Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schimmel op flesjes  (gelezen 4531 keer)

Offline LRFokken

• Super lid
  • Land: nl
  • Een goed begin is een half biertje
Schimmel op flesjes
« Gepost op: 08-10-2011 12:11 u »
Nu mijn eerste bier in flesjes al 4 week in de kelder staat, begint er opeens schimmel te groeien op de buitenkant van de flesjes. Niet allemaal, maar toch een groot gedeelte bevat in meer of mindere mate wat schimmelvorming. Schimmel zit aan de buitenkant van de flesjes. Ik neem aan dat ik de kroonkurken er goed op heb gezet (met zo'n brewfermstartpakketkroonkurtapparaat 2x aangedrukt), dus het zou niet in de flesjes kunnen komen. Nu ga ik het er straks gewoon vanaf poetsen. Maar ik wil hier voor de zekerheid toch even vragen of het kwaad kan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
Re: schimmel op flesjes
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2011 12:13 u »
Nu mijn eerste bier in flesjes al 4 week in de kelder staat, begint er opeens schimmel te groeien op de buitenkant van de flesjes. Niet allemaal, maar toch een groot gedeelte bevat in meer of mindere mate wat schimmelvorming. Schimmel zit aan de buitenkant van de flesjes. Ik neem aan dat ik de kroonkurken er goed op heb gezet (met zo'n brewfermstartpakketkroonkurtapparaat 2x aangedrukt), dus het zou niet in de flesjes kunnen komen. Nu ga ik het er straks gewoon vanaf poetsen. Maar ik wil hier voor de zekerheid toch even vragen of het kwaad kan.

Volgens mij zou glas de schimmel tegen moeten houden, net als de kroonkurken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Schimmel op flesjes
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2011 12:15 u »
Het kan niet zo veel kwaad. De oorzaak ligt niet zo zeer aan het kroonkurkapparaat maar aan het feit dat je waarschijnlijk jongbier over de buitenkant van de flesjes geknoeid hebt tijdens het bottelen. Door de flesjes direct na het bottelen even af te spoelen met een wat lauw water voorkom je dit.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2011 12:18 u »
Het kan niet zo veel kwaad. De oorzaak ligt niet zo zeer aan het kroonkurkapparaat maar aan het feit dat je waarschijnlijk jongbier over de buitenkant van de flesjes geknoeid hebt tijdens het bottelen. Door de flesjes direct na het bottelen even af te spoelen met een wat lauw water voorkom je dit.

Bedankt voor de tip. Dit slecht geïsoleerde jaren 50 huurhuis is nogal schimmelgevoelig, blijkbaar ook op de flesjes.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2011 13:28 u »
Je hebt gewoon lopen knoeien! Natuurlijk groeit er schimmel als er bier aan de buitenkant van je flesjes zit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 08-10-2011 14:30 u »
Je hebt gewoon lopen knoeien!

En jij hebt daar nooit geen last van?  :)

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2011 15:31 u »
Ach, ik mors ook wel eens wat. Hoewel: minder dan in het begin. En ja, soms plakt er een flesje. En soms vergeet ik er een af te spoelen. Schimmel heb ik er niet op, dat ligt inderdaad ook aan je huis. Een klamme kelder van een vijftiger-jarenhuis, daarbij kan ik me wel schimmelgroei voorstellen. Maar kwaad kan het niet, volgens mij. Wel goed afspoelen vóór het openen. En aangezien je de flesjes tóch moet afspoelen, is het misschien handiger om dat van te voren (na het bottelen) te doen. Ik zou het per kratje even onder de douche zetten. :brouwen:

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-10-2011 17:27 u »
Ach, ik mors ook wel eens wat. Hoewel: minder dan in het begin. En ja, soms plakt er een flesje. En soms vergeet ik er een af te spoelen. Schimmel heb ik er niet op, dat ligt inderdaad ook aan je huis. Een klamme kelder van een vijftiger-jarenhuis, daarbij kan ik me wel schimmelgroei voorstellen. Maar kwaad kan het niet, volgens mij. Wel goed afspoelen vóór het openen. En aangezien je de flesjes tóch moet afspoelen, is het misschien handiger om dat van te voren (na het bottelen) te doen. Ik zou het per kratje even onder de douche zetten. :brouwen:

Dit is natuurlijk de beste manier om iets te leren. Het direct goed fout doen ;-). Combinatie van kelder in oud huis + jongbier op één van de flesjes en nog wat amsteletiketlijm dat ik niet helemaal had verwijderd en als een gekke is gaan schimmelen op de overige flesjes. Alles is weer schoon!

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #8 Gepost op: 08-10-2011 19:40 u »
Het plotseling verschijnen van schimmel op de flesjes heb ik ook wel eens gehad. Het heeft te maken met de temperatuur en de luchtvochtigheidsgraad. Wanneer je flesjes relatief koud zijn en de vochtigheidsgraad is hoog, gecombineerd met een hoge buitentemperatuur, zal er condensatie op de flesjes plaatsvinden. Dat vocht lost de suikers uit het gemorste bier op en vervolgens slaan de schimmels hun slag.
Bij extreme vochtigheid kan het zelfs in je koelkast gebeuren.

Bert

Tags: