Gordon Scotch ale

Gestart door Gio, 27-11-2004 23:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Hello,

De volgende moet 'n Gordons scotch ale worden...

Heb echter nog geen volwaardig recept op het forum gevonden.
en welke ' opkweekbare' gist past daar bij?

gr Gio

Edgar

Volgens Michael Jackson stamt de gist van Duvel van een Scotch ale; Mc Ewan's om precies te zijn. Als je dus per se wilt kweken kan je die proberen; met een verse fles lukt het wel. Wyeast heeft ook een Scotch Ale in het assortiment.

Caspar

Hey Gio,

Misschien is de Wyeast 1728 Scottish Ale iets voor jouw volgende brouwsel, tenzij je natuurlijk per se wil opkweken...

1728 -- Scottish Ale Yeast
Rich smoky, peaty character ideally suited for Scottish style ales, smoked beers and high gravity beers.
Temperature range: 55-70°F
Apparent attenuation: 68-73%.
Flocculation: high.
Source: McEwan's Export. --> Hier wordt de Gordons Highland Scotch Ale gebrouwen

zie meer profiles: http://smurman.best.vwh.net/zymurgy/Wyeast.html

Uit een gewoon flesje Gordons valt zeker niets op te kweken...? (ik heb em pas één keer gedronken)

Groetjes Cas

MO

Ik zou ook gaan voor de door Capser genoemde Wyeast. Ik denk dat de gist van duvel niet geschikt is voor een Gordon brouwsel. Misschien dat oorspronkelijk wel dezelfde gisten zijn gebruikt (100 geleden of zo), maar ik denk dat de gistprofielen in 2004 sterk verschillen.
Als ik kon kiezen voor opkweken of Wyeast, dan koos ik voor Wyeast. Die paar euro...

Edgar

Gio en MO,

Ik heb de Wyeast Scotch ale eens gebruikt in een Duvel-achtig brouwsel, en het resultaat kwam aardig in de buurt bij Duvel. Ik denk dat het dus wel meevalt met het verschil tussen die gisten. Wat niet wegneemt dat ik je ook de Wyeast zou aanbevelen, omdat dat nu eenmaal meer kans van slagen heeft. Maar als je, zoals je vraagt, wil opkweken, lijkt Duvel me een goeie keus. Ervaring in opkweken is trouwens nooit weg.

Gio

High,

Ik zie inderdaad wel overeenkomsten tussen Duvel en Gordons Scotch Ale. M.n. diacetyl is m.i. in beide bieren duidelijk aanwezig en wellicht speelt hier, naast brouwtechische aspecten, de gistsoort hierbij een belangrijke rol.
In de Gordon Scotch ale zelf heb ik helaas nooit gist gevonden en m.b.t. Wyeast ben ik bang dat deze m.n bedoeld is voor de lichtere Scotch ales die vele malen vaker voorkomen dan de donkere Strong versie van Gordon.

In een andere treath zal ik me recept plaatsen met de roep om commentaar want ik heb nog maar weinig Gordon Scotch ales recepten gezien ...

gr Gio


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.