Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westmalle tripel eerste poging  (gelezen 163744 keer)

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Re: Westmalle tripel eerste poging
« Reactie #75 Gepost op: 22-12-2004 20:16 u »
Heren (want dames zien we helaas niet veel op dit forum),

Het gaat de goede kant op, maar ik ben nog niet geheel content met de vorderingen van deze continu beluchte gist. Wel was de vergisting binnen vijf uur op gang gekomen en ging het de eerste dagen zeer voorspoedig. Echter na twee dagen nam de activiteit zienderogen af, dus ik dacht dat is kat in 't bakkie, die is al klaar. Nee dus, maandagavond gemeten: 1034. Temperatuur gemeten aan de buitenkant van het vat was 23 gr. dus het vat geïsoleerd om verder afkoelen te voorkomen. De temperatuur is twee dagen constant gebleven met een matig actief waterslot. Zojuist weer gemeten: 1026, dat ben ik van deze gist niet gewend. Nog maar een paar dagen wachten dus.

Groeten,

Henk  :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #76 Gepost op: 23-12-2004 09:10 u »
Henk,

Je kunt proberen de temperatuur te verhogen naar 25°. Ik maak me sterk dat  de gist dan weer op gang komt. Wat ik zelf doe is een heet "kersepitje" strak tussen vat en isolatie plaatsen, en dan elke 5 min agiteren. Ondertussen de temperatuur nauwgezet volgen natuurlijk.

Edgar

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #77 Gepost op: 23-12-2004 13:31 u »
AGITEREN ?? ???

Dikke van Dale noemt:

agi·te·ren1 (onov.ww.)
1 onrust stoken

agi·te·ren2 (ov.ww.)
1 (iem.) in een staat van zenuwachtige opwinding brengen => ergeren

wellicht bedoel je schudden, roeren, beluchten o.i.d. ?

gr Gio

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #78 Gepost op: 23-12-2004 14:34 u »
Sorry voor de onduidelijkheid, agiteren is een fotografieterm ("vloeistof in beweging brengen"). Zeg maar schudden, zwenken. Uiteraard moet je dat doen om een lokale oververhitting te voorkomen en ook om de warmte beter te benutten. Beluchten zeker niet!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #79 Gepost op: 13-01-2005 15:34 u »
Henk heeft alweder een versie gebrouwen. Zal alweer gebotteld zijn denk ik. Zijn er nog meer mensen die jauari/februari dit bier willen gaan brouwen. Zal ik twee versies (twee hopversies) posten aan het begin van deze thread?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #80 Gepost op: 13-01-2005 15:46 u »
Ha MO,

Als mijn bestelling deze week of begin volgende week binnenkomt, ga ik zondag 23 januari de Westmalle Tripel brouwen. Daarna gaan wij een volgende ronde verbouwing in, dus dan zal het wel weer even duren voor ik thuis aan brouwen toe kom.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #81 Gepost op: 13-01-2005 16:00 u »
Ik ga ergens in februari/maart dit recept brouwen. Ik zou zelf voor hop versie1 willen kiezen. Zou iedereen hier zijn brouwplanning en hopvoorkeur aan willen geven?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 13-01-2005 16:03 u »
Ha MO,

Ik was van plan om versie 2 te gaan brouwen.

Groeten,

A3

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #83 Gepost op: 17-01-2005 21:24 u »
Hoi medekloners,

Als mijn gezondheid het toelaat ,ga ik voor het einde van deze maand brouwen. :brouwen:
Indien het niet gaat zal het later zijn,hopelijk nog in februari
Ik zou graag de twee hopversies doen,door het wort in twee te splitsen en in verschillende ketels te koken.

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 21-01-2005 12:43 u »
....Zal alweer gebotteld zijn denk ik. ....

Inderdaad MO, er staan 4 kratten na te gisten sinds zondag. 20 liter van het oorspronkelijke SG en 15 liter verdund met water na de lagering, zodat ik een deel wat minder zwaar bier krijg (zo'n 8 %). Het lijkt voorlopig goed, het SG is gedaald tot 1010.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 23-01-2005 21:06 u »
Heren,

Mijn kloon is vandaag gebrouwen, onder het toeziend ook van twee steeds enthousiaster wordende collega's. Alles ging perfect, alleen de dichtheid kwam wat lager uit dan gepland (1071 i.p.v. 1074), maar wel meer liters. Als je zo over brouwen praat en biertjes proeft heb je nou eenmaal geen tijd om op te letten of het koken wel hard genoeg gaat...

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 24-01-2005 12:54 u »
Jawel, de gisting was vanmorgen losgebarsten. Wat valt er verder over te zeggen, dan zoals altijd dat heerlijke geuren door het waterslot ontsnapten. Bierbrouwen kan soms zo clichématig zijn...

Dit is voor het eerst dat ik met de Wyeast Trappist High Gravity in mijn eigen installatie brouw, ik ben heel benieuwd of ie zich een beetje wil gedragen. Anderhalve liter giststarter, zo'n 28 uur belucht en 9 gram FermAid toegevoegd, dan zou het toch moeten lukken, lijkt me. Vanmorgen was de temperatuur van het bier nog niet opgelopen, dus de gisting is nog niet in alle hevigheid aan de gang. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

A3

SiriS

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 24-01-2005 13:02 u »
Adrie,

Kun je iets zeggen over de tijd na enten van de gist aan het wort waarna de vergisting begon?

Groet, Peter

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 24-01-2005 13:06 u »
Ha Peter,

De gist is om ongeveer 16:00 geënt. Hoe laat de gisting precies is begonnen weet ik niet, omdat mijn gistingsvat niet helemaal luchtdicht afsluit. Bij een klein beetje druk in het vat kan het langs het deksel ontsnappen, bij meer druk gaat het door het waterslot. In ieder geval zag ik een drukverschil in het waterslot om net even voor 2 uur vannacht. De vergisting is dus in ieder geval binnen 10 uur na enten zichtbaar op gang gekomen.

Ik heb het wort trouwens ook nog 3 uur belucht.

Groeten,

A3

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #89 Gepost op: 24-01-2005 16:22 u »
Wat valt er verder over te zeggen, dan zoals altijd dat heerlijke geuren door het waterslot ontsnapten.

Ik vond de Trappist High Gravity nou niet echt heerlijk geuren, de geur van rotte eieren hing door de hele kamer tijdens de hoofdvergisting hahaha

Groetjes Cas

SiriS

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 24-01-2005 17:02 u »
Adrie,

Heb jij nog rotte eieren of andere poep geuren geroken tijdens het opkweken van de gist of tijdens de hoofdgisting?

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 24-01-2005 17:11 u »
Tot nu toe niet. Ik zal zodra ik thuis ben eens kritisch snuffelen.

SiriS

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 24-01-2005 17:15 u »
De Westmalle Tripel staat voor mij in maart gepland. Ik ben zelf ook benieuwd of de WM-gist met de voedingszouten (Fermaid K of Nutrivit) wel van deze geuren gaat produceren.

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 24-01-2005 20:41 u »
Ha Peter,

De geuren uit het waterslot (en hij staat nu stevig te gisten (mooie laag schuim met veel gist erop)) zijn nog steeds gespeend van eieren, poep of ander zwavelig gedoe.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 25-01-2005 09:52 u »
Brouwers,

Toen ik vanmorgen in de huiskamer kwam, leek het of ik een beerput binnentrad. Mijn vrouw keerde kokhalzend in de deuropening om, de kat lag met zijn pootjes omhoog, mijn zoontje keek alsof zijn luier verschoond moest worden.

Dit is wat overdreven, maar afgelopen nacht is de gist nu toch zwaveldampen gaan produceren. Mooi, hè, dat brouwen. Altijd  weer verrassend. Gek toch dat gist van monniken  :engel: hellegeuren produceert  :echtboos: .

Groeten,

A3

SiriS

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 25-01-2005 10:42 u »
Dus toch een typische eigenschap in plaats van een defect. Ik zie er al naar uit om dit bier te brouwen

Groet, siriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 26-01-2005 11:03 u »
Rare jongens, die Westmalle gisten. Toen ik gisteravond om half 1 thuis kwam, was het waterslot stil. Nog wel druk, maar geen blobjes. Vanmorgen zag ik dat er gist door het waterslot heen was gekomen en blobde het bier weer. De temperatuur van het bier was zowel gisteravond als vanmorgen ongeveer 23 graden. Ik heb het vat maar een aantal keren flink geschud, want wellicht zit er teveel koolzuurgas in dat de gisting remt. Benieuwd hoe het er vanavond uit ziet, wellicht dat ik ga overhevelen.

De temperatuur van het bier is trouwens maximaal 24 graden geweest. De temperatuur in de kamer is overdag 20 graden en 's nachts 17 graden.

Groeten,

A3

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #97 Gepost op: 26-01-2005 17:02 u »
Ha die Adrie,

Ik herken hetgeen jij beschrijft van mijn tripel met de Trappist High Gravity. Ik hoop niet dat de vergisting te vroeg stil valt zoals dat bij mij gebeurde (al kan ik me dat niet echt voorstellen met jouw gist(starter) ervaring, maar goed...  ;))

Groetjes Cas

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 27-01-2005 00:22 u »
...Ik ben zelf ook benieuwd of de WM-gist met de voedingszouten (Fermaid K of Nutrivit) wel van deze geuren gaat produceren....

Hoi Peter,

Mijn starter was continue belucht, maar er was geen Fermaid K aan toegevoegd, die was toen nog niet binnen. Ik heb die geuren niet geroken, trouwens bij mijn vorige versies ook niet. Het zou natuurlijk kunnen dat het bij ons thuis altijd zo ruikt en het dus niet opvalt. Wij hebben daar nooit opmerkingen over gehad, dus het zal wel meevallen. ;D

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 27-01-2005 09:07 u »
Heren,

Geen stilgevallen vergisting, wel een spontane gistdrain. Ik vergist in een gamel en in het deksel heb ik een buisje gesoldeerd. Over dit buisje schuif ik een slang waarvan het andere einde in een kleine erlenmeyer met water hangt. De erlenmeijer staat in een bakje om eventueel schuim op te vangen. Gisteravond zat dit bakje bomvol met gist. Zoals jullie weten is de Westmalle een extreme bovengist: bijna alle gist drijft op het schuim. Nu is bijna al deze gist dus in het bakje terecht gekomen en zit niet meer in het bier. Niet erg bevorderlijk voor een snelle vergisting.

Het bier gist wel door, maar langzaam en de dichtheid zat gisteravond nog maar op 1026. Ik heb nog niet overgeheveld.

Groeten,

A3

Tags: tripel