Steinbrau De Roode Toren 2011

Gestart door Adrie, 04-09-2011 13:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Gistermiddag hebben we met Brouwersgilde De Roode Toren een BBQ met hopplukken en Steinbrau gehouden. De Steinbrau was perfect voorbereid en georganiseerd door Hein en Edward. Alle lof, hulde en eer komt hun dus toe. Ik ben slechts de boodschapper.

Hein en Edward hadden de dag ervoren wort gemaakt, dat wij gisteren hebben gekookt met behulp van hete stenen. Elders op het forum hebben jullie de voorbereidingen op filmpjes en foto's kunnen zien. Hier dan enkele foto's en filmpjes van de Steinbrau zelf.


Zelfs voor een etiket op de gistingsflessen is gezorgd!




Luchttoevoer met een paar computerventilatoren zorgt voor een continue aanvoer van zuurstof en een zeer heet vuur.








Zelfs de ton wordt roodgloeiend.


De flessen worden gevuld. Het wort begon blond, maar door de Maillard-reacties en verbranding en karamelisatie van wort op de stenen kleurt het wort steeds donkerder.


Erik braadt ondertussen het vlees


De oogst


Adrie


Adrie


Albertus

Gisteravond al wat activiteit, vanmorgen was de vergisting in volle gang.
Hier de flessen van het bestuur van De Roode Toren.



Onderin de fles (hier niet zichtbaar) een dikke laag steengruis.

Bert


Henielma

Ziet er goed uit. Op het eerste filmpje kan je goed zien dat het goed gelukt is om de stenen heet te krijgen. Het kookt fel en blijft nog even doorkoken als de steen er in ligt.

Mooi gedaan Hein en Edward.

William

Dan gaat het hart van een brouwende "pyromaan" weer sneller kloppen. Erg leuk.

Ik ben benieuwd of het bier gaat smaken. Welke gist?

Albertus

Citaat van: William op 04-09-2011  14:35 uIk ben benieuwd of het bier gaat smaken. Welke gist?

De keuze is gevallen op de US-05, lekker neutraal.

Bert

MM

Leuk initiatief. Volgens mij heb ik ooit een stukje van een Duitse brouwer gezien, die de stenen nog toevoegde aan het vergistende wort, omdat er nog karamel op de stenen zat.

Zat er bij jullie nog karamel op de stenen en gaan jullie dit gebruiken bij de vergisting?

RobinB

Citaat van: Albertus op 04-09-2011  15:05 uDe keuze is gevallen op de US-05, lekker neutraal.

Voor alle flesjes?
Waarom dan zoveel losse flesjes?
???

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 04-09-2011  16:59 uVoor alle flesjes?
Waarom dan zoveel losse flesjes?

(Te) veel bestuursleden? "Hier de flessen van het bestuur van De Roode Toren."

Hopbier

Kleine_Schriek

Leuk verslag, vooral door al die actiefilmpjes! Het blijft een mafgezicht zo'n steen erin.

Albertus

Wellicht is het niet duidelijk maar alle aanwezige leden van De Roode Toren hebben 2 liter wordt meegekregen.
Dat de drie flessen van het bestuur nu even bij elkaar staan heeft te maken met het vervoer: twee van de drie kwamen heel verstandig op de fiets.

Bert

Jacques

Kijk dat is nog eens een leuke clubactiviteit die niet bij elke vereniging voor hobbybrouwers gedaan wordt.

Hein

Citaat van: MM op 04-09-2011  16:48 uZat er bij jullie nog karamel op de stenen en gaan jullie dit gebruiken bij de vergisting?

Er zijn geen stenen meer meevergist, anders dan wat gruis wat door het filter is gekomen  ;)

De stenen waren aan het eind van de sessie gitzwart en plakte enorm, ik denk dat er ook een deel van die zwarte laag als miniscuul kleine deeltjes in het wort zweeft aangezien de kleur ook veel donkerder is geworden. Misschien een ideetje voor een volgende sessie  :brouwen:

Brouwbedrijf

Dit lijkt me niet echt de moeite waard, er zal al voldoende karamel in het bier zit. De stenen zijn minstens 10 keer verhit en daarna ca. 5 minuten in het wort gehangen. Iedere keer dat je een steen in het wort hangt karamelliseert het wort en lost de karamel vervolgens op in het wort. Dat gebeurd met ca. 6 stenen en ca. 10 keer per steen. Het beetje karamel wat aan de laatste stenen zit lijkt me dan te verwaarlozen.

Daarnaast:  de stenen nog een keer bij de gisting toevoegen lijkt me vragen om infectie.

Ed-Arnhem

Er gaat wat werk in de voorbereidingen zitten, maar dat wordt zeker beloond!
Alleen al die heerlijke geur, wanneer een hete steen in het wort zakt.  :groots:
Dan die prachtige schuimkraag tijdens de kook en een rollende kook die goed op gang bleef.

Leuk te zien hoe de stenen steeds zwarter en zwarter werden.  ^-^


Ik heb weer een pagina met samenvatting, plaatjes en filmpjes online gezet: http://www.hedbier.nl/steinbrew3.html

Albertus

Zojuist de steinbrau overgeheveld naar een andere fles.
SG was 1023 (vanaf 1064), niet slecht in vijf dagen.
De geur was moutig-zoetig. De smaak was moutig, wat caramel (viel me tegen) en in de verte wat gebrande smaak. Redelijk bitter, vooral in de nasmaak. Dit zijn natuurlijk voorlopige notities, het bier moet nog verder vergisten en rijpen.

Bert

MM

Citaat van: Hein op 04-09-2011  22:27 uEr zijn geen stenen meer meevergist, anders dan wat gruis wat door het filter is gekomen  ;)

De stenen waren aan het eind van de sessie gitzwart en plakte enorm, ik denk dat er ook een deel van die zwarte laag als miniscuul kleine deeltjes in het wort zweeft aangezien de kleur ook veel donkerder is geworden. Misschien een ideetje voor een volgende sessie  :brouwen:

Ik heb het filmpje gevonden. Vanaf 6:30. De stenen worden in de lagertank toegevoegd.


Albertus

Informatief filmpje. Helaas pasten de stenen niet in de flessen.
De "brandsmaak" zit wel in onze steinbrau.
Waar zou je, buiten Bamberg, een fles van dit bier kunnen scoren?

Bert

Ed-Arnhem

Citaat van: MM op 10-09-2011  16:23 uIk heb het filmpje gevonden. Vanaf 6:30. De stenen worden in de lagertank toegevoegd.

Ah, maar hier wordt wel een iets andere techniek toegepast.
Ze verhitten 12 uur tot de stenen 2500°C zijn en voegen die dan eenmaal en ineens toe ...
Wij hebben het volledige kook traject mbv de stenen gedaan.

Onze stenen werden dus steeds weer in het vuur gelegd en de suikers aan de stenen zijn zwart verbrand.
Ik denk dat dat toch een hele andere smaak zou hebben gegeven.
Wel interessant om het ook eens op deze wijze te doen:
De stenen heel heet stoken, eenmaal in het (al kokende?) wort hangen en daarna in de lager tank.

Gezocht: grote kookketel met veel hoogte tegen overkoken en een grote lagertank waar stenen in kunnen.
 ::)

Albertus

Vandaag maar eens een flesje opengetrokken.
Redelijk helder bier, niet te geloven dat de vergisting begon met een soort vulkaanafval.
Mooi schuimkraagje.
Heerlijk moutig bier, caramel gecombineerd met een iets gebrande smaak.

Dit moeten we vaker doen!

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.