Hobgoblin

Gestart door Adrie, 28-09-2011 21:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Zoals elders eerder gemeld hebben de lui van The Brewing Network in hun Can You Brew It show de Hobgoblin gekloond. Voor degenen die deze show niet kennen: eerst interviewen ze de brouwer (altijd een Amerikaanse of een Engelse brouwer, trouwens, soms een Australiër), die meestal alle informatie over het recept keurig vertelt (een verademing in vergelijking met de nergens op slaande geheimzinnigheid op het vasteland). Daarna wordt het recept vertaald naar de thuisbrouwschaal en gebrouwen. Vervolgens wordt het bier blind naast het origineel geproefd en wordt gekeken of de kloon geslaagd is. Hierbij hanteren zij drie criteria:
1. Zijn de bieren (nagenoeg) identiek, ook rekening houdend met verschillende leeftijden en behandelwijze van de bieren?
2. Zou het recept veranderd moeten worden?
3. Als ze de kloon ergens zouden krijgen, en verteld werd dat het het origineel was, zou dat dan opgemerkt worden.

Goed, genoeg inleiding, dit is het recept:


BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHobgoblin
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Volume25 liter
Gewenst begin SG1.046 g/l
Berekende kleur37 EBC (Morey)
Berekende bitterheid40 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater34,3 liter
Beslagdikte3,86 l/kg
Maischwater22 liter
Spoelwater12,5 liter
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Britse Pale Ale Mout790,05,000
Britse Crystalmout2007,50,417
Britse Chocolademout8002,00,111
Kristalsuiker00,50,028

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Eenstaps681603,86

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Goldings - E.K.4,8Hopbellen6018,08
Fuggle5,0Hopbellen6018,09
Cascade5,8Hopbellen1518,05
Styrian Goldings5,3Hopbellen1571,018

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1275 Thames Valley
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)1,5

De vergisting start bij 16 graden en loopt gedurende de eerste twee dagen op naar 20 graden. Als de gisting bijna voorbij is in 72 afkoelen naar 8 graden en een week laten uitgisten en helder worden.

Raymond293

Dit lijkt me wel een lekker bier om te proberen! Stevige hoeveelheid hop, daar hou ik wel van :)

Eens kijken of dit op de planning past om te brouwen.

Caspar

Er worden bij "Can You Brew it" steeds meer Engelse en Scandinavische bieren gekloond, een goede ontwikkeling... Ik hoop dat de Belgen en Duitsers voor deze show ook overstag gaan. Ik irriteer me al jaren mateloos over de geheimzinnigheid die vele (met name Noord West Europese) professionele brouwers hebben. Blijkbaar zijn ze er echt heilig van overtuigd dat hun bieren zo extreem goed zijn samengesteld dat iedere concurrent in de rij staat om ze na te brouwen :o .

Maar on-topic, het recept ziet er super aannemelijk uit... voor de vele Hobgoblin fans hier op het forum een leuk projectje om te klonen!

toon van den broek

Leuk recept Adrie.
Zou er direct aan beginnen deze week, alleen heb net 40ltr pale-ale van eigen recept gebotteld, dus dat moet eerst maar eens voor een deel opgedronken worden. Is met de W9097 Old English Ale gist. Fantastische sterke karaktergist die droge bieren geeft met later enige Brett-accenten. Voor de liefhebber dus..
Mijn pale-ale recept lijkt trouwens wel op het recept wat je hier geeft.

Het verbaasd me wel dat er wat Cascade in het recept zit. Had ik zelf eigenlijk niet verwacht.
Misschien is het een idee om de website van de Witchwood brouwerij eens te bezien, want men gebruikt daar het double-drop systeem. Heb er zelf al eens over geschreven in een topic en gebruik het zelf vrijwel altijd. Komt er op neer dat je als de gisting net goed begonnen is je afhevelt naar een volgend gistvat. Extra zuurstof en je koeltrub blijf mooi achter (tenminste als de gisting al niet te heftig is). Komt dus wel een beetje op goede timing aan.

Groetjes, Toon.

janjansen

Leuk, een Hobgoblinkloon. Dat was ik al een tijdje van plan.
Ik heb zojuist (toevallig NET voor het lezen van dit draadje ((n.a.v. een Amerikaans hobbybrouwblaadje (The Best of Brew)) een bestelling gedaan voor een " Hobgoblin-kloon-gist". Namelijk: Wyeast 1187 (Ringwood).

Is wel een andere dan de 1275 gist die hier genoemd wordt trouwens.


Adrie

Citaat van: janjansen op 28-09-2011  22:58 uIk heb zojuist (toevallig NET voor het lezen van dit draadje ((n.a.v. een Amerikaans hobbybrouwblaadje (The Best of Brew)) een bestelling gedaan voor een " Hobgoblin-kloon-gist". Namelijk: Wyeast 1187 (Ringwood).

Is wel een andere dan de 1275 gist die hier genoemd wordt trouwens.

In de kloonpoging gebruiken ze de WhiteLabs WLP023 Burton Ale. De Wyeast equivalent van deze gist is de Wyeast 1275. Overigens is de WLP023 ook niet de gist die de brouwerij gebruikt; de Hobgoblin wordt gebrouwen met een gist die niet beschikbaar is. De WLP023 komt het dichtst in de buurt.

Caspar

Citaat van: janjansen op 28-09-2011  22:58 uIk heb zojuist (toevallig NET voor het lezen van dit draadje ((n.a.v. een Amerikaans hobbybrouwblaadje (The Best of Brew)) een bestelling gedaan voor een " Hobgoblin-kloon-gist". Namelijk: Wyeast 1187 (Ringwood).

Ik vind de Ringwood Ale wel een uitgesproken ester-profiel hebben, de Hobgoblin is wat cleaner en ik zou eerder voor de Thames Valley of Brittish Ale gaan denk ik.

citrasimcoe

Die podcast is hier te luisteren: http://tbn.haussli.com/tbn/cybi08-29-11.mp3
Na 13 min. begint het interview met de brouwer.
Na 27 min. beginnen ze het recept te bespreken.

Wel grappig dat ie zo open is over het recept, maar de gewichten van de hop toch liever niet verteld  :)

Etn82

Leuk recept, krijg er meteen al zin in. Was sowieso al van plan om binnenkort eens met Engelse mouten te gaan brouwen, dus dit kloonproject is een uitgelezen kans.

Piet_v

Citaat van: Adrie op 29-09-2011  09:32 u... de Hobgoblin wordt gebrouwen met een gist die niet beschikbaar is ...
Tip: Informeer eens discreet bij Brewlabs welke gist ze zouden aanraden voor een Hopgoblin.

dennis

Hoe was dit bier eigenlijk gelukt Adrie? Kwam het een beetje in de buurt?

Adrie

Ik heb dit bier nooit gebrouwen.  ::) Maar omdat er indertijd veel over dit bier werd gepost leek het me wel aardig om het recept dan maar even op dit forum te zetten.

Etn82

Weet je toevallig nog wel wat het oordeel van CYBI was? Waren zij tevreden met het resultaat?

RobinB

@ Adrie, waar was die 0,5% suiker voor? Bottelsuiker?

Ronald_

In de Podcast wordt dit uitgelegd. Dit doen ze bij Wychwood omdat de maischketel te klein is voor het volume dat ze willen brouwen per batch (24.500 liter).

Ik heb alle info die ik uit die podcast heb kunnen halen in het kloontopic gezet.

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 20-09-2012  16:09 uIn de Podcast wordt dit uitgelegd.. Dit doen ze bij Wychwood omdat de maischketel te klein is voor het volume dat ze willen brouwen per batch (24.500 liter).

Ik heb alle info die ik uit die podcast heb kunnen halen in het kloontopic gezet.

Toch vind ik dat geen goede verklaring (dwaalspoor?).
0,5% is immers net 1-2 SG punt?
Dat kan je toch ook wel weglaten?

Ronald_

Uiteraard zal deze man niet het achterste van zijn tong laten zien...

Vanwege het te lage begin SG, en de afwijkende alcoholvolumes per fles of fust, denk ik trouwens dat dit bier zwaarder wordt gebrouwen en later wordt aangelengd.
 

citrasimcoe

Het kloonproject heeft mijn interesse in de Hobgoblin gewekt; dus heb bij De Bierkoning een fles gekocht. Ben 'm nu aan het drinken en ik vind 'm wel erg lekker!

CiteerMaischschema
Omschrijving   Temperatuur (gr. C)   Stap tijd (min)   Rust tijd (min)   Beslagdikte (l/kg)
Eenstaps   68   1   60   3,86
Wat wordt hier precies bedoeld met 1 minuut 'stap tijd' en 60 minuten 'rust tijd'?

RobinB

Voor het kloonproject van 2012 ben je hier in het verkeerde draadje! :)
Hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21042.0.html

citrasimcoe

Citaat van: RobinB op 20-09-2012  22:00 uVoor het kloonproject van 2012 ben je hier in het verkeerde draadje! :)
mijn vraag gaat toch over dit recept?  :weetniet:

RobinB

Oké, maar hierdoor:
Citaat van: Aart op 20-09-2012  21:52 uHet kloonproject heeft mijn interesse in de Hobgoblin gewekt
Dacht ik dat je het over het kloonproject van 2012 had.

Dit is gewoon een kloontopic, niet zozeer het project.

William

Het zou handig zijn om het topic een beetje centraal in één draad te houden....in dit geval het kloonproject 2012 of beter project 2012 Hobgoblin.

citrasimcoe

Ik doe niet mee aan het kloonproject, dus mijn post had daar weinig mee te maken. Alleen dat ik nav dat project het bier ben gaan proeven.

Kan iemand svp uitleggen wat het verschil is tussen 'stap tijd' en 'rust tijd' zoals dat in de bovenste originele post staat?

William

Citaat van: Aart op 20-09-2012  22:21 uIk doe niet mee aan het kloonproject, dus mijn post had daar weinig mee te maken. Alleen dat ik nav dat project het bier ben gaan proeven.

duidelijk :)

Citaat van: Aart op 20-09-2012  22:21 uKan iemand svp uitleggen wat het verschil is tussen 'stap tijd' en 'rust tijd' zoals dat in de bovenste originele post staat?

De rusttijd is de tijd waarbij je die temperatuur aanhoudt.
De staptijd is de tijd die nodig is om van de voorgaande temperatuur naar de doeltemperatuur te gaan. Hier is deze maar 1 minuut omdat het eenstapsmaisch is. Het mout wordt gestort en de doeltemperatuur wordt snel bereikt.
Als je een voorgaande temperatuur hebt ga je meestal uit van een opwarmsnelheid van 1 ºC/minuut. Bij een stap van 62 ºC  naar 68°C heb je dan een staptijd van 6 minuten.

citrasimcoe

Citaat van: William op 20-09-2012  22:28 uDe staptijd is de tijd die nodig is om van de voorgaande temperatuur naar de doeltemperatuur te gaan. Hier is deze maar 1 minuut omdat het eenstapsmaisch is. Het mout wordt gestort en de doeltemperatuur wordt snel bereikt.
Wordt het water dan eerst tot 68 graden verwarmd voordat de mout wordt toegevoegd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.