Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Water toevoegen na de gisting  (gelezen 2418 keer)

Offline Brouwer Luk

• Junior lid
  • **
  • Land: be
Water toevoegen na de gisting
« Gepost op: 06-10-2011 17:37 u »
Hoi!

Zo net een Ale vergist met de T-58 gist. Tot mijn verbazing is deze tot 1004 SG gegaan! Het begin SG was 1058.
Hier had ik helemaal niet op gerekend. Nu zal deze Ale een alcoholpercentage van minstens 7% hebben.
Ik had gehoopt op 6% uit te komen.
Het is uiteraard een zeer droog bier geworden.
Zou ik nog water toevoegen?

Het recept is:
Pilsmout (3) 72%
Munich (15) 18%
Cara (120) 10%

Bitterhop Target
Aromahop WGV
25IBU

Eenstapsmaisching op 68 gedurende 80 min (afgekoeld tot 62)

Zou ik misschien beter op 72 beginnen om minder droog bier te bekomen?

Groetjes,
Luk

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Water toevoegen na de gisting
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2011 20:17 u »
Beginnen bij 72 C is geen goed idee.

Je kunt veel beter de tijd bij 68 C inkorten tot 35 40 minuten. En deze temperatuur vast blijven houden.

Door water toe te voegen wordt het bier niet minder droog. Een hogere vergistingstemperatuur kan er voor zorgen dat het bier minder droog over komt.

Offline Brouwer Luk

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2011 21:23 u »
Ok, bedankt Jacques! Ik snap em.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2011 23:04 u »
Zou ik nog water toevoegen?

Dat kan prima... dat doen grote brouwerijen ook. Echter sturen die dan nog de bitterheid bij. En dat zal jij niet kunnen. Dus met de wetenschap dat je bitterheid iets minder zal worden zou je kunnen verdunnen. Je kunt ook een deel zo bottelen en een deel verdunnen en dan bottelen, zo weet je meteen het effect op smaak, body en geur (en de rest natuurlijk).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2011 23:11 u »
Dat kan prima... dat doen grote brouwerijen ook.

Maar dat doen ze niet als ze een te droog bier hebben gebrouwen.
Ze doen het als ze weinig vergistingscapaciteit hebben. Gedurende het gehele brouwproces houden ze hier rekening mee. Er is geen sprake van ze bij een te droog bier water toevoegen. Door water toe te voegen wordt een bier niet zoeter. Wel krijgt het minder body. Daar zit je niet op te wachten lijkt mij.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2011 08:45 u »
Als ik jouw recept en werkwijze zie, dan denk ik eerlijk gezegd dat er f een meetfout in het spel is f er is een wilde gist of iets dergelijks in je bier gekomen. Met dit recept en deze gist kun je normaal gesproken nooit op 1004 komen. Smaakt het bier wel goed?

Offline Brouwer Luk

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 07-10-2011 16:15 u »
Adrie, het bier smaakt prima hoor. Maar uiterst droog, geen tikkeltje zoet in te bekennen. Ik vermoed dat alle aanwezige zetmeel omgezet zijn naar vergistbare suikers. De gisting is ook zeer snel op gang gekomen en was snel voorbij (3 dagen).
Ik heb al eerder met deze gist gewerkt, maar dit had ik inderdaad ook nog nooit meegemaakt. Het lijkt inderdaad onwaarschijnlijk.
Ik heb net het jong bier in de koelkast gezet om te lageren. Ik houd jullie op de hoogte van de (smaak)evolutie

Tags: