Westmalle tripel eerste poging

Gestart door MO, 27-11-2004 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Eindelijk  heb ik mijn poging geproefd naast een echte Westmalle Tripel. De results of the jury:

Visueel
Kleur: de kloon is ietjsepietsje donkerder, maar het scheelt nauwelijks
Schuim: identiek: net zo fijn als het origineel, net zo dik in het glas en net zo snel inzakkend
Koolzuurstroom: identiek

Geur
De echte Westmalle Tripel ruikt iets hoppiger en de hoppige geur houdt langer aan. De kloon ruikt daarentegen iets moutiger. Bij het bottelen rook ik in de kloon aardig wat banaantjes, maar die zijn nu niet meer merkbaar. Vooral de oplosmiddelengeur valt in beide bieren op en is ongeveer even sterk.

Smaak
Body: identiek. 20% suiker lijkt een schot in de roos.
Bitterheid: identiek. Bij mij pakt de 41 IBU dus wel goed uit. Zowel mijn vrouw, mijn favoriete schoonmoeder als ikzelf proefde geen verschil in bitterheid.
Smaak: Westmalle Tripel smaakt iets hoppiger, kruidiger. Dit kwam ook al in de geur naar voren. De kloon smaakt iets moutiger, maar heel weinig. Het gistprofiel is identiek, de kloon heeft ietsjepietsje meer velpon in de smaak. De kloon heeft ook iets meer koolzuurprikkeling.
Ik denk trouwens duidelijk Saaz te proeven en te ruiken in de kloon, iets minder Styrian Goldings en een Hallertau variant.

Conclusie
De moutstort is bijna OK. Ik denk een procentje minder Munichmout en deze vervangen door pilsmout. Dan wordt ie iets lichter en iets minder moutig.
Dan de hop. Ik vermoed dat als ik de pellets had vervangen door verse bloemen was de kloon wellicht beter in de buurt gekomen. De hopsoorten waar ik op gok zijn zoals al gezegd. Ik denk dat het geen kwaad kan om nog eens een poging te wagen met bloemen en dan niet alleen Saaz in de late hopgift, maar ook een beetje Styrian Goldings en een Hallertau variant.

Verder denk ik dat we de hoofdvergisting bij dezelfde temperatuur moeten doen als de monniken: 19 tot 20 graden. De kloon is vergist bij 20 tot 25 graden (temperatuur van het gistende bier).

Om verwarring te voorkomen over het recept, post ik bij deze mijn Promash brouwsessie.

EBC

Adrie,

Kilnkt als een goede poging!
Zoals je weet smaakt een verse Westmalle Tripel heel anders dan een van 8 maanden. Vergelijk je kloon nog eens over een maand of 6. Ik ben benieuwd wat je dan van de hoppigheid en het gistprofiel vindt.
Voor mij was dat de reden om eens een Westmalle Tripel kloon te maken met alleen Magnum. In de verwachting dat het gistprofiel dan minder wordt verdoezeld door hopsmaken. En zo geschiedde gisteren...

Jasper

norbertus

Mijn Westmalle Tripel werd vandaag gebotteld op dag 50 na de brouwdatum. De fermenter werd tot vandaag op 12 °c gehouden.
Giststarter werd aangemaakt met afgetapte gist en toegevoegd samen met 7 gr/l suiker.
Sg bij 20 °c bedraagt 1009.

De kleur is iets donkerder dan het origineel.

De bitterheid ( 41 ibu ) is goed vergelijkbaar met het origineel.

Smaak dient nog verder gevormd maar laat geen negatieve indrukken achter.

Geur komt dicht in de buurt van het origineel. De 3787 is toch wel degelijk de Westmalle Tripel gist.

De hergisting gaan we in de gistkast doen bij 22°c.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Norbertus.


Henk oet Paiz

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer eens, druk druk druk .... :weetniet: Ik kom nog wel af en toe langs om mee te lezen, maar daar blijft het dan ook bij.

