Hoe oogst je gist zonder in het bezit te zijn van een CCT?

Gestart door Oscar, 02-10-2011 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: Raymond293 op 02-10-2011  13:14 uEn ik zou in de toekomst de slurry willen gebruiken die uit mijn brouwsels komen, dan heb je toch een cct nodig ;)

Nee hoor...er zijn zat brouwers zonder CCT die hun slurry van een vorig brouwsel bewaren en daarna gebruiken.... :)

Raymond293

Kan zijn, maar dat lijkt me toch lastig om de slurry uit je vergistingsvat te scheppen (?) als je geen cct hebt?

Of zie ik iets over het hoofd hier? :)

koffie

Citaat van: Raymond293 op 03-10-2011  08:53 uKan zijn, maar dat lijkt me toch lastig om de slurry uit je vergistingsvat te scheppen (?) als je geen cct hebt?

Of zie ik iets over het hoofd hier? :)
Simpele oplossing: brouwen op de dag dat je het bier uit je gistvat hevelt :)

Ronald_

Citaat van: Raymond293 op 03-10-2011  08:53 uKan zijn, maar dat lijkt me toch lastig om de slurry uit je vergistingsvat te scheppen (?) als je geen cct hebt?

Of zie ik iets over het hoofd hier? :)

Met het laatste beetje bier zwenk je het gist los, en dan kan je het in een andere container schenken..!

orangeloo

Citaat van: Raymond293 op 03-10-2011  08:53 uKan zijn, maar dat lijkt me toch lastig om de slurry uit je vergistingsvat te scheppen (?) als je geen cct hebt?
Of zie ik iets over het hoofd hier? :)
Nee hoor, gist + een beetje jong bier achterlaten in het vat en dan ff schudden zodat alles los zit.
Daarna kan je het gewoon in een "schone" pot / fles gieten.
Doe ik al een poosje,  en gaat perfect.
Je kan ook een trechtertje gebruiken maar ook die desinfecteren dan hé  :brouwen:

Raymond293

Citaat van: koffie op 03-10-2011  08:58 uSimpele oplossing: brouwen op de dag dat je het bier uit je gistvat hevelt :)

Maar dan moet je wel toevallig dat type gist nodig hebben.
Nooit bedacht dat je er gewoon uit kon schenken... hahaha, kleine blinde vlek! Weer wat geleerd op de maandagochtend :)

guuz

Citaat van: Raymond293 op 03-10-2011  09:15 uMaar dan moet je wel toevallig dat type gist nodig hebben.
Nooit bedacht dat je er gewoon uit kon schenken....hahaha, kleine blinde vlek! Weer wat geleerd op de maandagochtend :)

Ik bewaar de gespoelde gist in kleine glazen potjes in de koelkast, gaat prima, zelfde gist inmiddels 3 maal gebruikt, dan is zo'n groot pak van Wyeast niet zo duur, sticker er op, weet je ook nog wat er in zit en vanaf welke datum.

Sander_de_Rijk

Ik heb een kunststof spatel en die reinig ik samen met de glazen pot als ik overhevel. En dat potje gaat mooi in de koelkast met wat jongbier zoals de anderen al voor mij aangeven. Dat werkt prima.

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 03-10-2011  08:53 uKan zijn, maar dat lijkt me toch lastig om de slurry uit je vergistingsvat te scheppen (?) als je geen cct hebt?
Of zie ik iets over het hoofd hier? :)

Uiteraard zie je hier iets over het hoofd, en het antwoordt is eigenlijk al gegeven. Indien je schoon werkt kun je heel veel doen, zonder risico op infectie. Dat scheppen (na overhevelen) kun je gewoon met een maatbekertje (of iets anders wat schoon en gedesinfecteerd is) doen en daarna overgieten in een fles/weckpot/potje of iets waarin jij je gist wilt bewaren. Indien je in en bolfles vergist kun je inderdaad gewoon overgieten naar de fles/pot/weckfles.

Dus feitelijk zie je heel veel over het hoofd. ;)

Raymond293

Ach joh, ieder z'n sterke kanten... je kan ook niet alles weten :)

12345

Citaat van: Raymond293 op 03-10-2011  21:59 uAch joh, ieder z'n sterke kanten... je kan ook niet alles weten :)
En daar sluit ik me van harte bij aan. Ook ik weet nog lang niet alles van het bierbrouwen. En dat is geen schande, zolang je er geen schande van maakt.

Kleine_Schriek

Citaat van: 12345 op 03-10-2011  22:41 uEn daar sluit ik me van harte bij aan. Ook ik weet nog lang niet alles van het bierbrouwen. En dat is geen schande, zolang je er geen schande van maakt.
Hoe meer je weet, hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet, hoe minder je weet.

