Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wiki-Hobbybrouwen.nl  (gelezen 59662 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Wiki-Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 10-10-2011 13:26 u »

Ik kan mij niet registereren. Hij blijft zeggen dat de captcha niet goed is ingevuld. En dat is wel zo. Hoofdletters, kleine letters, Chromium of Firefox, het maakt niet uit.

Dat had ik ook, maar ik dacht dat 't aan mij lag.

Hopbier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 10-10-2011 13:40 u »
Hmm,

Dan zal ik dat wat anders instellen.

Een test account ging bij mij overigens zonder problemen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 10-10-2011 13:46 u »
Aangepast.

Offline ernie_

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 10-10-2011 14:51 u »
Erg leuk initiatief.

Hebben jullie ook al eens gekeken op het bierwoordenboek: http://www.bierwoordenboek.eu/

Zit je aan dat layout vast? De meeste wiki's zijn wit. (detail)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 10-10-2011 16:46 u »
Ik zie ook brouwsoftware:
Kan ik daar ook iets vertellen over ConfoMash?
Of iets over de glazen CCT?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 10-10-2011 16:55 u »
Erg leuk initiatief.

Hebben jullie ook al eens gekeken op het bierwoordenboek: http://www.bierwoordenboek.eu/

Zit je aan dat layout vast? De meeste wiki's zijn wit. (detail)

Dit hoeft zeker geen kopie te worden bestaande sites.

Die licht gele kleur is bewust gekozen om zo aan te sluiten bij de lay-out van dit forum. De bedoeling is dat de wiki het verlengde wordt van het forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 10-10-2011 16:56 u »
Ik zie ook brouwsoftware:
Kan ik daar ook iets vertellen over ConfoMash?
Of iets over de glazen CCT?

Het is de bedoeling dat daar een vergelijking komt van de verschillende Nederlandse brouwsoftware.

Een wat heeft een glazen CCT te maken met brouwsoftware?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 10-10-2011 17:02 u »
Het is de bedoeling dat daar een vergelijking komt van de verschillende Nederlandse brouwsoftware.
Dus geen verhaal over de software zelf?

Citaat
Een wat heeft een glazen CCT te maken met brouwsoftware?
Niks.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 10-10-2011 19:54 u »
Dus geen verhaal over de software zelf?
Niks.

Dat lijkt mij meer iets voor de websites van de verschillende software.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #59 Gepost op: 10-10-2011 22:56 u »
Huh.. Hopmans vraagt of hij iets over de glazen cct kan vertellen. :weetniet: was volgens mij wel duidelijk dat dit niet over software ging. Volgens mij las je te snel Jacques.

Maar de cct hoort wel in de wiki. De hopmans cct heeft er voor gezorgd dat een cct voor velen binnen bereik is gekomen.

Vr gr
Muldermans

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 10-10-2011 23:22 u »
Huh.. Hopmans vraagt of hij iets over de glazen cct kan vertellen. :weetniet: was volgens mij wel duidelijk dat dit niet over software ging. Volgens mij las je te snel Jacques.

Maar de cct hoort wel in de wiki. De hopmans cct heeft er voor gezorgd dat een cct voor velen binnen bereik is gekomen.

Vr gr
Muldermans

Nogmaals er horen heel veel zaken thuis in de wiki. In feite alles buiten het actuele gebeurtenissen en de wat te vinden is in het Praatcafé. Maar dan op een samenvattende en encyclopedische wijze. Algemene informatie en geen verhalen in de ik-vorm. Dat valt eerlijk gezegd nog niet mee.
In het geval van de glazen CCT hoort ook een vergelijking geschreven te worden met de rvs CCT's.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #61 Gepost op: 10-10-2011 23:30 u »
In het geval van de glazen CCT hoort ook een vergelijking geschreven te worden met de rvs CCT's.

Nee gewoon een artikel over die CCT (hoe te bouwen en zo) en dan onderaan (of ergens in de tekst) een link naar een artikel over de RVS cct.... ;) De gebruiker kan dan zelf vergelijken.... :)

Zo dus ook met de software. Er komen dan (mijn inziens) 3 artikelen over de software pakketten en onderaan die artikelen weer een link naar de andere pakketten. Ook hier kan de gebruiker dan zelf vergelijken.... :)

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #62 Gepost op: 10-10-2011 23:47 u »
Nogmaals er horen heel veel zaken thuis in de wiki. In feite alles buiten het actuele gebeurtenissen en de wat te vinden is in het Praatcafé. Maar dan op een samenvattende en encyclopedische wijze. Algemene informatie en geen verhalen in de ik-vorm. Dat valt eerlijk gezegd nog niet mee.

De samenvattende en encyclopedische wijze is voor mij niet de makkelijkste methode om te schrijven en met mij vele andere denk ik :-) Toch vind ik de bierwiki wel een heel goed initiatief.

Nee gewoon een artikel over die CCT (hoe te bouwen en zo) en dan onderaan (of ergens in de tekst) een link naar een artikel over de RVS cct.... ;) De gebruiker kan dan zelf vergelijken.... :)

Zo dus ook met de software. Er komen dan (mijn inziens) 3 artikelen over de software pakketten en onderaan die artikelen weer een link naar de andere pakketten. Ook hier kan de gebruiker dan zelf vergelijken.... :)

Mooier had ik het niet kunnen zeggen! Ben het hier dus mee eens!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 11-10-2011 08:35 u »
Naar mijn idee hoort de wiki meer te zijn dan te schrijven voor de eigen parochie. Dat kun je al op het forum. De artikel horen algemene informatie te verschaffen. Niet een beschrijving te zijn hoe iemand een specifiek oplossing gevonden heeft. Dit betekent in mijn visie dat er eerst een algemeen verhaal hoort te komen over CCT's en dat er volgens een nadere uitwerking kan komen over rvs, glazen of plastic CCT's.

Maar er vlot gaat het nog niet met de bijdragen aan de wiki... Het is toch wat anders dan een reactie schrijven op een vraag op het forum.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #64 Gepost op: 11-10-2011 09:01 u »
Hmmm ik denk ook dat het beste dat je kunt hopen is dat de wiki organisch groeit. Als dat begint met zaken waar mensen door hun eigen betrokkenheid enthousiast over zijn, lijkt me dat alleen maar positief. Zolang het geen pleidooi wordt maar een beschrijving blijft kan het toch geen kwaad?

Ik zou bijvoorbeeld iets kunnen schrijven over 'klam' schroten. Maar dat betekent niet dat ik wil wachten op het algemene artikel over schroten, of dat eerst zelf wil schrijven (even aangenomen dat het er nog niet is).

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #65 Gepost op: 11-10-2011 09:38 u »
Naar mijn idee hoort de wiki meer te zijn dan te schrijven voor de eigen parochie. Dat kun je al op het forum. De artikel horen algemene informatie te verschaffen. Niet een beschrijving te zijn hoe iemand een specifiek oplossing gevonden heeft. Dit betekent in mijn visie dat er eerst een algemeen verhaal hoort te komen over CCT's en dat er volgens een nadere uitwerking kan komen over rvs, glazen of plastic CCT's.

Maar er vlot gaat het nog niet met de bijdragen aan de wiki... Het is toch wat anders dan een reactie schrijven op een vraag op het forum.

Het heet Wiki-hobbybrouwen, niet wiki-brouwen.. Daarom zouden hobbyoplossingen ook een plek moeten hebben..

CCT: Uitleg wat het is, hoe het werkt
CCT hobby toepassingen: en dan op zijn minst links naar bronnen waar je hobby CCT's kan kopen/ links naar pagina's over hjoe je een glazen CCt bouwt! 

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #66 Gepost op: 11-10-2011 09:47 u »

Vanzelfsprekend. Over teksten op een wiki moet je toch even wat beter nadenken.

Offline Tomdebree

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #67 Gepost op: 11-10-2011 13:56 u »
ik zou wel willen helpen met het opbouwen van verschillende pagina. Zolang de opzet behouden blijft zoals Jacques het ingedeeld heeft lijkt mij het eerlijk.

En zoals eerder vermeld, alleen maar feitelijke informatie en het liefste nog met een bron vermelding zoals op de echte wiki zodat men kan na gaan of deze informatie actueel en relevant is.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 11-10-2011 14:02 u »
ik zou wel willen helpen met het opbouwen van verschillende pagina. Zolang de opzet behouden blijft zoals Jacques het ingedeeld heeft lijkt mij het eerlijk.

En zoals eerder vermeld, alleen maar feitelijke informatie en het liefste nog met een bron vermelding zoals op de echte wiki zodat men kan na gaan of deze informatie actueel en relevant is.

De regels zijn helder vermeld (Wikipedia regels). Het lijkt me zinvol dat iedereen zich daaraan houdt. Bronvermeldingen zijn daarbij onmisbaar.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #69 Gepost op: 11-10-2011 18:15 u »
Ik ben nu ingelogd maar kan niets anders dan koekeloeren. Hoe moet ik nou bewerken?