Vrijdag kan ik gelukkig weer eens brouwen. Toch maar weer een Westmalle Tripel, de 6e poging. Ik ga in afwijking van jullie voor het recept dat ik bij mijn tweede poging heb gebruikt (zie eerdere posting in deze thread). Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

Groeten,

Henk  :proost2:

tom

Vorige week een meibok gebrouwen met Westmalle gist. Aangezien ik als prof. brouwer de hele dag met details bezig ben vind ik het leuk om thuis aan te kloten. Gewoon kijken wat iets doet. Zo ben ik er achter gekomen dat die Westmalle gist inderdaad een hogere vergistingstemperatuur nodig heeft.
Als iemand zin heeft om een echt een goed onderzoekje te doen naar gsit temperaturen en de smaakrelatie wil ik daar wel aan meedragen.

Nu heb ik de meibok bij de verwarming staan en is het brouwsel aan het vergisten op ongeveer 25ºC. En nu wil ie wel!!

Woensdag ga ik de Westmalle Tripel brouwen, zoals jullie die hier hebben beschreven. Ik ben zeer benieuwd.

gegroet!

Edgar

Ben benieuwd naar je ervaringen van deze vergisting. Zoals je hierboven kunt lezen had ik dezelfde ervaring met deze gist, 25° en hoppetaa, gaan! Het resulterende bier was niet bepaald esterrijk na de lagering. Laat hier weten wat het bier verder doet!

 :degroeten:

Henk oet Paiz

Ruim een week na brouwen staat mijn 6e Westmalle Tripel-kloon weer te gisten. Ik heb inmiddels twee nieuwe starters toegevoegd en ik geloof dat de laatste de zaak weer aan de gang heeft gebracht. De vergisting begon voorspoedig en snel na het toevoegen van 2 liter zeer actieve starter, die op de traditionele manier was gemaakt, echter wel met toevoeging van Fermaid K. Na 2 dagen bleef het SG rond de 1035 hangen en zakte in de daarop volgende 2 dagen slechts een punt of 2.

Ik hoop maar dat de handelingen van de afgelopen week geen vervelende neveneffecten met zich meebrengen :pan:, maar het ruikt tot nu toe nog steeds goed.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Gezellige gist die Westmalle. Soms net een moeilijk kind dat veel aandacht nodig heeft. Ik heb zelf ook al driemaal (!) meegemaakt dat de gist op 1030 bleef hangen. Na een uurtje beluchten ging hij weer verder aan de gang.

Mijn Westmalle kloon is nu 3 dagen op fles. GIsteren bij een feestje van de buren ging hij er goed in. Hij geurt net als A3's versie nog iets appelig maar de smaak is uitstekend. Moet over een week of 6 maar eens vergelijken met een echte.

MO

Op 9 mei, 29 dagen oud, is bier helemaal helder. Schuim is nog wat grofbellig, nog lang niet wollig,
kortom toch nog jong bier. Geur is geniaal hoppig/kruidig, met veel oplosmiddel en nog maar een heel
klein appeltje. Smaak is heerlijk: zoet, vol, moutig, echt waar: moutig, gelukkig nog niet zo veel
oplosmiddel, een beetje amandel/amaretto-achtig zoet (wat een grap met een eind SG van 1008)
Had ik hem verdorie nu maar ingestuurd naar het ONK want dit had ik echt niet verwacht.

Vergelijking met A3's versie en het origineel over een maandje maar. Nog een slok: jesus wat een heerlijke jongen!

Adrie

Ha MO,

Welke hopgiften heb jij nu precies gebruikt?

MO

zoals keurig in het eerste bericht staat: versie 1.

MO

Afgelopen vrijdag heb ik samen met de ook brouwende bierburen (HHMM op het forum) A3's en mijn Westmalle tripel kloon met een vers origineel vergeleken (tht feb 2007). De overeenkomsten waren echt ongelooflijk! Het grootste verschil is dat beide klonen een tikje te donker zijn. Verder viel op dat A3's versie een tikje te zoet was, maar dat was maar een heel klein zoetje. Daarnaast schuimde A3's bier wat te sterk, maar dat is Het Witte Paard/4 broeders huisstijl.

Je gelooft het of niet, maar geur, schuim, kleur van schuim en - wellicht het belangrijkste - smaak waren nagenoeg identiek aan het origineel. En dat ook nog eens van beide klonen, terwijl A3 een andere versie heeft gebrouwen dan ik. Ik kon de verschillen niet proeven. Ik heb niet blind geproefd om te proberen om ze te onderscheiden, daarvoor waren ze te lang na elkaar ingeschonken (en had ik het geproefd aan de concentratie koolzuur).

De drie bieren zijn allen gedronken aan 13 grC (keldertemp).

De excercitie zal worden herhaald met A3, David en MO in Haaksbergen rondom het ONK.

En nogmaals: wat baal ik er ontzettend van dat ik mijn tripel kloon niet naar het ONK heb ingestuurd. Ik had hem 95 punten gegeven, maar wie ben ik.

Eduard

Hoi MO en anderen,

Dat klinkt allemaal heel leuk, maar waar vind ik het recept van de Westmalle Tripel zoals jij die uiteindelijk gebrouwen hebt? Ik heb even deze hele thread doorgescrolled maar vond geen eenduidig recept. Deze vraag stel ik omdat ik over niet al te lange tijd ook een lekkere Tripel wil brouwen, en daarmee wil ik goed voor de dag komen :)

Groeten uit zonnig Oslo, Eduard samenvol

Adrie

Ha MO,

Ik ben benieuwd naar de herhaling van de proeverij voor het ONK. Overigens heb ik mijn tripel wel ingestuurd, dus wie weet ga je nog meer balen.  >:D

Groeten,

A3

MO

Ed,
je stipt een bekend probleem aan. Nadat we een paar keer daartegen aan zijn gelopen, hebben we besloten het uiteindelijk na discussie vastgesteld recept te posten aan het begin van de thread, incl brouwplanningen. Het recept in het eerste bericht is dus het eindelijke recept. Jammer dat dit voor sommigen nog steeds  verwarrend is.

Henk oet Paiz

Vanavond mijn 6e poging gebotteld bij een eind SG van 1014. Ik had gehoopt dat er tijdens de lagering nog enkele puntjes van af zouden worden gesnoept, maar dat is helaas niet gelukt. Deze keer een niet meer zo vitale gist denk ik. Het jongbier smaakt fantastisch, dus dat belooft veel goeds. :lekkerbier:

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

AFgelopen weekend voor het ONK hebben MO en drie van de Vier Broeders een mini-Westmalle tripel kloonproeverij gehouden met een kloon van MO, van zijn buren en van mij (en natuurlijk het origineel). De bieren leken allemaal heel sterk op het origineel. Blind geproefd zou  ik ze niet hebben kunnen onderscheiden. Geur, smaak, body, mondgevoel, uiterlijk: het leek allemaal als twee druppels bier. Ik was dan ook zeer benieuwd naar het rapport van de keurmeester over mijn kloon die ik had ingestuurd.

71 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 15 uit 25
Smaak: 16 uit 25
Basissmaak: 8 uit 10
Body: 3 uit 5 (iets te weinig)
Mondgevoel: 4 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15

Opmerkingen:
Mist wat moutigheid en wat body voor een tripel. Is eigenlijk een hele mooie Sterke Blonde.

De moeder van alle tripels, de tripel der tripels wordt door de keurmeester dus niet als een tripel herkend. Proeven blijft moeilijk, zeker blind proeven. Toch een wat teleurstellend resultaat, die 71 punten vond ik zelf.

Caspar

Ik heb een kloon van A3 en Mo weten te bemachtigen, ik zal een originele kopen en ga er zondag eens lekker voor zitten. Ik ben echt benieuwd hoe dicht ze bij het origineel komen!


Johannes

Ha Caspar,

Gezien vorige 2 berichten lijkt het me verstandig dat je UITERST KRITISCH gaat proeven  ;D  ;D

Smaakpapillen zijn op z'n best rond 11.30 hoorde ik tijdens de rondleiding dus morgen om 12.00 hebben we bericht?


Henk oet Paiz

Mijn tripel onlangs voor het eerst geproefd. Nog erg jong natuurlijk, maar het lijkt prima te worden. Wel wat te zoet nog, maar dat verwachtte ik ook vanwege het relatief hoge eind SG (1014).

Mijn 5e kloon had ik gebrouwen volgens het hier geposte recept, waarbij ik mijn twijfels had. Zoals jullie weten ben ik meer een voorstander van het recept van Jacques uit de thread Bijsturing recept Tripel. Dit bier heb ik ingestuurd op het ONK en het had slechts 59 punten. Ik ben het ook eens met het commentaar van de keurmeester, nl: "te weinig body voor een tripel en te veel hop". Het bier is inderdaad veel te bitter en heeft een te laag begin SG (1074). Volgens mij begint het verhaal voor een goede Westmalle Tripel kloon bij 1080. Ook in de beoordeling van de smaak en geur komt de opmerking veel te bitter weer naar voren.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

1080 en 1008 geeft 10% alcohol en dat is meer dan het origineel. A3 kreeg hetzelfde commentaar als jij, wat de body betreft. Petje af voor de keurmeesters, maar ik ben bang dat het gewoon klopt dat zowel de kloon als het origineel niet veel body hebben. Daarom drinkt hij zo lekker weg. Ik heb nu al tweemaal zeer serieus (in gezelschap) geproefd en de overeenkomsten met het origineel zijn fenomenaal! Het blijft natuurlijk een discussiepunt wat de perfecte tripel is. Er zijn veel soorten op de markt, tot volmout aan toe. Kortom: qua kloon klopt het heel goed (ik hoop nog op meer bevestiging).

Jacques

Citaat van: MO op 17-05-2005  11:14 uEd,
je stipt een bekend probleem aan. Nadat we een paar keer daartegen aan zijn gelopen, hebben we besloten het uiteindelijk na discussie vastgesteld recept te posten aan het begin van de thread, incl brouwplanningen. Het recept in het eerste bericht is dus het eindelijke recept. Jammer dat dit voor sommigen nog steeds  verwarrend is.

Misschien moeten we bij het eerste bericht deze info steeds vermelden. Voor ierdereen is dan duidelijk dat het eerste recept het laatste recept is!

Jacques

Vanavond de kloon van Adrie geproefd. Hieronder vind je mijn proefnotities en commentaar.



Schuimhoudbaarheid : erg goed
Koolzuur: constante stroom
Kleur: blond
Geur: neutraal, moeilijk waarneembaar door de goede schuimhoudbaarheid, licht esters, licht hoppig
Smaak: licht moutig, bitterig tot bitter, hoppig, zeer licht fruitig (zo goed als geen esters en kenmerkende hogere alcoholen)
Body: matig (niet in belangrijke mate afwijkend van het origineel).
Nasmaak: neutraal, bitterig, licht hoppig

Opmerking: clean, erg clean, eigenlijk te clean voor een Westmalle tripel kloon, mag meer esters en hogere alcoholen. De giststarter mag misschien iets minder 'perfect'.
Ook mag de hop en bitterheid net iets meer naar voren komen.

Met de keurmeester ben ik het eens dat de moutigheid bescheiden is en dat het bier qua smaak meer richting een blonde gaat dan naar een tripel.

Toch is dit een zeer goed bier. Het ziet er heel goed uit, drinkt prima weg en smaakt naar meer!

Adrie

Ha Jacques,

Bedankt voor het kritische proeven. Opmerkelijk dat jij vindt dat de esters minder naar voren komen in de kloon. Ik heb hem twee keer naast het origineel geproefd en toen merkte ik dat met name de ethylacetaat (velponachtige geur en smaak) juist iets sterker waren dan in het origineel. Het hangt denk ik ook sterk af van de ouderdom van de kloon en van het  origineel.

Jacques

Westmalle tripel drink ik erg vaak. Minstens een keer in de week en vaak ook twee keer. De smaak van dit bier is dan ook zeer gekend bij mij zowel oud en jong als warm en koud.

Nogmaals Adrie, jouw bier is een uitstekend bier maar ten opzichte van het origineel mist hij bepaalde esters en hogere alcoholen. men name isoamylaclohol en isoamylacetaat (banaanachtig) miste ik. De scheidslijn tussen bond en tripel is klein, heel klein, maar dit bier gaat toch meer richting blond.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.