Westmalle tripel eerste poging

Gestart door MO, 27-11-2004 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Dank voor het commentaar.

Citaat van: jelle op 15-07-2008  20:03 uDe Westmalle brouwerij houd de temperatuur onder de 20 graden dan stinkt de vergisting ook niet zo.

Stank hoeft niet zo'n probleem te zijn want ik doe de vergisting in de garage, eventueel temperatuurcontrole in een waterbad met thermostaat.

Citaat van: Drents Hopbier op 15-07-2008  20:49 uWestmalle tripel start met ca. 1081 zie: http://home.wanadoo.nl/jnaikema/vergelijkingtripelbndestem.htm

Als ik iets hoger in sg start dan de eerder voorgestelde 1078 zal ik ongeveer op een alcohol percentage van 9.5 uitkomen zoals dat hoort bij de Westmalle. Ik ga dan wat cara120 toevoegen om dat te bereiken. Ik wil toch wel de Munichmout gebruiken voor een beetje moutigheid.

De moutstort wordt dan 65% pils; 10% munich, 10% cara120 en 15% suiker.

MO

Nee, geen 10% cara120. 2% is zat toch, of ga je een amber maken? Plus: onderschat de body/moutigheid genererende capaciteiten van de Westmalle gist niet.

William

Citaat van: MO op 15-07-2008  21:54 uNee, geen 10% cara120. 2% is zat toch, of ga je een amber maken? Plus: onderschat de body/moutigheid genererende capaciteiten van de Westmalle gist niet.

Nee, de kleur moet wel a la Westmalle zijn. Ik wist niet dat deze gist de moutigheid accentueert. Dan ga ik het aandeel pilsmout verhogen en Munich en Cara verlagen. Dank!

jelle

Citaat van: MO op 15-07-2008  21:03 uNatuurlijk niet. Eind SG is rond de 1012, dus je moet niet zo hoog beginnen als jij voorstelt Jelle.

Klop ik heb het nog even met de hand nagerekend 1081 is genoeg, BrouwVisie niet zomaar geloven ;)

CiteerIk zou natuurlijk de temperatuur wel op laten lopen tot intern piek vergisting 25 °C. Maar wie ben ik. Westmalle gist is in mijn handen nooit een bananen gist. Wel oplosmiddel, ethyl acetaat vooral.
Daar doelde onze vriend op dit voorkom je door lagere temperaturen = minder esters en andere bijproducten

Groet, Jelle

Herman

William,

Met 10% cara120 kom je toch echt veel te donker uit. Komt bij dat je dat echt gaat proeven, ik ga met Mo mee.

William

Citaat van: Herman op 15-07-2008  23:28 uMet 10% cara120 kom je toch echt veel te donker uit. Komt bij dat je dat echt gaat proeven, ik ga met Mo mee.

De mout/suikerstort wordt nu grofweg 76% pils / 7% munich/ 2% cara120 / 15% suiker  :duimop:

Henk oet Paiz

Hoi William,

Je kunt het maischschema wel zo laten, wat mij betreft kan de eiwitrust vervallen. Ik voeg zelf bij elk brouwsel altijd een kleine hoeveelheid carapils toe, heb ooit ergens gelezen dat dat goed is voor de/het schuim(houdbaarheid). Als ik jou was zou ik de Spalt niet gebruiken in dit bier. Goldings en Saaz is volgens mij de beste combinatie en dan liever EK dan Styrian, maar dat heb je niet voorradig geloof ik. Je hoeft bij deze gist nooit bang te zijn voor te droge bieren. Ik heb ooit een Westmalle Tripel kloon gebrouwen die doorgistte tot onder de 1005 en toch gaf dit absoluut geen droog bier.

Veel succes met je kloon van dit mooie bier  :duimop:

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Ah, fijn dat je reageert Henk. Jij bent toch (misschien wel wereldwijd) de grootste ervaringsdeskundige als het om dit bier gaat. 10 keer nagebrouwen? 20 keer? Die orde grootte toch?

Henk oet Paiz

12 keer om precies te zijn. Maar nr. 12 was een minder groot succes dan nr. 11. Mijn ervaring is dat het recept helemaal niet zoveel uitmaakt. Dat hebben we destijds tijdens de proeverij in Amersfoort ook al gezien. Daar werden met heel verschillende recepten goede resultaten bereikt. De moutverhoudingen zijn mijns inziens belangrijker voor de kleur dan voor de smaak.

De belangrijkste variatie in het resultaat wordt bij mij veroorzaakt door de vergisting. Hoe verloopt die. Soms binnen 2 à 3 dagen compleet uitvergist, dat geeft het beste resultaat. Bij mijn laatste kloon ging het perfect totaan een SG van ongeveer 1020 en daarna was het kl...t'n. Daardoor kreeg ik teveel diacetyl en dat drukt de stemming behoorlijk :bokser:

Ook ik vergist altijd rond de 25 graden met dit bier. Koelen tot een graad of 23 à 24 en dan een goed beluchte starter erbij. Waarschijnlijk is het verstandig om tegen het eind van de vergisting het gistvat in te pakken, om een te grote temperatuurdaling, met name 's nachts, te voorkomen. Tegenwoordig voeg ik ook altijd de suiker tijdens de vergisting toe, als ik merk dat de eerste vergisting tegen het einde loopt.

Groeten,

Henk  :proost2:

William

Na een probeemloos brouwdagje zit het wort in het vat met een rendement van 82% bij een sg van 1062. Het recept is na jullie input als volgt geworden:

doelsg 1078 / 8.9% alcohol (v/v) / 40 IBU / 12 EBC

77% pils
2% cara 120
6% munich
15% suiker (toevoegen eind hoofdvergisting)

21.7 IBU Styrian Golding (FWH)
16 IBU Saaz (90 min)
2 IBU Saaz (10 min)

De gisstarter gemaakt door 24 te roeren en luchtinblazen in plaats van te bruisen. Of ik het me verbeeld weet ik niet maar heb het gevoel dat ik nu meer gist heb dan bij het beluchten van de starter. Na het toevoegen van wat wort aan de afgeschonken starter was deze binnen een uur weer volop actief en begon al lekker te stinken.

De vergisting ga ik uitvoeren in een waterbadje van 22 ºC.

William

Ik heb de afgelopen dagen de activiteit mogen ervaren van een actieve Westmalle gist (3787). De eerste vergisting met alleen het wort uit de mout was binnen 24 uur aangekomen op een vergistingsgraad van 70%.

Op dat moment nam de blubsnelheid af, dus maar de helft van de suiker, opgelost in een paar 100 ml water, toegevoegd. Dit lieten de gisten zich geen tweemaal zeggen en drie uur later probeerde het schuim uit het gistvat te kruipen terwijl ik toch een kopruimte heb van iets meer dan 100% van het volume wort. Na een nacht was alles weer redelijk tot rust gekomen en heb ik vanochtend om 6 uur de tweede helft van de suiker er bij gestort. Toen ik vandaag thuiskwam bleek ook dat de gist vandaag weer een poging had gedaan om uit het vat te kruipen.

Ik zit nu op een sg van 1016 bij een start sg van 1080 amper twee dagen gisten... en dat zonder een met bruissteentje beluchte starter. De laatste puntjes mogen ze bij oplopende temperatuur tot 25 ºC opsnoepen.

Morgen of overmorgen kan deze denk ik de mandfles in. De smaak is nu al mooi esterig, kruidig, oplosmiddel en lekker bitter.

Henk oet Paiz

Hoi William,

Hoe houd jij dat waterbadje op 22 graden? Als namelijk de vergisting de temperatuur van het wort verhoogt, moet je volgens mij het water wel actief koelen om dit op 22 graden te houden, anders loopt ook de temperatuur van je waterbad op.

Groeten,

Henk  :proost2:

William

Hoi Henk,

Twee mogelijkheden: als het in de garage kouder is dan 20 ºC dan gaat het goed. Door het water rond het vat heb je een goede warmtegeleiding. Soms stuur ik bij met koelelementen als het op het randje zit.

Als het te warm wordt dan gaat het geheel in de koelkast maar dat is nu (helaas) niet nodig geweest.