 ;D

Toen ik bij Oscar aan het meebrouwen was, was ik wel verrast dat hij weckpotten gebruikte. Vond het veel handiger werken dan wat ik deed (ik stopte het via een trechter in grote bierflessen met een nauwe opening en een waterslotje erop). Vooral die grote opening is handig en je kunt even de druk eraflaten door de aanspanner even los te maken, psss hoor je dan en weer aanspannen en klaar.

O ja, de eerste keer dat ik gist hergebruikte had ik gelijk een vervelende gist te pakken: de S04. Dat is geen slurry, dat is klei! Zie dat maar in een trechter te proppen...... :-( Dan is een weckpot veeeeeeeeeel handiger.

Adrie

Citaat van: koffie op 03-10-2011  08:58 uSimpele oplossing: brouwen op de dag dat je het bier uit je gistvat hevelt :)

Dat is een té simpele oplossing. De slurry van een vorig brouwsel bevat veel teveel gist voor een volgend brouwsel. Meestal heb je maar een kwart of iets dergelijks nodig.

Na het hevelen zwenk ik de gistkoek los en giet hem dan via een ontsmette trechter in een ontsmette fles. Het voordeel van deze methode is, dat je een keurige scheiding van gist in de fles krijgt. Onderin ligt de troep, daarboven een laag met schone en goede gist, daarop een laag met schuim en ook nog wat rommel. Bij het volgende brouwsel giet je het bovenste deel weg en gebruik je een deel van het middelste gedeelte. Met onder andere BrouwHulp kun je prima berekenen hoeveel gistslurry je nodig hebt voor je volgende brouwsel.

Overigens verdient het de aanbeveling om, als je de gist bewaart in een fles, de dop er los op te draaien. Zo niet, dan bouwt zich druk op in de fles en spuit de gist eruit als je de dop weer losdraait. Ook de mooie laagjes ben je dan kwijt.

Edgar

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-10-2011  09:23 uToen ik bij Oscar aan het meebrouwen was, was ik wel verrast dat hij weckpotten gebruikte. Vond het veel handiger werken dan wat ik deed (ik stopte het via een trechter in grote bierflessen met een nauwe opening en een waterslotje erop). Vooral die grote opening is handig en je kunt even de druk eraflaten door de aanspanner even los te maken, psss hoor je dan en weer aanspannen en klaar.

We weten dat niet iedereen bang is voor druk in glazen flessen, maar je kunt je toch vragen stellen bij zo'n opslag. Weckpotten zijn gemaakt om onderdruk te weerstaan, en voor zover ik weet niet om overdruk te weerstaan. Geoogste gist kan nog aardig wat koolzuurgas produceren en als je er even niet snel genoeg bij bent om je weckpot te ontgassen vliegt, als je geluk hebt, je rubber eruit of, als je pech hebt, glas in het rond.

Iets gaat natuurlijk goed totdat het fout gaat. Glas+gas vragen volgens mij om een inherent veilige werkwijze, en niet om de meest handige werkwijze.

Citaat van: Adrie op 04-10-2011  10:00 uverdient het de aanbeveling om, als je de gist bewaart in een fles, de dop er los op te draaien. Zo niet, dan bouwt zich druk op in de fles en spuit de gist eruit als je de dop weer losdraait.

Inderdaad. Een weckfles met een losliggend deksel (in plaats van het type met beugelsluiting) is dan bijvoorbeeld een goeie tussenweg. De fles ontgast zichzelf dan. Is trouwens ook prettiger voor de gist, die niet houdt van koolzuurdruk.

Wybe

Dus als ik alles goed begrijp, kan ik ook een Grolsch beugelfles proberen?
Hoe lang kan je een opgevangen gistsediment goed blijven in een koelkast?

Edgar

Het principe is heel simpel: je kunt het overal in gooien dat schoon en voedselveilig is. Schone beugelfles (ik zou de beugel er dan dus losjes opleggen en niet sluiten): perfect. Uitgekookt Tupperware bakje: prima. Bloempot: slecht idee. Jampot (iets los deksel alweer): jahoor.

Het blijft weken goed. Best alleen slurry+water. Na weken gaat er gist sterven maar nog niet persé bederven. YMMV zeggen ze dan op Engelstalige fora.

12345

Net even bij Mr Malty gekeken. Ik wil een Lager (ondergister) maken met een start SG van 1048 en daar geeft hij op onder "repitching from slurry) dat ik 2 liter slurry nodig zou hebben! Dat is nogal een hoeveelheid.

Ik heb de vorige keer een groot deel van de slurry (in eerste instantie bijna 1/2 liter) in een grote glazen jampot geschept, het gemengd met 100 ml glycerine en het in de vriezer gezet. Een paar dagen later was het op de een of andere manier tot de helft ingeklonken. Ik weet inmiddels dat dit niet de beste manier is: invriezen doe je beter in heel kleine flesjes maar goed, ik heb het nu eenmaal zo gedaan en ik wil nu graag weten of dat lukt.

