Volume giststarter

Gestart door Thijs, 04-10-2011 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

Beste,

Sinds geruime tijd brouw ik op een schaal van 500 liter.  Tot nu toe heb ik altijd al met gedroogde gist gewerkt.  Bij elke batch gebruik ik een nieuw pakje gist.  Nu zou ik graag binnenkort eens een saison brouwen. Hiervoor zou ik voor het eerst een vloeibare Wyeast gist willen gebruiken. 

Wanneer ik de hoeveelheid via MR. Malty bereken dan kom ik op een giststarter van 88 liter.  Dit lijkt me erg veel op een batch van 500 liter.  Zie ik dit verkeerd?  Of zie ik iets over het hoofd.

Vriendelijk bedankt voor alle suggesties.

Edgar

Misschien wil je ons laten meerekenen? Dan moet je ook wat gegevens geven.

Adrie

Voor zoveel bier moet je of beginnen met meer pakken gist, of een getrapte starter maken. Je begint met een starter van 2 liter, daarna schaal je op naar 20 liter of iets dergelijks.

500 liter is veel bier en dan kom je er niet met een simpel startertje. Je hebt dan ook veel gist nodig. Ik brouwde regelmatig 120 liter bier. Hiervoor maakte ik eerst een brouwsel van 20 liter en de gistkoek uit dat bier gebruikte ik voor de 120 liter. Het 20 liter brouwsel werd geënt met een giststarter van 1,5 à 2 liter.

Overweeg of je niet toch liever korrelgist gebruikt. Je kunt 500 grams pakken kopen en dat is genoeg voor 500 liter.

Thijs

Citaat van: Edgar op 04-10-2011  16:27 uMisschien wil je ons laten meerekenen? Dan moet je ook wat gegevens geven.

Wanneer ik in mr Malty de volgende gegevens ingeef:

Original Gravity : 1060
Wort Volume : 5 Hl

=> Selecteer Liquid Yeast met simple starter

dan kom ik uit op 88.35 liter (vind ik echt veel)

Edgar

Nee dan doe je denk ik niks fout in MrMalty, behalve je interpretatie van wat een 'simple starter' is. Die is bedoeld voor thuisbrouwers die hun 19 litertjes willen vergisten met een starter van een pint. En dat werkt vrij aardig.

Zoals Adrie al zegt, 500 liter start je niet met een 'simple starter' (oftewel in één keer) maar met de slurry van een getrapte starter. Smackpack, halve liter, 2 liter, 5 liter, etc. Best steeds bezinken als de gist dat toelaat of anders aan het eind van de kweektrap laten bezinken tot een slurry. Het kost dus wel even tijd.

Echter je kunt ook slurries bestellen. Kost wel wat, maar misschien heb je het er voor over. Ik kan me voorstellen dat je voor een Saison een echte Saisongist wilt gebruiken, en die zijn er dacht ik niet in korrelvorm.

jpt

Citaat van: Adrie op 04-10-2011  16:28 uVoor zoveel bier moet je of beginnen met meer pakken gist, of een getrapte starter maken. Je begint met een starter van 2 liter, daarna schaal je op naar 20 liter of iets dergelijks.

500 liter is veel bier en dan kom je er niet met een simpel startertje. Je hebt dan ook veel gist nodig. Ik brouwde regelmatig 120 liter bier. Hiervoor maakte ik eerst een brouwsel van 20 liter en de gistkoek uit dat bier gebruikte ik voor de 120 liter. Het 20 liter brouwsel werd geënt met een giststarter van 1,5 à 2 liter.

Overweeg of je niet toch liever korrelgist gebruikt. Je kunt 500 grams pakken kopen en dat is genoeg voor 500 liter.
Een pond pak droge -ongehydrateerde- (fermentis) korrelgist werkt prima voor een 1000 L batch tussen de 20 en 24 graden celcius. Je kan het gist bijna horen en na 20 minuten kan je zelfs druk 'meten'. Ik denk dat het sterk afhankelijk is van je gistsoort.

Thijs

Citaat van: Adrie op 04-10-2011  16:28 uOverweeg of je niet toch liever korrelgist gebruikt. Je kunt 500 grams pakken kopen en dat is genoeg voor 500 liter.

Ik ben toch wel een fan van korrelgist omdat het het risico minimaliseert, het risico op infecties is veel kleiner.  Ik vrees echter dat het niet mogelijk is om een lekkere saison te maken met een korrelgist.

Drents Hopbier

Citaat van: Thijs op 04-10-2011  17:27 uIk ben toch wel een fan van korrelgist omdat het het risico minimaliseert, het risico op infecties is veel kleiner.  Ik vrees echter dat het niet mogelijk is om een lekkere saison te maken met een korrelgist.

Probeer eens Fermentis Safbrew T-58. A speciality yeast selected for its estery somewhat peppery and spicy flavour development. Sedimentation: medium. Final gravity: high.

BJCP: Aroma: High fruitiness with low to moderate hoparoma and moderate to no herb, spice and alcohol aroma. Fruity esters dominate the aroma and are often reminiscent of citrus fruits such as oranges or lemons. A low to medium spicy or floral hoparoma is usually present. A moderate spice aroma (from actual spice additions and/or yeast-derived phenols) complements the other aromatics. When phenolics are present they tend to be peppery rather than clove-like. A low to moderate sourness or acidity may be present, but should not overwhelm other characteristics. Spice, hop and sour aromatics typically increase with the strength of the beer. Alcohols are soft, spicy and low in intensity, and should not be hot or solventy. The malt character is light. No diacetyl.

Hopbier

Oscar

Thijs,

Van welke brouwerij ben je ??  :)  (Gewoon interesse )

Citaat van: Thijs op 04-10-2011  16:22 uSinds geruime tijd brouw ik op een schaal van 500 liter.  Tot nu toe heb ik altijd al met gedroogde gist gewerkt.  Bij elke batch gebruik ik een nieuw pakje gist. 

Tip1 : Indien je bij veel bieren dezelfde gist gebruikt zou ik gewoon slurry aftappen van een vorig brouwsel en dit meteen enten in een volgens brouwsel. Dit scheelt in de kosten en op die manier heb je ook meteen een beeld hoeveel gist (slurry) je nodig hebt om een bier tijdig aan het gisten te krijgen...

Citaat van: Thijs op 04-10-2011  16:22 uNu zou ik graag binnenkort eens een saison brouwen. Hiervoor zou ik voor het eerst een vloeibare Wyeast gist willen gebruiken.

Kan natuurlijk, maar besef wel dat de "echte" saison gisten warmte nodig hebben en je waarschijnlijk niet kunt verwarmen (tot 25-30°C) met je gisttanks...dat blijft lastig. Of beschik je over een warme kamer waar je gisttanks staan ?

Het maken van een starter voor dit volume loopt ook nog door mijn hoofd....maar neemt ook meteen enkele risico's met zich mee... ;)


Edgar

Maar misschien is het helemaal niet zo'n gek idee om een grote starter te maken. Gewoon 30 liter 1.060 brouwen, extra gistvoeding toevoegen, 1:1 verdunnen met water tot 60 liter 1.030, flink beluchten, enten met een starter van bijvoorbeeld 3 trappen (0,5>2>5 liter) en nog een paar keer beluchten, laten uitgisten, bezinken en dát in je 500 liter wort gooien. Is wat voorbereiding, maar wel goedkoop en effectief.

Oscar

Ik zat eigenlijk maar aan dit systeem te denken. Redelijk veilig qua besmettingsgevaar. :)

Thijs

Citaat van: Oscar op 04-10-2011  19:07 uThijs,

Van welke brouwerij ben je ??  :)  (Gewoon interesse )

Tip1 : Indien je bij veel bieren dezelfde gist gebruikt zou ik gewoon slurry aftappen van een vorig brouwsel en dit meteen enten in een volgens brouwsel. Dit scheelt in de kosten en op die manier heb je ook meteen een beeld hoeveel gist (slurry) je nodig hebt om een bier tijdig aan het gisten te krijgen...

Kan natuurlijk, maar besef wel dat de "echte" saison gisten warmte nodig hebben en je waarschijnlijk niet kunt verwarmen (tot 25-30°C) met je gisttanks...dat blijft lastig. Of beschik je over een warme kamer waar je gisttanks staan ?

Het maken van een starter voor dit volume loopt ook nog door mijn hoofd....maar neemt ook meteen enkele risico's met zich mee... ;)

Oscar,  ongeveer 2 jaar geleden ben ik brouwerij Maenhout begonnen te Meulebeke (België).  Ik heb inmiddels 2 biertjes: de Koeketiene (tripel van 8.5 °) en een berentemmer (dubbel van 7 °).

Het verwarmen is in principe mogelijk aangezien ik een warme kamer heb.  Hierin kunnen er wel een aantal palletten + eventueel een Tank staan.  Deze kamer hou ik constant op 28 °C (voor de hergisting).

Ik heb je link bekeken.  Dit brengt me op ideeën  :)  Bedankt voor de tip

groetjes,
Thijs

Oscar

Citaat van: Thijs op 04-10-2011  20:31 uIk heb je link bekeken.  Dit brengt me op ideeën  :)  Bedankt voor de tip

Top. Als je iets gedaan hebt of ervaringen hebt opgedaan, laat ff weten dan. Collega... ;)  Ik werk ook bij een commerciële brouwerij en zit met een zelfde soort uitdaging.

Oscar

Citaat van: Thijs op 04-10-2011  20:31 uongeveer 2 jaar geleden ben ik brouwerij Maenhout begonnen te Meulebeke (België).  Ik heb inmiddels 2 biertjes : De Koeketiene (tripel van 8.5 °) en een berentemmer (dubbel van 7 °).

Niets mis mee...maar lusten ze in België alleen maar dubbels en tripels ???  ;)  Probeer eens iets geks voor BE en brouw eens een Duits bier of iets lekker tegendraads en toch goed drinkbaars. :) 



Leuke lokatie... :brouwen:


Thijs

Citaat van: Oscar op 04-10-2011  21:50 uNiets mis mee...maar lusten ze in België alleen maar dubbels en tripels ???  ;)  Probeer eens iets geks voor BE en brouw eens een Duits bier of iets lekker tegendraads en toch goed drinkbaars. :) 



Leuke lokatie... :brouwen:

Hoi Oscar,

Daar ben ik volledig mee akkoord.  Maar... Je moet natuurlijk eerst zorgen dat de kosten gedekt zijn alvorens je kan beginnen met de wat 'gekkere' bieren.  In eerste instantie probeer ik wat biertjes te maken voor het brede publiek.  Daarna komen de gekkere bieren. ;)

groetjes,
Thijs

Edgar

Om nog even iets toe te voegen over dat startervolume: afgelopen vrijdag heb ik een IPA gebrouwen met een 'starter' van zo'n 30 liter. Een speciaal daarvoor gebrouwen wort van 1.030 waarin 2 oude zakjes US-05 zijn gestrooid. Afgegoten en de slurry gebruikt voor de zo'n 45 liter IPA met een SG van 1.060. Zeker bij bieren die baat hebben bij veel gist is zo'n extra brouwsel soms een goede oplossing.  (En in mijn geval een goeie manier om er weer in te komen...)

Raymond293

Hoeveel slurry krijg je dan uit zo'n batch van 30 liter?

Adrie

Citaat van: Edgar op 05-10-2011  09:16 uOm nog even iets toe te voegen over dat startervolume: afgelopen vrijdag heb ik een IPA gebrouwen met een 'starter' van zo'n 30 liter. Een speciaal daarvoor gebrouwen wort van 1.030 waarin 2 oude zakjes US-05 zijn gestrooid. Afgegoten en de slurry gebruikt voor de zo'n 45 liter IPA met een SG van 1.060. Zeker bij bieren die baat hebben bij veel gist is zo'n extra brouwsel soms een goede oplossing.  (en in mijn geval een goeie manier om er weer in te komen...)

Helemaal mee eens. Ook voor kleinere brouwsels kun je deze tactiek gebruiken. Soms maak ik een proefbrouwsel van 10-13 liter en gebruik de slurry daarvan voor een 25-30 liter brouwsel. Zeker voor zwaardere bieren en grotere volumes is dit een heel goede truc.

Adrie

Citaat van: Raymond293 op 05-10-2011  09:35 uHoeveel slurry krijg je dan uit zo'n batch van 30 liter?

Dat hangt onder meer af van de gistgroei in de batch, maar meestal zo ergens tussen 250 en 500 ml. Soms tot wel 750 ml.

Edgar

Citaat van: Raymond293 op 05-10-2011  09:35 uHoeveel slurry krijg je dan uit zo'n batch van 30 liter?

Het hangt er inderdaad van af, en in dit geval -een bier met het accent op de hop- heb ik het niet gemeten. Maar het leek een flinke hoeveelheid, ik schat toch wel zo'n 250 ml dikke slurry. Maar het precieze volume is niet zo heel belangrijk, althans ik doe zoiets met de natte vinger. Je wéét gewoon dat je met zulke hoeveelheden meer dan genoeg gist gaat hebben.
Bij een brouwsel waar de aroma's die samenhangen met de gistgroei van groter belang zijn (esterrijke dubbels of tripels bijvoorbeeld), zal ik wat preciezer zijn in de dosering en bijvoorbeeld even een monster nemen en cellen tellen met de microscoop en de telkamer. Zulke bieren wil je wat preciezer pitchen voor een goed resultaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.