Nu staat de mandfles in de koelkast bij 15 ºC waar hij niet steeds langzaam actief is. Ik heb hem overgeheveld bij een sg van 1012. Tijdens de hoofdvergisting heb ik eigenlijk alleen maar prettige geuren geroken, alleen op het eind kwamen er wat zwavelhoudende gassen naar buiten.

William

Een maand na het brouwen zit deze in de fles. Het eind sg is geeindigd op een mooie 1010. Desondanks geven de fruitige aroma's en esters dit bier een hele prettige zoete noot. De bitterheid van dit bier lijkt redelijk te kloppen met de beoogde 40 IBU.

De afgelopen dagen in Zeeland een aantal Westmalles geproefd. Als ik die vergelijk met mijn versie denk ik dat die van mij toch net iets te veel esters heeft ontwikkeld ondanks dat de temperatuur goed gecontrolleerd was. Misschien trekt dit nog bij tijdens de gisting in de fles?

RoodeLeeuwVenlo

Hallo,

Gisteren heb ik samen met de collega's van de ABT (Alliantie van Bier Tapperijen) een bezoek gebracht aan de Westmalle brouwerij. Daar heb ik een opmerkelijke ontdekking gedaan die ik jullie niet wil onthouden. In een ruimte vlak naast het brouwhuis zag ik een aantal blikken staan. Op deze blikken zat een etiket met het opschrift CO2 Hopextract Belgische Target. Die staan er dus niet voor niks en dit wordt dus in de Westmalle bieren gebruikt. Een andere conclusie kan ik niet trekken.
Het verhaal dat ze alleen hele hopbellen gebruiken is dus niet waar. Wel lagen er nog een aantal grote balen met hele Saaz hopbellen in de brouwzaal. De hop rook vers en ook in de twee brouwketels lag een flinke laag hop.

Verder vertelde de gids dat ze bij Westmalle maar één moutsoort hebben die in bulk geleverd wordt en dat de kleur aan het bier (Dubbel) geven wordt met caramel-siroop (E150?). Op de moutzolder lag geen mout maar een stuk of vijf RVS tanks met daarin siroop. Kandij-suiker en caramel.

Wellicht brengt deze informatie ons dichter bij een goede Westmalle tripel kloon.

Louis

MO


SiriS

Dan klopt de beredenering in posting van 29-11-2004 15:04 toch aardig.........

Groet, SiriS

thibolleke

Als je de gids, die van zichzelf zegt er niets van te weten, gelooft wel ja..... :denken:

RobinB

Naja, dit is niet informatie om het mooier te maken in ieder geval! ;D

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-09-2008  13:51 uWellicht brengt deze informatie ons dichter bij een goede betere Westmalle tripel kloon.

Kleine wijziging, aangezien Henk ervan overtuigd is al érg gelijkende klonen gemaakt te hebben (en een beetje credits voor zijn volharding ;) )
Dus Traget als bitterhop, de Saaz was al bekend, mooie info!  :duimop:

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-09-2008  13:51 uIn een ruimte vlak naast het brouwhuis zag ik een aantal blikken staan. Op deze blikken zat een etiket met het opschrift CO2 Hopextract Belgische Target. Die staan er dus niet voor niks en dit wordt dus in de Westmalle bieren gebruikt. Een andere conclusie kan ik niet trekken.
Het verhaal dat ze alleen hele hopbellen gebruiken is dus niet waar.

Zou dit niet een gevolg zijn van de grote hopschaarste. Tijdens de twee bezoeken die ik aan deze brouwerij gebracht heb was er geen enkel blik te zien. De brouwer was er juist trots op dat ze met alleen hopbloemen brouwde. Maar ja tijden veranderen en nood breekt wet...

thibolleke

Citaat van: Jacques op 25-09-2008  23:33 uZou dit niet een gevolg zijn van de grote hopschaarste. Tijdens de twee bezoeken die ik aan deze brouwerij gebracht heb was geen enkel blik te zien. De brouwer was er juist trots op dat ze met alleen hopbloemen brouwde. Maar ja tijden veranderen en nood breekt wet...


Heb ik dit niet eerder gezegd? Buiten hopschaarste was de kwaliteit op zich ook stukken minder. Daarom hadden ze vervangend extract. Met de oogst van 2008 zou alles goed zijn, dus zouden ze normaal terug aan de bloemen zitten. Al ben ik er recent niet meer geweest.

Citaat van: Jacques op 25-09-2008  23:33 ubrouwer was er juist trots op dat ze met alleen hopbloemen brouwde.

Ja inderdaad, hij vertelde mij met tegenzin dat ze ook hopextract gebruikte. (toen ik er stage deed)

RoodeLeeuwVenlo

Bij de rondleiding werd verteld dat de paters vinden dat ze nu, in deze tijd leven, en dus ook naar de inzichten van nu werken. Vandaar de moderne betonnen afvulzaal die qua architectuur eigenlijk niet bij het oude klooster past.

Wellicht dat ze ook hun visie op brouwen bijgesteld hebben en ook naar de nieuwste inzichten handelen. Wellicht is het verschil in smaak tussen extract en bloemen niet zo groot voor bitterhop? Ik speculeer....

Louis

Henk oet Paiz

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 26-09-2008  03:13 uBij de rondleiding werd verteld dat de paters vinden dat ze nu, in deze tijd leven, en dus ook naar de inzichten van nu werken.

Dat verbaast mij dus niks, ik vind al een tijdje dat de Westmalle Tripel niet meer de oude Westmalle Tripel is. Er is zelfs een tijd geweest dat ik eraan twijfelde of ik dit nog wel het lekkerste bier vond.

Groeten,

Henk  :proost2:

JWVG

Ik heb net een malle Kloekus, de Westmalle tripel kloon van William, op. Mijn notities:

- Presentatie: blond/goudblond, prima kleur, lichte tweeschijn. Weinig schuim dat snel wegtrekt. Koolzuur wel o.k.
- Geur: niet zo heel veel, maar wel goed. Typische Westmalle geur - wat esters, beetje gistig. Prima.
- Smaak: tja, die vond ik niet zo geweldig. De eerste halve seconde smaakt het heel lekker, hoppig en gistig, maar dan komt er opeens een  heel maf smaakje aan - iets heel droogs, bitterig, samentrekkends, dat volgens mij niet door de hop wordt veroorzaakt.
- Nasmaak: bitter, licht branderig in de keel.

Al met al vond ik het een iets minder bier, al moet ik zeggen dat ik in de loop der jaren steeds minder plezier krijg in het drinken van tripels, dus trek je er maar niet teveel van aan. Maar dat rare bijsmaakje intrigeert me wel, want daaronder zat best een lekker, hoppig, gistig smaakje. Is het denkbaar dat er toch iets van een infectie in zit?

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 25-10-2008  21:59 u- Smaak: tja, die vond ik niet zo geweldig. De eerste halve seconde smaakt het heel lekker, hoppig en gistig, maar dan komt er opeens een  heel maf smaakje aan - iets heel droogs, bitterig, samentrekkends, dat volgens mij niet door de hop wordt veroorzaakt.
- Nasmaak: bitter, licht branderig in de keel.

Je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die dit opmerkt aan dit bier. Inderdaad zijn de eerste slokken best lekker, complex, kruidig, hoppig maar daarna gaat een straffe harde bitterheid overheersen. Ik heb in het begin brouwzouten de schuld gegeven maar deze heb ik hier maar zeer beperkt toegepast. Later bedacht ik dat dit het enige brouwsel waarbij ik de bottelflesjes niet heb nagespoeld met water nadat ik ze heb schoongemaakt met Chempro Oxy (alleen een half uurtje laten uitlekken; normaal spoel ik ze na met water)  :weetniet:

Ik overweeg om de resterende flesjes die ik nog heb van dit bier maar aan het riool toe te vertrouwen (of op zolder te zetten en na een jaar weer eens tevoorschijn halen)

Feit is wel dat ik nog nooit een fatsoenlijke tripel heb gebrouwen.  :echtboos:  Daarom staat in mijn tag-line voor de planning weer een tripel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.