Westmalle tripel eerste poging

Gestart door MO, 27-11-2004 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Er is heel veel discussie geweest, voornamelijk over de hopstorting in nov/dec 2004. Ik wilde voorstellen om onderstaand recept te brouwen. Geef zelf maar even aan welke hopstorting je prevaleert.

Westmalle tripel kloon
SG's 1076-1008
Kleur 12 EBC
Bitterheid 39 IBU
Recept voor 10 L
Rendement 72%

Mout & suiker
Pils       2,15 kg      67%
Müncher15    0,4 kg      13%
Kristalsuiker    0,65 kg      20%  (10 min meekoken tijdens hopkoken)

Maischwater 9 L
Spoelwater 8 L

maischschema
60 grC      50 min
70 grC      25 min

Hop versie 1 (pellets)
Styrian Goldings  3,7%   FWH  15 gram
Hallertau Hersbrucker   4,75%  90 min  21,3 gram
Saaz  3,2%  10 min  2,5 gram 

Hop versie 2 (pellets)
EK Goldings      5 g   5,5% a-zuur   FWH         5.9 IBU
Saaz                 5 g    3,2% a-zuur   FWH         3.4 IBU
Spalt Select      5 g    4,0% a-zuur   FWH         4.3 IBU
EK Goldings      7.5 g   5,5% a-zuur   90 min koken      9.8 IBU
Saaz              7.5 g    3,2% a-zuur   90 min koken      5.7 IBU
Spalt Select      7.5 g    4,0% a-zuur   90 min koken      7.1 IBU
EK Goldings      2.5 g   5,5% a-zuur   10 min koken      1.1 IBU
Saaz              2.5 g    3,2% a-zuur   10 min koken      0.6 IBU
Spalt Select      2.5 g    4,0% a-zuur   10 min koken      0.8 IBU


Gist
Opkweek of Wyeast 3787


Deelnerms per 29 november 2004

Deelnemers (6)
MO/Martin
Edgar
Cornel
Adrie
Siris/Peter
Herman

Brouwplanning
A3 versie 2, januari 2005 (is gebrouwen)
MO versie 1, februari/maart 2005
Cornel, beide versies januari 2005 (gebrouwen?)
Nobertus, 27 februari 2005, hop versie 2; testen twee gisten
Siris, 12 maart, hop versie ?

MO

We hebben nu al diverse keren geprobeerd de Westmalle tripel te klonen. Vooral Jacques is hier al een paar jaar intensief mee bezig. Ik was verbaasd dat ik vandaag nauwelijks kloon recepten op internet kon vinden. Of feitenlijk geen een. Nog nooit zo weinig google resultaten gehad, zowel in het Nederlands als in het engels.

Uit de laatste proefsessie van ongeveer een half jaar geleden kwam onderstaande conclusie:

Na al deze bieren probeerden we om een uur of vijf in de namiddag een conclusie te trekken. De bieren van Henk en MO leken beiden heel aardig op het origineel. Het is dus maar de vraag of de "moeilijkere"  moutsoorten (Carapils en Munichmout) nodig zijn. Qua hop zitten we heel dicht in de buurt. Omdat we maar een bier met Spalt hadden konden we niet conluderen of deze nodig is voor het recept. Met Saaz en EK Goldings kom je in ieder geval een heel eind. De 20% suiker is zeker nodig om de body van de Westmalle te benaderen. Een te lage vergistintemperatuur (lager dan bv 19 °C) lijkt niet verstandig, dan wordt het bier wat vlak en mist het de typische Westmalle solvent en medicinale kenmerken. Het eind SG moet minstens onder de 1010 zitten, bij voorkeur rond de 1006, dan komt de droogheid het beste overeen met het origineel. Het maischschema is dus goed zo. Met een start SG van 1074 wordt het alcohol% van 9.5% bereikt. We weten nu wel zeker dat de gist uit de fles dezelfde is als die uit de hoofdvergisting. En de Wyeast 3787 doet het ook prima. Dit is vrijwel zeker de echte Westmalle gist.


We hebben een aantal opties. Je kunt ze toespitsen op twee hop varianten (met en zonder Spalt) en twee mout varianten (die van MO en die van Jacques/Henk). Michael Jackson spreekt over het gebruik van zomermouten van verschillende origines waarvan de variëteit verschilt van jaar tot jaar. Verder heeft deheer Jackson het over een bitterheid van 35-38 met hoppen die per jaar verschillen. Er werd gesproken van Fuggles, verschillende Duitse variëteiten, Saaz, styrian Goldings en Tettnang. Jackson suggereert wel het gebruik van minstens drie hopsoorten in de tripel. De hop wordt driemaal toegevoegd, steeds in de ketel. Jacques heeft tijdens het brouwbezoek ook vernomen dat er drie aromahopsoorten worden gebruikt.

Bijna alle bieren tijdens de kloonproeverij waren te donker, behalve die van mijzelf. De moutstorting moet dus veranderd worden. Ik stel voor om alleen Munchener15 te gebruiken om de goude kleur van 12 EBC te verkrijgen. Een alternatief hiervoor zou Cara50 zijn. Volgens mij hoeven we ons voor de body geen zorgen te maken. Het bier heeft ondanks het lage eind SG van 1006-1008 een licht zoetige smaak. De gist is dus een enorme body veroorzaker!
En we moeten naar de drie hopsoorten lijkt me, dit blijkt uit diverse bronnen. Herman heeft dit getest, en na lange rijping vond hij zijn versie goed lijken op de WM-t. En deheer Holtrop heeft een enorme reputatie op kloon gebied!


Westmalle tripel kloon
SG's 1076-1008
Kleur 12 EBC
Bitterheid 39 IBU
Recept voor 20 L
Rendement 72%

Mout & suiker
Pils       4,3 kg      67%
Müncher15    0,8 kg      13%
Kristalsuiker    1.3 kg      20%  (10 min meekoken tijdens hopkoken)

Maischwater 18 L
Spoelwater 10 L

maischschema
60 grC      50 min
70 grC      25 min

Hop
EK Goldings      10 g   5,5% a-zuur   FWH         5.9 IBU
Saaz                 10 g    3,2% a-zuur   FWH         3.4 IBU
Spalt Select      10 g    4,0% a-zuur   FWH         4.3 IBU
EK Goldings      15 g   5,5% a-zuur   90 min koken      9.8 IBU
Saaz              15 g    3,2% a-zuur   90 min koken      5.7 IBU
Spalt Select      15 g    4,0% a-zuur   90 min koken      7.1 IBU
EK Goldings      5 g   5,5% a-zuur   10 min koken      1.1 IBU
Saaz              5 g    3,2% a-zuur   10 min koken      0.6 IBU
Spalt Select      5 g    4,0% a-zuur   10 min koken      0.8 IBU


Gist
Opkweek of Wyeast 3787

Edgar

Goed plan Martin, dank voor het recept, ik doe mee. Mijn Tr!pel 2 is al bijna aan hevelen toe, dus ik heb actieve gist. Dat wordt snel brouwen.

Vraag is wel, waarin de kloners zullen gaan variëren. Stel je nu voor te variëren met de hop? Wat de mout betreft heb ik Munich 20 liggen, geen 15. Ik zou iets kunnen schuiven met suiker en donkerte van de mout.

Van de suiker vraag ik me af of 20% genoeg is voor de lage einddichtheid. Heb je al gebrouwen met 20% suiker met die eind SG als resultaat? Ik herinner me Jacques' verslag van zijn blik op het receptenboek van de Westmallers, waarin hij meende zelfs 30% te zien staan. Is dat nog open voor discussie?


cornel

Hoi Kloonbrouwers,

Is het niet mogelijk de kristalsuiker te hetzij gedeeltelijk,hetzij volledig te vervangen door witte
kandijsuiker?(ook oa voor de licht specifieke zoetige smaak)
Tijdstip van toevoegen suiker?
Hoelang is de tijd voor het inmaishen?
Met welk brouwrendement word er in het recept rekening gehouden?
Welke kruiden worden toegevoegd?

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

MO

Cornel,
ik was inderdaad vergeten het rendement toe te voegen. Het staat er nu bij (72%). Verder: witte kandijsuiker is opnieuw gekristalliseerd suiker. Dit is dus zuiverder suiker en zou volgens de normale kristallisatietheorie dus minder smaakstoffen bevatten (want zuiverder!). Ik denk dus dat zowel kristalsuiker als kandijksuiker 100% vergistbaar is. Wat mij betreft mag je in het recept beide gebruiken, ik acht ze volledig inwisselbaar.
Suiker 10 min meekoken, ook toegevoegd.
Iedereen maischt weer anders is. Bij dit maischschema stort ik mijn mout in water van 63 grC zodat ik op 60 grC uitkom.
Geen kruiden! Absoluut geen kruiden! De Westmalle tripel is nagenoeg zeker zonder kruiden!

MO

Edgar,
zou ik bijna jouw vragen vergeten! We gaan pas varieren als we zes brouwers hebben. Dan moeten we maar eens zien of we hop of mout gaan varieren, ik weet het nog niet
Met deze suikerstorting heeft Henk zelfs al 1004 gehaald, dus het antwoord is ja. Ik durf gewoon niet zo ver te gaan om 30% suiker te gebruiken.
Munich 15 of 20 maakt niet heel veel uit, wel svp corrigeren voor kleur, dus iets minder 20 gebruiken

cornel

Hoi MO & co,

In het boek van Jef van den Steen,Trappist,het bier der monniken;blz 39 staat dat het moutmeel
bij 45°C wordt vermengd met het water,en trapsgewijs opgevoerd wordt tot 73°C.
Kooktijd ongeveer 90min,hopgift in 3 verschillende tijdstippen.
Na kooktijd en filteren hop, wordt na het beluchten met steriele lucht het wort ingezaaid met de gist.
De hoofdgisting duurt 5a6 dagen waarna de dubbel 3 weken,de tripel 6 weken lagert bij 8a10°C.
Na de lagering wordt het bier (van de ietwat verschillende brouwsels)naar de mengtank gepompt
waar vloeibare suiker aan toegevoegd wordt en 's anderendaags kan afgevuld worden.(ook om redenen van een constant produkt te verkrijgen)
Het water is hard en ontijzerd.
Voor de hop wordt onder andere Saaz en Styrian goldings gebruikt
Als suiker wordt kandijsuiker gebruikt.
Met Jouw maishschema ontbreekt deze eerste stap,heb Je een sugestie daaromtrend?
Kan de kleur ook niet afhankelijk zijn doordat men in WM verwarmd met stoom?
Ik doe alvast mee met deze kloonpoging .
Schuimende groeten :degroeten:

Edgar

Martin,

Ok, ik ga gewoon aan de slag dan. Moet wel nieuwe hop kopen. Overigens, als je niets variëert, heb je buiten alle brouwverschillen al een enorm verschil door de verschillende waters. Ik ga in elk geval weer met Antwerps water aan de slag (osmosewater met brouwzouten).

Cornel,

Ongetwijfeld hebben de trappisten hun maischschema in de loop der jaren aangepast aan de verbetering van de mouten, en zullen ze tegenwoordig bij hogere temperatuur inmaischen.
Bedankt voor je info trouwens, de lagertemperatuur en -duur wist ik nog niet.

Herman

Maischschema's dienen altijd afgestemd te zijn op brouwinstallaties. Dat de trappisten bij 45C starten, hoeft nog niet te betekenen dat wij dit op kleinere schaal ook dienen te doen.

Herman

Adrie

Heren,

Ik wil ook graag meedoen met dit bier. Het lijkt me dat we nog wel wat kunnen schaven aan het recept. Alle drie hopsoorten bij alle drie toevoegingen lijkt me wat onzinnig, dus daar kunnen we nog wel wat mee experimenteren. Daarnaast wil ik eindelijk eens een goede vergisting met deze gist, dus dat is weer een mooie uitdaging!

Groeten,

A3

Edgar

Als we maar niet te lang gaan schaven en experimenteren, want ik zou graag snel brouwen! En het lijkt me wel fijn als het recept dat ik ga brouwen hetzelfde is als dat van de rest. Ik was eigenlijk wel blij met deze één-lijn-trek-thread van Martin.

Overigens, Adrie, voor een goede vergisting met de 3787 zie mijn Tr!pel2 (ook met onzinnige hopgift); bij een graad of 25 (+ goede beluchting/lange 60°) is het beestje kennelijk nogal happy.

Adrie

Ha Edgar,

Ja dat weet ik. Het probleem is, dat ik de gist alleen in bieren van De Vier Broeders heb toegepast in zware bieren. De hoeveelheid gist die ik daarvoor heb opgekweekt (een giststarter van 4 liter, continu belucht) is, niet genoeg voor een goede vergisting, ondanks het beluchten van het wort na het koelen en ondanks het isoleren van het gistingsvat waardoor de temperatuur hoog blijft. In mijn eigen installatie brouw ik zo'n 22 liter bier, en voor deze hoeveelheid moet 2 liter giststarter zeker genoeg zijn. Ik verwacht op mijn eigen installatie dus wel een goede vergisting.

Groeten,

A3

Edgar

Dat is opmerkelijk, aangezien ik een 1 x naar 1,5 liter doorgestarte Wyeast XL heb gebruikt voor 34 liter. Dat is ongeveer dezelfde verhouding, als ik aanneem dat jullie altijd een hectoliter brouwen. Of bedoel je met 'zware bieren' bieren boven de 1080? Misschien heb je dan een zwaardere starter nodig. Ik moet ook zeggen dat ik bijna overdreven heb belucht deze keer, met een groot model pomp, grote bruissteen en in totaal enkele uren. 2 liter starter voor 22 liter bier lijkt me eerlijk gezegd te veel.

Je zegt 'temperatuur hoog', maar weet je hoe hoog? Heb je dat goed kunnen monitoren? Ik heb de indruk dat die grens van 25° een groot verschil maakt voor deze gist. Doe er je voordeel mee.

Adrie

Ha Edgar,

Ja, de temperatuur was 25 graden of hoger en het was inderdaad een bier van iets meer dan 1080.

Die 2 liter voor 22 liter bier is niet zo overdreven als het lijkt: ik heb er altijd een zeer goede en snelle vergisting mee. De hoofdvergisting is meestal dan na 1 tot 1,5 dag voorbij. In de Vier Broeders installatie duurt die altijd een week of langer. Naar mijn ervaring is een giststarter van 8 tot 10% van je volume wort aan te bevelen voor een zeer snelle en goede vergisting, zeker bij zwaardere bieren (> 1070). Overigens gooi ik dan meestal niet die 2 liter bij het wort, maar giet een liter af en voeg met name de gistkoek op de bodem toe om al te veel verdunning van het wort te voorkomen.

Groeten,

A3

Edgar

WOW, dat zijn razendsnelle vergistingen! Kom je dan niet in het gebied van 'overpitchen' terecht? Je kunt je afvragen waarom de broeders (ik bedoel de monniken) zelf niet zoveel zouden pitchen; snelle gisting betekent comerciëel voordeel (minder ruimte nodig voor gisting). Je kunt je voorstellen dat de temperatuurbeheersing bij zo'n activiteit een issue wordt. Voor een constante temperatuur moet je bijna wel actief koelen. Ik heb geen ervaring met overpitchen, heb begrepen dat het een gistsmaak zou kunnen geven. Ik neem aan dat je daar geen last van hebt.

Om weer terug on-topic te zwaaien: Ik verheug me nu al op het pitchen van mijn Tr!pel2 gistkoek in de Westmalle-kloon, ik verwacht een superstart.

SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Zoals aangegeven in de status van de verschillende kloon brouwsels, zou ik ook graag mee willen doen aan deze kloon poging. Echter kan ik pas in januari 2005 dit bier brouwen. Voor de vergisting ga ik een opgekweekte WM gist gebruiken. Tip bij het opkweken van de gist is constant beluchten en naast het gebruikte moutextract gistvoedingszouten toevoegen; 10 gram gistvoeding voor 2,5 liter giststarter die bij 25 liter wort gaat. Zeker belangrijk bij een zo´n grote suiker storting en het streven naar een eind SG van 1006!!!!!

Groet, Peter

MO

Sirus,
dat is nog eens een goed punt! Er zijn denk ik inderdaad relatief weinig voedingsstoffen aanwezig voor de gist bij zo'n grote suikerstorting. Toch is het Henk al diverse malen gelukt om rond de 1005 uit te komen, en volgens mij gebruikt hij geen gistvoeding. Was jij van plan de zinkgist te gebruiken of andere gistvoeding?

A3,
onzinnig of niet, Herman postte dat zijn bier heel goed geleek en dit is zijn hopstorting. Ik ben verbaasd dat ik nog geen commentaar op de mouten heb gekregen want die verschillen nogal van vorige pogingen. Het commentaar had ik dan gepareerd met de opmerking dat gist en hop m.i. de hoofdmoot van de smaak uitmaken en dat het meer een beetje bijkleuren met munchener is.

Eduard

Hallo heren (en dames?) brouwers,

Men heeft het over het brouwen van bieren met óf allemaal dezelfde hopgift, óf verschillende hopgiften. Maar is het niet een goed idee dat de individuele brouwers ieder zelf 2 of 3 versies maken? Als je het ongekookte wort in twee of meerdere porties verdeelt dan kun je met één brouwsel 3 verschillend gehopte bieren maken. Immers, dan hoef je alleen het koken en het koelen meerdere keren te doen. Bij het koken komt minder kijken dan het maischen en filteren, met al zijn precieze temperaturen en andere activiteiten.

Het is maar zo een ideetje.

Groeten uit onbewolkt, wit Oslo

Eduard  samenvol

SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Als gistvoeding bedoel ik een samengesteld product zoals bijvoorbeeld:

http://www.dsm-oenology.com/upload/ecommerce/en/Maxaferm%20F_en.pdf  en/of

http://www.dsm-oenology.com/upload/ecommerce/en/Maxaferm_en.pdf en/of

http://www.vinquiry.com/pdf/LallemandNutrientAdditions.pdf

De zink in de zinkgist dient meer als spoorelement, om zinkgist te gebruiken moet je zeer nauwkeurig kunnen afwegen. De maximale hoeveelheid in het wort is 20mg/10 liter. (Oeps gebruik ik toch nogeens de combinatie "het wort"). Daarom zal ik het gebruik van zinkgist voor hobbybrouwers afraden.

Groet, Peter

Edgar

Citaat van: Eduard Möllenkamp op 29-11-2004  12:10 uMen heeft het over het brouwen van bieren met óf allemaal dezelfde hopgift, óf verschillende hopgiften. Maar is het niet een goed idee dat de individuele brouwers ieder zelf 2 of 3 versies maken? Als je het ongekookte wort in twee of meerdere porties verdeelt dan kun je met één brouwsel 3 verschillend gehopte bieren maken. Immers, dan hoef je alleen het koken en het koelen meerdere keren te doen. Bij het koken komt minder kijken dan het maischen en filteren, met al zijn precieze temperaturen en andere activiteiten.

Als ik een schuur had en drie branders, drie kookpotten en drie even grote gistvaten... En 2 dagen de tijd... Het zou een effectief experiment zijn maar ik vrees voor de uitvoerbaarheid.

Eduard

Het hoeft natuurlijk ook niet allemaal zo grootschalig :)

Stel, je kunt in normale omstandigheden 20 liter brouwen. Dan zou je die in 2-en kunnen delen en wie weet, bij genoeg pannen in huis zelfs wel tegelijkertijd gewoon op het fornuis kunnen koken. Al heb je maar een paar flesjes, 't is altijd iets, en je hebt bier wat qua watersoort, moutsoort en brouwmethode volledig gelijk is. Je komt dan eigenlijk meer in de buurt van een laboratorisch onderzoek waarbij zoveel mogelijk variabelen gelijk worden gehouden.

Wanneer ik weer ruimte (want daarvan heb ik nu echt te weinig) heb zal ik eens brouwen en dit proberen.

Groeten vanuit zonnig, wit Oslo

Eduard  samenvol

MO

Eduard,
dat gaat mij ook te ver. Iedereen is natuurlijk vrij om te experimenten en zolang een recept voldoet aan het kloonrecept dan ben je bezig met klonen. Nobertus had de laatste keer drie WYeasten getest. Maar drie gisten is iets makkelijker te testen dan drie hopgiften. Ik hoop gewoon dat we 6 of negen brouwers zo gek krijgen om mee te doen. Alhoewel ik het liefst een maximum van zes in zou willen stellen. Er zijn namelijk nog tientallen andere bieren die we willen klonen, en daar hebben we ook telkens drie brouwers voor nodig. Zie bijvoorbeeld de arme Westmalle dubbel, die helemaal niet zo veel kloonaandacht krijgt als zijn grote blonde broer. Kijk maar eens op
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1820.0.html

Edgar

Of... Adrie brouwt een hectoliter wort, koelt, en we halen allmaal in onze 30 liter-vaatjes 20 liter wort op, om thuis te koken en te vergisten! Hm? Adrie? Tegen redelijke vergoedingen natuurlijk.

Adrie

Dat lijkt me niet erg praktisch. Bovendien wil ik de Westmalle Tripel op mijn eigen installatie gaan brouwen.

Maar MO schreef dat enkele klonen al zeer dicht bij het origineel zijn. Dat zou moeten betekenen dat het wilde experimenteerstadium al ver achter ons ligt. Er moet uit de proefsessies toch duidelijk te halen zijn waar de kloon nog afwijkt van het origineel en waar dat aan ligt. MO's verhaal is duidelijk, zijn suggestie lijkt me OK. Wellicht kunnen we nog 1 of 2 verschillende hopvarianten kiezen en dat kan best per brouwer verschillen. Ik kan in ieder geval mijn wort niet opsplitsen en steeds anders hoppen. Bovendien heb ik maar 1 gistingsvat.

Groeten,

A3

MO

tijdens de proefsessie hadden we alleen bieren met min of meer dezelfde hopstorting. Er zijn diverse bronnen die de hopstorting in deze thread bevestigen. Tevens geeft de brouwer aan dat hij nogal eens varieert met de hoppen. Kortom: ik denk echt dat we met dit recept een heel eind in de richting komen. Ik hoop dat Jacques een dezer dagen hier nog eens naar kijkt, hij is tenslotte de originator van dit onderwerp.

SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Opmerkelijk bij de kloon pogingen is het gebruik van klassieke hop soorten. Wat is bijvoorbeeld het nut van een aroma hop die als bitterhop 90 minuten wordt gekookt? En dan maar een heel slecht rendement geeft wat betreft de hoeveelheid iso-alfazuren in het wort. Dat terwijl er "nieuwe" hop soorten zijn die een hoge bitterheid met een zeer goed aroma combineren bv Horizon.

Groet, Peter

Adrie

Ha SiriS,

Heb jij aanwijzingen dat de Westmallemonniken deze nieuwe hopsoorten gebruiken, dan? Ik zou persoonlijk ook kiezen voor het toevoegen van de hopsoort met de meeste alfazuren aan het begin van het koken en niet drie verschillende soorten.

Groeten,

A3

Edgar

Citaat van: Adrie op 29-11-2004  13:37 uDat lijkt me niet erg praktisch
Jammer! Het was maar een gedachte. Toch is een dergelijke manier, het splitsen van één brouwsel en verschillend koken en vergisten, een uitgelezen manier om smaakbepalende factoren vast te stellen. Zoals we het nu doen, met al die verschillende soorten water en maischmethodes, blijft het op punt stellen uiteindelijk giswerk. Misschien is het iets voor de toekomst.


SiriS

Adrie,

Concrete aanwijzingen heb ik niet. Wel wil ik proberen om op basis van de samenstelling van de drie voorgestelde hopsoorten een vervangende bitterhop te zoeken. Aanvraag voor meetresultaten heb ik al naar Hopsteiner gemaild. Aanleiding voor de opmerking over de drie aromahop soorten die als bitterhop wordt gebruikt is de nieuwe hop soort Palisade. East Kent Golding is 1,5 keer duurder dan Palisade en de hoeveelheid alfazuur is in Palisade 1,5 keer hoger dan in East Kent Golding. Kosten technisch is dit een factor 2,25

Groet, Peter

MO

Zowel Michael Jackson als Jef van der Steen spreken over het uitsluitend gebruik van drie aromahopsoorten in drie giften. Ik zie niet in waarom wij wijzer moeten zijn dan zij (zonder in de brouwerij geweest te zijn). Ik ben er dus geen voorstander van om in dit kloonproject hele nieuwe hopsoorten te gaan gebruiken.

cornel

Hoi vrienden,

Als vervanger van de hopsoort Horizon kan Magnum gebruikt worden als bitterhop.
zie: www.hopunion.com/hopunion-variety-databook.pdf
De Magnum (+- 11% alfa)is te verkrijgen bij Brouwland.
Ik weet uit goede bron dat men in een groot aantal brouwerijen ook deze hopsoort gebruikt.

MO,
Jef van den Steen spreekt in zijn boek Trappist,het bier der monniken enkel over drie hopgiften,
nergens is te bespeuren dat dit enkel aromahop is.(ik heb het toch niet gevonden)

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Edgar

Dit ter ondersteuning van Martin's hopgift:

Waarom zouden we in vredesnaam met 'nieuwe' hopsoorten gaan experimenteren als de hopstorting die Martin voorstelt in de praktijk blijkt te werken? En al helemaal als hij zegt daar niet voor te voelen? We kunnen ook met geïsomereerde pellets aan de slag, zelf hop kruisen, weet ik veel. Maar als genoemde hop goed werkt, dan kunnen we het daar toch beter bij laten?

SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Om de discussie over de hop, die ik zelf gestart ben, voor vandaag af te ronden heb ik simpel weg de brouwerij van Westmalle gebeld en gesproken met het hoofd van de kwaliteitsdienst. Er wordt gebruik gemaakt van drie klassieke aroma hop variateiten, die op verschillende tijdstippen aan het kokende wort worden toegevoegd. Ondanks het feit dat deze klassieke aroma hoppen vorig jaar moeilijk te krijgen waren, dat de prijs dus hoog was en de bitterheid minder dan de helft van het jaar daarvoor of van dit jaar. Zeer opmerkelijk dus ofterwijl traditioneel. Doordat er vorigjaar dus ruim twee keer zoveel hop in een Westmalle Tripel zat zal de smaak ook iets anders geweest zijn echter is de veroudering van een Westmalle Tripel een overtreffende trap t.o.v. de hoeveelheid gebruikte hop, met gelijk blijvende bitterheid, zodat je het bier wat dit jaar gebrouwen is niet meer kunt vergelijken met het bier van een jaar geleden (jammer). De suiker gift is een mengsel van glucose, fructose en onvergistbare suikers, niet alleen sucrose (kristalsuiker) en niet alleen glucosesiroop maar dus een mengsel. Het meest bepalend voor het niet kurkdroog smaken van het bier, ondanks de FG van 1006, was de gist. meer wilden ze niet vertellen.

Groet, Peter

Edgar

Ha! Dat is nog eens een coole actie! :duimop:

Onvergistbare suikers! Ze kappen gewoon lactose in het wort!! En wij ons maar afvragen waar dat zoetje vandaan komt. Dat mengsel van glucose en fructose in waarschijnlijk gewoon invertsuiker, oftewel met zuur gekookte suikerstroop, al dan niet weer ingedampt (suiker splitst in fructose en glucose als het in een licht aangezuurde oplossing word gekookt). Dat is ook interessant. Hoewel ik denk dat , als de pH van je wort normaal is, suiker sowieso wel zal splitsen. Wort hoort immers licht zuur te zijn.

*edit*Na wat zoeken op het forum behoeft dit enige nuance. Kennelijk zijn er high-tech glucosestropen op de brouwersmarkt met verschillende hoeveelheden onvergistbare suikers daarin.*edit*

De hopneuzen die vorig jaar de marktprijzen hebben gevolgd kunnen nu misschien iets meer zeggen over de hopsoorten.

Goeie actie Peter!

Herman

Nog even terugkomend op die Spalt. Deze had ik inderdaad gebruikt en na rijpen proefde ik wel gelijkenis, maar of het ook de ontbrekende hop is?

Ik ben overigens wel van plan mee te doen, gewoon omdat ik het lekker vind ;-) Maarreh meld me pas als ik meer zekerheid over een brouwdatum heb.

Herman

Johannes

Citaat van: Herman Holtrop op 29-11-2004  19:01 uNog even terugkomend op die Spalt. Deze had ik inderdaad gebruikt en na rijpen proefde ik wel gelijkenis, maar of het ook de ontbrekende hop is?

Ha, grappig dat je dat zegt, ik zit net de hele thread uit te pluizen om te kijken waar die Spalt storting vandaan komt. Ik heb volgens mij op een gilde avond Henk's Westmalle Tripel naast die van jou geproefd toen bleek Henk qua hopprofiel de spijker aardig op de kop te slaan. De Spalt volledig uitsluiten kan ik ook niet.

:degroeten:

Johannes


MO

Peter, Godin van de drank,
dank voor je speuractie. Helaas kunnen we nog steeds kiezen tussen Saaz, EK Goldings, Styrian Goldings, Tettnanger, Hallertau, Spalt etc. Verder heb je echt nieuwe informatie los weten te krijgen, nl die van de suikerstort. Toch denk ik dat je met de hop en gist 80% van de smaak te pakken, met nog wat restprocenten voor mout en suiker. Kloontechnisch gesproken dan, en dan moet je wel een beetje normaal doen met de mout. Die suiker acht ik dus niet zo belangrijk en ik wilde voorstellen om bij kristalsuiker te blijven. Gek overigens dat ze kandijsuiker op het etiket zetten. Dat vind ik niet zo netjes.

Johannes,
Henk heeft gebrouwen met Goldings/Saaz en Herman met de gift zoals hier vermeld. Zie bijlage voor een aantal recepten.  Het vorige onderwerp over het klonen van de Westmalle Tripel is heel heel erg lang. En dit onderwerp groeit ook erg snel aan. Wat een belangstelling voor deze supertripel.

SiriS

Westmalle Tripel-ers,

In het kruisverhoor heb ik klassieke hopsoorten aangehaald zoals Czech Saaz en East Kent Goldings waarbij ik door de kwaliteits goeroe van WM werd aangevuld met Hallertau. Of dit nu Hallertauer MF, Herzbrucker of Spalt is maakt , denk ik, niet veel uit. Persoonlijk zou ik in mijn kloon bier Styrian Goldings (FWH), Hallertau herzbrucker (90) en Saaz (10) willen gebruiken.

Groet, Peter

Adrie

Goeie actie, Peter, die telefonade.

Als men onvergistbare suikers toevoegt, kunnen wij dat natuurlijk simuleren door meer mout te gebruiken, want daardoor krijg je ook onvergistbare suikers. In dat geval moet onze suikerstort wat minder zijn dan die de monniken gebruiken. Verder voel ik veel voor het voorstel van de hopping van SiriS.

Groeten,

A3

SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Voor alle duidelijkheid met onvergistbare suikers wordt hier bedoeld meer dan drie glucose eenheden aan elkaar, zowel 1-4 als 1-6 gebonden glucose. Lactose (=melksuiker) dus niet. De aangedragen oplossing om meer mout te gebruiken is zeer goed.

Groet, Peter

MO

1. Siris/A3, zouden jullie met een precieze alternatieve hopstorting willen komen? We hebben reeds 6 kloners, dus we kunnen twee versies brouwen

2. de suikerstorting is reeds verlaagd van 30% (origineel) naar 20% (kloon). De body van eerdere klonen kwam uitstekend overeen!

Adrie

Ha MO,

1. Om op dezelfde bitterheid uit te komen zou de alternatieve hopstorting er dan als volgt uitzien (voor 10 liter):

Styrian Goldings  3,7%   FWH  15 gram pellets
Hallertau Hersbrucker   4,75%  90 min  21,3 gram pellets
Saaz  3,2%  10 min  2,5 gram  pellets

2. Lijkt me prima!

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi Westmalle Tripel-kloners,

Eindelijk weer een gaatje in de agenda, dus ik ga zaterdag brouwen. Jawel, een Westmalle Tripel-kloon, de vijfde dus. Ik ben van plan om mij aan de vorige hopstorting te houden. Eén van mijn kloonpogingen is met een andere Goldingssoort geweest en die was beslist minder. Dus voor mij weer de EK Goldings en de Saaz. Volgens mij heb ik ook nog Hallertau Hersbrucker  liggen, die zou ik eventueel nog als extra toe kunnen voegen.

Ik zal mij conformeren aan de hopstorting van MO, evenals de suikerstorting. Wel heb ik wat twijfels aan het begin SG van 1074. Uit mijn pogingen is gebleken dat een hoger begin SG een beter gelijkende Westmalle Tripel oplevert, ook al loop je het risico dat bij een hoge vergistingsgraad het alcoholpercentage wat te hoog wordt. Inderdaad heb ik met deze gist al eens een eind SG van 1004 gerealiseerd. Ook ik heb toen een grote giststarter (ongeveer 2,5 liter) gebruikt, overigens was die niet continu belucht, hetgeen ik nu wel van plan ben te doen.

Wat hier nog niet aan de orde is geweest, maar wat mij aan het denken heeft gezet toen ik onlangs met Herman bij een nieuwe brouwerij in Overijssel was, is het volgende: Het blijkt dat het brouwen van een batch van 200 liter een toch heel ander resultaat geeft dan een batch van bijvoorbeeld 25 lt. Dit is de ervaring van de brouwer die jaren als hobbybrouwer actief is geweest. (Brouwerij Mommeriete) Alleen al het opwarmen tijdens het maischen geeft dan natuurlijk al een heel andere procesgang. Moeten wij hier niet ook rekening mee houden bij het klonen en dus uitgaan van een ongeveer gelijke hoeveelheid (ik ga waarschijnlijk zo'n 30 lt brouwen).

Groeten,

Henk  :proost2:


MO

Henk,
waar moeten we nu precies mee rekening houden bij het downscalen? (neerschalen?). We houden al rekening met het maischschema, de lange rusttijd op 60 grC compenseert bijvoorbeeld voor langere opwarmtijden.
Besef je dat je met een tweede alternatieve hopstorting komt? Daar hebben we formeel negen brouwers voor nodig. Als A3 en Siris het met je hopstorting eens zijn, dan kunnen we dat als enige alternatieve hopstorting bombarderen. Maar ik ken die jongens, die zijn niet makkelijk! Ik heb het liefst dat je of "mijn"  hopstorting (die van Herman dus) of die van A3/Siris gebruikt. En eigenlijk ook dat je je aan het start SG houdt. het kloont zo lastig als iedereen kleinde aanpassingen gaat doen.
Post je hier je brouwresultaten nog nadat je gebrouwen hebt?

Henk oet Paiz

Hoi Martin,

Belangrijk bij het downscalen is dat we ons realiseren dat de recepten die wij hier posten dus voor ongeveer 25 à 30 liter en dat het brouwen met een installatie van 100 liter (de vier broeders) dus niet per definitie hetzelfde resultaat hoeft op te leveren. Ook dit kan een reden zijn voor behoorlijke afwijkingen bij een uiteindelijke vergelijking. Destijds hebben Ger en ik gebrouwen bij de Herberg van Een volgens het exacte recept van de brouwer en met de originele gist die we van hem hebben gekregen. Twee verschillende recepten van bieren die men in het restaurant verkoopt. Het zijn goede bieren geworden maar geen vergelijkbare klonen met het origineel. Volgens mij voor een groot deel te wijten aan de schaal waarop wij hebben gebrouwen en het andere water.

Ik vind nogmaals dat we niet te star met de uitgangspunten moeten omgaan. Temperatuurverschillen bij de vergisting, ander water, hoeveelheid actieve gistcellen in de starter, etc. zijn volgens mij van een zo grote invloed op het uiteindelijke eindresultaat, dat een paar procent mout meer of minder of een paar puntjes in het SG van een veel minder grote invloed zullen zijn.

Inmiddels heb ik vier klonen gebrouwen met verschillende SG's en vier keer een verschillend resultaat. Kijk nog eens naar de bijdrage van Johannes en Herman in deze thread, waaruit blijkt dat dat mijn hopstorting niet zo verkeerd was. De toevoeging van Spalt is door mij ook gedaan bij mijn eerste kloon en is voor mij zeker niet overtuigend. Het lijkt me prima dat anderen hiermee experimenteren, maar voor mij is het op dit moment geen gewenste variabele (ik heb het trouwens ook niet in huis en wil zeker zaterdag brouwen  :brouwen:).

Ik zal zeker de resultaten en het recept posten. We kunnen achteraf altijd zien of mijn kloon mee kan doen met het project, zo niet dat heb ik een aantal flessen extra om zelf op te drinken, geen probleem  ;D.

Groeten,

Henk  :proost2:




SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Up-scaling of down-scaling is geen issue. De kloon pogingen worden gedaan met recepten die beredeneerd zijn vanuit een klein schalige manier van brouwen met achtergrond informatie over eventuele gebruikte grondstoffen in het origineel. Het is immers niet zo dat we het Westmalle Tripel recept van WM hebben gekregen. In de geposte recepten zit dus eigenlijk al de omrekenings factor van grootschalig brouwen naar kleinschalig brouwen verwerkt, omdat de gebrouwen versies al redelijk in de buurt van het origineel kwamen. Zoals ik al aangaf in deze thread zit er ook een redelijk verschil in de Westmalle Tripel die bij WM worden geproduceerd alleen is dit niet te vergelijken door het tijds effect.

Groet, SiriS

Henk oet Paiz

Hoi Peter,

Ik ben het met je eens dat aanpassing van recepten niet aan de orde is op dit punt. Het enige waar ik op wilde wijzen is dat vergelijken alleen zin heeft als we allemaal ongeveer dezelfde hoeveelheid brouwen.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

We brouwen allemaal dezelfde hoeveelheid! VierGebroerders mogen gewoon niet meer meedoen (grapje)

Henk
variabelen die we niet heel goed in de hand hebben: opwarmtijden tijdens maischen, vergistingstemperatuur, lagertijden, opbrengst installatie, schaalgrootte, infecties, oxidatie, waterkwaliteit, temperatuur navergisting, bewaartemperatuur

variabelen die we af kunnen spreken: welke ingredienten, alle hoeveelheden (water, mout hop), begin en eind SG's, welke gist

Laten we proberen ons te conformeren aan die variabelen die we allen in de hand hebben. Zoals je zelf al aangeeft zijn er al verschillen genoeg tussen de individuele brouwers.

Eduard

De variabelen die MO noemt zijn dan ook net de dingen waarin de professionele brouwerijen zich onderscheiden van de hobbybrouwers. Zonder het specifiek over de Westmalle Tripel-kloon te hebben zou het misschien interessant zijn om meer aandacht aan het brouwwater te geven en deze eventueel aan te passen zodat deze het brouwwater van de originele brouwerij meer gelijkt. Ik zal eens gaan onderzoeken wat het leidingwaterbedrijf hier uit de kraan laat lopen.

cornel

Hoi medekloners,

Welke hop gaat er nu gebruikt worden?
1°:EK Goldings+Saaz+Spalt Select  (MO)of
2°:Styrian goldings+Hallertau Hersbrucker +Saaz(A3) :weetniet:
Omdat ik deze week nog moet bestellen zou ik er graag uitgekomen zijn.
Mijn brouwsels zijn minimum 60 liter,ik kan wel eventueel de batch in 2 of 3 verdelen om te koken.
ook kan ik eventueel vergisten,een deel met de originele WM gist en een deel Wyeast 3787
Sugesties of opmerkingen daaromtrend?
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Henk oet Paiz

Hoi allemaal,

Ik heb een recept voor zaterdag samengesteld op basis van het recept van MO (EBC=12 en IBU=39) en op basis van de hopstorting van Adrie en op basis van wat ik in huis heb  ;).

Graag jullie reacties, wensen en eisen.

Batch Size (LTR):        32.00    Wort Size (LTR):   32.00
Total Grain (kg):         8.90
Anticipated OG:          1.076    Plato:             18.54
Anticipated EBC:          12.1
Anticipated IBU:          39.2
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 58.4     5.20 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 21.3     1.90 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 20.2     1.80 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
100.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.26  28.8  First WH
 75.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.29  10.4  75 min.
 30.00 g.     Saazer                            Whole    2.66   0.0  10 min.


Mash Schedule

Ltr Water Per kg Grain: 3.50    Total Ltr: 24.85

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5


De giststarter wordt vanavond aangemaakt. Er is al een kleine starter actief, daar gaat zo 1,5 lt wort van 1050 bij en die wordt 2 dagen continu belucht.

Groeten,

Henk  :proost2:

Herman

Die Spalt kwam oorspronkelijk van Jacques, niet van mij dus. Qua profiel geleek de versie van Henk behoorlijk op de Westmalle Tripel, ik vind zijn hopkeuze dan ook aannemelijk. Wat overigens de Spalt niet uitsluit, maar alles is een kwestie van wanneer, hoeveel en hoelang (is een... ;-) )

Overigens, met betrekking tot het klonen: ik had een flesje Chouffe meegegeven aan Peter van den Hurk. Het viel tijdens de Chouffeproeverij goed in de smaak, maar Peter wist te melden dat de chouffe zwaar tegen viel...

Persoonlijk ga ik nu voor een variant zonder Spalt.

Herman

MO

Hopstorting kloon

1. EK Goldings & Saaz (De meeste klonen tot op heden zijn gebrouwen met Jacques' storting)
2. Initieel voorstel voor de nieuwe kloon was EK Goldings, Saaz en Spalt. Uit diverse bronnen blijkt dat er drie aromahopsoorten worden gebruikt. Twee personen hebben tot op heden met Spalt gebrouwen en hadden hier goede ervaringen mee
3. Michael Jackson spreekt alleen van styrian goldings en niet van EK goldings
4. Jef van de steen spreekt ook over Saaz en styrian goldings (volgens posting 28 november van Cornel)
5. Siris/Peter heeft telefonisch van de brouwer zelf vernomen dat Hallertau wordt gebruikt
6. Henk gaat zaterdag (morgen) brouwen met EK Goldings, Hallertau en Saaz

Henk heeft volgens mij voor deze hoppen gekozen omdat hij die in huis heeft en wil brouwen. Ik kom nu zelf tot de conclusie dat er voor de storting van A3/Peter de meeste referenties zijn. Dit had A3 recent gepost:

voor 10 L
Styrian Goldings            3,7%         FWH        15 gram pellets
Hallertau Hersbrucker      4,75%     90 min     21,3 gram pellets
Saaz                           3,2%        10 min     2,5 gram  pellets



SiriS

Westmalle Tripel-ers,

Er wordt nu steeds gesproken over Hallertau en Spalt. Voor de volledigheid het gaat het dus om Hallertau Herzbrucker en Hallertau Spalt.
De Westmalle Tripel kloon staat voor mij in januari 2005 gepland met de hop storting voorgesteld door Adrie.

Groet, Peter

Henk oet Paiz

Dit lijkt me eigenlijk heel mooi zo, ik brouw met EK Goldings en verder dezelfde hoppen, de rest brouwt met styrian Goldings. In de vergelijking moet dan absoluut duidelijk worden welke hop de juiste is. Het lijkt me verder goed om de EBC en IBU waarden af te spreken op 12 en 39.

Groeten,

Henk  :proost2:

SiriS

MO,

Waar staan alle eerder gebrouwen Westmalle Tripel recepten en discussies op hobbybrouwen.nl?

Groet, Peter

MO

Het onderwerp is meer dan 5600 maal bekeken. Kan je hem niet vinden?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,634.0/all.html

Zie ook word bijlage voor een aantal recepten hieruit.

Jacques

Beste Forumleden,

Door een paar ernstige persoonlijke tegenslagen heb ik niet eerder aan deze discussie mee kunnen doen en zal ook mijn bijdrage aan het forum de komende tijd beperkt zijn.

Grappig om te zien dat in de hopkeuze teruggevallen wordt op de meer tradionele aromahopsoorten terwijl ik tijdens mijn bezoek aan de brouwerij nu een aantal jaren geleden juist meer nieuwe hopsoorten in de hopopslagruimte heb gezien. Deze hopsoorten werden met name gebruikt in de Westmalle Tripel. Tot deze hopsoorten behoorde in ieder geval Spalt Select, een hopsoort de afgeleid is van de tradionele Spalter hop. Het rook overigens geweldig lekker hoppig in de hopopslagruimte. De pater geloven in hopbloemen in willen niets weten van hoppreparaten omdat ze vinden dat daardoor hoparoma verloren gaat.

Ook jullie keuze om de suikerstorting te verminderen vind ik gezien hetgeen ik in de brouwerij gezien en gehoord heb opmerkelijk. Hobbybrouwers zijn zo te merken zeer tradioneel ingesteld en veranderen hun denkbeelden niet zo makkelijk.
Gezien de proefervaringen ten aanzien van de body vermoed ik dat de glucose die de paters gebruiken nog wat restsuikers bevat. Het is misschien de moeite waard te onderzoeken of wij hobbybrouwers ook niet kunnen beschikken over een andere kwaliteit glucose dan we in de supermarkt kunnen vinden.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

FRUSTRATIE  :echtboos: :echtboos: :echtboos: :echtboos:

Eindelijk een gaatje in de agenda om weer eens te brouwen, vrijdagavond alvast de mout geschroot, zodat ik zaterdag voortvarend aan de gang zou kunnen, word ik vrijdagavond overvallen door een echte buikgriep. De details hoef ik verder niet uit te leggen denk ik. ;D

Dit houdt in dat er een 24 uur beluchte starter klaarstaat van zo'n 1,5 liter. Ik ga ervan uit dat ik die koel kan wegzetten en te zijner tijd weer kan activeren met wat moutextract.

Wie kan mij vertellen hoelang ik geschote mout kan bewaren. Het is nu verpakt in afgesloten pedaalemmerzakken.

Groeten,

Henk  :proost2:

Eduard

Op het Duitse forum heb ik gelezen dat geschroot mout toch nog redelijk lang bewaarbaar is. Als de zakken goed afsluiten, zo weinig mogelijk lucht bevatten en zo donker mogelijk bewaard worden, dan kun je het brouwen nog één of meerdere weken uitstellen. Zie http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=547#pid voor ervaringen van andere hobbybrouwers met voorgeschroot mout.

Groeten uit dooiend Oslo

Eduard  samenvol

SiriS

Jacques,

In ieder geval heel veel sterkte!!!! Wat betreft de glucose stroop zal ik kijken wat ik kan doen. Is er iets bekend over het water profiel wat voor de Westmalle Tripel gebruikt wordt?

Groet, Peter

Edgar

Als niemand anders het nog gedaan heeft, zal ik morgen dat waterprofiel posten. Goede zaak om meer waterknutselaars te hebben! Na gist smaakmaker no1.

MO

Ik ben het niet eens dat water na gist smaakmaker nr 1 is. Ik zou graag hop op die plaats zetten. Zeker bij de bitterheid van de Westmalle tripel. Ik wilde mensen dan ook volledig vrij laten om te experimenteren met brouwzouten, maar dit niet expliciet opnemen in de kloon poging

Edgar

"Onderschatte smaakmaker no.1" dan.

Edgar

Ik heb deze bron gebruikt.
Oftewel:
Ca 90  Mg 11  Na 37  SO4 84  Cl 57 Volgens die site zou je voor Westmalle de regio Beerse moeten aanhouden. Ik heb de site gemaild met de vraag wat z'n bron is.

Op deze pagina van Jacques' site kan je Belgische waterprofielen voor Promash downloaden. Daar wordt Westmalle met een aantal andere bieren uit regio Antwerpen samengenomen. Er lijkt dus wat tegenstrijdigheid te zijn, ook als je de site van AWW en pidpa bekijkt. De grote lijnen komen echter wel overeen dunkt me. Ik heb een analyse aangevraagd van het water van de gemeente Westmalle, hoewel je ook daarmee nog niet weet of de monniken misschien hun eigen put hebben, ontkalken, of andere bewerkingen toepassen. Het blijft dus een beetje raden en hopen. De grootste verschillen lijken echter regionaal te verlopen, in plaats van extreme lokale uitschieters. Wat logisch is gezien de schaalgrootte van de bronnen in kwestie. Als je dus 'in de buurt zit' met je water, zit je grotendeels goed.


Edgar

Onmiddellijke reactie van de brouwers in Knoxville:

CiteerIt was from Al Korzonas' book "Homebrewing Volume I"

Look us up if you are ever in Knoxville or vicinity

On Mon, 6 Dec 2004 20:29:40 +0100, "Edgar" wrote :

> Hello Brewers,
>
> I was glad to find your summing up of water-profiles on this page:
> http://www.knoxhomebrewers.com/distil.htm , thank you for that.
>
> I would however like to know a bit more about the source for the data, as it
> is different from my own. Could you please tell me how firm those
> data are and, if you would care to share, where it came from?
>
>
> Thank you very much,
>
>
> Best regards,

cornel

Hoi Medekloners,

Bij handelaars in bakkerijgrondstoffen kan men glucosestroop ~ 1,30 euro/kg  kopen.
De verpakking is wel 15 kg.
Sommigen hebben ook fructose in voorraad.
Ook vloeibare kandijsuiker is er te verkrijgen ~ 1,33 euro/kg;verpakking 25 kg.
Ik denk dat ik glucosestroop ga halen om te gebruiken in de Westmalle Tripel kloon,samen met witte suiker.
wat is jullie mening daarover?. :weetniet:
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

SiriS

Hoi Cornel,

Goede tip wat betreft de glucosestroop! Ik zelf nu ook enkele bakkers benaderen voor de glucosestroop. Let wel op dat de conversie graad van de glucose 95% is. Dit wordt aangeduid met D=95. Als het mogelijk is vraag dan ook naar de Technical Data Sheet, of anders naar type en fabrikant om de TDS alsnog aan te vragen. Dit kan veel verwarring voorkomen.

Groet, Peter

cornel

Hoi Siris,

In ieder geval bevat de verpakking een etiket,en de handelaar waar ik zou gaan heeft de produkten
van Suikers Lebbe, info:  www.lebbe.be  bij de productinfo staan ook nog kleurcaramels!!!
Zou de vloeibare suiker van 69% niet interessant zijn voor de nagisting?Natuurlijk wel rekening houden met de 69%.
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Edgar

Mijn schoonvader werkt voor Castelein, ik zal hem eens vragen naar prijzen voor die zaken. Als het verkrijgbaar is wil ik wel wat verdelen voor belangstellenden. Ik zal tegelijk informeren naar technische fiches van de verschillende glucosestropen.

Edgar

Citaat van: SiriS op 08-12-2004  17:04 uLet wel op dat de conversie graad van de glucose 95% is.

Is het niet zo, dat jouw kruisverhoor (no pun intended) heeft aangewezen dat de monniken onvergistbare suikers toevoegen? Misschien bestaat het niet-geconverteerde deel van glucose uit grotendeels onvergistbare suikers? Ik kan me zoiets voorstellen; de restfractie die bestaat uit grotere en kleinere dextrinen. Zie Jacques' artikel waaruit het volgende:
CiteerEr bestaan siropen met veel vergistbare suikers en siropen die zeer rijk zijn aan dextrines. Door verschillende kwaliteiten glucosesiropen toe te voegen heeft de professionele brouwer een grotere grip op de vergistingsgraad van zijn bier.
Als we daarmee kunnen spelen hebben we alweer een horde genomen. Dat zou wel een grotere totale suikergift inhouden, anders krijgen we te zware eind-SG's.

Jacques

Citaat van: Edgar op 06-12-2004  21:20 uIk heb deze bron gebruikt.
Oftewel:
Ca 90  Mg 11  Na 37  SO4 84  Cl 57 Volgens die site zou je voor Westmalle de regio Beerse moeten aanhouden. Ik heb de site gemaild met de vraag wat z'n bron is.

Op deze pagina van Jacques' site kan je Belgische waterprofielen voor Promash downloaden. Daar wordt Westmalle met een aantal andere bieren uit regio Antwerpen samengenomen. Er lijkt dus wat tegenstrijdigheid te zijn, ook als je de site van AWW en pidpa bekijkt. De grote lijnen komen echter wel overeen dunkt me. Ik heb een analyse aangevraagd van het water van de gemeente Westmalle, hoewel je ook daarmee nog niet weet of de monniken misschien hun eigen put hebben, ontkalken, of andere bewerkingen toepassen. Het blijft dus een beetje raden en hopen. De grootste verschillen lijken echter regionaal te verlopen, in plaats van extreme lokale uitschieters. Wat logisch is gezien de schaalgrootte van de bronnen in kwestie. Als je dus 'in de buurt zit' met je water, zit je grotendeels goed.

Hoi Edgar,

Ik ken de bron van deze gegevens...
Een aantal jaren geleden heb ik deze gepubliceerd in de Home Brew Digest.

Voor de Belgische waterprofielen heb ik niet op microniveau willen werken. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer. Ik heb destijds een grote kaart van Blegië genomen en daar de waterprofielen per bron (gemeente) in kleine grafiekjes opgeplakt. Ik ontdekte op die wijze regio's waarbinnen de waterprofielen ongeveer gelijk waren. Dat is de uiteindelijke basis geweest voor de waterprofielen zoals ik die in de Promash databank heb opgenomen.

Het is om de redenen die jij zelf aangeeft dat je altijd voorzichting moet zijn met het vergelijken van waterbronnen die gebruikt worden voor de openbare drinkwatervoorziening en die door nabijgelegen brouwerijen. Omdat echter meestal uit hetzelfde watervoerende pakket geput wordt mag je aannemen dat de verschillen en waterkwaliteit minimaal zijn. Helemaal zeker weet je dat echter niet omdat er plaatselijk meerdere watervoerende pakketten aanwezig  kunnen zijn. Omdat bier een voedingsstof is mag je er wel van uitgaan dat men niet het eerste watervoerende pakket (waar je op stuit als je diepe kuil gaat graven) gebruikt. Om het risico van verontreinigingen zo veel mogelijk te beperken zullen brouwerijen, net als de drinkwaterbedrijven, de voorkeur hebben aan diepe waterwinningen.

Overigens moet men naar mijn idee niet te veel waarde hechten aan de invloed van het brouwwater. Naar mijn oordeel hebben mout, hop, gist en eventuele kruiden een veel grotere invloed op de smaak van het bier. Neemt echter niet weg dat zouten in het brouwwater van grote betekenis kunnen zijn voor de beleving van met name de volmodigheid en bitterheid van een bier.

 :degroeten: Jacques

Edgar

Hoi Jacques,

Begrijp ik nu dat Al Korzona het weer van jou heeft? Dat zou het cirkeltje wel mooi rond maken... In elk geval ben ik iets verder gaan zoeken omdat van sommige mineralen op lokaal nivean de verschillen toch aanzienlijk waren. Vandaar.
Ik had nog niet vermeld dat ik enkele dagen geleden van de AAW en PIDPA, één dag na aanvragen, een zeer uitgebreid rapport voor de gemeente Westmalle heb gekregen. Ik kom daar nog op terug.

Wat betreft de waterkwaliteit en de invloed op de smaak... Ik had mijn bewering al wat afgezwakt, maar toch... Het is toch heel opmerkelijk dat elke waterstreek zijn eigen kenmerkende bier heeft ontwikkeld, juist aansluitend bij het lokale water. Zeker voor klonen vind ik dat een reden om het water te proberen in grote lijnen te benaderen. Ik ben het met je eens dat het vooral mondgevoel, volheid en bitterheid is waar het water invloed op heeft, maar dat maakt toch een heel groot deel van de smaakbeleving uit. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen door een goed opgezet experiment. Vandaag overigens een W!t gebrouwen met Hoegaardenwater!


Groeten,


Edgar


Jacques

Citaat van: Edgar op 12-12-2004  01:15 uBegrijp ik nu dat Al Korzona het weer van jou heeft? Dat zou het cirkeltje wel mooi rond maken...

Hoe Edgar,

Ik denk dat inderdaad dat Al Korzona de gegevens gebruikt heeft die ik met behulp van JWvG gepubliceerd heb in de Home Brew Digest.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Westmalle Tripel-kloners,

Hij zit in het gistvat. Gisteren is het dan eindelijk gelukt en heb ik zo'n 35 lt Westmalle Tripel gebrouwen. De geschrote mout lag er al 2 weken, maar heeft het proces volgens mij niet negatief beïnvloed. De zuurgraad van de maisch was 5,8 en het rendement (gemeten n.a.v. het aantal liters vóór koken het het gemeten SG op dat moment) was 91%!! :elifant:

Uiteindelijk uitgekomen op 32 liter met een SG van 1078. 2 liter giststarter toegevoegd die continu was belucht. Als gevolg hiervan moet het SG voor het gehele brouwsel in het gistvat gecorrigeerd worden naar 1074 (32 * 202 / 34 = 190 g extract per liter, hetgeen overeen komt met een SG van 1074) waardoor ik dus iets lager uitkom dan gepland. De giststarter smaakte eigenlijk nergens naar, behalve naar gist. Om half vijf toegevoegd en om half tien was de gisting al op gang.

Toch bij het beluchten van de starter een enorme schuimvorming (2 lt in een fles van 10 lt) waardoor het er de eerste nacht weer overheen geschuimd is. Volgens mij is er geen infectie opgetreden, ondanks de enorme smeerboel die ontstond, doordat de afsluiting van de fles op z'n plek is gebleven.

Vorderingen worden gemeld. :brouwen:

Groeten,

Henk  :proost2:

PS Het promashrecept voeg ik als bijlage toe.

Henk oet Paiz

Heren (want dames zien we helaas niet veel op dit forum),

Het gaat de goede kant op, maar ik ben nog niet geheel content met de vorderingen van deze continu beluchte gist. Wel was de vergisting binnen vijf uur op gang gekomen en ging het de eerste dagen zeer voorspoedig. Echter na twee dagen nam de activiteit zienderogen af, dus ik dacht dat is kat in 't bakkie, die is al klaar. Nee dus, maandagavond gemeten: 1034. Temperatuur gemeten aan de buitenkant van het vat was 23 gr. dus het vat geïsoleerd om verder afkoelen te voorkomen. De temperatuur is twee dagen constant gebleven met een matig actief waterslot. Zojuist weer gemeten: 1026, dat ben ik van deze gist niet gewend. Nog maar een paar dagen wachten dus.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Henk,

Je kunt proberen de temperatuur te verhogen naar 25°. Ik maak me sterk dat  de gist dan weer op gang komt. Wat ik zelf doe is een heet "kersepitje" strak tussen vat en isolatie plaatsen, en dan elke 5 min agiteren. Ondertussen de temperatuur nauwgezet volgen natuurlijk.

Edgar

Gio

AGITEREN ?? ???

Dikke van Dale noemt:

agi·te·ren1 (onov.ww.)
1 onrust stoken
 
agi·te·ren2 (ov.ww.)
1 (iem.) in een staat van zenuwachtige opwinding brengen => ergeren
 
wellicht bedoel je schudden, roeren, beluchten o.i.d. ?

gr Gio

Edgar

Sorry voor de onduidelijkheid, agiteren is een fotografieterm ("vloeistof in beweging brengen"). Zeg maar schudden, zwenken. Uiteraard moet je dat doen om een lokale oververhitting te voorkomen en ook om de warmte beter te benutten. Beluchten zeker niet!

MO

Henk heeft alweder een versie gebrouwen. Zal alweer gebotteld zijn denk ik. Zijn er nog meer mensen die jauari/februari dit bier willen gaan brouwen. Zal ik twee versies (twee hopversies) posten aan het begin van deze thread?

Adrie

Ha MO,

Als mijn bestelling deze week of begin volgende week binnenkomt, ga ik zondag 23 januari de Westmalle Tripel brouwen. Daarna gaan wij een volgende ronde verbouwing in, dus dan zal het wel weer even duren voor ik thuis aan brouwen toe kom.

Groeten,

A3

MO

Ik ga ergens in februari/maart dit recept brouwen. Ik zou zelf voor hop versie1 willen kiezen. Zou iedereen hier zijn brouwplanning en hopvoorkeur aan willen geven?

Adrie

Ha MO,

Ik was van plan om versie 2 te gaan brouwen.

Groeten,

A3

cornel

Hoi medekloners,

Als mijn gezondheid het toelaat ,ga ik voor het einde van deze maand brouwen. :brouwen:
Indien het niet gaat zal het later zijn,hopelijk nog in februari
Ik zou graag de twee hopversies doen,door het wort in twee te splitsen en in verschillende ketels te koken.

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Henk oet Paiz

Citaat van: MO op 13-01-2005  15:34 u....Zal alweer gebotteld zijn denk ik. ....

Inderdaad MO, er staan 4 kratten na te gisten sinds zondag. 20 liter van het oorspronkelijke SG en 15 liter verdund met water na de lagering, zodat ik een deel wat minder zwaar bier krijg (zo'n 8 %). Het lijkt voorlopig goed, het SG is gedaald tot 1010.

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Heren,

Mijn kloon is vandaag gebrouwen, onder het toeziend ook van twee steeds enthousiaster wordende collega's. Alles ging perfect, alleen de dichtheid kwam wat lager uit dan gepland (1071 i.p.v. 1074), maar wel meer liters. Als je zo over brouwen praat en biertjes proeft heb je nou eenmaal geen tijd om op te letten of het koken wel hard genoeg gaat...

Groeten,

A3

Adrie

Jawel, de gisting was vanmorgen losgebarsten. Wat valt er verder over te zeggen, dan zoals altijd dat heerlijke geuren door het waterslot ontsnapten. Bierbrouwen kan soms zo clichématig zijn...

Dit is voor het eerst dat ik met de Wyeast Trappist High Gravity in mijn eigen installatie brouw, ik ben heel benieuwd of ie zich een beetje wil gedragen. Anderhalve liter giststarter, zo'n 28 uur belucht en 9 gram FermAid toegevoegd, dan zou het toch moeten lukken, lijkt me. Vanmorgen was de temperatuur van het bier nog niet opgelopen, dus de gisting is nog niet in alle hevigheid aan de gang. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

A3

SiriS

Adrie,

Kun je iets zeggen over de tijd na enten van de gist aan het wort waarna de vergisting begon?

Groet, Peter

Adrie

Ha Peter,

De gist is om ongeveer 16:00 geënt. Hoe laat de gisting precies is begonnen weet ik niet, omdat mijn gistingsvat niet helemaal luchtdicht afsluit. Bij een klein beetje druk in het vat kan het langs het deksel ontsnappen, bij meer druk gaat het door het waterslot. In ieder geval zag ik een drukverschil in het waterslot om net even voor 2 uur vannacht. De vergisting is dus in ieder geval binnen 10 uur na enten zichtbaar op gang gekomen.

Ik heb het wort trouwens ook nog 3 uur belucht.

Groeten,

A3

Caspar

Citaat van: Adrie op 24-01-2005  12:54 uWat valt er verder over te zeggen, dan zoals altijd dat heerlijke geuren door het waterslot ontsnapten.

Ik vond de Trappist High Gravity nou niet echt heerlijk geuren, de geur van rotte eieren hing door de hele kamer tijdens de hoofdvergisting hahaha

Groetjes Cas

SiriS

Adrie,

Heb jij nog rotte eieren of andere poep geuren geroken tijdens het opkweken van de gist of tijdens de hoofdgisting?

Groet, SiriS

Adrie

Tot nu toe niet. Ik zal zodra ik thuis ben eens kritisch snuffelen.

SiriS

De Westmalle Tripel staat voor mij in maart gepland. Ik ben zelf ook benieuwd of de WM-gist met de voedingszouten (Fermaid K of Nutrivit) wel van deze geuren gaat produceren.

Groet, SiriS

Adrie

Ha Peter,

De geuren uit het waterslot (en hij staat nu stevig te gisten (mooie laag schuim met veel gist erop)) zijn nog steeds gespeend van eieren, poep of ander zwavelig gedoe.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Toen ik vanmorgen in de huiskamer kwam, leek het of ik een beerput binnentrad. Mijn vrouw keerde kokhalzend in de deuropening om, de kat lag met zijn pootjes omhoog, mijn zoontje keek alsof zijn luier verschoond moest worden.

Dit is wat overdreven, maar afgelopen nacht is de gist nu toch zwaveldampen gaan produceren. Mooi, hè, dat brouwen. Altijd  weer verrassend. Gek toch dat gist van monniken  :engel: hellegeuren produceert  :echtboos: .

Groeten,

A3

SiriS

Dus toch een typische eigenschap in plaats van een defect. Ik zie er al naar uit om dit bier te brouwen

Groet, siriS

Adrie

Rare jongens, die Westmalle gisten. Toen ik gisteravond om half 1 thuis kwam, was het waterslot stil. Nog wel druk, maar geen blobjes. Vanmorgen zag ik dat er gist door het waterslot heen was gekomen en blobde het bier weer. De temperatuur van het bier was zowel gisteravond als vanmorgen ongeveer 23 graden. Ik heb het vat maar een aantal keren flink geschud, want wellicht zit er teveel koolzuurgas in dat de gisting remt. Benieuwd hoe het er vanavond uit ziet, wellicht dat ik ga overhevelen.

De temperatuur van het bier is trouwens maximaal 24 graden geweest. De temperatuur in de kamer is overdag 20 graden en 's nachts 17 graden.

Groeten,

A3

Caspar

Ha die Adrie,

Ik herken hetgeen jij beschrijft van mijn tripel met de Trappist High Gravity. Ik hoop niet dat de vergisting te vroeg stil valt zoals dat bij mij gebeurde (al kan ik me dat niet echt voorstellen met jouw gist(starter) ervaring, maar goed...  ;))

Groetjes Cas

Henk oet Paiz

Citaat van: SiriS op 24-01-2005  17:15 u...Ik ben zelf ook benieuwd of de WM-gist met de voedingszouten (Fermaid K of Nutrivit) wel van deze geuren gaat produceren....

Hoi Peter,

Mijn starter was continue belucht, maar er was geen Fermaid K aan toegevoegd, die was toen nog niet binnen. Ik heb die geuren niet geroken, trouwens bij mijn vorige versies ook niet. Het zou natuurlijk kunnen dat het bij ons thuis altijd zo ruikt en het dus niet opvalt. Wij hebben daar nooit opmerkingen over gehad, dus het zal wel meevallen. ;D

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Heren,

Geen stilgevallen vergisting, wel een spontane gistdrain. Ik vergist in een gamel en in het deksel heb ik een buisje gesoldeerd. Over dit buisje schuif ik een slang waarvan het andere einde in een kleine erlenmeyer met water hangt. De erlenmeijer staat in een bakje om eventueel schuim op te vangen. Gisteravond zat dit bakje bomvol met gist. Zoals jullie weten is de Westmalle een extreme bovengist: bijna alle gist drijft op het schuim. Nu is bijna al deze gist dus in het bakje terecht gekomen en zit niet meer in het bier. Niet erg bevorderlijk voor een snelle vergisting.

Het bier gist wel door, maar langzaam en de dichtheid zat gisteravond nog maar op 1026. Ik heb nog niet overgeheveld.

Groeten,

A3

Johannes

Citaat van: Adrie op 27-01-2005  09:07 uNu is bijna al deze gist dus in het bakje terecht gekomen en zit niet meer in het bier. Niet erg bevorderlijk voor een snelle vergisting.

Als je dit opvangt in een steriele erlenmeyer kun je het toch gewoon weer toevoegen?

:degroeten:

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Natuurlijk, maar het stond al een dag open en bloot, dus risico op besmetting wilde ik niet lopen.

Groeten,

A3

TVERSCH

A3,

Zal het niet zo zijn dat de meest actieve gistcellen in het jongbier/wort aanwezig zijn, en dat alles wat in de schuim toplaag zit deels uitgewerkte cellen zijn en ander afval?
De drijvende gistcellen kunnen toch ook niet echt meer bij de suikers om hun werk goed te doen als er geen direkt contact meer is denk ik.
Theo

Adrie

Ha Theo,

Dat klopt. Ik schud nu het vat dagelijks een aantal keren en de gisting start weer op. Gisteren nog 1 blob per 10 seconden, momenteel 1 blob per 4 seconden. Dankzij het schudden komt de drijvende gist terug in het bier en doet weer mee aan de vergisting. Ik heb er nu alle vertrouwen in dat ik onder de 1010 uitkom. Vannacht kon ik uiteraard niet schudden en toen was weer een deel van de gist door het waterslot gekomen.
Ik denk overigens dat de drijvende gistcellen nu juist niet de dode cellen zijn, maar juist de meest actieve. Blijkbaar helpt het bij deze gist om ze weer in het bier te schudden.

Groeten,

A3

Edgar

Volgens mij heeft de Westmalle gist het pas echt naar z'n zin bij 25°C. Lichtere bieren zou je koeler kunnen vergisten, maar voor een goede doorgisting van zware bieren heb je die temperatuur denk ik nodig.

Adrie

Ha Edgar,

Volgens mij valt dat wel mee, als je de gist maar de gelegenheid geeft om zich langzaam aan een lagere temperatuur aan te passen.

Ondertussen is mijn Westmalle Tripel overgeheveld bij een SG van 1015. Na het overhevelen was de activiteit laag (nauwelijks nog een blobje). Omdat de dichtheid nog te hoog en de smaak nog te zoet is, heb ik in beide lageringsflessen een theelepeltje FermAid K toegevoegd. Na een aantal uren begon het bier weer sneller te gisten (met een mooie schuimkraag op het bier). Tijdens de hoofdgisting is zeer veel gist ontstaan (een groot deel daarvan ontsnapte zoals jullie hebben kunnen lezen door het waterslot), dus ik dacht dat de gist wel een extra oppepper kon gebruiken. En blijkbaar werkt het. Ik ben nog steeds vol vertrouwen dat we onder de 1010 uitkomen.

De smaak was (afgezien van het zoetje) prima. Ondanks de wat lage temperaturen van het gistende bier (maximaal 24,9 graden, het grootste deel rond 22 graden) deed het gistprofiel sterk aan de Westmalle Tripel denken. Het voordeel van een wat lagere temperatuur is dat ik geen banaantjes proefde. Maar goed, het is natuurlijk lastig proeven zo net na de hoofdgisting.

Groeten,

A3

Edgar

Adrie,

Een tijdje geleden heb ik een koele Westmalle Tripel-er gebrouwen, rond de 20 graden of zelfs koeler als ik me goed herinner. De vergisting duurde lang (twee weken) en het resultaat was toch niet esterloos. Het gekke is, dat ik net nog een Tr!pel2 heb gedronken, vergist (met grote maar geen superstarter) op 25°, waar toch maar heel weinig esters in te bespeuren zijn.

Hetzelfde lijkt aan de hand te zijn met mijn W!t. Vergist (met superstarter) op 22° met Wyeast 3944, bananenkauwgom aan het eind van de hoofdgisting, maar nu op fles geen fruit te bekennen!

Beide laatste vergistingen verliepen heel vlot. De Tr!pel van 1076 naar 1010 in 5 dagen, de W!t in 2 tot 3 dagen. Ik weet dat estervorming samenhangt met pitchingrate, zowel positief als negatief (under- en overpitchen kan beide tot estervorming leiden). Hmmmm.  :idea:  :leren: Ik krijg zo langzamerhand het idee dat de gistvoedingszouten, pitchingrate en vitaliteit van de gist wel eens meer invloed op ons bier kan hebben dan alleen op de duur van de vergisting ervan...

Adrie

Ha Edgar,

Ja, het blijft een ingewikkeld verhaal. Dat met extra estervorming bij underpitching, daar heb ik persoonlijk nog nooit iets van gemerkt. Sterker nog: mijn Rochefort 8-kloon met underpitching heeft bijna niets van de kenmerkende Rochefort-esters, ondanks een hoge vergistingstemperatuur.
Gist is een gevoelig goedje. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt: zuurstof, pitchinrate, gistovoeding, vitaliteit en temperatuur hebben alle niet alleen invloed op de snelheid van de vergisting en de mate van vergisting, maar zeker ook op de smaak.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Zelfs in de lagering houdt de gist zich niet koest. Gisteravond was een groot deel van de gist alweer door de watersloten naar buiten gekropen. Snel de watersloten schoongespoeld en vanmorgen waren ze nog steeds schoon. De temperatuur in de logeerkamer waar de flessen staan was wel wat gedaald (17 graden) dus wellicht speelt dat een rol. De gisting gaat in ieder geval nog vrolijk door.  :gistsmile: Volgens mij heb ik meer gist dan alcohol geproduceerd in dit bier.

Groeten,

A3

SiriS

Estervorming hangt samen met de hoeveelheid gist dus de pitching rate maar ook met de groei van de gist. Co enzym A in de gist bepaald of de gist groeit ofdat de gist esters produceerd.

Adrie

Ha SiriS,

En wat betekent dat nou voor ons in de praktijk?

Groeten,

A3

SiriS

Dat per gistras een optimale pitching rate en vergistingstemperatuur bij gelijkblijvende wort samenstelling bepaald moet worden => kan dus niet. Ik heb zo geen idee hoe dit voor amateurbrouwers in de praktijk gaat werken.

Groet, SiriS

Edgar

We gaan dus hier met z'n allen, en ieder voor zich, uitvinden wat voor effect de verhoogde pitchingrates op de smaak gaan hebben. Interessant!

SiriS, is er iets meer te zeggen ove  Co-enzym A? Ik vind zojuist iets, hier.


Adrie

Mooie link, Edgar!

Groeten,

A3

Edgar

Yup, vooral de Library één directory hoger. Er is hier wel al eerder naar verwezen trouwens, meen ik. Ik zou niet willen claimen dit zelf gevonden te hebben!

Adrie

Brouwers,

De eerste week heeft mijn kloon gelagerd bij 20 graden, eergisteren heb ik de temperatuur verlaagd naar 16 graden. Overigens gaat de vergisting nog langzaam door, dus de Westmalle gist kan best tegen temperaturen beneden de 20 graden.

Groeten,

A3

Edgar

Citaat van: Adrie op 07-02-2005  13:14 udus de Westmalle gist kan best tegen temperaturen beneden de 20 graden.

Maar dat  :lessmile: wisten we natuurlijk eigenlijk al ;)


 :degroeten:

Adrie

Natuurlijk, Edgar, maar er zijn mensen hier op het forum die menen de vergisting met deze gist altijd op hoge temperaturen te moeten uitvoeren. Verhalen over een gestokte vergisting die toch weer is doorgegaan als men de temperatuur verhoogt dragen bij aan deze perceptie. Ik heb het nog maar even extra benadrukt, omdat een goed gistmanagement het helemaal niet nodig maakt om bier met deze gist op hoge temperatuur te vergisten met een overmaat aan bananen en velponnen tot gevolg.

Groeten,

A3

Edgar

CiteerNatuurlijk, Edgar, maar er zijn mensen hier op het forum die menen de vergisting met deze gist altijd op hoge temperaturen te moeten uitvoeren.

Eén van die mensen ben ik, zoals je weet. Althans als we het willen hebben over een vlotte vergisting.

Wat de bananen betreft zie mijn post hierboven over mijn laatste WM-gist avontuur. 25° min of meer constant en nauwelijks bananen of velponnen te bekennen. Goed gistmanagement kan dus juist wel eens de mogelijkheid bieden om warmer en sneller te vergisten, in plaats van dat het de mogelijkheid biedt om, met hetzelfde resultaat, een vrij trage vergisting te hebben.

Net even een andere invalshoek.

 :degroeten:

Adrie

Ha Edgar,

Ja, daar heb je dan ook weer gelijk in. Aan de andere kant heb je met goed gistmanagement ook bij 18 graden een snelle vergisting, dus daar hoef je de temperatuur niet voor te verhogen.

Groeten,

A3

Edgar

Ik vind een week (en dan nog een week op 20° lageren) niet bijster vlot. Zeker niet met de huidige 'standaarden'.

Allého.

Adrie

Ha Edgar,

Dat klopt, maar je hebt kunnen lezen wat daar de oorzaken van zijn.

Groeten,

A3

Edgar

CiteerDat klopt, maar je hebt kunnen lezen wat daar de oorzaken van zijn.

Die 'gistdrain' bedoel je? Maar je gist heeft ook nog eens enkele dagen op 23-24° gestaan? En je hebt het vat nadien dagelijks geschud.

Het 'bovengist' verhaal vind ik niet al te overtuigend. Het eerste wat je ziet als de vergisting op gang komt, ook van de Westmalle Tripel-gist, is een flinke laag bezonken gist. Althans als je een transparant gistvat gebruikt. Als je regelmatig geschud hebt, kan dat gistverlies niet al te veel hebben uitgemaakt. Of hebben we het hier over liters gist?

We kunnen erover blijven steggelen natuurlijk. Het lijkt me evident, dat als je ook de eerste dagen op 18° had vergist, zonder gistverlies, dat je er niet veel korter over gedaan zou hebben dan een week. Misschien wel, maar daar kom je nu niet achter. Ik vind dat geen vlotte vergisting naar huidige normen, en voor een cleane vergisting (weinig esters) kan je volgens mijn ervaring, beter kijken naar gistmanagement dan de temperatuur zodanig verlagen dat je een week of langer (in feite 2 weken in jouw geval, gezien je eerste lagerweek op 20°) aan het vergisten bent.

Met een niet-helemaal-ideale starter in 5 dagen van 1076 naar 1010 (op 25°) vind ik wèl een vlotte vergisting (ok, kan nog beter), en dan nog clean ook. Dat zou van mij toch de voorkeur krijgen. Zal ik je een flesje opsturen?

Adrie

Ha Edgar,

Ik beweer ook helemaal niet dat je er bij 18 graden sneller over zou doen. Mijn punt is dat als je een goede giststarter maakt je een snelle vergisting kan hebben bij 18 graden met de Westmalle gist en dat het helemaal niet nodig is om voor deze gist 25 graden of hoger aan te houden, ondanks suggesties op dit forum in die richting. Dat het bij mij minder snel ging had te maken met een niet helemaal optimale giststarter (de gist kwam te langzaam op gang) en een behoorlijke gist-drain. Naar mijn ervaring drijft de meeste gist op het schuim, dus er was wel degelijk een behoorlijke gistaderlating. Fijn voor jou dat jij wel een snelle vergisting had, maar die had je volgens mij ook kunnen bereiken bij 18 graden. Wellicht had het dan een dag langer geduurd.

Groeten,

A3

Edgar

We worden het niet eens.

 :degroeten:

Adrie

Ha Edgar,

Volgens mij wel, hoor. We zijn het eens over:
1. een goed gistmanagement zorgt voor een snelle en verre doorvergisting;
2. een goed gistmanagement zorgt voor weinig bijsmaakjes zoals een teveel aan esters;
3. de Westmallegist vergist ook prima bij 18 graden.

Waar zijn we het volgens jou dan niet over eens?

Groeten,

A3

Edgar

Ik ben het eens, dat je de vergisting niet persé warm hoeft te doen. mijn eigen koele Tr!pel heeft me daarvan wel overtuigd. "Prima bij 18°" is waar ik het niet met je eens ben. Ik denk dat je voor 'Prima' (drie tot vier dagen bijvoorbeeld) rond de 25° moet zitten.

Hij doet het wel op 18°, maar niet bepaald vlot en al helemaal niet snel, is mijn idee. Big deal, ok.

Daarnaast denk ik dat je praktijkvoorbeeld niet representatief is omdat je:

1) één of meer dagen op 23°-24° hebt vergist (hoelang precies is me niet helemaal duidelijk) dus geen uitspraak kunt doen over het al of niet vlot vergisten bij 18°
2) geen optimale omstandigheden had dus niet echt een uitspraak kunt doen over de snelheid; aannemen dat het allemaal sneller zou zijn gegaan onder andere omstandigheden vind ik niet overtuigend.

Mijn eigen poging op 18° was tenminste op 18°, hoewel ook daar geen optimale starter. Ik denk dat je om overtuigd te zijn van de werking van Westmalle Tripel-gist bij die temperatuur, het nog een keer moet doen maar dan goed.

 :degroeten:






Adrie

Ach Edgar,

Ik heb niets anders willen beweren dat de Westmalle gist in mijn bier nu bij 16 graden gewoon doorgist en dat het dus helemaal niet nodig is om een hoge temperatuur aan te houden. En of ie er bij 18 graden nu 4 dagen of 7 dagen over doet, wat maakt het uit? Ik kan er inderdaad niets over zeggen hoe lang het daadwerkelijk zal duren met een zeer goede giststarter en misschien probeer ik het nog wel eens uit.

En de vergisting in mijn bier zou inderdaad bij 18 graden niet sneller zijn gegaan, dat heb ik ook nooit beweerd.

Groeten,

A3

Edgar

Adrie, vriend:
Citeerook bij 18 graden een snelle vergisting
Citeerals je een goede giststarter maakt je een snelle vergisting kan hebben bij 18 graden

Niet dus, althans niet aangetoond. Ok? Als je iets anders bedoelt, moet je dat (hierboven) niet zeggen.

Jongens toch.

Nu ben ik echt weg want ik heb genoeg van dat gezever.

 :degroeten:


SiriS

Beste Westmalle Tripel-ers,

Op 12 maart 2005 is het dan zover dan wordt de SiriS Westmalle Tripel gebrouwen. Gistkweek wordt volgens de al bijna beproefde methode opgekweekt uit het depot van 2 -3 flesjes Westmalle Tripel, hiervan volgt een uitgebreid verslag in een andere thread. Zowel de hoofdgisting als de lagering zullen in de woonkamer plaatsvinden. Hierdoor zal de temperatuur van de hoofdgisting  en lagering tussen de 18 - 20grC zijn. Een hoofvergistingstemperatuur van 25grC vind ik persoonlijk erg aan de hoge kant. Wat ik wel vaak doe bij het gebruik van korrelgisten is het wort terug koelen naar 27grC op tijdstip van toevoegen van de gehydrateerde gist. Maar dan is de temperatuur van de hoofdgisting de volgende dag meestal gedaald naar ~20grC. Overigens is mijn hoofdgistingsvat niet geisoleerd.

Groet, SiriS

Adrie

Succes, SiriS. Benieuwd hoe lang jouw hoofdvergisting duurt.

Groeten,

A3


Adrie

Ha SiriS,

Mooie link. En de lagering vindt zelfs plaats bij 10 graden! http://www.trappistwestmalle.be/content/IEFunction.aspx?F=Page&ID=49&Sub=12&Lang=nl. En dan doet de WM gist het blijkbaar nog steeds.

Groeten,

A3

Edgar

CiteerDe hoofdgisting in de horizontale gistingskuip van 200 hectoliter duurt een week.

Dat komt verbazend goed overeen met onze praktijkervaringen. Niet bijster vlot ook.

Overigens was ik eergisteren aanwezig bij een bierproeverij/lezing van prof. Mussche, bierprof in Leuven en Gent. Hij wist een aantal interessante zaken te zeggen over Westmalle Tripel en Orval. Later meer, ook over het mede door hem ontwikkelde -buitengewoon lekkere- bier

Adrie

Brouwers,

Mijn kloon zit nu op 1011 en gezien de snelheid van de vergisting denk ik niet dat er nog een puntje afgaat. Het bier is ook al behoorlijk helder. De smaak is goed, maar wel ietsje zoeter dan de echte. Waarschijnlijk ga ik morgenavond bottelen.

Groeten,

A3

MO

Siris,
wilde je ook gewoon meeklonen? Het kan best dat je dat al ergens hebt gemeld. Maar ga jij maar eens een week op vakantie en probeer dan bij te lezen. Kortom: welke hopvariant ga jij brouwen (zie p 1)?

SiriS

Hoezo bijlezen? Dat ik ga klonen en wanneer of welke hopvariant ik ga gebruiken is allemaal al gemeld, wie heeft er nu vacantie nodig..

Groet, SiriS

norbertus

Best Westmalle Tripel's,

Ik doe op zondag 27.02.05 ook terug een poging om Westmalle Tripel te evenaren. Ik verkies hop versie 2 en volg het recept zoals vooraan (27.11.04) meegedeeld.
Zoals vorige keer ga ik terug het wort splitsen en éénmaal vergisten met de gist 3787 en éénmaal met gist 1762.

Dit zal het eerste brouwsel worden met mijn nieuw gebouwde herms.

Groeten,
Norbertus.


Adrie

Brouwers,

Gisteravond heb ik mijn kloon gebotteld. De einddichtheid was 1011 / 8,4 graden Brix.
Uiteraard heb ik geproefd (met een glas echte Westmalle Tripel ernaast). De body lijkt minder dan die van de echte (toch minder suiker of korter op 60 graden?) en ook het hopprofiel lijkt anders. Wellicht komt dit doordat ik hoppellets heb gebruikt en de monniken hopbellen. Met name de hoparoma's lijden nogal onder het pelleteringsproces, heb ik wel eens gelezen. Wellicht dat ik nog eens een poging waag met alleen bellen, als blijkt dat mijn proefervaring stand houdt na de hergisting op fles. Overigens smaakte de kloon niet merkbaar zoeter, ondanks de hogere einddichtheid.

Groeten,

A3

P.S. Wat een fantastisch mooi bier is die Westmalle Tripel toch. Prachtig uitgebalanceerd, mooie hopsmaken, schitterende gist, mooi bitter. Complex, harmonieus, kortom: een absolute topper. Je zou bijna de roerstok in de wilgen hangen bij zoveel perfectie die je als amateurbrouwer toch nooit kunt evenaren.  :-X

Henk oet Paiz

Hoi medekloners,

Mijn kloon is alweer een week of vier op de fles en inmiddels goed drinkbaar. Wat mij duidelijk opvalt t.o.v. de eerdere klonen is dat deze te bitter is. Ik denk dat de IBU waarde van 39 veel te hoog is.

Groeten,

Henk  :proost2:

norbertus

Beste medebrouwers,

55 l wort in het gistingsvat we zijn weer gelukkig. Het was wel even spannend gezien er gebrouwd werd met de nieuw gebouwde herms. Bij de aanvang was er enig probleem met de pomp die er niet in slaagde het warm water de verpompen. Een interventie van een handige buurman labotechnieker heeft de brouwdag helpen slagen. Een goede buur is steeds geld waard!

Het basisrecept werd gevolgd met de hop-versie 2 en Wyeast 3787 opgekweekt tot een starter van 2 l.

Sg na koken 1076.
35 l in fermenter in gistkast 25 °c
20 l in stookplaats temp 22 °c

Wordt vervolgd.
Groeten,
Norbertus.

Adrie

Kloners,

Gisteravond heb ik een Westmalle Tripel kloon opengetrokken die ondertussen twee weken op fles zit. De koolzuurdruk is al prima en de zoetheid van de bottelsuiker is weg. Mooie schuimkraag, mooi bleek bier, maar nog niet helemaal helder.

In de geur overheersen de banaan- en ethylacetaat (oplosmiddelen)geuren van de gist. Hoparoma's nam ik nauwelijks waar. De smaak is vol (veel voller dan verwacht bij 20% suiker in de stort), licht moutig, esterig en bitter. Het bier is duidelijk nog niet gerijpt, smaakt nog wat rauw en onevenwichtig. Ik denk dat ik hem nog maar een week of twee laat staan voordat ik de volgende proef. Het bier gaat wel richting de Westmalle tripel, met name door het gistprofiel. Wellicht dat na enige rijping de hoparoma's nog wat meer naar voren komen, maar ik heb het idee dat de echte Westmalle een stuk hoppiger is. Ik vermoed dat alleen Saaz als aromahop niet voldoende is. Toch heb ik nog goede hoop dat dit een prima tripel wordt.

MO

Dat is grappig: Henk vond hem te bitter, en jij vindt hem niet bitter genoeg.

Jij had
EK Goldings      5 g   5,5% a-zuur   FWH         5.9 IBU
Saaz                 5 g    3,2% a-zuur   FWH         3.4 IBU
Spalt Select      5 g    4,0% a-zuur   FWH         4.3 IBU
EK Goldings      7.5 g   5,5% a-zuur   90 min koken      9.8 IBU
Saaz              7.5 g    3,2% a-zuur   90 min koken      5.7 IBU
Spalt Select      7.5 g    4,0% a-zuur   90 min koken      7.1 IBU
EK Goldings      2.5 g   5,5% a-zuur   10 min koken      1.1 IBU
Saaz              2.5 g    3,2% a-zuur   10 min koken      0.6 IBU
Spalt Select      2.5 g    4,0% a-zuur   10 min koken      0.8 IBU

En Henk had:
 Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
33 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.26  28.8  First WH
25 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.29  10.4  75 min.
10 g.     Saazer                            Whole    2.66   0.0  10 min.

Ik zal jouw flesje in de kelder zetten en over een paar weken ook eens proeven.

Wat moet ik nu? Ik ga zondag brouwen, de smackpack is gister eindelijk opgebold, en ik heb dus nog de keuze uit twee hopprofielen. Als Maasland Frans zijn hoppen binnen heeft kan ik versie 1 brouwen. Als mijn buurman vrijdag naar Brouwland gaat, kan ik versie 2 brouwen. Ik denk dat ik voor versie 1 ga.

Adrie

Ha MO,

Ik vind hem niet hoppig genoeg (hoparoma's). De bitterheid is volgens mij wel OK, wellicht iets te bitter.

Ik had trouwens een ander hopschema dan jij noemt, namelijk

E.K. Goldings    10,38 g      FWH
Spalt Select      19,23 g      75 minuten
Saaz                 7,69 g       10 minuten

Ik vermoed zo dat het resultaat beter wordt met het schema dat jij noemt.

Groeten,

A3

norbertus

beste medebrouwers,

Vandaag werd er gemeten na een week gisten. Zowel het bier in de fermenter die constant op 22 °c werd gehouden in een gistkast, met een vloeistoftemp van 24 °c, en het bier dat in een berging werd geplaatst met een gemiddelde omgevingstemp van 20 °c met een min van 16 °c en max van 25°c ( de ketel van de centrale verwarming is in dit lokaal opgesteld ), hebben bij meting beiden een sg van 1020. Een mooi resutlaat vooral omdat er hiervoor wel enkele opmerkingen werden gemaakt in verband met de vergistingsgraad van de gist 3787.

Uit deze eenmalige proef blijkt dat een contstante omgevingstemp blijkbaar niet zo belangrijk is. Voor de fermenter heb ik de vloeistoftemp tijdens de ganse week gemeten en deze bleef constant op 24 °c. In het tweede gistingsvat heb ik de vloeistoftemp niet gemeten maar gezien de gemiddelde omgevingstemp 2°c lager is neem ik aan dat de vloeitstoftemp rond de 22 °c zal schommelen. 

Ik besluit hier voorlopig uit dat de 3787 gist zich blijkbaar wel lekker voelt bij een temp van 22°c en hoger en dat een goede giststarter ( 4 % volume wort ) een goede start is.

Van de fermenter werd de gist afgetapt en het tweede vat toegevoegd. De temp in de gistkast werd verlaagd naar 18°c.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Norbertus.

MO

Vandaag is mijn kloonversie van de WM-t gebrouwen. Na terdege verdunnen kwam ik uit op een SG van 1076, zoals afgesproken. Ik heb de Styrian/Hallertau/Saaz variant gebrouwen met meer Saaz voor meer hoparoma (10 g ipv berekende 6 g).
Ik heb een Wyeast opgekweekt eerst in 200 ml 10% moutpoeder, daarna met 800 ml 10% moutpoeder. Ik heb 10 g Fermaid K aan de starter toegevoegd. Ik heb de starter niet belucht. Het wort is wel belucht, via kletteren en toevoegen van in totaal 4,5 L onbehandeld kraanwater.
Zes uur na enten, en er is al wat activiteit in het waterslot. Nu maar hopen dat de headspace van ca 10 L het schuim binnenhoudt.

norbertus

Beste medebrouwers,

Vandaag werd het vergistingsproces gemeten en na 16 dagen meten we een sg van 1011 bij 20°c. Sinds vrijdag 11.03 werd de temp verlaagd naar 12°c. De gist werd van de fermenter afgetapt.

Wat opvalt is dat er nog steeds veel schuimvorming op het bier aanwezig is. Ik dacht de fermenter bij te vullen maar ga nog even wachten.

Kleurpallet is perfect, de smaak eerder bittter maar dat is nog opgemerkt bij jongbier.

We gaan verder bij 12°c, het waterslot werkt nog steeds gezwind.

Groeten,
Norbertus

norbertus

Na 28 dagen ( 4 weken ) werd er terug gemeten. Het sg is gezakt tot 1009.5 en het waterslot werkt nog steeds.

De fermenter werd  aangevuld gezien het schuim is verdwenen en de gist nogmaals afgetapt.

Temp in de gistkast wordt op 12°c gehouden.

De opmerkelijke bitterheid bij vorige meting is verdwenen, kleur en geur evalueren gunstig.

Volgende meting op dag 42.

Bottelen is voorzien voor dag 48.

We gaan dan op dag 42 bij de meting een deel gist aftappen en activeren om toe te voegen bij het bottelen.

 :brouwen:
Norbertus.


Herman

Ik heb laatst de versie van Henk geproefd. Het bier deed in de verte aan WM denken. Echter te weinig de karakteristieke hopgeur. Verder te bitter. Wel een prima tripel, maar geen Westmalle Tripel.

Henk oet Paiz

Citaat van: Herman Holtrop op 27-03-2005  01:24 u.....Verder te bitter. Wel een prima tripel, maar geen Westmalle Tripel.

Ik ben het met Herman eens. Mijn conclusie is dan ook dat de Hallertau Hersbrucker  niet in het bier thuis hoort en dat een IBU van 39 te hoog is. De EK Goldings en Saaz zijn volgens mij de juiste hopsoorten.

Na vijf kloonpogingen van dit topbier ben ik eveneens van mening dat het oorspronkelijke recept van Jacques tot nu toe het beste resultaat oplevert. Bij de laatste kloon was de kleur eveneens te donker.

Mijn beste poging tot nu toe was de tweede. Het recept daarvan voeg ik als bijlage toe.

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Eindelijk  heb ik mijn poging geproefd naast een echte Westmalle Tripel. De results of the jury:

Visueel
Kleur: de kloon is ietjsepietsje donkerder, maar het scheelt nauwelijks
Schuim: identiek: net zo fijn als het origineel, net zo dik in het glas en net zo snel inzakkend
Koolzuurstroom: identiek

Geur
De echte Westmalle Tripel ruikt iets hoppiger en de hoppige geur houdt langer aan. De kloon ruikt daarentegen iets moutiger. Bij het bottelen rook ik in de kloon aardig wat banaantjes, maar die zijn nu niet meer merkbaar. Vooral de oplosmiddelengeur valt in beide bieren op en is ongeveer even sterk.

Smaak
Body: identiek. 20% suiker lijkt een schot in de roos.
Bitterheid: identiek. Bij mij pakt de 41 IBU dus wel goed uit. Zowel mijn vrouw, mijn favoriete schoonmoeder als ikzelf proefde geen verschil in bitterheid.
Smaak: Westmalle Tripel smaakt iets hoppiger, kruidiger. Dit kwam ook al in de geur naar voren. De kloon smaakt iets moutiger, maar heel weinig. Het gistprofiel is identiek, de kloon heeft ietsjepietsje meer velpon in de smaak. De kloon heeft ook iets meer koolzuurprikkeling.
Ik denk trouwens duidelijk Saaz te proeven en te ruiken in de kloon, iets minder Styrian Goldings en een Hallertau variant.

Conclusie
De moutstort is bijna OK. Ik denk een procentje minder Munichmout en deze vervangen door pilsmout. Dan wordt ie iets lichter en iets minder moutig.
Dan de hop. Ik vermoed dat als ik de pellets had vervangen door verse bloemen was de kloon wellicht beter in de buurt gekomen. De hopsoorten waar ik op gok zijn zoals al gezegd. Ik denk dat het geen kwaad kan om nog eens een poging te wagen met bloemen en dan niet alleen Saaz in de late hopgift, maar ook een beetje Styrian Goldings en een Hallertau variant.

Verder denk ik dat we de hoofdvergisting bij dezelfde temperatuur moeten doen als de monniken: 19 tot 20 graden. De kloon is vergist bij 20 tot 25 graden (temperatuur van het gistende bier).

Om verwarring te voorkomen over het recept, post ik bij deze mijn Promash brouwsessie.

EBC

Adrie,

Kilnkt als een goede poging!
Zoals je weet smaakt een verse Westmalle Tripel heel anders dan een van 8 maanden. Vergelijk je kloon nog eens over een maand of 6. Ik ben benieuwd wat je dan van de hoppigheid en het gistprofiel vindt.
Voor mij was dat de reden om eens een Westmalle Tripel kloon te maken met alleen Magnum. In de verwachting dat het gistprofiel dan minder wordt verdoezeld door hopsmaken. En zo geschiedde gisteren...

Jasper

norbertus

Mijn Westmalle Tripel werd vandaag gebotteld op dag 50 na de brouwdatum. De fermenter werd tot vandaag op 12 °c gehouden.
Giststarter werd aangemaakt met afgetapte gist en toegevoegd samen met 7 gr/l suiker.
Sg bij 20 °c bedraagt 1009.

De kleur is iets donkerder dan het origineel.

De bitterheid ( 41 ibu ) is goed vergelijkbaar met het origineel.

Smaak dient nog verder gevormd maar laat geen negatieve indrukken achter.

Geur komt dicht in de buurt van het origineel. De 3787 is toch wel degelijk de Westmalle Tripel gist.

De hergisting gaan we in de gistkast doen bij 22°c.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Norbertus.


Henk oet Paiz

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer eens, druk druk druk .... :weetniet: Ik kom nog wel af en toe langs om mee te lezen, maar daar blijft het dan ook bij.

Vrijdag kan ik gelukkig weer eens brouwen. Toch maar weer een Westmalle Tripel, de 6e poging. Ik ga in afwijking van jullie voor het recept dat ik bij mijn tweede poging heb gebruikt (zie eerdere posting in deze thread). Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

Groeten,

Henk  :proost2:

tom

Vorige week een meibok gebrouwen met Westmalle gist. Aangezien ik als prof. brouwer de hele dag met details bezig ben vind ik het leuk om thuis aan te kloten. Gewoon kijken wat iets doet. Zo ben ik er achter gekomen dat die Westmalle gist inderdaad een hogere vergistingstemperatuur nodig heeft.
Als iemand zin heeft om een echt een goed onderzoekje te doen naar gsit temperaturen en de smaakrelatie wil ik daar wel aan meedragen.

Nu heb ik de meibok bij de verwarming staan en is het brouwsel aan het vergisten op ongeveer 25ºC. En nu wil ie wel!!

Woensdag ga ik de Westmalle Tripel brouwen, zoals jullie die hier hebben beschreven. Ik ben zeer benieuwd.

gegroet!

Edgar

Ben benieuwd naar je ervaringen van deze vergisting. Zoals je hierboven kunt lezen had ik dezelfde ervaring met deze gist, 25° en hoppetaa, gaan! Het resulterende bier was niet bepaald esterrijk na de lagering. Laat hier weten wat het bier verder doet!

 :degroeten:

Henk oet Paiz

Ruim een week na brouwen staat mijn 6e Westmalle Tripel-kloon weer te gisten. Ik heb inmiddels twee nieuwe starters toegevoegd en ik geloof dat de laatste de zaak weer aan de gang heeft gebracht. De vergisting begon voorspoedig en snel na het toevoegen van 2 liter zeer actieve starter, die op de traditionele manier was gemaakt, echter wel met toevoeging van Fermaid K. Na 2 dagen bleef het SG rond de 1035 hangen en zakte in de daarop volgende 2 dagen slechts een punt of 2.

Ik hoop maar dat de handelingen van de afgelopen week geen vervelende neveneffecten met zich meebrengen :pan:, maar het ruikt tot nu toe nog steeds goed.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Gezellige gist die Westmalle. Soms net een moeilijk kind dat veel aandacht nodig heeft. Ik heb zelf ook al driemaal (!) meegemaakt dat de gist op 1030 bleef hangen. Na een uurtje beluchten ging hij weer verder aan de gang.

Mijn Westmalle kloon is nu 3 dagen op fles. GIsteren bij een feestje van de buren ging hij er goed in. Hij geurt net als A3's versie nog iets appelig maar de smaak is uitstekend. Moet over een week of 6 maar eens vergelijken met een echte.

MO

Op 9 mei, 29 dagen oud, is bier helemaal helder. Schuim is nog wat grofbellig, nog lang niet wollig,
kortom toch nog jong bier. Geur is geniaal hoppig/kruidig, met veel oplosmiddel en nog maar een heel
klein appeltje. Smaak is heerlijk: zoet, vol, moutig, echt waar: moutig, gelukkig nog niet zo veel
oplosmiddel, een beetje amandel/amaretto-achtig zoet (wat een grap met een eind SG van 1008)
Had ik hem verdorie nu maar ingestuurd naar het ONK want dit had ik echt niet verwacht.

Vergelijking met A3's versie en het origineel over een maandje maar. Nog een slok: jesus wat een heerlijke jongen!

Adrie

Ha MO,

Welke hopgiften heb jij nu precies gebruikt?

MO

zoals keurig in het eerste bericht staat: versie 1.

MO

Afgelopen vrijdag heb ik samen met de ook brouwende bierburen (HHMM op het forum) A3's en mijn Westmalle tripel kloon met een vers origineel vergeleken (tht feb 2007). De overeenkomsten waren echt ongelooflijk! Het grootste verschil is dat beide klonen een tikje te donker zijn. Verder viel op dat A3's versie een tikje te zoet was, maar dat was maar een heel klein zoetje. Daarnaast schuimde A3's bier wat te sterk, maar dat is Het Witte Paard/4 broeders huisstijl.

Je gelooft het of niet, maar geur, schuim, kleur van schuim en - wellicht het belangrijkste - smaak waren nagenoeg identiek aan het origineel. En dat ook nog eens van beide klonen, terwijl A3 een andere versie heeft gebrouwen dan ik. Ik kon de verschillen niet proeven. Ik heb niet blind geproefd om te proberen om ze te onderscheiden, daarvoor waren ze te lang na elkaar ingeschonken (en had ik het geproefd aan de concentratie koolzuur).

De drie bieren zijn allen gedronken aan 13 grC (keldertemp).

De excercitie zal worden herhaald met A3, David en MO in Haaksbergen rondom het ONK.

En nogmaals: wat baal ik er ontzettend van dat ik mijn tripel kloon niet naar het ONK heb ingestuurd. Ik had hem 95 punten gegeven, maar wie ben ik.

Eduard

Hoi MO en anderen,

Dat klinkt allemaal heel leuk, maar waar vind ik het recept van de Westmalle Tripel zoals jij die uiteindelijk gebrouwen hebt? Ik heb even deze hele thread doorgescrolled maar vond geen eenduidig recept. Deze vraag stel ik omdat ik over niet al te lange tijd ook een lekkere Tripel wil brouwen, en daarmee wil ik goed voor de dag komen :)

Groeten uit zonnig Oslo, Eduard samenvol

Adrie

Ha MO,

Ik ben benieuwd naar de herhaling van de proeverij voor het ONK. Overigens heb ik mijn tripel wel ingestuurd, dus wie weet ga je nog meer balen.  >:D

Groeten,

A3

MO

Ed,
je stipt een bekend probleem aan. Nadat we een paar keer daartegen aan zijn gelopen, hebben we besloten het uiteindelijk na discussie vastgesteld recept te posten aan het begin van de thread, incl brouwplanningen. Het recept in het eerste bericht is dus het eindelijke recept. Jammer dat dit voor sommigen nog steeds  verwarrend is.

Henk oet Paiz

Vanavond mijn 6e poging gebotteld bij een eind SG van 1014. Ik had gehoopt dat er tijdens de lagering nog enkele puntjes van af zouden worden gesnoept, maar dat is helaas niet gelukt. Deze keer een niet meer zo vitale gist denk ik. Het jongbier smaakt fantastisch, dus dat belooft veel goeds. :lekkerbier:

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

AFgelopen weekend voor het ONK hebben MO en drie van de Vier Broeders een mini-Westmalle tripel kloonproeverij gehouden met een kloon van MO, van zijn buren en van mij (en natuurlijk het origineel). De bieren leken allemaal heel sterk op het origineel. Blind geproefd zou  ik ze niet hebben kunnen onderscheiden. Geur, smaak, body, mondgevoel, uiterlijk: het leek allemaal als twee druppels bier. Ik was dan ook zeer benieuwd naar het rapport van de keurmeester over mijn kloon die ik had ingestuurd.

71 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 15 uit 25
Smaak: 16 uit 25
Basissmaak: 8 uit 10
Body: 3 uit 5 (iets te weinig)
Mondgevoel: 4 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15

Opmerkingen:
Mist wat moutigheid en wat body voor een tripel. Is eigenlijk een hele mooie Sterke Blonde.

De moeder van alle tripels, de tripel der tripels wordt door de keurmeester dus niet als een tripel herkend. Proeven blijft moeilijk, zeker blind proeven. Toch een wat teleurstellend resultaat, die 71 punten vond ik zelf.

Caspar

Ik heb een kloon van A3 en Mo weten te bemachtigen, ik zal een originele kopen en ga er zondag eens lekker voor zitten. Ik ben echt benieuwd hoe dicht ze bij het origineel komen!


Johannes

Ha Caspar,

Gezien vorige 2 berichten lijkt het me verstandig dat je UITERST KRITISCH gaat proeven  ;D  ;D

Smaakpapillen zijn op z'n best rond 11.30 hoorde ik tijdens de rondleiding dus morgen om 12.00 hebben we bericht?


Henk oet Paiz

Mijn tripel onlangs voor het eerst geproefd. Nog erg jong natuurlijk, maar het lijkt prima te worden. Wel wat te zoet nog, maar dat verwachtte ik ook vanwege het relatief hoge eind SG (1014).

Mijn 5e kloon had ik gebrouwen volgens het hier geposte recept, waarbij ik mijn twijfels had. Zoals jullie weten ben ik meer een voorstander van het recept van Jacques uit de thread Bijsturing recept Tripel. Dit bier heb ik ingestuurd op het ONK en het had slechts 59 punten. Ik ben het ook eens met het commentaar van de keurmeester, nl: "te weinig body voor een tripel en te veel hop". Het bier is inderdaad veel te bitter en heeft een te laag begin SG (1074). Volgens mij begint het verhaal voor een goede Westmalle Tripel kloon bij 1080. Ook in de beoordeling van de smaak en geur komt de opmerking veel te bitter weer naar voren.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

1080 en 1008 geeft 10% alcohol en dat is meer dan het origineel. A3 kreeg hetzelfde commentaar als jij, wat de body betreft. Petje af voor de keurmeesters, maar ik ben bang dat het gewoon klopt dat zowel de kloon als het origineel niet veel body hebben. Daarom drinkt hij zo lekker weg. Ik heb nu al tweemaal zeer serieus (in gezelschap) geproefd en de overeenkomsten met het origineel zijn fenomenaal! Het blijft natuurlijk een discussiepunt wat de perfecte tripel is. Er zijn veel soorten op de markt, tot volmout aan toe. Kortom: qua kloon klopt het heel goed (ik hoop nog op meer bevestiging).

Jacques

Citaat van: MO op 17-05-2005  11:14 uEd,
je stipt een bekend probleem aan. Nadat we een paar keer daartegen aan zijn gelopen, hebben we besloten het uiteindelijk na discussie vastgesteld recept te posten aan het begin van de thread, incl brouwplanningen. Het recept in het eerste bericht is dus het eindelijke recept. Jammer dat dit voor sommigen nog steeds  verwarrend is.

Misschien moeten we bij het eerste bericht deze info steeds vermelden. Voor ierdereen is dan duidelijk dat het eerste recept het laatste recept is!

Jacques

Vanavond de kloon van Adrie geproefd. Hieronder vind je mijn proefnotities en commentaar.



Schuimhoudbaarheid : erg goed
Koolzuur: constante stroom
Kleur: blond
Geur: neutraal, moeilijk waarneembaar door de goede schuimhoudbaarheid, licht esters, licht hoppig
Smaak: licht moutig, bitterig tot bitter, hoppig, zeer licht fruitig (zo goed als geen esters en kenmerkende hogere alcoholen)
Body: matig (niet in belangrijke mate afwijkend van het origineel).
Nasmaak: neutraal, bitterig, licht hoppig

Opmerking: clean, erg clean, eigenlijk te clean voor een Westmalle tripel kloon, mag meer esters en hogere alcoholen. De giststarter mag misschien iets minder 'perfect'.
Ook mag de hop en bitterheid net iets meer naar voren komen.

Met de keurmeester ben ik het eens dat de moutigheid bescheiden is en dat het bier qua smaak meer richting een blonde gaat dan naar een tripel.

Toch is dit een zeer goed bier. Het ziet er heel goed uit, drinkt prima weg en smaakt naar meer!

Adrie

Ha Jacques,

Bedankt voor het kritische proeven. Opmerkelijk dat jij vindt dat de esters minder naar voren komen in de kloon. Ik heb hem twee keer naast het origineel geproefd en toen merkte ik dat met name de ethylacetaat (velponachtige geur en smaak) juist iets sterker waren dan in het origineel. Het hangt denk ik ook sterk af van de ouderdom van de kloon en van het  origineel.

Jacques

Westmalle tripel drink ik erg vaak. Minstens een keer in de week en vaak ook twee keer. De smaak van dit bier is dan ook zeer gekend bij mij zowel oud en jong als warm en koud.

Nogmaals Adrie, jouw bier is een uitstekend bier maar ten opzichte van het origineel mist hij bepaalde esters en hogere alcoholen. men name isoamylaclohol en isoamylacetaat (banaanachtig) miste ik. De scheidslijn tussen bond en tripel is klein, heel klein, maar dit bier gaat toch meer richting blond.

Adrie

Ha Jacques,

Ik zal hem nogmaals proeven naast het origineel.

Johannes

Citaat van: jacbier op 06-06-2005  13:45 uWestmalle tripel drink ik erg vaak. Minstens een keer in de week en vaak ook twee keer. De smaak van dit bier is dan ook zeer gekend bij mij zowel oud en jong als warm en koud.
Haha, mooi gezegd. Toevallig heb ik gisteravond nog een Westmalle Tripel gedronken, (nou laat ik niet snel een kans onbenut om dit bier te drinken  :biersmile: ) wat me weer opviel was dat deze weer heel anders smaakte, de verschillen zijn bij dit bier (nog afgezien van leeftijd en temperatuur) sowieso vrij groot. Maar lekker is ie altijd!

Caspar

Hoi Hoi

Ik heb gister zowel de kloon van MO als van A3 geproefd en was (positief) verrast! Ik vind ze beide erg dicht bij het origineel komen. De kloon van MO had wat meer body dan die van A3 en het origineel. De kloon van MO was iets fruitiger dan die van A3, maar beide brouwsels hadden net niet helemaal het "medicinale" kruidige smaakje. Qua kleur en bitterheid waren ze perfect overigens.

