Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ruben stelt zich voor  (gelezen 1332 keer)

Offline xsrunner

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Jong geleerd is oud gedaan.
Ruben stelt zich voor
« Gepost op: 30-09-2011 13:50 u »
Hallo iedereen,

Mijn naam is Ruben en ben nieuw hier maar heb al wel wat rondgeken en de cursus doorgelezen.
Ik ben 18 jaar oud en ben een echte bierliefhebber, alleen verstand ervan heb ik zeker niet.
Ik ga dit weekend voor de tweede keer aan de slag met een Brewferm pakketje, maar ben aan het uitzoeken of ik daarna verder wil gaan met het echte werk. Voor mij is geld wel een issue aangezien ik student ben en binnenkort met rijlessen ga beginnen.
Als ik dus ga beginnen wilde ik zo goedkoop mogelijk onderdelen scoren om dit in de loop van de tijd uit te breiden. Is er ook een topic wat ingaat op goedkopere apparaturen?
Ik had al ergens gelezen dat je een koffiemolen kunt gebruiken als schrootmolen, voor de eerste paar keer lijken zulke ideeen mij ideaal in verband met financien. Voor mij hoeft het natuurlijk ook nog niet over grote hoeveelheden bier te gaan.
Zijn er tips voor het zo goedkoop mogelijk beginnen met brouwen?

Alvast bedankt,

Ruben

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
  • Land: nl
    • vandeStreek bier
Re: Ruben stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2011 14:14 u »
Zijn er tips voor het zo goedkoop mogelijk beginnen met brouwen?

Welkom!!

Een paar tip om goedkoop te brouwen;
  • Koop een alu pan.. Iedereen doet er moeilijk over hier, maar het werkt prima!
  • Spaar voor goede spullen, want goedkoop+goedkoop = duur (goedkoop gaat eerder kapot/ werkt minder goed)
  • Leen 1 maand volledig bij de IB groep en je kan een mooie installatie bij elkaar kopen  :groots:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2011 14:17 u »
Wat goed werkt en heel goedkoop is:

koop een tweedehands 20 liter koelbox
naai een zak van kaasdoek die daar precies in past

brouw volgens de "brouw in een zak" methode.

Dan in een tweedehands pan van 20-25 liter om te koken, vergisten in een plastic emmer en na gisten bottelen in beugelflessen.

Schroten doe je bij een bevriend hobbybrouwer of misschien bij een kleine brouwerij in de buurt.

Offline kroonkurk

• Junior lid
  • **
  • Best. Hobby. Ever.
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2011 20:00 u »
Weinig aan toe te voegen. Brouwen kan zeker op een budget, succes! En hartelijk welkom :)

Offline xsrunner

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Jong geleerd is oud gedaan.
« Reactie #4 Gepost op: 01-10-2011 11:32 u »
Bedankt voor de verwelkoming.
Erg handige tips, ik denk dat ik de eerste keer voor de "brouw in een zak" of "Brew in a bag" methode.
Ik heb al enkele andere topics erover gevonden en het lijkt me een goedkope manier om te beginnen.
Morgen ga ik beginnen met mijn Brewferm abdij paketje, en in de tijd totdat het bier klaar is zal ik gaan zoeken naar
goedkope brouw appartatuur en materialen.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #5 Gepost op: 01-10-2011 16:30 u »
Welkom welkom! Als je in de buurt van Geldrop woont (Eindhoven), kan ik hier wel even schroten voor je.
Brouwse met het pakket alvast!  :brouwen:
Antoinette

Tags: