Kogelkraan

Gestart door John, 21-09-2011 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Wat is wezenlijk verschil in gebruik 2- en 3-delige kogelkraan?

davadox

2delig is de kogelkraan met aan de ene kant schroefdraad en de andere kant de koppeling.
3delig is de kogelkraan met aan beide zijde een koppeling.
Deze zou je dus bijvoorbeeld als hij gemonteerd zit in een stuk buis, in zijn geheel er tussen uit kunnen halen door beide koppelingen los te draaien.
Bijvoorbeeld om schoon te maken of zo.

12345

Citaat van: John op 21-09-2011  09:08 uWat is wezenlijk verschil in gebruik 2- en 3-delige kogelkraan?

Dat vraag ik me ook al een tijd af.
http://www.rvspaleis.nl/173-kogelkranen
Op deze site staan er plaatjes van en als je ze aanklikt, kun je inzoomen met je muis.
Zo te zien kan bij een driedelige kogelkraan het middenstuk er tussen uit. Inderdaad, wat Davadox zegt, ook als de kraan tussen twee buizen in gemonteerd is.

Betekent dat nu, dat als je een kraan aan één kant vrij laat (of er via een simpel koppelstuk een stuk slang aan zet) dat je dan net zo goed met een tweedelige kraan kunt werken? Die zijn nl. een stuk goedkoper.

Ik heb er nog nooit mee gewerkt en ik ben bang dat je de voor- en nadelen pas goed snapt nadat je er een tijd mee gewerkt hebt.

hansm

Een 3-delige kogelkraan kan uit elkaar, die andere (die ze hier 2-delig noemen) niet.
Het grote voordeel van een 3-delige kraan is dat je hem goed kan schoonmaken.

John

Is het dan de bedoeling om de 4 bouten los te draaien? Gaat dat op den duur niet lekken daardoor?

12345

Schijnt van niet, hoewel ik me ook wel afvraag of dit niet gaat slijten?

davadox

Die 2 delige is niet voorzien van een koppelling zie ik nu op de foto.
Dat zijn gewoon 2 vaste aansluitingen.......vreemd.
Je zou er natuurlijk 2 puntstukken in kunnen draaien 1/2"x15mm.
Bij die 3 delige moet je zo te zien 4 bouten losdraaien.
Het lekken zal wel meevallen na veel keer demontage want het wordt door teflon afgedicht.

Jacques

Het grote voordeel is inderdaad dat je een 3 delige kraan volledig uit elkaar kan halen en zo goed kunt schoonmaken. Bij andere kogelkranen blijft er altijd wat vloeistof achter in de kamer. En daarmee is zo'n kraan een infectierisco.

Kokkie

Een tweedelige afsluiter kan ook uit elkaar. Aan de ene kant zit deze geschroefd. Ze moeten de kogel er toch in kunnen krijgen.
Soms hebben de afsluiters ook aan een kant een zeskant er in zitten, welke dan met een inbussleutel uit elkaar gehaald kan worden.
Maar voor deze handeling moet je wel heel de afsluiter uit de leiding halen. En zoals Davadox al zei bij een driedelige niet.

2delig: https://www.econosto.nl/nl/Connect.aspx/ProductGraphicSg?type=D&productid=530295
3delig: https://www.econosto.nl/nl/Connect.aspx/ProductGraphicSg?type=D&productid=367616

John

Zou een kraan van 1/2" groot genoeg zijn voor in mijn HERMS? Of zou dat erg klein zijn? Ik heb geen idee. Ik zou zeggen 1"is 2,54 cm dus zal 1/2" ongeveer 13 mm zijn. Denk dat mijn slangen (die ik nog moet aanschaffen) ook ongeveer zo'n diameter zullen gaan hebben...

12345

Geen idee. Lijkt me klein. Volgens mij is dat de binnenmaat van inwendige schroefdaad. Daar moet je dan nog iets inschroeven, volgens mij. Hou je nog hooguit 10 mm over. Ik zou voor 1 inch gaan ...

Kokkie

Kijk even op de links die ik eerder poste, daar staat bij de tekeningen de doorlaat bij. De 2-delige heeft een grotere doorlaat dan de 3 -delige bij dezelfde maat.

basterd-brewer

Citaat van: John op 21-09-2011  21:38 uZou een kraan van 1/2" groot genoeg zijn voor in mijn HERMS? Of zou dat erg klein zijn? Ik heb geen idee. Ik zou zeggen 1"is 2,54 cm dus zal 1/2" ongeveer 13 mm zijn. Denk dat mijn slangen (die ik nog moet aanschaffen) ook ongeveer zo'n diameter zullen gaan hebben...

Je kan natuurlijk ook bij de andere HERMS projecten kijken: vrijwel iedereen gebruikt 15mm koperwerk en 1/2" kranen. Bij de aanschaf van de kogelkranen moet je even opletten dat je "volle doorlaat" kranen koopt.
De meeste twee-delige kogelkranen zijn ooit wel uit twee delen in elkaar gezet maar duidelijk niet met het idee dat ze nog eens uit elkaar moesten. De 3-delige kranen zijn bedacht als onderdeel in een anti-septisch systeem.

John

Oh ja klopt nou zie ik het ook. Zou dat gelden voor alle 3 delige tov 2 delige kranen? En wat denk jij: zou 1/2" voldoende zijn? Die grote kranen zijn wel ERG duur! (dat is niet zo erg maar ALLE materiaal is duurder uitgepakt dan verwacht). En wat ook al is gezegd; aan de kraan komt bij mij ook nog een koppeling met slang, die knijpt de flow wellicht ook nog eens!

basterd-brewer

Uhm het ligt er nogal aan hoe de rest van je installatie in elkaar zit en vooral wat je pomp kan.

Bij het ontwerp van Dennis' HERMS hebben we gekozen voor kranen, slangen en koppelinegn die allemaal 15mm diameter hadden. Alleen de warmte wisselspiralen zijn van een relatief kleinen diameter van 10mm omdat er dan met een Iwaki MD20RZ voldoende druk opbouw en doorstroom veroorzaakt kon worden voor turbulentie.

Voor het samenstellen van een "gewone" 40L HERMS zou ik durven stellen dat je met 1/2" goed zit. Voor doorstroom en druk opbouw vanuit de pomp en in je spiralen en de daarbij behorende warmte uitwisseling? ja daar kunnen we 6weken lang een vak mee vullen.
 :degroeten:

John

Vwb de pomp heb ik 2 smaken in huis een Iwaki MD-20 en een Iwaki MD-40... V.w.b. de spiraal voor warmtewisselaar: die van mij is ook 10mm maar is wel erg lang: 18 meter of zo.

basterd-brewer

Dus je hebt 2 pompen, maar wat is daarbij de vraag?

Bij het gebruik van een lange dunne buis als warmtewisselaar zal de tegendruk vrij groot zijn, als een pomp die druk niet kan leveren daalt het debiet en dus ook de doorstroom snelheid. Het gevolg daarvan is dan weer dat er een laminaire stroming in de buis plaats heeft en er minder efficiënt warmte uitgewisseld wordt.

Een standaard MD40 heeft een 3/4" aansluiting en een opvoerhoogte die nog onder die an een MD20 Z-type blijft. Als je nu kiest voor 1/2" kranen en dito slangen zal je systeem in totaal meer tegendruk leveren terwijl je al om druk verlegen zit. Ga je voor het gebruik van 3/4" slangen en appendages dan heb je weer meer dood-volume (i.e. volume in slangen en buizen buiten je maisch-vat).

Als je ervoor kiest deze lange rvs spiraal te gebruiken dan weten we dus zeker dat dat je bottelneck gaat zijn en de rest van je systeem te verwaarlozen. Met de MD40 zal je nog wel aan een voldoende lage verdunningstijd komen, en het installeren van een 3/4" kraan op de uitgang is dan het makkelijkst. Verder zou ik de uitvoering op 1/2" houden omdat dit het beste compromis tussen dood-volume en weerstand bied.
En voor het geval je het nog niet uit dit verhaal had opgemaakt: houd die slangen zo kort mogelijk.

John

Zou het enige zin hebben om voor de veiligheid de doorvoeren en kranen in 3/4" te maken en indien nodig te knijpen dmv verloopstukken van 3/4 naar 1/2"? Of zou het geen zin hebben om daarvoor extra kosten te maken... M.a.w. zou zoals velen hier 1/2" echt genoeg zijn?

basterd-brewer

Hoewel ik geen garanties met 'geld terug' geef denk ik dat we toch met een redelijke zekerheid kunnen stellen dat een leidingsysteem met 15 mm en 1/2" onderdelen volstaat voor een 40 L systeem. Dankzij de enorme spiraal die je wil gebruiken is ook het gebruik van de MD40 pomp geen probleem.

John

Voor de duidelijkheid; ik heb alles op 1 hoogte waardoor ik 2 pompen nodig heb. De MD-40 wil ik inderdaad gaan gebruiken voor de warmtewisselaar en de MD-20 wil ik gaan gebruiken om wort van de maisch-kuip (vanonder een filterplaat) naar het kookvat te pompen en daarna door een platenkoeler naar het gistvat...

Heb hopelijk morgen offerte van RVS bedrijf met een prijs voor een 1/2" en van 3/4" doorvoer. SPANNEND!

basterd-brewer

Prima plan, er zijn mensen die het met een MD15 en MD5 doen.

John

Nou ik dacht dat het een vriendenprijsje zou zijn: niet dus. Voor het maken van 1/2" doorvoeren op 3 ketels, een pijpje aan de binnenkant van de kooketel en het inkorten en monteren van een RVS spiraal in de deksel van de warmtewisselaar: € 220,- Alles van RVS dat dan wel maar ik vind het wel heeeeel duur of is dit een normale prijs?

12345

Ik weet niet hoe handig je bent, maar een stappenboor hoeft niet zo erg duur te zijn.
http://www.gereedschapbestellen.nl/vmchk/hand-werkplaatsgereedschap/boren-frezen-tappen/verzink-stappenboren
en met een stappenboor kun je netjes een gat maken in je RVS-ketels.
De rest lijkt me dat je dat ook zelf kunt doen als je een beetje handig bent?

John

Dat is het juist: handigheid... Ik ken alleen het woord.


12345

Citaat van: John op 27-09-2011  20:52 uDat is het juist: handigheid... Ik ken alleen het woord.
Nja, onhandige mensen kunnen wel eens zeer rijk zijn? Hopelijk is dat dan het geval?
Misschien is dit iets voor je? http://www.werkspot.nl/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.