Overigens vind ik er wel veel reclame op staan, twee grote banners.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #70 Gepost op: 11-10-2011 20:45 u »
Ik ben nu ingelogd maar kan niets anderss dan koekeloeren. Hoe moet ik nou bewerken?
Ow, ik geloof dat er nog een PMetje aan te pas moet komen voordat ik in de juiste gebruiker groep zit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 11-10-2011 22:30 u »
Dennis (en Adri),

je hebt inmiddels schrijfrechten.

Voor wat de reclame geldt daar hetzelfde als hier op het forum. Ook de wiki-site wordt betaald uit de advertentiekosten. Zodra een artikel wat groter is zie je maar één advertentiebanner tegelijk.
Overigens zat ik zelfs te denken aan een derde banner aan de zijkant...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 14-10-2011 14:46 u »
Ik sta een beetje twijfelend tegenover de wiki om een aantal redenen die al eerder genoemd zijn (wat is waar, verschillende waarheden naast elkaar, authoriteit van schrijvers, hardschreeuwers, ...). Maar laten we het eerst maar eens positief benaderen!

Wel hoop dat ik veel nieuwe brouwers niet continu naar de wiki worden verwezen waardoor ze zich niet zo snel meer mengen in discussies op het forum waardoor je de nieuwe brouwers minder leert kennen. Discussies op elk niveau zijn waardevol.

Sterke punten, vind ik, William.

Allereerst moet iedereen die een bijdrage levert op het wiki zich realiseren dat het artikel hoogstwaarschijnlijk een aantal keren gewijzigd gaat worden door anderen. Als je daar niet tegen kunt, moet je geen bijdrage leveren.

Discussies die wijzigingen ongetwijfeld oproepen, kunnen hier gevoerd worden. Ik weet niet of het haalbaar en wenselijk is om alle wijzigingen die je in een artikel zou willen doen eerst hier te bespreken. Dan wordt het een Poolse landdag waar ik in ieder geval geen zin in en tijd voor heb.
Natuurlijk moet je wel even goed nadenken voor je in een artikel inbreekt. Als je een beschreven werkwijze niet onderschrijft, kun je de werkwijze verwijderen en jouw eigen werkwijze ervoor in de plaats zetten. Maar dan krijg je gegarandeerd ruzie in de tent. Je kunt ook een stuk toevoegen waarin je uitlegt hoe jij het doet en waarom.

Bier brouwen kan op vele manieren en iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze. Niet een werkwijze is per definitie goed of slecht of de beste of de slechtste. Sommige artikelen zouden daarom wel eens heel lang en uitgebreid kunnen worden en daar maak ik me wel een beetje zorgen over. Inzichtelijk maken van bier brouwen is toch iets anders dan het uitleggen van de spelregels van Rummicub. Je ziet hier al hoeveel discussie sommige onderwerpen opleveren.

In een echte wiki is er niet 1 scheidsrechter en ik hoop dat dat bij deze wiki ook niet het geval zal zijn. Het zou denk ik ook niet goed zijn voor Jacques' hart.  ;) Een wiki is een open podium waar iedereen zijn artikelen op kwijt kan die vervolgens door iedereen gewijzigd kunnen en mogen worden.

Wat jouw laatste punt betreft, William, denk ik dat dat wel los zal lopen. Over bierbrouwen zal altijd discussie blijven bestaan en vragen kun je niet stellen aan een wiki. Daarnaast gaat het vaak om ervaringen van brouwers waar je als vraagsteller naar geïnteresseerd bent en niet zozeer in feiten rondom bierbrouwen die je meer vindt in een wiki of een boek.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 15-10-2011 14:51 u »
Het vullen van de wiki zal zeker met vallen en opstaan gebeuren. Laten we gewoon beginnen met vullen en dan kijken waar we allemaal tegenaan lopen. Als we met respect met elkaar omgaan komen we een heel eind.

En de scheidrechters dat horen er meerderen te zijn. Dat kan onmogelijk één persoon doen. Herman, Adri en ik zijn nu de beheerders. Dat mogen er meer worden. Net als de bijdragen aan de wiki...

Offline George81

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 09-01-2012 15:11 u »
Ik wil mij registreren om wat te gaan schrijven, zoals je zegt lopen beginners tegen zaken aan en daar wil ik wel aan bijdragen.
Maar ik krijg ook de Captcha error.

Tags: