Westmalle tripel eerste poging

Gestart door MO, 27-11-2004 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Hoi allemaal,

Ik heb een recept voor zaterdag samengesteld op basis van het recept van MO (EBC=12 en IBU=39) en op basis van de hopstorting van Adrie en op basis van wat ik in huis heb  ;).

Graag jullie reacties, wensen en eisen.

Batch Size (LTR):        32.00    Wort Size (LTR):   32.00
Total Grain (kg):         8.90
Anticipated OG:          1.076    Plato:             18.54
Anticipated EBC:          12.1
Anticipated IBU:          39.2
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 58.4     5.20 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 21.3     1.90 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 20.2     1.80 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
100.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.26  28.8  First WH
 75.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.29  10.4  75 min.
 30.00 g.     Saazer                            Whole    2.66   0.0  10 min.


Mash Schedule

Ltr Water Per kg Grain: 3.50    Total Ltr: 24.85

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5


De giststarter wordt vanavond aangemaakt. Er is al een kleine starter actief, daar gaat zo 1,5 lt wort van 1050 bij en die wordt 2 dagen continu belucht.

Groeten,

Henk  :proost2:

Herman

Die Spalt kwam oorspronkelijk van Jacques, niet van mij dus. Qua profiel geleek de versie van Henk behoorlijk op de Westmalle Tripel, ik vind zijn hopkeuze dan ook aannemelijk. Wat overigens de Spalt niet uitsluit, maar alles is een kwestie van wanneer, hoeveel en hoelang (is een... ;-) )

Overigens, met betrekking tot het klonen: ik had een flesje Chouffe meegegeven aan Peter van den Hurk. Het viel tijdens de Chouffeproeverij goed in de smaak, maar Peter wist te melden dat de chouffe zwaar tegen viel...

Persoonlijk ga ik nu voor een variant zonder Spalt.

Herman

MO

Hopstorting kloon

1. EK Goldings & Saaz (De meeste klonen tot op heden zijn gebrouwen met Jacques' storting)
2. Initieel voorstel voor de nieuwe kloon was EK Goldings, Saaz en Spalt. Uit diverse bronnen blijkt dat er drie aromahopsoorten worden gebruikt. Twee personen hebben tot op heden met Spalt gebrouwen en hadden hier goede ervaringen mee
3. Michael Jackson spreekt alleen van styrian goldings en niet van EK goldings
4. Jef van de steen spreekt ook over Saaz en styrian goldings (volgens posting 28 november van Cornel)
5. Siris/Peter heeft telefonisch van de brouwer zelf vernomen dat Hallertau wordt gebruikt
6. Henk gaat zaterdag (morgen) brouwen met EK Goldings, Hallertau en Saaz

Henk heeft volgens mij voor deze hoppen gekozen omdat hij die in huis heeft en wil brouwen. Ik kom nu zelf tot de conclusie dat er voor de storting van A3/Peter de meeste referenties zijn. Dit had A3 recent gepost:

voor 10 L
Styrian Goldings            3,7%         FWH        15 gram pellets
Hallertau Hersbrucker      4,75%     90 min     21,3 gram pellets
Saaz                           3,2%        10 min     2,5 gram  pellets



SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Er wordt nu steeds gesproken over Hallertau en Spalt. Voor de volledigheid het gaat het dus om Hallertau Herzbrucker en Hallertau Spalt.
De Westmalle Tripel kloon staat voor mij in januari 2005 gepland met de hop storting voorgesteld door Adrie.

Groet, Peter

Henk oet Paiz

Dit lijkt me eigenlijk heel mooi zo, ik brouw met EK Goldings en verder dezelfde hoppen, de rest brouwt met styrian Goldings. In de vergelijking moet dan absoluut duidelijk worden welke hop de juiste is. Het lijkt me verder goed om de EBC en IBU waarden af te spreken op 12 en 39.

Groeten,

Henk  :proost2:

SiriS

MO,

Waar staan alle eerder gebrouwen Westmalle Tripel recepten en discussies op hobbybrouwen.nl?

Groet, Peter

MO

Het onderwerp is meer dan 5600 maal bekeken. Kan je hem niet vinden?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,634.0/all.html

Zie ook word bijlage voor een aantal recepten hieruit.

Jacques

Beste Forumleden,

Door een paar ernstige persoonlijke tegenslagen heb ik niet eerder aan deze discussie mee kunnen doen en zal ook mijn bijdrage aan het forum de komende tijd beperkt zijn.

Grappig om te zien dat in de hopkeuze teruggevallen wordt op de meer tradionele aromahopsoorten terwijl ik tijdens mijn bezoek aan de brouwerij nu een aantal jaren geleden juist meer nieuwe hopsoorten in de hopopslagruimte heb gezien. Deze hopsoorten werden met name gebruikt in de Westmalle Tripel. Tot deze hopsoorten behoorde in ieder geval Spalt Select, een hopsoort de afgeleid is van de tradionele Spalter hop. Het rook overigens geweldig lekker hoppig in de hopopslagruimte. De pater geloven in hopbloemen in willen niets weten van hoppreparaten omdat ze vinden dat daardoor hoparoma verloren gaat.

Ook jullie keuze om de suikerstorting te verminderen vind ik gezien hetgeen ik in de brouwerij gezien en gehoord heb opmerkelijk. Hobbybrouwers zijn zo te merken zeer tradioneel ingesteld en veranderen hun denkbeelden niet zo makkelijk.
Gezien de proefervaringen ten aanzien van de body vermoed ik dat de glucose die de paters gebruiken nog wat restsuikers bevat. Het is misschien de moeite waard te onderzoeken of wij hobbybrouwers ook niet kunnen beschikken over een andere kwaliteit glucose dan we in de supermarkt kunnen vinden.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

FRUSTRATIE  :echtboos: :echtboos: :echtboos: :echtboos:

Eindelijk een gaatje in de agenda om weer eens te brouwen, vrijdagavond alvast de mout geschroot, zodat ik zaterdag voortvarend aan de gang zou kunnen, word ik vrijdagavond overvallen door een echte buikgriep. De details hoef ik verder niet uit te leggen denk ik. ;D

Dit houdt in dat er een 24 uur beluchte starter klaarstaat van zo'n 1,5 liter. Ik ga ervan uit dat ik die koel kan wegzetten en te zijner tijd weer kan activeren met wat moutextract.

Wie kan mij vertellen hoelang ik geschote mout kan bewaren. Het is nu verpakt in afgesloten pedaalemmerzakken.

Groeten,

Henk  :proost2:

Eduard

Op het Duitse forum heb ik gelezen dat geschroot mout toch nog redelijk lang bewaarbaar is. Als de zakken goed afsluiten, zo weinig mogelijk lucht bevatten en zo donker mogelijk bewaard worden, dan kun je het brouwen nog één of meerdere weken uitstellen. Zie http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=547#pid voor ervaringen van andere hobbybrouwers met voorgeschroot mout.

Groeten uit dooiend Oslo

Eduard  samenvol

SiriS

Jacques,

In ieder geval heel veel sterkte!!!! Wat betreft de glucose stroop zal ik kijken wat ik kan doen. Is er iets bekend over het water profiel wat voor de Westmalle Tripel gebruikt wordt?

Groet, Peter

Edgar

Als niemand anders het nog gedaan heeft, zal ik morgen dat waterprofiel posten. Goede zaak om meer waterknutselaars te hebben! Na gist smaakmaker no1.

MO

Ik ben het niet eens dat water na gist smaakmaker nr 1 is. Ik zou graag hop op die plaats zetten. Zeker bij de bitterheid van de Westmalle tripel. Ik wilde mensen dan ook volledig vrij laten om te experimenteren met brouwzouten, maar dit niet expliciet opnemen in de kloon poging

Edgar

"Onderschatte smaakmaker no.1" dan.

Edgar

Ik heb deze bron gebruikt.
Oftewel:
Ca 90  Mg 11  Na 37  SO4 84  Cl 57 Volgens die site zou je voor Westmalle de regio Beerse moeten aanhouden. Ik heb de site gemaild met de vraag wat z'n bron is.

Op deze pagina van Jacques' site kan je Belgische waterprofielen voor Promash downloaden. Daar wordt Westmalle met een aantal andere bieren uit regio Antwerpen samengenomen. Er lijkt dus wat tegenstrijdigheid te zijn, ook als je de site van AWW en pidpa bekijkt. De grote lijnen komen echter wel overeen dunkt me. Ik heb een analyse aangevraagd van het water van de gemeente Westmalle, hoewel je ook daarmee nog niet weet of de monniken misschien hun eigen put hebben, ontkalken, of andere bewerkingen toepassen. Het blijft dus een beetje raden en hopen. De grootste verschillen lijken echter regionaal te verlopen, in plaats van extreme lokale uitschieters. Wat logisch is gezien de schaalgrootte van de bronnen in kwestie. Als je dus 'in de buurt zit' met je water, zit je grotendeels goed.


Edgar

Onmiddellijke reactie van de brouwers in Knoxville:

CiteerIt was from Al Korzonas' book "Homebrewing Volume I"

Look us up if you are ever in Knoxville or vicinity

On Mon, 6 Dec 2004 20:29:40 +0100, "Edgar" wrote :

> Hello Brewers,
>
> I was glad to find your summing up of water-profiles on this page:
> http://www.knoxhomebrewers.com/distil.htm , thank you for that.
>
> I would however like to know a bit more about the source for the data, as it
> is different from my own. Could you please tell me how firm those
> data are and, if you would care to share, where it came from?
>
>
> Thank you very much,
>
>
> Best regards,

cornel

Hoi Medekloners,

Bij handelaars in bakkerijgrondstoffen kan men glucosestroop ~ 1,30 euro/kg  kopen.
De verpakking is wel 15 kg.
Sommigen hebben ook fructose in voorraad.
Ook vloeibare kandijsuiker is er te verkrijgen ~ 1,33 euro/kg;verpakking 25 kg.
Ik denk dat ik glucosestroop ga halen om te gebruiken in de Westmalle Tripel kloon,samen met witte suiker.
wat is jullie mening daarover?. :weetniet:
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

SiriS

Hoi Cornel,

Goede tip wat betreft de glucosestroop! Ik zelf nu ook enkele bakkers benaderen voor de glucosestroop. Let wel op dat de conversie graad van de glucose 95% is. Dit wordt aangeduid met D=95. Als het mogelijk is vraag dan ook naar de Technical Data Sheet, of anders naar type en fabrikant om de TDS alsnog aan te vragen. Dit kan veel verwarring voorkomen.

Groet, Peter

cornel

Hoi Siris,

In ieder geval bevat de verpakking een etiket,en de handelaar waar ik zou gaan heeft de produkten
van Suikers Lebbe, info:  www.lebbe.be  bij de productinfo staan ook nog kleurcaramels!!!
Zou de vloeibare suiker van 69% niet interessant zijn voor de nagisting?Natuurlijk wel rekening houden met de 69%.
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Edgar

Mijn schoonvader werkt voor Castelein, ik zal hem eens vragen naar prijzen voor die zaken. Als het verkrijgbaar is wil ik wel wat verdelen voor belangstellenden. Ik zal tegelijk informeren naar technische fiches van de verschillende glucosestropen.

Edgar

Citaat van: SiriS op 08-12-2004  17:04 uLet wel op dat de conversie graad van de glucose 95% is.

Is het niet zo, dat jouw kruisverhoor (no pun intended) heeft aangewezen dat de monniken onvergistbare suikers toevoegen? Misschien bestaat het niet-geconverteerde deel van glucose uit grotendeels onvergistbare suikers? Ik kan me zoiets voorstellen; de restfractie die bestaat uit grotere en kleinere dextrinen. Zie Jacques' artikel waaruit het volgende:
CiteerEr bestaan siropen met veel vergistbare suikers en siropen die zeer rijk zijn aan dextrines. Door verschillende kwaliteiten glucosesiropen toe te voegen heeft de professionele brouwer een grotere grip op de vergistingsgraad van zijn bier.
Als we daarmee kunnen spelen hebben we alweer een horde genomen. Dat zou wel een grotere totale suikergift inhouden, anders krijgen we te zware eind-SG's.

Jacques

Citaat van: Edgar op 06-12-2004  21:20 uIk heb deze bron gebruikt.
Oftewel:
Ca 90  Mg 11  Na 37  SO4 84  Cl 57 Volgens die site zou je voor Westmalle de regio Beerse moeten aanhouden. Ik heb de site gemaild met de vraag wat z'n bron is.

Op deze pagina van Jacques' site kan je Belgische waterprofielen voor Promash downloaden. Daar wordt Westmalle met een aantal andere bieren uit regio Antwerpen samengenomen. Er lijkt dus wat tegenstrijdigheid te zijn, ook als je de site van AWW en pidpa bekijkt. De grote lijnen komen echter wel overeen dunkt me. Ik heb een analyse aangevraagd van het water van de gemeente Westmalle, hoewel je ook daarmee nog niet weet of de monniken misschien hun eigen put hebben, ontkalken, of andere bewerkingen toepassen. Het blijft dus een beetje raden en hopen. De grootste verschillen lijken echter regionaal te verlopen, in plaats van extreme lokale uitschieters. Wat logisch is gezien de schaalgrootte van de bronnen in kwestie. Als je dus 'in de buurt zit' met je water, zit je grotendeels goed.

Hoi Edgar,

Ik ken de bron van deze gegevens...
Een aantal jaren geleden heb ik deze gepubliceerd in de Home Brew Digest.

Voor de Belgische waterprofielen heb ik niet op microniveau willen werken. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer. Ik heb destijds een grote kaart van Blegië genomen en daar de waterprofielen per bron (gemeente) in kleine grafiekjes opgeplakt. Ik ontdekte op die wijze regio's waarbinnen de waterprofielen ongeveer gelijk waren. Dat is de uiteindelijke basis geweest voor de waterprofielen zoals ik die in de Promash databank heb opgenomen.

Het is om de redenen die jij zelf aangeeft dat je altijd voorzichting moet zijn met het vergelijken van waterbronnen die gebruikt worden voor de openbare drinkwatervoorziening en die door nabijgelegen brouwerijen. Omdat echter meestal uit hetzelfde watervoerende pakket geput wordt mag je aannemen dat de verschillen en waterkwaliteit minimaal zijn. Helemaal zeker weet je dat echter niet omdat er plaatselijk meerdere watervoerende pakketten aanwezig  kunnen zijn. Omdat bier een voedingsstof is mag je er wel van uitgaan dat men niet het eerste watervoerende pakket (waar je op stuit als je diepe kuil gaat graven) gebruikt. Om het risico van verontreinigingen zo veel mogelijk te beperken zullen brouwerijen, net als de drinkwaterbedrijven, de voorkeur hebben aan diepe waterwinningen.

Overigens moet men naar mijn idee niet te veel waarde hechten aan de invloed van het brouwwater. Naar mijn oordeel hebben mout, hop, gist en eventuele kruiden een veel grotere invloed op de smaak van het bier. Neemt echter niet weg dat zouten in het brouwwater van grote betekenis kunnen zijn voor de beleving van met name de volmodigheid en bitterheid van een bier.

 :degroeten: Jacques

Edgar

Hoi Jacques,

Begrijp ik nu dat Al Korzona het weer van jou heeft? Dat zou het cirkeltje wel mooi rond maken... In elk geval ben ik iets verder gaan zoeken omdat van sommige mineralen op lokaal nivean de verschillen toch aanzienlijk waren. Vandaar.
Ik had nog niet vermeld dat ik enkele dagen geleden van de AAW en PIDPA, één dag na aanvragen, een zeer uitgebreid rapport voor de gemeente Westmalle heb gekregen. Ik kom daar nog op terug.

Wat betreft de waterkwaliteit en de invloed op de smaak... Ik had mijn bewering al wat afgezwakt, maar toch... Het is toch heel opmerkelijk dat elke waterstreek zijn eigen kenmerkende bier heeft ontwikkeld, juist aansluitend bij het lokale water. Zeker voor klonen vind ik dat een reden om het water te proberen in grote lijnen te benaderen. Ik ben het met je eens dat het vooral mondgevoel, volheid en bitterheid is waar het water invloed op heeft, maar dat maakt toch een heel groot deel van de smaakbeleving uit. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen door een goed opgezet experiment. Vandaag overigens een W!t gebrouwen met Hoegaardenwater!


Groeten,


Edgar


Jacques

Citaat van: Edgar op 12-12-2004  01:15 uBegrijp ik nu dat Al Korzona het weer van jou heeft? Dat zou het cirkeltje wel mooi rond maken...

Hoe Edgar,

Ik denk dat inderdaad dat Al Korzona de gegevens gebruikt heeft die ik met behulp van JWvG gepubliceerd heb in de Home Brew Digest.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Westmalle Tripel-kloners,

Hij zit in het gistvat. Gisteren is het dan eindelijk gelukt en heb ik zo'n 35 lt Westmalle Tripel gebrouwen. De geschrote mout lag er al 2 weken, maar heeft het proces volgens mij niet negatief beïnvloed. De zuurgraad van de maisch was 5,8 en het rendement (gemeten n.a.v. het aantal liters vóór koken het het gemeten SG op dat moment) was 91%!! :elifant:

Uiteindelijk uitgekomen op 32 liter met een SG van 1078. 2 liter giststarter toegevoegd die continu was belucht. Als gevolg hiervan moet het SG voor het gehele brouwsel in het gistvat gecorrigeerd worden naar 1074 (32 * 202 / 34 = 190 g extract per liter, hetgeen overeen komt met een SG van 1074) waardoor ik dus iets lager uitkom dan gepland. De giststarter smaakte eigenlijk nergens naar, behalve naar gist. Om half vijf toegevoegd en om half tien was de gisting al op gang.

Toch bij het beluchten van de starter een enorme schuimvorming (2 lt in een fles van 10 lt) waardoor het er de eerste nacht weer overheen geschuimd is. Volgens mij is er geen infectie opgetreden, ondanks de enorme smeerboel die ontstond, doordat de afsluiting van de fles op z'n plek is gebleven.

Vorderingen worden gemeld. :brouwen:

Groeten,

Henk  :proost2:

PS Het promashrecept voeg ik als bijlage toe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.