Uit die jampot wil ik een paar lepels halen (nee, echt geen 2 liter) en die met 2 liter wort op de roerder zetten. Als het goed ruikt, zou het wel eens goed kunnen gaan? Maar het is zo wel allemaal wel erg uit de losse pols. Kan dit beter?

Vreemd. Adrie's BrouwHulp geeft aan dat ik 275 gram slurry zou moeten gebruiken. Dan zou ik geen starter meer hoeven te maken?? Soms kom ik er geen wijs meer uit. Waarom geeft Malty 10 x zoveel op??

Ronald_

Citaat van: 12345 op 04-10-2011  11:39 uNet even bij Mr Malty gekeken. Ik wil een Lager (ondergister) maken met een start SG van 1048 en daar geeft hij op onder "repitching from slurry) dat ik 2 liter slurry nodig zou hebben! Dat is nogal een hoeveelheid.

Ik heb de vorige keer een groot deel van de slurry (in eerste instantie bijna 1/2 liter) in een grote glazen jampot geschept, het gemengd met 100 ml glycerine en het in de vriezer gezet. Een paar dagen later was het op de een of andere manier tot de helft ingeklonken. Ik weet inmiddels dat dit niet de beste manier is: invriezen doe je beter in heel kleine flesjes maar goed, ik heb het nu eenmaal zo gedaan en ik wil nu graag weten of dat lukt.

Uit die jampot wil ik een paar lepels halen (nee, echt geen 2 liter) en die met 2 liter wort op de roerder zetten. Als het goed ruikt, zou het wel eens goed kunnen gaan? Maar het is zo wel allemaal wel erg uit de losse pols. Kan dit beter?

Vreemd. Adrie's BrouwHulp geeft aan dat ik 275 gram slurry zou moeten gebruiken. Dan zou ik geen starter meer hoeven te maken?? Soms kom ik er geen wijs meer uit. Waarom geeft Malty 10 x zoveel op??

Hoeveel brouw jij per keer? Als ik alles instel op 25 liter, voor een lager dan krijg ik 242ml gist (viability 75%).. de schuifjes heb ik voor het gemak allebei in het midden gezet ;)

Kleine_Schriek

Citaat van: Edgar op 04-10-2011  10:13 uWe weten dat niet iedereen bang is voor druk in glazen flessen, maar je kunt je toch vragen stellen bij zo'n opslag. Weckpotten zijn gemaakt om onderdruk te weerstaan, en voor zover ik weet niet om overdruk te weerstaan. Geoogste gist kan nog aardig wat koolzuurgas produceren en als je er even niet snel genoeg bij bent om je weckpot te ontgassen vliegt, als je geluk hebt, je rubber eruit of, als je pech hebt, glas in het rond.

Iets gaat natuurlijk goed totdat het fout gaat. Glas+gas vragen volgens mij om een inherent veilige werkwijze, en niet om de meest handige werkwijze.

Inderdaad. Een weckfles met een losliggend deksel (in plaats van het type met beugelsluiting) is dan bijvoorbeeld een goeie tussenweg. De fles ontgast zichzelf dan. Is trouwens ook prettiger voor de gist, die niet houdt van koolzuurdruk.
Aangezien ik een hekel heb aan glasopruimen, ben ik erg blij met dit inzicht erbij. Ik ga denk ik zoiets kopen als hieronder afgebeeld, even gaatje boren, rubbertje erin en waterslotje erop. Dan gaat het altijd goed ;-)


12345

Citaat van: Ronald_ op 04-10-2011  11:47 uHoeveel brouw jij per keer? Als ik alles instel op 25 liter, voor een lager dan krijg ik 242ml gist (viability 75%).. de schuifjes heb ik voor het gemak allebei in het midden gezet ;)
Klopt, Ronald en ik zie nu ook wat ik fout heb gedaan: ik had aangevinkt staan: "calculate from date" en daardoor stond er in het vakje "viability" 10%. Toe ik het berekenen uit de datum af heb gezet en handmatig 75% viability invulde, kreeg ik ook mooi ca 250 ml.

seed7

Citaat van: Edgar op 04-10-2011  10:13 uGeoogste gist kan nog aardig wat koolzuurgas produceren en als je er even niet snel genoeg bij bent om je weckpot te ontgassen vliegt, als je geluk hebt, je rubber eruit of, als je pech hebt, glas in het rond.

Oude draad, ik weet het, maar was me over slurry en gistoogsten aan het inlezen toen ik dit tegen kwam.

Zo'n weckpot met een metalen sluiting hoef je niet met die sluiting dicht te doen. Wat ik doe als ik kimchi maak is de sluiting met een elastiekje dicht maken. Niet te strak, het elastiek moet de deksel net dicht trekken, anders een beetje aan het scharniertje buigen. Als er druk opgebouwd wordt kleppert het dekseltje af en toe.



s7.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.