Witte vlekjes in het vat

Gestart door Raymond293, 28-09-2011 09:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Ik heb een paar dagen geleden een tripel overgeheveld naar een glazen lagervat.
Nu deze een paar dagen aan het lageren is geslagen valt het me op dat er witte puntjes van 2/3 mm op het bier drijven.

Het is geen waas, maar gewoon losse witte puntjes. Voor de rest ziet het er goed en helder uit en de geur is ook prima.
Wat kan dit zijn?

Foto gaat niet, want ik krijg het niet goed gefotografeerd helaas!

Hopmans

Citaat van: Raymond293 op 28-09-2011  09:39 uHet is geen waas, maar gewoon losse witte puntjes. Voor de rest ziet het er goed en helder uit en de geur is ook prima.
Wat kan dit zijn?
Kaam.

Niet al te lang in de mandfles laten zitten, en bijtijds bottelen.
Kaam heeft zuurstof nodig, en dat zit niet in een flesje, dus het kan nog goed komen.


Edgar

Geen vlies? Kan natuurlijk ook gewoon schuim zijn.

Als je een overeenkomst ziet met het oppervlak onderin de fles waar je gist ligt (hangt natuulijk samen met de vulgraad) dan kan je aan onschuldig schuim denken. Zeker als je fles maar voor bijvoorbeeld 2/3 gevuld is kan je zo'n ring-effect goed zien en kan je gerust zijn.

RGeraads

Hoi Raymond,

Ik heb dit ook laatst gehad, allemaal kleine witte puntjes op het bier nadat deze was overgeheveld in een glazen mandfles. Ik heb toen vanuit het midden wat bier overgeheveld en geprobeerd dat deze puntjes niet mee zouden komen. Toen nog enkele dagen laten staan en besloten als er iets terug zou komen wat lijkt op een infectie dan gooi ik de rest ook weg. Helaas is dit ook gebeurd en heb ik de rest van de batch (ongeveer 6 liter) nog weggegoten.

Waarschijnlijk had ik wel kunnen bottelen en kijken wat er van komt, maar gezien de hoeveelheid zo klein was heb ik maar besloten om alles gewoon weg te gooien en het recept binnenkort opnieuw te gaan brouwen.

Groetjes,
Raymond

Adrie

Is het geen schuim? Het kunnen ook kleine brokjes gist zijn die naar boven zijn komen drijven bij het overhevelen. Kaam is ook een optie. Laat nog maar even staan en kijk hoe het zich ontwikkelt. Gist zakt weer naar de bodem, schuim breidt zich uit en verdwijnt weer en kaam breidt zich uit.

Jacques

Als het echt puntjes zijn vermoed ik dat je inderdaad kaam te pakken hebt. Vanuit die puntjes groeit de infectie vervolgens uit tot een vlies.

Een foto zou veel duidelijk kunnen maken. Heb je al geprobeerd van een afstandje en dan de zoom van het fototoestel te gebruiken?

RGeraads

Citaat van: Jacques op 28-09-2011  10:23 uVanuit die puntjes groeit de infectie vervolgens uit tot een vlies.

Dit was dus bij mij het geval na het overhevelen. Na enkele dagen lag er een wit-grijzig vliesje over het jongbier.

Raymond293

Een poging gewaagd om een zo helder mogelijke foto te maken :)
Alles rond de witte vlekjes is gewoon helder, maar dat kan je niet goed zien door de foto.




Ziet er niet echt goed uit moet ik zeggen.....

Edgar

Dit is schuim. Zie mijn eerdere bericht; dit bedoel ik met de vorm van de bodem: de gist ligt mooi in een ringetje.

Caspar

Ik vind het er eigenlijk ook vrij normaal uitzien... tenzij de vlekjes een rare kleur en haartjes krijgen ;) lijkt me dit totaal geen reden tot paniek.

Hopmans

Citaat van: Edgar op 28-09-2011  13:29 uDit is schuim. Zie mijn eerdere bericht; dit bedoel ik met de vorm van de bodem: de gist ligt mooi in een ringetje.

Lijkt er inderdaad wel op. De ring van de bodem is duidelijk zichtbaar.
Vanuit de ring waar de meeste gist ligt, gaat er af en toe een klontje omhoog samen met koolzuur.
En al is het wel kaam, dan is er ook nog geen paniek.
Kaamgist geeft de typische sherry-smaak in sommige (fruit)bieren.

Adrie

Ik stem ook voor schuim. Geen paniek, neem nog een biertje.

12345

Ach lieve hemel, Raymond, dat is schuim! Waarom het precies op die manier en precies daar gaat liggen, weet ik ook niet. Mijn (wilde) theorie: op het oppervlak staat een uiterst minieme golf, waarschijnlijk een staande trilling met "buiken" en "knopen" en ofwel op de buiken ofwel op de knopen verzamelt zich enig schuim in een mooi patroon.

Laatst had ik het ook en mijn vriendin sprak: "schimmel, mijn beste Ed! Jij hebt schimmel in deze fles". Waarop ik antwoordde: "okay, dan krijg jij er niets van".

Inmiddels (het bier is al klaar met hergisten) is ze bijgedaaid ... :proost:

Raymond293

Citaat van: Caspar op 28-09-2011  13:53 uIk vind het er eigenlijk ook vrij normaal uitzien... tenzij de vlekjes een rare kleur en haartjes krijgen ;) lijkt me dit totaal geen reden tot paniek.
Hahaha, ik zal die haren in de gaten houden, bedankt voor de tip ;D

CiteerLijkt er inderdaad wel op. De ring van de bodem is duidelijk zichtbaar.
Ah, dat is wel een goeie tip, gist kan omhoog komen en neemt dan de vorm van de bodem over. Die had ik nog niet eerder gehoord!

CiteerIk stem ook voor schuim. Geen paniek, neem nog een biertje.
Lijkt me een goed idee, maar denk dat de baas het daar nog niet mee eens is ;D

Citeerach lieve hemel, Raymond, dat is schuim!
Ik had deze vorm van schuim nog niet eerder gezien. Mijn andere brouwsels hadden vaak een donkerdere vorm van schuim...en dan ook veel meer schuim. Omdat dit op kolonies van bacteriën lijken is de link met een infectie snel gelegd!
Dit is een vrij "schoon" brouwsel, dat was al het geval tijdens de hoofdvergisting.


De theorie van de onhoogkomend gist is wel plausibel. De gist (safale english ale) was heel erg vlokkig en had de neiging om te dwarrelen tijdens het overhevelen.
Nouja, weer wat geleerd...ik ben nog maar onwetend in vergelijing met jullie  ^-^



Edgar

Zoals zoveel dingen is dit volgens mij ook heel simpel verklaard. De gist die in suspensie is, zakt naar de bodem. Echter op de schuine stukken blijft de gist niet liggen maar glijdt 'ie verder naar beneden, net als in een cyko. Op die manier ontstaat op de diepste ring een dikkere laag gist. Meer gist produceert meer koolzuurgas, en zo ontstaat een schuimring op het oppervlak. Het hoeft niet altijd omhoogkomende gist te zijn, gist op de bodem blaast ook bellen.

Verschillende flessen hebben verschillende bodems, dus verschillende ringen.

*edit* nog een effect: grotere bierkolom >> meer gist >> meer gas. Dus ook als er helemaal niks naar beneden glijdt, zal je een ring-achtig ding kunnen zien op je net gelagerde bier.

Overigens wil het nog niet zeggen dat je géén kaaminfectie hebt :)

Raymond293

Voor de rest ziet het er echt superhelder uit Edgar, alleen die geïsoleerde dingetjes drijven er op.
Met kaam heb je toch een wit vlies?

12345

Citaat van: Edgar op 28-09-2011  15:10 uOverigens wil het nog niet zeggen dat je géén kaaminfectie hebt :)
Nah, ik denk dat je Edgar je hier een beetje aan het plagen is.

Raymond293


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.