Ik heb ook een PE CCT aangeschaft bij Hobbyquip en er nu 2 x een 20 liter brouwsel mee vergist. Daarvoor heb ik altijd naar genoegen gewerkt met cylindrische PE vergistingsvaten met een kraantje net boven de bodem. Ik onderschrijf de ervaringen van anderen v.w.b. de afwerking; de schroefdraad voor de kranen had rechter gekund. De CCT zelf is prima en zeer glad van binnen. Het frame is van universeel constructiemateriaal; aluminium buis. En de steunringen lijken gemaakt van ringen van een groot formaat kunststof water- of rioleringsbuis. Het deksel sluit goed af maar de opening voor het waterslot was niet netjes rond, leek met de hand gemaakt. Het sluit echter wel goed af door een rubber tule tussen waterslot en deksel. Samenvattend: CCT prima, afwerking "hobby".
Belangrijker vind ik de ervaringen met de eerste brouwsels. De belangrijkste reden waarvoor ik met een CCT wilde werken was de hemelse verwachting dat de gist onderin zou zakken en een massieve kegel zou vormen die ik in één keer zou kunnen purgeren zonder veel jongbier te verspillen. En vervolgens zou ik de verdere vergisting en klaring in dezelfde CCT kunnen voortzetten. Daarin ben ik voorlopig nog teleurgesteld. Het blijkt dat de gist weliswaar naar beneden zakt maar géén massieve kegel vormt. Het plakt voornamelijk aan de wand van het onderste gedeelte van de kegel en er staat ook jongbier in die "holle" gistkegel. Bij de eerste aflaat van de gist waren er enkele liters jongbier nodig om alle gist uit de kegel te spoelen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb mijn ervaringen gedeeld op de clubavond van De Roerstok en kreeg daar het advies om regelmatig de gist "naar beneden te trillen" door er iets trillends tegen aan te houden, bv. een schuurmachine. Daardoor zou de gist inderdaad een massieve kegel gaan vormen die in één keer af te tappen is zonder verspilling van jongbier.
Samenvattend: CCT zelf is OK, afwerking zou beter moeten. En die ingetrilde gistkegel gaat ook wel lukken. Voordeel van de iets doorzichtige CCT is dat je mooi het niveau kunt zien (zie foto): onderin de gistkegel, daarbovenop het jongbier en daarboven de schuimresten van de hoofdvergisting.