verschillende mogelijkheden naast elkaar beschreven worden. Daarbij kan natuurlijk wel vermeld worden dat het merendeel van de leden van het forum een bepaalde voorkeur heeft.

Het "ruzie" maken hoort hier op het forum te gebeuren. Meestal komt er na verloop van tijd wel een gemeenschappelijk standpunt uit.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 07-10-2011 23:25 u »
Jacques,

Wordt de wiki dan niet een soort vervanging van de website?  :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-10-2011 23:30 u »
Het "ruzie" maken hoort hier op het forum te gebeuren. Meestal komt er na verloop van tijd wel een gemeenschappelijk standpunt uit.

Daar heb je een punt.
Mooi initiatief; met de kennis alhier zal het een solide verzameling worden.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 07-10-2011 23:36 u »
Jacques,

Wordt de wiki dan niet een soort vervanging van de website?  :)

Ja! met de tijd zal de site (dus niet het forum) steeds meer uitgekleed worden. En tegelijk vult de wiki zich steeds meer.
Het grote voordeel is dan dan dat bijvoorbeeld de pagina over clubs of leveranciers aangepast kan worden anderen. Dit zal hoop ik de actualiteit van de pagina's ten goede komen. In ieder geval kunnen dan leden van de verenigingen de teksten aanpassen. Er verandert namelijk regelmatig wat aan deze informatie.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 07-10-2011 23:43 u »
Goed initiatief op het forum is het lastig om de juiste informatie compleet te vinden.  :duimop:
Inderdaad is er een dosis moed voor nodig om een wiki te beginnen.

Hoe en waar kan er gereageerd worden op een artikel op de wiki?
Moet er een nieuw topic geopend worden of komt er een "wiki" topic al de toog waar zaken besproken kunnen worden?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 08-10-2011 00:06 u »
Goed initiatief op het forum is het lastig om de juiste informatie compleet te vinden.  :duimop:
Inderdaad is er een dosis moed voor nodig om een wiki te beginnen.

Hoe en waar kan er gereageerd worden op een artikel op de wiki?
Moet er een nieuw topic geopend worden of komt er een "wiki" topic al de toog waar zaken besproken kunnen worden?

Ik wil een apart board aan gaan maken voor de wiki discussies. Waarschijnlijk zal ik dat morgen doen.

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #20 Gepost op: 08-10-2011 00:15 u »
Zie ook nog een typfoutje staan: bramder ipv brander

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 08-10-2011 00:17 u »
Zie ook nog een typfoutje staan: bramder ipv brander

Bedankt om er op te wijzen. Als je je eigen aangemeld had had je het meteen kunnen wijzigen.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #22 Gepost op: 08-10-2011 09:39 u »
De site an sich komt op mij wat raar over. Ik voel met er niet thuis, en snap weinig van de navigatie. Ik raak snel de weg kwijt, mis een duidelijke link naar de beginpagina?
Als ik via google (zoekende naar info) op deze wiki terecht zou komen, zou ik 'm in ieder geval snel sluiten.

Persoonlijk had ik ook gewoon wiki.hobbybrouwen.nl genomen, het is immers een verlengde van deze site.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 08-10-2011 09:55 u »
Zo links en rechts moet er nog wat veranderd worden. Dat geldt ook voor de navigatie.
De wiki is nog in opbouw.
En ook ik moet nog leren hoe het allemaal werkt.

Zo heb ik net pas ontdekt dat degenen die zich aangemeld hadden niets konden doen. Dat is inmiddels verholpen.

Het is geen subdomein van Hobbybrouwen.nl in verband met de beschikbare ruimte. En de hele site verhuizen wilde ik eerlijk gezegd niet. Met de hoster van deze site is in de loop der jaren een goede band opgebouwd.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 08-10-2011 09:57 u »
Lijkt mij een heel mooi initiatief, maar wat je daar opschrijft moet liefst wel een beetje wetenschappelijk verantwoord zijn en of de algemeen geaccepteerde waarheid weergeven. Hoe dat in de praktijk gaat werken zie je alleen als je eraan begint. Wel goed denk ik om in ieder geval enkele beheerders te hebben om als scheidsrechter op te treden.
HansH 

Tags: