Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wiki-Hobbybrouwen.nl  (gelezen 76052 keer)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nl
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: Wiki-Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 08-10-2011 10:21 u »
Het is geen subdomein van Hobbybrouwen.nl in verband met de beschikbare ruimte. En de hele site verhuizen wilde ik eerlijk gezegd niet. Met de hoster van deze site is in de loop der jaren een goede band opgebouwd.
Als je een subdomein als wiki. opzet dan kan dat heel goed naar een fysiek andere server verwijzen.

Lijkt mij een heel mooi initiatief, maar wat je daar opschrijft moet liefst wel een beetje wetenschappelijk verantwoord zijn en of de algemeen geaccepteerde waarheid weergeven. Hoe dat in de praktijk gaat werken zie je alleen als je eraan begint. Wel goed denk ik om in ieder geval enkele beheerders te hebben om als scheidsrechter op te treden.
HansH 
Dat kun je nu dus mooi zelf aanpassen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 08-10-2011 10:21 u »
Ik sta een beetje twijfelend tegenover de wiki om een aantal redenen die al eerder genoemd zijn (wat is waar, verschillende waarheden naast elkaar, authoriteit van schrijvers, hardschreeuwers, ...). Maar laten we het eerst maar eens positief benaderen!

Wel hoop dat ik veel nieuwe brouwers niet continu naar de wiki worden verwezen waardoor ze zich niet zo snel meer mengen in discussies op het forum waardoor je de nieuwe brouwers minder leert kennen. Discussies op elk niveau zijn waardevol.

Offline Ernstig

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 08-10-2011 10:27 u »
Met de hoster van deze site is in de loop der jaren een goede band opgebouwd.

Zorg er wel voor dat je zelf backups maakt ook al staat in je contract dat de hoster daar verantwoordelijk voor is. Het is in de praktijk helaas vaak voorgekomen dat restoren van sites niet ging, met als gevolg het verloren gaan van jarenlang vergaarde forumkennis...

Offline weed

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 08-10-2011 10:59 u »
Bedankt om er op te wijzen. Als je je eigen aangemeld had had je het meteen kunnen wijzigen.

"kraankorrels" aangepast in "graankorrels".

Is er ergens een handleiding te vinden over aanmaken en/of aanpassen van hoofdstukken.

Mouten is een 3 staps proces weken, kiemen en eesten. Nu staat het "weken" min of meer weggefoefeld onder kiemen maar ik heb geen idee hoe je een extra paragraaf kan aanmaken binnen een artikel.

Een en ander zal na verloop van tijd wel beschikbaar komen hoop ik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 08-10-2011 11:46 u »
Lijkt mij een heel mooi initiatief, maar wat je daar opschrijft moet liefst wel een beetje wetenschappelijk verantwoord zijn en of de algemeen geaccepteerde waarheid weergeven.

Wat je daaar schrijft hoeft zeker niet wetenschappelijk verantwoord te zijn in de zin dat alles gedocumenteerd met zijn dan wel gestaafd aan wetenschappelijk onderzoek.
Wel moet er grote mate van consensus (= overeenstemming over wat algemeen aanvaard is) bestaan over hetgeen geschreven wordt. Daarom is het goed om eerst hier op het forum die consensus te bereiken. Er hoort een interactie te bestaan tussen het forum en de wiki.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #30 Gepost op: 08-10-2011 12:03 u »
Een groot voordeel, dat was ik net vergeten te vermelden, is natuurlijk de grotere toegankelijkheid. Nu zoek je je soms een kriek met zoekfunctie en tags als je iets speciaals wilt weten. In een wiki kun je alle onderwerpen netjes alfabetisch rangschikken.

Wel lijkt het me nodig om een manier te vinden om onderscheid te maken tussen mensen die veel van een onderwerp afweten en mensen die er maar weinig vanaf weten. Hun meningen zijn niet gelijkwaardig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 08-10-2011 18:31 u »
Jacques,

Wellicht de link op de hoofpagina v/h forum naar de wiki pagina aanpassen zodat ie in een andere tab/venster opent... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 08-10-2011 18:53 u »
Jacques,

Wellicht de link op de hoofpagina v/h forum naar de wiki pagina aanpassen zodat ie in een andere tab/venster opent... :)

Als je dat wilt kun je dat zelf regelen met de rechtermuisknop.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 08-10-2011 18:55 u »
Ja dat kan, maar in het kader van gebruikersvriendelijkheid... Het is niet meer dan in de link zetten:  "Target=_new"   :)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #34 Gepost op: 08-10-2011 19:21 u »
Ja dat kan...maar in het kader van gebruikersvriendelijkheid... Het is niet meer dan in de link zetten: "Target=_new"   :)

Ik vind het wel fijn als ik zelf kan besluiten of het moet openen in een nieuwe tab of niet. Nog een tip om in een tab te openen: ctrl-klik.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #35 Gepost op: 08-10-2011 19:32 u »
De wiki-hobbybrouwen.nl is nog niet eens gestart en we zijn het al oneens over de wijze waarop moet worden gelinkt.
Ik wil best een proberen een zinvolle bijdrage te leveren, maar wanneer het bekende forum-gehakketak ook daar wordt voortgezet moet ik mij nog even beraden.

Bert.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 08-10-2011 20:03 u »
De wiki-hobbybrouwen.nl is nog niet eens gestart en we zijn het al oneens over de wijze waarop moet worden gelinkt.
Ik wil best een proberen een zinvolle bijdrage te leveren, maar wanneer het bekende forum-gehakketak ook daar wordt voortgezet moet ik mij nog even beraden.

Bert.

Zinvolle bijdragen aan de wiki worden natuurlijk erg op prijs gesteld!
Op de wiki wil ik weinig gehakketak. Dat moet beperkt blijven tot het forum.  ;D

Ja dat kan, maar in het kader van gebruikersvriendelijkheid... Het is niet meer dan in de link zetten: "Target=_new"   :)

Ja, dat weet ik. Al heel wat jaartjes beheer ik al een website...
Maar persoonlijk vind ik het niet handig als continu ongevraagd nieuwe vensters geopend worden. Gebruiksvriendelijk is als je zelf de keuze hebt en dat is nu het geval.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 08-10-2011 20:06 u »
Maar persoonlijk vind ik het niet handig als continu ongevraagd nieuwe vensters geopend worden.

Gelukkig is dat met links in een post wel juist ingesteld... ^-^ :duimop:  (Openen in een nieuw tabblad)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 08-10-2011 20:07 u »
Gebruiksvriendelijk is als je zelf de keuze hebt en dat is nu het geval.

Door op de link te klikken ben je ineens van het forum af, dat vind ik irritant. :) Maar goed het zij zo, 't was maar een suggestie. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 08-10-2011 20:24 u »
Door op de link te klikken ben je ineens van het forum af, dat vind ik irritant. :) Maar goed het zij zo, 't was maar een suggestie. :)

Dat hoeft dus niet. Nogmaals dat heb je zelf in de hand.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #40 Gepost op: 08-10-2011 20:26 u »
Nooit met je muiswiel geklikt Os?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #41 Gepost op: 08-10-2011 20:32 u »

Ik ook niet, bedankt voor de tip!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #42 Gepost op: 08-10-2011 20:36 u »

Hee die kende ik nog niet.... :)  zeker goede tip..

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 08-10-2011 20:47 u »
Graag gedaan. Ctrl+klik doet hetzelfde maar kost natuurlijk een extra hand. Laat ik dan Ctrl+scroll ook maar even noemen voor de leden boven de 45.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 08-10-2011 20:47 u »
Mhmm, ik werk niet niet een muis..das dan lastig ;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 08-10-2011 20:54 u »
Voor die laatste werkt Ctrl + + ook, maar die kennen de meesten wel. Enfin wie kuist dit topic? ;) Sorry heren!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 08-10-2011 20:57 u »
Scherp! Dit valt onder tips en tricks van de wiki, is totaal ontopic toch? :)

Offline Lorejas

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 09-10-2011 13:33 u »
Ik heb net even gespiekt en bij de inhoudsopgave mis ik het stukje over reinigen en ontsmetten van flessen en brouwspullen. Wat kan je wel en niet voor koper/RVS gebruiken etc.

Misschien iets voor onder "overige"...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 09-10-2011 14:07 u »
Ik heb net even gespiekt en bij de inhoudsopgave mis ik het stukje over reinigen en ontsmetten van flessen en brouwspullen. Wat kan je wel en niet voor koper/RVS gebruiken etc.

Misschien iets voor onder "overige"...

Er moeten nog veel meer onderwerpen besproken worden. De huidige inhoudsopgave is niets andere dan een indicatie en een aansporing om artikelen te gaan schrijven. Want dat is de bedoeling.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #49 Gepost op: 10-10-2011 11:53 u »
 :weetniet:

Ik kan mij niet registereren. Hij blijft zeggen dat de captcha niet goed is ingevuld. En dat is wel zo. Hoofdletters, kleine letters, Chromium of Firefox, het maakt niet uit.

Tags: