Camlock koppelingen

Gestart door John, 25-09-2011 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Iemand ervaring met Camlock koppelingen? Of suggesties voor andere lekvrije koppelingen?

SiriS

John,

De camlock koppelingen zijn zeer eenvoudig in gebruik en robuust, maar om ze goed schoon te kunnen maken en te desinfecteren is het wel aan te raden om het afdichtingsrubber te verwijderen. Op dit moment heb ik nog vier 1" female camlock 316 RVS koppellingen over: 2 met buitendraad van 1/2", 1 stop en 1 met een slangpilaar van Ø12 mm met een lengte van 44 mm.

Groet, Peter

John

Kent iemand de Camlock koppelingen met 1 arm? Ik heb net een zwik van die koppelingen thuisgekregen maar sommige hebben 2 armen (zoals het hoort lijkt me) en er zitten ook koppelingen tussen met 1 arm. . . zijn die ook goed of is dat een "misdruk"?

Wybe


John

Foto:



Als het goed is staat foto erop . . .

Jacques

Het lijkt mij geen 'misdruk' als ik zo naar de foto kijk.

Hoe werken deze koppelingen precies? Hoe sluit je ze aan op een slang? Waarvoor dienen de ringen?

Zijn de koppelingen die je gekocht hebt van aluminium? Ik heb een tijdje zitten zoeken naar allerlei koppelingen op het internet en zag dat camlock koppelingen bijna allemaal van aluminium zijn.

John

De "armen" zet je naar voren, je stopt het mannelijk deel (!) erin (niet afgebeeld) daarna beweeg je de armen naar achteren en zit vast. Ik heb er Viton ringen bij gekocht voor de voedselveiligheid (ik was toch een hoop geld aan het uitgeven). Waar de ringen voor zijn weet ik nog niet. Volgens mij om je vingers door te steken voor extra grip bij openen en sluiten van de koppeling.

De buitendraad van het man-deel schroef ik in de slang en daar kan eventueel nog een slang klem omheen. In mijn ketels en kranen heb ik vouw-aansluitingen zodat ik mijn slangen overal op kan aansluiten.

Koppelingen zijn van RVS.

Jacques

Als ik zo vrij mag zijn om te vragen, waar heb je de koppelingen gekocht en hoeveel heb je betaald.

John

Hier staan prijzen en typen:

(sorry weet niet zo snel hoe link te verkleinen)

P.s. ik heb wel een zure smaak over de levering: na besteling en betaling duurde het akelig lang voor ik bericht kreeg dat de betaling was ontvangen en de spullen onderweg waren. Nu heb ik zoals reeds gezegd enkele verkeerde koppelingen gekregen; sluiten niet net zo goed als de 2-armige exemplaren. Lijkt me dat dat wel goed zal komen. Viton ringen voor in vrouw deel zijn 2,95. Let op alle prijzen op site zijn exclusief! Verkoper kun je nauwelijks telefonisch bereiken; het is mij geen enkele keer gelukt. Vanmiddag mail gestuurd vwb "verkeerde" levering; niks meer gehoord. . .

p.s. ik heb nog een adres waar de koppelingen veeeel goedkoper zijn; weet alleen helemaal niets over levering en betrouwbaarheid verkoper. Laat maar weten of je mail-adres wil.

John

Ik ga er vooralsnog een beetje vanuit dat ik ze mag terug sturen. ALS hij reageert tenminste: het waren al met al toch wel wat koppelingen voor een redelijk totaal bedrag.

RobinB

Wat is dat andere adres?
En waarom heb je daar niet besteld als deze leverancier zo matig is? :weetniet:

John

Ik had bestelling al lopen en toen kreeg ik 2e aanbod. . . Robin: Wil je ook aan de Camlock?

RobinB

Niet per se, ik Gardena nog met genoegen. Maar ze zien er degelijk en goed uit, dus als de prijs te doen is, zou ik het misschien overwegen? :)

de sleutel

Ik ben ook benieuwd naar deze koppelingen.
Mag ik een site van die tweede leverancier???
Ook bij mij gaat het nog steeds goed met perslucht slang koppelingen,
goed schoon spoelen en met verdund spiritus voor gebruik ontsmetten,
en met olijfolie de smeerbaarheid van de koppelingen onderhouden.
  groeten Hans :degroeten:

John

Prijzen liggen tussen € 3,40 en € 8,- per stuk in RVS afhankelijk van type en leverancier. Kom ze overigens ook al tegen van rond de €15,- per stuk.

RobinB

Oké, dan mag je me de site wel PB-en? Ik merk enige terughoudendheid om het op het forum te plaatsen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 19-01-2012  20:54 uNiet per se, ik Gardena nog met genoegen.

Gardena heeft zo zijn voordelen. Ze zijn van kunststof, kunnen niet roesten en kunnen tegen allerlei reinigingsmiddelen.
Nadeel is dat ze vrij makkelijk kunnen gaan lekken. Bij mij hebben de koppelingen lange tijd lekloos gefunctioneerd maar op eens was dat over. Jammer want goede en betaalbare alternatieven zijn er niet veel.

Rvs camlock koppelingen lijken mij handig. De aansluiting op een slang is misschien nog een punt van aandacht. In de schroefdraad kan zich allerlei ongewenste micro-organismen ontwikkelingen ben ik bang.

de sleutel

Jacques, gardena koppelingen zijn  er ook in messing
bevalt mij zeer goed op mijn platen koeler.
Ik meen dat ze te koop bij de welkoop

 :degroeten:  Hans

12345

Ik weet het niet, hoor, met die koppelingen. Het ziet er allemaal reuze handig en praktisch uit, maar heeft ook nadelen: soms lekken, elke keer goed schoonmaken etc. Ik heb besloten het eens een tijd aan te zien met slangpilaren en slangklemmen met een vleugelmoer. Kost wat meer tijd tijdens het brouwen maar spaart volgens mij tijd bij het "poetsen" ...  :weetniet:

Jacques

Citaat van: de sleutel op 20-01-2012  00:28 uJacques, gardena koppelingen zijn  er ook in messing
bevalt mij zeer goed op mijn platen koeler.
Ik meen dat ze te koop bij de welkoop

 :degroeten:  Hans

Die had ik gekocht maar daar ben ik niet tevreden over. Ze roesten (blauwverkleuring) onder invloed van oxi. Koperoxide is iets wat niet wilt (zeer schadelijk voor de gezondheid).
Eerlijk gezegd was dit de grootste miskoop in de afgelopen jaren.

John

. . .  En het verhaal van de koppelingen gaat gewoon door: vandaag de verkeerde maat gekregen. . .   >:D Zucht

Kleine_Schriek

Ik heb echt met je te doen. Het werkt ook allemaal niet mee...  :bokser:

Zuidema

Jaa ook ik ben opzoek naar juiste Camlock koppelingen. We hadden ze graag via brewpi besteld alleen helaas hebben ze daar geen 3/4. Nu zie ik vaak de discussie voorbij komen over aluminium ketels ect. Maar geldt dit net zo voor de koppelingen?  En anders zou de PP variant een goed alternatief zijn? Bekend is dat ze tegen een warmte van 80 graden kunnen dus dat is kielen. Wat raden jullie aan ?


Proost!

AudieK

Bekijk https://store.brewpi.com/mashing/camlock-fittings eens.
Grotere binnen diameter voor betere doorstroming.
Ik heb er zelf geen in gebruik.

Zuidema

Ik weet het alleen niet in de juiste maat. Ook staat er niet bij wat voor materiaal het is.


Proost!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.