Mijn conclusie is dat dit twee erg goede kloontjes zijn  :brouwen:! Verder is de WM Tripel qua smaak best afwijkend van de gemiddelde doorsnee tripel, voor mij is ie alleen echt DE tripel. Ik drink zeker eens per week en flesje en het is ook mijn favorite bier ;)...

Goed gedaan mannen!

MO

Wat zijn we goed he? Bedankt voor het compliment. Ben zelf ook erg tevreden, ik denk dat we er wel zo'n beetje zijn met deze jongen. EN als je het ONK wil winnen, dan brouw je gewoon hetzelfde recept met 10% suiker en is je body ook weer goed (voor een BKG keurmeester, niet voor een Westmalle tripel).

Caspar

Citaat van: MO op 06-06-2005  20:37 uWat zijn we goed he?

Voel je vrij om te bluffen, ze waren echt top!

Adrie

Dank je, Caspar. Ondertussen denk ik dat de tripel beter wordt met wat minder suiker, en wat meer aromahop. De Westmalle Tripel verschilt vaak toch ook wat van jaar tot jaar (en wellicht van batch tot batch, maar zo vaak drink ik hem niet), dus wat variatie kan best. Kunnen we de Westmalle Tripel-kloonpoging afsluiten? Ik denk het wel, hè.

Caspar

Ja wat mij betreft wel, de klonen waren uitstekend!

TVERSCH

Mo, ik heb eindelijk je Westmalle Tripel kloon gedegusteerd.
Wat een heerlijk bier!!
Ik heb pas in Essen (B) een bak verse Westmalle Tripel's gehaald, en vergeleken met de kloon. Wat mij opviel was dat het origineel minder body had dan de kloon, maar dat ligt meer aan de batch van de monniken dan aan de kloon. Al bij het eerste flesje vond ik dit een erg 'dunne' maar wel smaakvolle tripel.

Aan de kloon zit iets minder esterige smaak dan het origineel, maar wat een mooie kloon is dit :hoera: :groots:

MO

en allang al op, helaas. Door dat brouwerij gebouw koop ik me scheel aan commercieel bier. dank voor het compliment.

norbertus

Vandaag 60 l Westmalle Tripel gebotteld,  gemaakt volgens het recept met de verschillende hopgiftes zoals hiervoor beschreven.

Bij de lagering werd 30 l in een kelderruimte geplaatst bij een constante temp van 13 °c en 30 l in een gistkast bij een gecontroleerde temp van 10 °c.

Deze lagering heeft vijf weken geduurd zoals dit zou gebeuren in de brouwerij. De de gist werd opgekweekt van een Wyeast-pakket 3787.

Het sg was gezakt tot 1008 zoals voorzien.

Er was wel een duidelijk verschil in klaarheid van het jongbier. Het bier uit de kelder was veel klaarder dan het bier uit de gistkast op 10°c.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat de 3°c verschil het vergistingsproces hebben versneld en voor snellere uitvlokking van de gist hebben gezorgd. De volgende keer ga ik de gistkast op 13°c plaatsen.

Het jongbier is goed gehopt en ruikt en smaakt honingachtig. Het gaat de goede kant op, nog enkele weken geduld.

norbertus.


norbertus

Vandaag na drie weken gisten op de fles bij een temp van 22°c werd het hele flessenbestand naar de kelder gebracht en een tweetal flessen in de frigo.
De manometer wees 4.1 Kg/cm² aan. Vrij hoog ten opzichte vorige brouwsels.
De beide flessen in de frigo, eentje met kroonkurk en eentje met beugel werden genuttigd.
De fles met kroonkurk reageerde nogal fel bij het openen en een gedeelte van de neergeslagen gist dwarrelde op. Echter de fles schuimde niet over.
De fles met beugel reageerde heel normaal. Een beugelfles heeft dan ook het voordeel dat eventuele overdruk via het rubbertje kan ontsnappen.
De smaakproef verwonderde mijn drinkebroers. Naast een echte Westmalle Tripel Westmalle Tripel zijn er geen formuleerbare verschillen te proeven zelfs in dit stadium. Het bier is nog troelbel, de rijping zal dit wel oplossen.
Jongens ons recept is ok. Een tweede brouwsel met hetzelfde recept en zelfde werkmethode heeft dit bevestigd.
Leve het forum, individueel is dit niet of bij toeval haalbaar.

Norbertus.

Hopmans

Hoi Norbertus,

Had je ook net toevallig een recept van de Westmalle dubbel ?   >:D

 :degroeten:

Herman

Norbertus,

Je hebt het recept uit het 1e bericht, met de 2e hopvariant opnieuw gebrouwen? Begrijp ik dat goed?

Herman

MO

Inderdaad, Nobertus, zou je het recept nogmaals willen posten, en detail graag. Ik neem aan dat het niet te veel afwijkt van mijn poging van een jaar geleden, die leek ook gruwelijk op het origineel. Kloonbrouwen kan heel bevredigend zijn...

norbertus

Inderdaad de tweede versie van de hopgift zoals in het recept bovenaan in het 1e bericht is aangegeven werd opgevolgd. Ik zal eerdaags het vergistingsprocedé even verwoorden want wij klampen ons vaak vast aan een recept maar over vergisten wordt er niet veel geschreven en naar mijn gevoel is deze fase van het proces zeker zo belangrijk.

Norbertus.

Bastiaan

Hoi,

Afgelopen zaterdag ook een poging Westmalle tripel gedaan, mijn vierde brouwsel na een brewhouse kit, een all grain witbier en een all grain india pale ale. Eigenlijk wel goed gegaan, behalve dat ik nog zoekende ben naar de waarden van diverse parameters voor mijn brouwmethode. Zo bleek de efficientie en de hoeveelheid liters per uur die verdampen anders te zijn dan wat ik ongeveer had gemeten tijdens de laatste twee keren. Veel hogere efficientie en verdamping per uur, waardoor ik flink wat hogere begin dichtheid had dan verwacht. Op zich is dat niet zo erg, maar verdunnen kan ik niet omdat ik met een kleine carboy van 11.5 liter werk (kan je vaak brouwen en hoef je niet zoveel te bottelen en te drinken) maar wel probeer die zo vol mogelijk te krijgen en vol is vol. Met stop en slang gaat het schuim naar een fles ernaast. Gelukkig had ik de suiker nog niet toegevoegd, omdat ik die ga toevoegen nadat de eerste gisting wat afgevlakt is. Ik kan dus bij benadering nog steeds op de zelfde begin dichtheid uitkomen door minder suiker toe te voegen. Uiteindelijk zal het dus wel een iets zoetere tripel worden.

De bedoeling was 2,8 kg (70%) pale, 0.4 kg (10%) munich 20 en 0.8 kg (20%) suiker voor een begin dichtheid van 1080 (uitgegaan van een efficientie van 65%) . Verder heb ik Hallertau 2.3% en Styrian 4.9%  gebruikt en Wyeast 1762. 50 minuten op 60 graden, 25 op 70 graden en dan nog 5 minuten op 75 graden, 12 liter maisch water en 8 liter spoelen. De bedoeling was om zonder suiker 12 liter van 1058 over te houden na koken, zodat ik niet het bezinksel hoef over te hevelen naar de carboy. Lastig om te bepalen hoeveel liter kokend wort je hebt, bleek dus dat het allemaal wat sneller verdampte en ik eindigde met 10.5 liter van 1070 (inslusief enig bezinksel). Inmiddels is dat bijna door de eerste vergisting heen, ben ook ongeveer een half litertje aan wort kwijtgeraakt doordat de fles zo vol zat. Mijn plan was om vanavond een liter gekookt water met 450 gram suiker toe tevoegen, de extra liter water maakt mijn fles weer vol, begin dichtheid gaat dan eigenlijk terug naar 1064, en de suiker geeft me ongeveer 16 punten om zo weer op de 1080 uit te komen. Na een beetje experimenteren met de BrouwHulp kom ik dan uit op een 76% pale, 11% munich en 13% suiker bij een efficientie van 77%.

Nu afwachten wat het wordt, maar ik kan al wel zeggen dat dat thuisbrouwen me prima bevalt.  Hier in Newfoundland kan je eigenlijk alleen maar Engelse en vooral Ierse bieren krijgen, en dus is het zeer de moeite waard om zelf een Belgisch bier te kunnen brouwen.

Groet,

Bas

MO

Pale mout als basismout in plaats van pilsmout? De Rochefort gist in plaats van de Westmalle (3787). Slechts 13% suiker in de stort? Ik ben misschien wat kritisch maar ik zou jouw poging geen Westmalle tripel kloon durven te noemen. Eerder een tripel eigen interpretatie. Voor Engelse bieren wordt vaak een pale mout als basismout gebruikt, voor Belgen gaat dit eigenlijk nooit op.

Bastiaan

Hoi Mo,

Ja, dat ben ik wel met je eens, maar helaas kan ik hier geen pilsmout krijgen. Zoals gezegd zijn hier vooral de Engelse bieren populair, ook bij de thuisbrouwers, en dus kan ik ter plaatse canadian 2-row pale malted barley krijgen, dat is de lichtste mout voorradig, 3 graden lovibond. Kleine hoeveelheden speciaal mouten via post order (uit Saskatoon, 4000km verderop) zijn wel te doen, grote zakken pilsmout helaas niet. Vandaar.

De Rochefort gist is gebruikt omdat ik in de eerste plaats een Rochefort wilde brouwen, die gaat volgende week op de gistkoek van dit brouwsel, en in verband met de kleur heb ik eerst de tripel gebrouwd.

En de 13% suiker is inderdaad te weinig, zo weinig suiker was ook niet de bedoeling, maar ik ben aan het leren, ik heb niet alle stappen in het proces onder controle (verbaasde mezelf over de plots hogere efficientie), het is dus nog een beetje schipperen en experimenteren.

Dus dan geen Westmalle tripel, noem het maar een newfie tripel, hij gaat me toch wel smaken. Na een paar jaar algehele tripel onthouding ben ik waarschijnlijk wat minder kritisch. 

Groet,

Bas

kellermeister

Canada Malting 2-row/Pilsner is een zeer goed mout, te vergelijken met Duitse pils, ofwel een beetje lichter in gesmak.


Bastiaan

OK, maandag avond de suiker erbij, gisteren avond overgeheveld, de dichtheid was al gezakt naar 1012. Vanochtend nog steeds 6 blubs per minuut, dus er gaan misschien nog wel een paar punten van af. Dan kom ik (enigszins onverwacht) toch nog aardig dicht uit bij de 1008, ondanks lagere percentage suiker.

Naar aanleiding van Kellermeister's berichtje, ik heb nog even gezocht en het blijkt dat 2-row canadian pale 1.5-1.7 Lovibond is, ofwel 3 EBC. In de winkel vertelden ze me dat het 3 lovibond was. Dus toch mout gebruikt dat lijkt op pilsmout.

In de bijsturing recept tripel thread heb ik trouwens gelezen dat eent tripel met Rochefort gist erg goed kan uitpakken, ben benieuwd dus wat het wordt. Het jongbier ruikt vooral naar banaan, en het smaakt fruitig, heb ook redelijk warm vergist, 24 graden in mijn badkamertje. Ruikt niet naar Westmalle, terwijl de Brewhouse American Premium Lager kit die ik een paar maanden geleden met de 3787 heb vergist dat wel deed. Inderdaad is de gist erg bepalend voor in ieder geval de geur.

Waarschijnlijk aankomend weekend al bottelen om problemen met de navergisting te voorkomen. Ik heb het idee dat vergisten in een klein vat sneller gaat dan in grotere vaten, al hoewel ik dat zelf nooit grotere vaten heb gebruikt. Hangt natuurlijk ook af van allerlei andere omstandigheden zoals de hoeveelheid gist, maar ik heb gewoon een XL Wyeast gebruikt zonder een giststarter te maken voor 10.5 liter 1070, dus zeker niet meer dan een 10% giststarter. Heeft iemand dat wel eens vergeleken, vergisten in grote en kleine carboy onder verder gelijke omstandigheden?

Groet,

Bas

 

Edgar

Citaat van: Bastiaan op 27-04-2006  14:41 uHet jongbier ruikt vooral naar banaan, en het smaakt fruitig, heb ook redelijk warm vergist, 24 graden in mijn badkamertje.

Je bier is dan waarschijnlijk zo'n 26° geweest. Dat is erg warm, niet elke gist kan daar tegen. Het feit dat je een relatief klein volume hebt gemaakt scheelt wel, anders was het nog warmer geweest.

MO

Oei, dat zal inderdaad banaantjes geven, en niet alleen in de geur ben ik bang. En veel hogere alcoholen; het zal een karaktervolle tripel worden.

Grappig dat een Amerikaans lid een Canadees lid tips geeft op een Nederlandstalig forum.

Het lijkt mij niets uit te maken, vergisten in een grote of kleine gistfles (wij gebruiken de term carboy nooit).

Persoonlijk vind ik de Rochefort geuren en smaken vooral bij donkere bieren passen. Maar smaken verschillen...Die Westmalle kloon van Nobertus met een van de drie geteste gisten de Rochefort gist vond ik geen slecht maar erg apart bier.

Overigens denk ik wel dat je met een XL pak voor 10 liter genoeg gist hebt.

frankbaeyens

Hoi allen,

Ik heb me twee weken geleden eveneens gewaagd aan de befaamde Westmalle Tripel kloon (50 liter, plusminus recept van deze thread). StartSG was een ietsje hoger uitgevallen dan verwacht (SG=1083 na toevoeging 3l giststarter) door een erg meevallende brouwrendement (86% van maximum potentieel, Promash). Gisteren, na twee weken vergisting bij kamertemperatuur (20-22°) gelagerd, bij een SG van 1008-1011 (afhankelijk van het vergistingsvat). De "eigenaardigheid" die ik jullie graag wou meedelen: bijna onmiddellijk na het overhevelen is de (voordien quasi stilgevallen) vergisting weer flink op gang gekomen, en nu ongeveer 36 uur later blijven de watersloten met de regelmaat van de klokken rustig bluppen. Dergelijke sterke hernieuwde vergistingsactiviteit bij dit SG heb ik nog nooit meegemaakt. Waarschijnlijk zitten de tropische temperaturen (tot zo'n 25-26 graden in de woonkamer; ik heb geen kelder...) er ergens voor tussen? Enig idee welk effect dit zal hebben op het uiteindelijke smaakprofiel?

Warme groeten, :degroeten:

frank


Jacques

Hoi Frank,

Een dergelijk gedrag van Westmalle gist komt meer voor. Deze gist drijft echt op het bier. Door het overhevelen komt de gist weer in contact met het jongbier en gaat de vergisting weer verder.

EBC

Ik heb 'toevallig' ook een vat in de lagering staan. Ook dit waterslot is sinds enkele dagen weer behoorlijk aan het blubben en er ligt schuim met gist op het jongbier.
Toch daalt het SG niet. Ik wijt het aan de hoge luchtdruk en de toegenomen warmte.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-06-2006  23:35 uIk heb 'toevallig' ook een vat in de lagering staan. Ook dit waterslot is sinds enkele dagen weer behoorlijk aan het blubben en er ligt schuim met gist op het jongbier.

Hoi EBC,

Naar mijn idee komt de werking van het waterslot in jouw geval door het warme weer. Hierdoor ontwijkt er koolzuur uit het bier. Het \SG gaat daardoor inderdaad niet omlaag.

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 12-06-2006  23:35 uIk heb 'toevallig' ook een vat in de lagering staan. Ook dit waterslot is sinds enkele dagen weer behoorlijk aan het blubben en er ligt schuim met gist op het jongbier.
Toch daalt het SG niet. Ik wijt het aan de hoge luchtdruk en de toegenomen warmte.
Door hogere luchtdruk zou het "blubben" niet sterker worden, maar uitzetting door warmte kan zeker de suggestie geven dat de gisting doorgaat.

Hopbier

frankbaeyens

Over een weekje of zo laat ik weten wat het eind SG is geworden!
Frank

PS. ook bij mij is er opnieuw een gist/schuimkraagje van zo'n 1cm dik ontstaan tijdens de lagering

EBC

Ik denk dat er door de stijging van temperatuur/luchtdruk, minder CO2 verzadiging kan zijn. CO2 belletjes onstaan het gemakkelijkst rondom kernen. Gistcellen zullen die kernen kunnen vormen en zo stijgen gistcellen met CO2 belletjes mee naar het oppervlak. Tijdens het opstijgen zullen er onderweg nog meer cellen aan het belletje plakken. Zo ontstaat er weer een gistschuimlaagje op het bier. Eigenlijk gewoon natuurkunde, geen gisting.
Het bier in mijn lagervat is overigens vergist met WhiteLabs 023 Burton Ale, van SG 1054 naar 1013 gebrouwen tijdens Big Brew.

frankbaeyens

Vandaag na twee weken lagering bij kamertemperatuur de 50l Westmalle Tripel-kloon gebotteld, bij eind SG van 1007, dus een schijnbare vergistingsgraad van 91%, mooi is dat. Ruikt en smaakt erg veelbelovend! Wel een stevige jongen geworden, met zo'n 10,5 vol% alcohol, dus wat hoger dan bedoeld omwille van het hoge brouwzaalrendement. Nu de tijd zijn werk laten doen...en na de vakantie hebben we alweer iets om naar uit te kijken  ;D

Frank

Herman

Tijdens de cursus die ik en -Hans- aan o.m. Rene F&B heb gegeven, heb ik een Westmalle Tripel kloon gebrouwen. Vandaag heb ik dit bier pas gebotteld, dat krijg je als je geen perfecte giststarter gebruik (ik moest mijn gist nog delen met mijn brouwpartner).

Afijn. Brouwdatum 11-11-2006,  botteldatum 19-1-2007. Begin SG 1.082, eind-SG 1.012. Tussentijds zat er nogal wat verschil in SG, te wijten aan de gedoseerde hoeveelheid gist.

Afijn, het SG monster leek verdacht veel op het er naast staande glas Westmalle Tripel! O ja, totale opbrengst was 32,8 liter.

Tripel Westmalle

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          35.00    Wort Size (L):     35.00
Total Grain (kg):        11.20
Anticipated OG:          1.082    Plato:             19.70
Anticipated EBC:          24.2
Anticipated IBU:          35.7
Brewhouse Efficiency:       72 %
Wort Boil Time:             65    Minutes

Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Daniels

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 67.2     7.53 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
 20.3     2.28 kg.  Beet Sugar                    Generic        1.046      0
 12.5     1.40 kg.  Munich Malt                   Germany        1.037     20

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Tettnanger Tettnang               Whole    5.00   8.0  First WH
 30.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.80   7.7  First WH
 30.00 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.30   5.8  First WH
 15.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.80   4.3  60 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.30   3.2  60 min.
 15.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.80   2.1  10 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.40   1.7  10 min.
 20.00 g.     Tettnanger Tettnang               Whole    5.00   3.0  10 min.

Yeast
-----
Westmalle opgekweekt

Mash Schedule
-------------

Total Grain kg:     8.93
Total Water Qts:   33.20 - Before Additional Infusions
Total Water L:   31.42 - Before Additional Infusions

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta-amylase           5     50     60      60   Infuse    65       31.42   3.52
Alpha-amylase         10     25     70      70   Direct   ---     -------   ----
Mash out               5      5     75      75   Direct   ---     -------   ----
Total Water L:             31.42 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       37.38 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.


Notes
-----

Brouwdatum 11-11-2006

32,5 liter van SG1.088/1.089. Verdund met 2,5 liter geeft dit 35l van 1.082.

20-11-2006 geheveld (1.038 en 1.30) naar 3 flessen.

7-12-2006 gemeten. Kleinste fles (6-7 l) 1.018. Middelste fles (12,5l) 1.024 Grootste fles (13,5l) 1.032

22-12-2006 gemeten. Kleinste fles 1.012/14, Middelste 1.014/16 Grootste 1.018/20


Herman

Ik heb dit bier vorige week gebotteld, eind-sg 1.012. Vanavond even een flesje getest. Een klein beetje koolzuur, maar dan het proeven: appeltjes!! Da's acetaldehyde, oxidatie van alcohol (leert de zoekfunctie). Trekt dit nog weg, of zit je er aan vast? Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb het nog niet eerder in een bier gehad, maar ik heb nogal zitten klooien met dit bier (niet perfecte starter, redelijk vaak de fles geschud). Ben benieuwd of het bier uit de andere 2 mandflessen dit ook heeft. Maar ik wacht daar eerst nog maar even mee.

Oscar

Herman,

Had je ook een karton gevoel aan je gehemelte? (Dat associeer ik ook met oxidatie.)

Herman

Neuh, alleen de appeltjes. Ik weet hoe 'normale' oxidatie smaakt. Daar leek dit niet op.

MO

Een paar jaar geleden heb ik ook heel veel last gehad van appeltjes in drie Westmalle tripel klonen. Dat trok niet meer weg en de bieren zijn uiteindelijk gedestilleerd. Ik denk dat dat toen wel te wijten was aan gistmanagment.

Herman

Pffffjoeh! De appeltjes zijn (bijna) weg, wat nog rest is niet storend maar is gewoon onderdeel van het geheel. Ik ben weer opgelucht, zou toch zonde zijn om 30 liter appeltjes-tripel te moeten (laten) verorberen.... ;)

Eduard

Ok, oude koe en sloot en zo, maar over niet al te lange tijd gaan wij ook aan de Westmalle Tripel hier in Oslo. Maar liefst 70 liter van dit niet zo gemakkelijk weg te hakken spul gaan we brouwen. We gaan een giststarter maken van heb-ik-jou-daar en de bruissteen gaat de eerste dag flink zijn best doen in het wort. Maar... ik zit nog een beetje over de vergistingstemperatuur te dubben. Westmalle Tripel kan volgens mij wel een aardig hoge starttemperatuur hebben, zit ik dan ok met een worttemperatuur van zo'n 24 °C (die dan waarschijnlijk nog wel even stijgt in een paar dagen)?

MO

Ik weet het ook niet precies maar hoger dan 25 °C zou ik toch niet gaan. Ga je nog de-suiker-later-toevoegen-truc gebruiken? Is toch wel aan te raden met deze lastige gist hoor.

Henk oet Paiz

Hoi Eduard,

Ik heb inmiddels 10 Westmalle Tripel-klonen op mijn naam staan en de laatste 2 waren echt super!! Inderdaad een grote starter gebruiken en de suiker tijdens de vergisting toevoegen als je merkt dat de vergisting begint terug te lopen. Een hoge temperatuur is voor deze gist geen probleem, 24 gr. starttemp. is prima. Bij mij loopt de temp tijdens de vergisting op tot 26 à 27 gr. en geen nare bijsmaakjes. Begin SG was beide keren 1082, eind SG 1005 en 1007. Herman heeft de een na laatste geproefd en vond hem heel dicht bij de echte Westmalle Tripel komen.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Gelukkig, de man met de meeste Westmalle kennis reageert. Ik hoopte al op je Henk!

Adrie

Wat is volgens jou nou het beste recept, Henk?

Henk oet Paiz

Ik gebruik zelf altijd het recept van Jacques en dat pakt soms beter en soms minder goed uit. Dat heeft naar mijn idee alleen maar te maken met de gist en het verloop van de primaire vergisting. Wel is het zo dat de keuze van de hoppen belangrijker is dan de keuze van de mouten. Dat laatste levert volgens mij maar heel kleine nuances op die te verwaarlozen zijn voor ons omdat wij bij het gistingsproces van teveel externe factoren afhankelijk zijn, die de smaak veel sterker beïnvloeden.

Groeten,

Henk  :proost2:

Eduard

Kijk, dat zijn nuttige reacties! Bedankt tot zover. Ik zal het recept van Jacques (is dat dezelfde als bovenaan in deze draad) eens opzoeken en daarmee verder werken. Dus: deel suiker later toevoegen. Alleen: als je de suiker later gaat toevoegen, hoe weet je dan dat je SG vòòr het toevoegen van de suiker de juiste is?

frankbaeyens

Eduard,
Ik wil hier niet betwisten dat een suikertoevoeging "nadien" voordelen kan hebben, maar een absolute noodzaak is het niet. Zoals hier iets hogerop vermeld, ik ben ook al aan een SVG van 91% gekomen (van 1083 naar 1007), terwijl ik de 20% suiker gewoon had toegevoegd aan het einde van het koken van het wort! In mijn ervaring is de Westmalle gist heus niet zo'n moeilijke jongen, maar doet hij gewoon traaaaag maar zeker zijn werk (2 weken primair, en na lagering gaat hij nog een weekje of twee-drie rustig door)!

 :degroeten:
Frank

Ronnie

Ik lees hiernet een boodschap van Frank (over Westmalle Tripel), in zijn boodschap spreekt hij van Laaaaangzaaaam werken van Westmalle gist. Frank, uw bier zal veel belangstelling genieten van de fruitvliegjes als je vandezomer op het terras zit, door de overmaat aan esthers..
Zo lang gisten is niet normaal hoor Frank. Ik kocht 3 weken geleden in Delhaize flesjes Westmalle dubbel die toen 26 dagen geleden gebotteld was. De loten Westmalle die er gisteren stonden waren 2,5 maand oud, = te oud voor mij, dan kijk ik ook es bij Carrefour of bij den biermarsjang, tot ik de jongste flesjes vindt! Verder een goede starter met beluchting en voeding is een must. Het speelt geen rol of je Dubbel of tripel koopt, het is dezelfde gist die er in zit.

Over die vergistingstijd:
Tot max. 4 dagen mag uw tripel gisten om ronde SG 1,012 te komen, op dag 5 à 6 hevel ik, is dan meestal 1,010..
Echt niet langer!
Ook de T° goed in bedwang houden, laat niet tot 26°C komen, vergist in inox vat, geen (isolerende) plastic kuip gebruiken!

U heeft met z'n allen een waardevolle informatiebron over gist opkweken in artikel van A3 Otte op z'n site http://www.de4broeders.nl , volg de raadgevingen, maar voeg gistvoeding en zink niet bij het koken, maar koud toe.
saluutjes

Ronnie

En nog even over suiker bij zo 'n bier:
Aan suiker gebruiken vind ik niks verkeerd. Voor zulk 'n zwaar bier zou 100% graan TE VOLMONDIG zijn (oprispingen, verteerbaarheid...) en u zou met wat meer dextrines, zoet dus, aan de eindmeet komen.
saluutjes, Ronnie.

Adrie

Citaat van: ronbaert op 20-02-2007  10:26 uU heeft met z'n allen een waardevolle informatiebron over gist opkweken in artikel van A3 Otte op z'n site http://www.de4broeders.nl , volg de raadgevingen, maar voeg gistvoeding en zink niet bij het koken, maar koud toe.
saluutjes

Dat artikel staat HIER (website Serrebrouwerij Het Witte Paard en niet De Vier Broeders).

frankbaeyens

Hallo Ronnie!

Misschien enige nuancering bij mijn vorige "verklaringen"...ook bij mij is de meest actieve fase van de hoofdvergisting achter de rug na zo'n 3-4 dagen. Alleen had/heb ik de indruk dat, in vergelijking met een aantal andere Wyeast gisten, de vergisting nadien niet echt "stilvalt" met deze Wyeast 3787, maar op een gezapig tempo nog een hele tijd kan doorgaan. Daarom lager ik pas na twee weken, en ook tijdens de lagering blijf ik nog een hele tijd met een (zeer matig) actief waterslot zitten.

Op de website van Westmalle beweren ze het volgende:

"De hoofdgisting in de horizontale gistingskuip van 200 hectoliter duurt een week. De gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20° Celsius. (...) Na de hoofdgisting hebben de gistcellen ongeveer tachtig procent van de suikers in het wort omgezet in alcohol en koolzuurgas.
Daarna wordt het brouwsel naar lagertanks van 160 hectoliter gepompt voor een langzame rijping bij een temperatuur van 10° Celsius. Daarbij zet de gist de resterende suiker om in alcohol en koolzuurgas. (...) De Dubbel van Westmalle blijft twee weken rijpen, de Tripel ongeveer vijf." Dit wekt bij mij de indruk dat ook in Westmalle de vergisting relatief langzaam verloopt, of interpreteer ik het verkeerd?

Tenslotte, ikzelf ben ook zéker te vinden voor het gebruik van suiker in dergelijk biertype (ikzelf gebruik 20%), en wat je suggestie betreft om te vergisten in inox, niet in plastic: Ik ben net aan het uitkijken naar een cylindrokonische vergistingstank in inox!

Beste groeten,
frank

Johannes

Citaat van: Eduard op 19-02-2007  20:35 uhoe weet je dan dat je SG vòòr het toevoegen van de suiker de juiste is?

eh, Promash?  ;)

Herman

Citaat van: Herman op 08-02-2007  21:30 uPffffjoeh! De appeltjes zijn (bijna) weg, wat nog rest is niet storend maar is gewoon onderdeel van het geheel. Ik ben weer opgelucht, zou toch zonde zijn om 30 liter appeltjes-tripel te moeten (laten) verorberen.... ;)
Zoals wel vaker geldt ook hier dat 'geduld' het beste advies is. Dit bier verbeterd zich gelukkig nog steeds. Iets appel/ciderigs zit er in, maar dat proef ik ook wel in het origineel. Wel is dit bier te bitter voor een goede kloon en zit het hopschema er ook net naast qua geur. Zal nog es een testje doen met het origineel er bij.

PS René heb jij er onlangs nog een geproefd?

norbertus

Beste Tripelvrienden,

Op 18.01.07 een tripel opgezet.
Recept gevolgd met de hopgift in drie tijden.
Volume 60 l.
Gist opgekweekt 3787 van Wyeast tot giststarten van 3 l.
Brouwsel goed verlopen.
Vergisting een ander paar mouwen.
Begin sg 1081 zoals berekend.
Vergisting in woonkamer 21°c voor 8 dagen hierna in koelere ruimte van 14°c.
Sg na 14 dagen 1032!
Sluimerende gisting.
Sg na 25 dagen 1029.
Sg na 31 dage, 1026.
Gezien ik ondertussen ook een duvelbrouwsel heb werd bij dit brouwsel ook water-suikermengsel gevoegd met 260 gr suiker.
Sg na 39 dagen 1021. In de vergistingskurve wordt vastgesteld dat na deze suikergift het sg sneller daalt.
Sg na 50 dagen 1019.
Ik lees hiervoor dat de gist het inderdaad traagjes doet.
Vorig jaar hetzelfde recept maar toen was het sg na 37 dagen gezakt naar 1008.
In 2005 hetzelfde recept met een sg na 43 dagen van 1009.
Wat moeten we hier concluderen. Is de gist niet meer de gist van vorige jaren of is er een ander probleem?

Het brouwsel staat op een cilindriconisch vat en de gist werd afgelaten. Ik laat voorlopig begaan zolang ik vat niet nodig heb.

Ik ga volgend jaar terug de gist uit een fles eens proberen op te kweken. Heb ik vroeger nog gedaan met succes maar hiervan heb ik geen nota's meer.

Groeten,
Norbertus.

Batavier

Zondag11-11-07, jawel opening Carnaval, een Westmalle triple gebrouwen.
Nog geen suiker toegevoegd.

Een flinke giststarter gebruikt en ja hoor maandagavond zat het waterslot al verstopt met gist.
Netjes schoon gemaakt.

Dinsdagavond suiker gestort. Maandagochtend weer het waterslot moeten schoonmaken.
Wat schuimt deze gist ontzettend. :beersmiley:



Remco

hihi... Zo'n overschuimer had ik laatst ook met een opgekweekte Westmalle Tripel gist... Heftig spul hoor !! :o

Henk oet Paiz

Zo, mijn twaalfde Westmalle Tripel-kloon zit in het vat. Het brouwen verliep voorspoedig. De starter lijkt mooi, 24 belucht met Fermaid K, een mooie koffiemelkachtige slurrie. Ik heb het wort niet meer belucht, ik ben bang voor overschuimen. Als ie net zo goed wordt als de vorige gaat ie naar Derek Walsh. Dat heb ik met hem afgesproken tijdens de lezing in Groningen. Hij zorgt er dan voor dat ie bij de brouwmeester van Westmalle komt, die schijnt dat erg leuk te vinden. Vervolgens mogelijk een bezoekje daar. Dus gistje, zet hem op  :bokser:

Vanavond nog even mijn vijfde Rochefort8-kloon bottelen (30 lt) en dan mogen de feestdagen wat mij betreft komen.  :lekkerbier:

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Ik zou het wort toch beluchten als ik jou was, tenzij je echt veel te weinig ruimte in je vat hebt. Maar dan kan je ook koelen misschien om de vergisting te temperen...?

Heb je echt 50 min op 60° gerust? Knap lang!

Johannes

Ga jij nou Henk uitleggen hoe hij Westmalle tripel moet brouwen?  ;D Zou gaaf zijn als er echt een fles bij Westmalle terechtkomt. 12 keer, volgens mij kom je in aanmerking voor plaatsing in het Guinness book of records  :)

Edgar

Goe punt, ik neem mijn woorden terug Henk!

Henk oet Paiz

Je kon toch wel eens een punt hebben Edgar. Gisteren heb ik een echte Westmalle Tripel gemeten: SG 1013,5 en een Brix-waarde van 10,0, dus een OG van 1082. Ik ga er van uit dat ik goed zit met mijn OG van 1080 (daar komt dan nog de suiker voor het bottelen bij). Maar mijn bieren vergisten veel verder door, meestal wel naar 1008 en zijn dus iets droger. De volgende keer ga ik dus mijn 60°-stap aanpassen, ik denk naar 30 minuten.

Groeten,

Henk  :proost2:

Henk oet Paiz

Citaat van: Johannes op 07-12-2007  19:13 u..... volgens mij kom je in aanmerking voor plaatsing in het Guinness book of records  :)

Al was het alleen maar omdat ik denk ik de hobbybrouwer ben die het meeste bier door de gootsteen heeft gespoeld als gevolg van mijn Iers Mos ervaring (235 liter!!!)  ;D En daar waren ook een aantal Westmalle Tripel-klonen bij, dus die 12 moet je wel een beetje relativeren.

Het SG is na anderhalve dag gezakt van 1061 naar ongeveer 1014, dus de suiker gaat er zo bij. Dat lijkt dus niet verkeerd!  :duimop:

Groeten,

Henk  :proost2:

Drents Hopbier

Citaat van: Henk oet Paiz op 08-12-2007  09:42 uJe kon toch wel eens een punt hebben Edgar. Gisteren heb ik een echte Westmalle Tripel gemeten: SG 1013,5 en een Brix-waarde van 10,0, dus een begin SG van 1082. Ik ga er van uit dat ik goed zit met mijn begin SG van 1080 (daar komt dan nog de suiker voor het bottelen bij). Maar mijn bieren vergisten veel verder door, meestal wel naar 1008 en zijn dus iets droger. De volgende keer ga ik dus mijn 60°-stap aanpassen, ik denk naar 30 minuten.


In 2004 (zie  http://home.wanadoo.nl/jnaikema/vergelijkingtripelbndestem.htm ) was het begin s.g. 1081 en s.eind s.g. 1009

Hopbier

Henk oet Paiz

Het hoge SG verbaade mij nogal, ik meende mij ook van eerdere metingen te herinneren dat het rond de 1008 lag. Echter deze meting was zeker goed, met een gewone hydrometer en een precisie hydrometer gemeten.

Groeten,

Henk  :proost2:

frankbaeyens

Avond allen,

Mijn laatste Westmalle Tripel kloon lijkt - in tegenstelling tot de vorige keren - niet zo'n onverdeeld succes. Het recept dat ik normaal gebruik is kort samengevat, voor 50 liter:

- 9.46 kg pilsmout 3 EBC; 1.82 kg Munich 15 EBC; 2.82 kg kristalsuiker (toevoegen op einde van koken)
- 114 gr Styrian Golding 3.9 % alfa (FWH), 88 gr Spalt Select 4,6 % alfa (75'), Saaz 2,2 % alfa (10')
- maischschema: 50'@60°; 25'@70°; 5'@78° (opwarmen ongeveer 1/2° per minuut); koken 75'
- 3 l giststarter Wyeast 3787, 24 u continu belucht, 15 gr Nutrivit
- bottelen met 8gr suiker/liter, en één zakje Safbrew S33

Vorige keren haalde ik steeds een begin SG van zo'n 1080-1081 (85% efficiëntie max. potentieel, Promash), en een eind SG van zo'n 1007-1008, dus een schijnbare vergistingsgraad van zo'n 89-90%.

Bij mijn laatste brouwsel is er één en ander misgelopen. Allereerst had ik het spoelwater wat ruim bemeten; ten tweede was mijn gasfles bijna leeg tijdens het koken, zodanig dat ik een minder hevige, mooie rollende kook bekwam dan gewoonlijk; ik heb dus langer gekookt (90' ipv 75') om de twee voorgaande punten beetje te compenseren; tenslotte haalde ik deze keer een lager rendement dan gewoonlijk, slechts 79% ipv. gewoonlijk zo'n 85%.

Resultaat: 54 1/2  l gekoelde wort met een begin SG van slechts 1070 (voor toevoeging starter), in plaats van de bedoelde/vorige keren bekomen 50 l met begin SG 1080. Vergist tot een eind SG 1007, wat na toevoeging bottelsuiker een aanvaardbare 8.7 % alcohol geeft (normaal zo'n 10%). EBC = 9; IBU = 46 volgens Promash.

En toch, het bier is nu zo'n 4 weken gebotteld, en een eerste beoordeling valt wat tegen in vergelijking met wat ik gewoon ben. Koolzuur ok; schuim zo'n 5cm romig schuim, maar nog redelijk instabiel, na 5' crème-laagje; nog niet volledig helder, gist heeft zich nog niet goed vastgezet op bodem en giet gemakkelijk mee uit. Maar de geur en vooral de smaak vielen wat tegen. Het bier lijkt uit evenwicht: te bitter en dominant hoppig, duidelijk minder volmondig dan gewoonlijk, en de toetsen 'zoet-fruit/amandel' en 'citrus' miste ik volkomen. Ook een vleugje looistoffen (maar dat heb ik wel al eerder geproefd bij zo'n jong bier, trekt wel weg nadien is mijn ervaring).

Ik hoop dat de tijd zijn werk doet, want anders is het deze keer een beetje een tegenvaller...

 :degroeten: Frank




MO

46 IBU is ook wel een beetje aan de hoge kant, niet?

oranjeboombiertje


frankbaeyens

Ik hou wel van een bittertje, maar vooral als er een goed tegengewicht geboden wordt door voldoende alchohol en vooral een moutige volmondigheid en zoet. Dit blijkt nu beetje minder het geval te zijn...Mijn punt is vooral: ik had niet verwacht dat dit 'onevenwicht' in die mate zou optreden (ook al is een begin SG van 1080 toch een flink stuk hoger dan 1070, natuurlijk...).

Overigens, volgens welke formule berekenen jullie het IBU?

Frank

Hans (Lagos)

Citaat van: Henk oet Paiz op 08-12-2007  09:42 uMaar mijn bieren vergisten veel verder door, meestal wel naar 1008 en zijn dus iets droger. De volgende keer ga ik dus mijn 60°-stap aanpassen, ik denk naar 30 minuten.

Citaat van: Henk oet Paiz op 09-12-2007  12:49 uHet SG is na anderhalve dag gezakt van 1061 naar ongeveer 1014, dus de suiker gaat er zo bij. Dat lijkt dus niet verkeerd!  :duimop:

Zo te zien stort Henk dus al de suiker nadat de hoofdvergisting is gedaan, ook vandaar die hoge vergistingsgraad. We hebben het hier vaak gehad over de voor en nadelen, Henk zit er in ieder geval niet mee en bereikt er zo te zien goede resultaten mee.

Henk oet Paiz

Vandaag mijn kloon gelagerd na 8 dagen hoofdvergisting. SG is 1012, zal nog wel een paar puntjes zakken tijdens de lagering. Tot zover lijkt het goed.

Groeten,

Henk  :proost2:

frankbaeyens

Citaat van: frankbaeyens op 09-12-2007  17:57 uAvond allen,

Mijn laatste Westmalle Tripel kloon lijkt - in tegenstelling tot de vorige keren - niet zo'n onverdeeld succes.

(...)

En toch, het bier is nu zo'n 4 weken gebotteld, en een eerste beoordeling valt wat tegen in vergelijking met wat ik gewoon ben. Koolzuur ok; schuim zo'n 5cm romig schuim, maar nog redelijk instabiel, na 5' crème-laagje; nog niet volledig helder, gist heeft zich nog niet goed vastgezet op bodem en giet gemakkelijk mee uit. Maar de geur en vooral de smaak vielen wat tegen. Het bier lijkt uit evenwicht: te bitter en dominant hoppig, duidelijk minder volmondig dan gewoonlijk, en de toetsen 'zoet-fruit/amandel' en 'citrus' miste ik volkomen. Ook een vleugje looistoffen (maar dat heb ik wel al eerder geproefd bij zo'n jong bier, trekt wel weg nadien is mijn ervaring).

Ik hoop dat de tijd zijn werk doet, want anders is het deze keer een beetje een tegenvaller...



Goed nieuws: een dikke twee maand later, is dit bier prachtig geëvolueerd. Het bitter is getemperd, weg het vleugje looistoffen! Door de verminderde bitterheid treedt ook het zoet-fruitige meer op de voorgrond, en lijkt alles weer prima in balans. Wat enkele maanden wachten/rijpen doen kunnen!

Frank


Arie

Citaat van: Henk oet Paiz op 16-12-2007  00:33 uVandaag mijn kloon gelagerd na 8 dagen hoofdvergisting. SG is 1012, zal nog wel een paar puntjes zakken tijdens de lagering. Tot zover lijkt het goed.

Hallo Henk,

Heb je je Westmalle Tripel kloon al onder de dop? Zo ja, heb je hem ook al geproefd?
Ik ben van plan om binnenkort ook een Westmalle Tripel kloon te maken en dan volgens jouw laatste recept. Dus ik ben wel benieuwd wat er van geworden is.

 :degroeten:
Arie

Arie

Ik heb mijn Westmalle Tripel kloon gister even geproefd naast een originele Westmalle Tripel. Wat mij opviel dat die van mij aardig donkerder was dan de originele Westmalle Tripel en ook iets gebrander smaakte.

 :degroeten:
Arie

JWVG

Harie!

Volgens mij is dit pas je 100ste posting! Gefeliciteerd!

 :degroeten: JW.

William

Het is me nog nooit gelukt om een tripel te brouwen waar ik helemaal tevreden over was. Of hij was te zoet, of er zat een putlucht aan of hij was veel te bananig. Ik wil het nu eens gaan proberen met een recept dat Adrie een aantal topics terug gepost heeft en wat volgens mij een redelijke goede poging was tot het klonen van een Westmalle.

De East Kent Goldings heb ik vervangen door Styrian bij gebrek aan de EKG.
De giststarter ga ik niet beluchten met het bruissteentje maar 24 uur roeren en lucht inblazen in de vortex.
De kristalsuiker ga ik toevoegen tijdens de hoofdgisting.

Vragen:
Is het maischschema niet te droog gezien het hoge aandeel suiker of moet ik misschien een gedeelte van het suiker inwisselen voor pilsmout of cara120.
Gecontroleerd vergisten bij 18 ºC of iets boven de 20 ºC. Een beetje banaan vind ik lekker maar niet te.


Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):     15.00
Total Grain (kg):         4.23
Anticipated begin SG:          1.078    Plato:             18.91
Anticipated EBC:           8.5
Anticipated IBU:          39.5
Brewhouse Efficiency:       81 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Formulas Used
-------------

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 67.1     2.84 kg.  Pilsener 3                     België         1.037      3
 12.9     0.55 kg.  Munichmout 15             België         1.037     15
 20.0     0.85 kg.  Kristalsuiker                                  1.047      0

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 29.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.50  21.9  First WH
 18.00 g.     Spalter Select                    Pellet   4.40  16.2  75 min.
 14.00 g.     Saazer                              Pellet   2.50   1.3  10 min.


Yeast
-----
Wyeast 3787 Trappist High Gravity


Mash Schedule
-------------
Step Name            Time   Temp 
------------------------------
Eiwitrust                10     52     
Beta-amylase         35     61
Alfa-amylase          20     70


jelle

Hallo

De Westmalle brouwerij houdt de temperatuur onder de 20 graden dan stinkt de vergisting ook niet zo.
Wanneer je Westmalle tripel brouwt zit je wat aan de lage kant met de SG ik zou het rond de 1095 houden.

Groet Jele

Drents Hopbier

Citaat van: jelle op 15-07-2008  20:03 uDe Westmalle brouwerij houdt de temperatuur onder de 20 graden dan stinkt de vergisting ook niet zo.
Wanneer je Westmalle tripel brouwt zit je wat aan de lage kant met de SG ik zou het rond de 1095 houden.

Westmalle tripel start met ca. 1081 zie: http://home.wanadoo.nl/jnaikema/vergelijkingtripelbndestem.htm

Hopbier

MO

Natuurlijk niet. Eind SG is rond de 1012, dus je moet niet zo hoog beginnen als jij voorstelt Jelle.

Ik zou natuurlijk de temperatuur wel op laten lopen tot intern piek vergisting 25 °C. Maar wie ben ik. Westmalle gist is in mijn handen nooit een bananen gist. Wel oplosmiddel, ethyl acetaat vooral.

Ik zou geen munchener gebruiken maar cara120 voor de kleur en ca 15% suiker.

William

Dank voor het commentaar.

Citaat van: jelle op 15-07-2008  20:03 uDe Westmalle brouwerij houd de temperatuur onder de 20 graden dan stinkt de vergisting ook niet zo.

Stank hoeft niet zo'n probleem te zijn want ik doe de vergisting in de garage, eventueel temperatuurcontrole in een waterbad met thermostaat.

Citaat van: Drents Hopbier op 15-07-2008  20:49 uWestmalle tripel start met ca. 1081 zie: http://home.wanadoo.nl/jnaikema/vergelijkingtripelbndestem.htm

Als ik iets hoger in sg start dan de eerder voorgestelde 1078 zal ik ongeveer op een alcohol percentage van 9.5 uitkomen zoals dat hoort bij de Westmalle. Ik ga dan wat cara120 toevoegen om dat te bereiken. Ik wil toch wel de Munichmout gebruiken voor een beetje moutigheid.

De moutstort wordt dan 65% pils; 10% munich, 10% cara120 en 15% suiker.

MO

Nee, geen 10% cara120. 2% is zat toch, of ga je een amber maken? Plus: onderschat de body/moutigheid genererende capaciteiten van de Westmalle gist niet.

William

Citaat van: MO op 15-07-2008  21:54 uNee, geen 10% cara120. 2% is zat toch, of ga je een amber maken? Plus: onderschat de body/moutigheid genererende capaciteiten van de Westmalle gist niet.

Nee, de kleur moet wel a la Westmalle zijn. Ik wist niet dat deze gist de moutigheid accentueert. Dan ga ik het aandeel pilsmout verhogen en Munich en Cara verlagen. Dank!

jelle

Citaat van: MO op 15-07-2008  21:03 uNatuurlijk niet. Eind SG is rond de 1012, dus je moet niet zo hoog beginnen als jij voorstelt Jelle.

Klop ik heb het nog even met de hand nagerekend 1081 is genoeg, BrouwVisie niet zomaar geloven ;)

CiteerIk zou natuurlijk de temperatuur wel op laten lopen tot intern piek vergisting 25 °C. Maar wie ben ik. Westmalle gist is in mijn handen nooit een bananen gist. Wel oplosmiddel, ethyl acetaat vooral.
Daar doelde onze vriend op dit voorkom je door lagere temperaturen = minder esters en andere bijproducten

Groet, Jelle

Herman

William,

Met 10% cara120 kom je toch echt veel te donker uit. Komt bij dat je dat echt gaat proeven, ik ga met Mo mee.

William

Citaat van: Herman op 15-07-2008  23:28 uMet 10% cara120 kom je toch echt veel te donker uit. Komt bij dat je dat echt gaat proeven, ik ga met Mo mee.

De mout/suikerstort wordt nu grofweg 76% pils / 7% munich/ 2% cara120 / 15% suiker  :duimop:

Henk oet Paiz

Hoi William,

Je kunt het maischschema wel zo laten, wat mij betreft kan de eiwitrust vervallen. Ik voeg zelf bij elk brouwsel altijd een kleine hoeveelheid carapils toe, heb ooit ergens gelezen dat dat goed is voor de/het schuim(houdbaarheid). Als ik jou was zou ik de Spalt niet gebruiken in dit bier. Goldings en Saaz is volgens mij de beste combinatie en dan liever EK dan Styrian, maar dat heb je niet voorradig geloof ik. Je hoeft bij deze gist nooit bang te zijn voor te droge bieren. Ik heb ooit een Westmalle Tripel kloon gebrouwen die doorgistte tot onder de 1005 en toch gaf dit absoluut geen droog bier.

Veel succes met je kloon van dit mooie bier  :duimop:

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Ah, fijn dat je reageert Henk. Jij bent toch (misschien wel wereldwijd) de grootste ervaringsdeskundige als het om dit bier gaat. 10 keer nagebrouwen? 20 keer? Die orde grootte toch?

Henk oet Paiz

12 keer om precies te zijn. Maar nr. 12 was een minder groot succes dan nr. 11. Mijn ervaring is dat het recept helemaal niet zoveel uitmaakt. Dat hebben we destijds tijdens de proeverij in Amersfoort ook al gezien. Daar werden met heel verschillende recepten goede resultaten bereikt. De moutverhoudingen zijn mijns inziens belangrijker voor de kleur dan voor de smaak.

De belangrijkste variatie in het resultaat wordt bij mij veroorzaakt door de vergisting. Hoe verloopt die. Soms binnen 2 à 3 dagen compleet uitvergist, dat geeft het beste resultaat. Bij mijn laatste kloon ging het perfect totaan een SG van ongeveer 1020 en daarna was het kl...t'n. Daardoor kreeg ik teveel diacetyl en dat drukt de stemming behoorlijk :bokser:

Ook ik vergist altijd rond de 25 graden met dit bier. Koelen tot een graad of 23 à 24 en dan een goed beluchte starter erbij. Waarschijnlijk is het verstandig om tegen het eind van de vergisting het gistvat in te pakken, om een te grote temperatuurdaling, met name 's nachts, te voorkomen. Tegenwoordig voeg ik ook altijd de suiker tijdens de vergisting toe, als ik merk dat de eerste vergisting tegen het einde loopt.

Groeten,

Henk  :proost2:

William

Na een probeemloos brouwdagje zit het wort in het vat met een rendement van 82% bij een sg van 1062. Het recept is na jullie input als volgt geworden:

doelsg 1078 / 8.9% alcohol (v/v) / 40 IBU / 12 EBC

77% pils
2% cara 120
6% munich
15% suiker (toevoegen eind hoofdvergisting)

21.7 IBU Styrian Golding (FWH)
16 IBU Saaz (90 min)
2 IBU Saaz (10 min)

De gisstarter gemaakt door 24 te roeren en luchtinblazen in plaats van te bruisen. Of ik het me verbeeld weet ik niet maar heb het gevoel dat ik nu meer gist heb dan bij het beluchten van de starter. Na het toevoegen van wat wort aan de afgeschonken starter was deze binnen een uur weer volop actief en begon al lekker te stinken.

De vergisting ga ik uitvoeren in een waterbadje van 22 ºC.

William

Ik heb de afgelopen dagen de activiteit mogen ervaren van een actieve Westmalle gist (3787). De eerste vergisting met alleen het wort uit de mout was binnen 24 uur aangekomen op een vergistingsgraad van 70%.

Op dat moment nam de blubsnelheid af, dus maar de helft van de suiker, opgelost in een paar 100 ml water, toegevoegd. Dit lieten de gisten zich geen tweemaal zeggen en drie uur later probeerde het schuim uit het gistvat te kruipen terwijl ik toch een kopruimte heb van iets meer dan 100% van het volume wort. Na een nacht was alles weer redelijk tot rust gekomen en heb ik vanochtend om 6 uur de tweede helft van de suiker er bij gestort. Toen ik vandaag thuiskwam bleek ook dat de gist vandaag weer een poging had gedaan om uit het vat te kruipen.

Ik zit nu op een sg van 1016 bij een start sg van 1080 amper twee dagen gisten... en dat zonder een met bruissteentje beluchte starter. De laatste puntjes mogen ze bij oplopende temperatuur tot 25 ºC opsnoepen.

Morgen of overmorgen kan deze denk ik de mandfles in. De smaak is nu al mooi esterig, kruidig, oplosmiddel en lekker bitter.

Henk oet Paiz

Hoi William,

Hoe houd jij dat waterbadje op 22 graden? Als namelijk de vergisting de temperatuur van het wort verhoogt, moet je volgens mij het water wel actief koelen om dit op 22 graden te houden, anders loopt ook de temperatuur van je waterbad op.

Groeten,

Henk  :proost2:

William

Hoi Henk,

Twee mogelijkheden: als het in de garage kouder is dan 20 ºC dan gaat het goed. Door het water rond het vat heb je een goede warmtegeleiding. Soms stuur ik bij met koelelementen als het op het randje zit.

Als het te warm wordt dan gaat het geheel in de koelkast maar dat is nu (helaas) niet nodig geweest.

Nu staat de mandfles in de koelkast bij 15 ºC waar hij niet steeds langzaam actief is. Ik heb hem overgeheveld bij een sg van 1012. Tijdens de hoofdvergisting heb ik eigenlijk alleen maar prettige geuren geroken, alleen op het eind kwamen er wat zwavelhoudende gassen naar buiten.

William

Een maand na het brouwen zit deze in de fles. Het eind sg is geeindigd op een mooie 1010. Desondanks geven de fruitige aroma's en esters dit bier een hele prettige zoete noot. De bitterheid van dit bier lijkt redelijk te kloppen met de beoogde 40 IBU.

De afgelopen dagen in Zeeland een aantal Westmalles geproefd. Als ik die vergelijk met mijn versie denk ik dat die van mij toch net iets te veel esters heeft ontwikkeld ondanks dat de temperatuur goed gecontrolleerd was. Misschien trekt dit nog bij tijdens de gisting in de fles?

RoodeLeeuwVenlo

Hallo,

Gisteren heb ik samen met de collega's van de ABT (Alliantie van Bier Tapperijen) een bezoek gebracht aan de Westmalle brouwerij. Daar heb ik een opmerkelijke ontdekking gedaan die ik jullie niet wil onthouden. In een ruimte vlak naast het brouwhuis zag ik een aantal blikken staan. Op deze blikken zat een etiket met het opschrift CO2 Hopextract Belgische Target. Die staan er dus niet voor niks en dit wordt dus in de Westmalle bieren gebruikt. Een andere conclusie kan ik niet trekken.
Het verhaal dat ze alleen hele hopbellen gebruiken is dus niet waar. Wel lagen er nog een aantal grote balen met hele Saaz hopbellen in de brouwzaal. De hop rook vers en ook in de twee brouwketels lag een flinke laag hop.

Verder vertelde de gids dat ze bij Westmalle maar één moutsoort hebben die in bulk geleverd wordt en dat de kleur aan het bier (Dubbel) geven wordt met caramel-siroop (E150?). Op de moutzolder lag geen mout maar een stuk of vijf RVS tanks met daarin siroop. Kandij-suiker en caramel.

Wellicht brengt deze informatie ons dichter bij een goede Westmalle tripel kloon.

Louis

MO


SiriS

Dan klopt de beredenering in posting van 29-11-2004 15:04 toch aardig.........

Groet, SiriS

thibolleke

Als je de gids, die van zichzelf zegt er niets van te weten, gelooft wel ja..... :denken:

RobinB

Naja, dit is niet informatie om het mooier te maken in ieder geval! ;D

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-09-2008  13:51 uWellicht brengt deze informatie ons dichter bij een goede betere Westmalle tripel kloon.

Kleine wijziging, aangezien Henk ervan overtuigd is al érg gelijkende klonen gemaakt te hebben (en een beetje credits voor zijn volharding ;) )
Dus Traget als bitterhop, de Saaz was al bekend, mooie info!  :duimop:

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-09-2008  13:51 uIn een ruimte vlak naast het brouwhuis zag ik een aantal blikken staan. Op deze blikken zat een etiket met het opschrift CO2 Hopextract Belgische Target. Die staan er dus niet voor niks en dit wordt dus in de Westmalle bieren gebruikt. Een andere conclusie kan ik niet trekken.
Het verhaal dat ze alleen hele hopbellen gebruiken is dus niet waar.

Zou dit niet een gevolg zijn van de grote hopschaarste. Tijdens de twee bezoeken die ik aan deze brouwerij gebracht heb was er geen enkel blik te zien. De brouwer was er juist trots op dat ze met alleen hopbloemen brouwde. Maar ja tijden veranderen en nood breekt wet...

thibolleke

Citaat van: Jacques op 25-09-2008  23:33 uZou dit niet een gevolg zijn van de grote hopschaarste. Tijdens de twee bezoeken die ik aan deze brouwerij gebracht heb was geen enkel blik te zien. De brouwer was er juist trots op dat ze met alleen hopbloemen brouwde. Maar ja tijden veranderen en nood breekt wet...


Heb ik dit niet eerder gezegd? Buiten hopschaarste was de kwaliteit op zich ook stukken minder. Daarom hadden ze vervangend extract. Met de oogst van 2008 zou alles goed zijn, dus zouden ze normaal terug aan de bloemen zitten. Al ben ik er recent niet meer geweest.

Citaat van: Jacques op 25-09-2008  23:33 ubrouwer was er juist trots op dat ze met alleen hopbloemen brouwde.

Ja inderdaad, hij vertelde mij met tegenzin dat ze ook hopextract gebruikte. (toen ik er stage deed)

RoodeLeeuwVenlo

Bij de rondleiding werd verteld dat de paters vinden dat ze nu, in deze tijd leven, en dus ook naar de inzichten van nu werken. Vandaar de moderne betonnen afvulzaal die qua architectuur eigenlijk niet bij het oude klooster past.

Wellicht dat ze ook hun visie op brouwen bijgesteld hebben en ook naar de nieuwste inzichten handelen. Wellicht is het verschil in smaak tussen extract en bloemen niet zo groot voor bitterhop? Ik speculeer....

Louis

Henk oet Paiz

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 26-09-2008  03:13 uBij de rondleiding werd verteld dat de paters vinden dat ze nu, in deze tijd leven, en dus ook naar de inzichten van nu werken.

Dat verbaast mij dus niks, ik vind al een tijdje dat de Westmalle Tripel niet meer de oude Westmalle Tripel is. Er is zelfs een tijd geweest dat ik eraan twijfelde of ik dit nog wel het lekkerste bier vond.

Groeten,

Henk  :proost2:

JWVG

Ik heb net een malle Kloekus, de Westmalle tripel kloon van William, op. Mijn notities:

- Presentatie: blond/goudblond, prima kleur, lichte tweeschijn. Weinig schuim dat snel wegtrekt. Koolzuur wel o.k.
- Geur: niet zo heel veel, maar wel goed. Typische Westmalle geur - wat esters, beetje gistig. Prima.
- Smaak: tja, die vond ik niet zo geweldig. De eerste halve seconde smaakt het heel lekker, hoppig en gistig, maar dan komt er opeens een  heel maf smaakje aan - iets heel droogs, bitterig, samentrekkends, dat volgens mij niet door de hop wordt veroorzaakt.
- Nasmaak: bitter, licht branderig in de keel.

Al met al vond ik het een iets minder bier, al moet ik zeggen dat ik in de loop der jaren steeds minder plezier krijg in het drinken van tripels, dus trek je er maar niet teveel van aan. Maar dat rare bijsmaakje intrigeert me wel, want daaronder zat best een lekker, hoppig, gistig smaakje. Is het denkbaar dat er toch iets van een infectie in zit?

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 25-10-2008  21:59 u- Smaak: tja, die vond ik niet zo geweldig. De eerste halve seconde smaakt het heel lekker, hoppig en gistig, maar dan komt er opeens een  heel maf smaakje aan - iets heel droogs, bitterig, samentrekkends, dat volgens mij niet door de hop wordt veroorzaakt.
- Nasmaak: bitter, licht branderig in de keel.

Je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die dit opmerkt aan dit bier. Inderdaad zijn de eerste slokken best lekker, complex, kruidig, hoppig maar daarna gaat een straffe harde bitterheid overheersen. Ik heb in het begin brouwzouten de schuld gegeven maar deze heb ik hier maar zeer beperkt toegepast. Later bedacht ik dat dit het enige brouwsel waarbij ik de bottelflesjes niet heb nagespoeld met water nadat ik ze heb schoongemaakt met Chempro Oxy (alleen een half uurtje laten uitlekken; normaal spoel ik ze na met water)  :weetniet:

Ik overweeg om de resterende flesjes die ik nog heb van dit bier maar aan het riool toe te vertrouwen (of op zolder te zetten en na een jaar weer eens tevoorschijn halen)

Feit is wel dat ik nog nooit een fatsoenlijke tripel heb gebrouwen.  :echtboos:  Daarom staat in mijn tag-line voor de planning weer een tripel.

JWVG

Ook ik heb eigenlijk nog nooit een lekkere tripel gebrouwen. Toch best lastig (maar welk bier is dat niet?) Ik zou het nog even wegzetten - weggooien kan altijd nog!

 :degroeten: JW.

frankbaeyens

Citaat van: frankbaeyens op 20-02-2008  01:02 u(09/12/2007)
En toch, het bier is nu zo'n 4 weken gebotteld, en een eerste beoordeling valt wat tegen in vergelijking met wat ik gewoon ben. Koolzuur ok; schuim zo'n 5cm romig schuim, maar nog redelijk instabiel, na 5' crème-laagje; nog niet volledig helder, gist heeft zich nog niet goed vastgezet op bodem en giet gemakkelijk mee uit. Maar de geur en vooral de smaak vielen wat tegen. Het bier lijkt uit evenwicht: te bitter en dominant hoppig, duidelijk minder volmondig dan gewoonlijk, en de toetsen 'zoet-fruit/amandel' en 'citrus' miste ik volkomen. Ook een vleugje looistoffen (maar dat heb ik wel al eerder geproefd bij zo'n jong bier, trekt wel weg nadien is mijn ervaring).

Ik hoop dat de tijd zijn werk doet, want anders is het deze keer een beetje een tegenvaller...

(enkele maanden later, 20/02/2008)


Goed nieuws: een dikke twee maand later, is dit bier prachtig geëvolueerd. Het bitter is getemperd, weg het vleugje looistoffen! Door de verminderde bitterheid treedt ook het zoet-fruitige meer op de voorgrond, en lijkt alles weer prima in balans. Wat enkele maanden wachten/rijpen doen kunnen!

Dag JW,

Ik citeer even mezelf, uit een posting hier hogerop, omdat a) ik bij laatste Westmalle Tripel kloon soortgelijke ervaring had en b) enkele maanden rijpen alles terug in evenwicht bracht....

Groeten,

Frank

Flessengeluk

Citaat van: MO op 27-11-2004  16:33 uEr is heel veel discussie geweest, voornamelijk over de hopstorting in nov/dec 2004. Ik wilde voorstellen om onderstaand recept te brouwen. Geef zelf maar even aan welke hopstorting je prevaleert.

Beste Westmalle-liefhebbers,

Op 26 oktober 2009 50 litertjes van bovenstaand recept (hopversie 2: East-Kent, Saaz, Spalt Select) gebotteld. Het tripeltje werd gebrouwen met volgende afwijkingen: begin-sg:1084, eind-sg:1008, hopbellen ipv pellets, gist: opkweek, massaal (halve liter slurry) gepitched bij 30°C, geen giststarter, geen beluchting, wel geschud, hoofdgisting bij 23°C 1 week, nagisting (buikfles) 1 week bij 20°C, hergisting op fles bij 20°C tot voldoende CO2 (zeer moeizaam, 3-4 weken). Ben al enkele dagen aan het proeven, heerlijk (indien afschuwelijk, zou ik het ook zeggen). Het biertje komt maar een beetje in de buurt van echte Westmalle-tripel, maar is zeker even lekker (zo vindt ook mijn vriendin). Nog iets: exacte storting van Munchener en pilsmout gevolgd, maar de "kloon" is donkerder (eigenlijk mooier van kleur).
Zijn er nog goede of slechte ervaringen? Ik ga in ieder geval enkele flessen apart houden! Had ik maar 100 liter gemaakt!! Bedankt, receptdesigners en gezondheid! J.

MO

Jaja, 10.7% alcohol, mooi uitvergist bier, mooie hoppen - dat zal gerust wel smaken. Maar wel een extra zware versie van de Westmalle tripel!

Flessengeluk

Beste MO,

Welk van jullie recepten benaderde eigenlijk best de Westmalle Tripel. Dan brouw ik dat deze week ook nog even.
Vandaag 42 flessen "West-Vleteren 6" volgens recept van BuBs (alcohol wat verhoogd) gebotteld. Rook lekker bij het bottelen. Wat zal dat worden? Ook het recept van Jeroen Free (2de prijs OBBK) staat nu te gisten (ruikt zelfs lekker tijdens de gisting, zoiets ben ik met Westmalle-gist niet gewoon). Weer flessen gaan bedelen vandaag, ik zou er graag 500 hebben (en vullen  :biersmile:), dank en doei, Jean

Flessengeluk

Gisteren hopversie 1 (EK-Goldings, Saaz) van het forumrecept Westmalle Tripel geproefd (gebrouwen op 7 februari 2010 met verhoogde hopgift en in totaal 10% witte kandijsuiker in brokken in plaats van kristalsuiker): heel lekkere tripel, benadert Westmalle-tripel, maar geen echte kloon. Voor het eerst in een reeks van 10 tripels kandij gebruikt: ben nu vrij zeker dat kandij een speciale, Westmalle-achtige smaak toevoegt.
Ook gisteren kloonpoging nr. 9 voor Westmalle Tripel van Henk oet Paiz overgedaan, recept nauwgezet gevolgd, maar hoeveelheden verdubbeld. Er staat 60 liter te gisten.
Volgende poging: met enkel pilsmout, maar met karamelsiroop, kandijsiroop en kandijsuiker. Heeft iemand dat ooit geprobeerd? Doei, Jean.

Hopmans


MO

Er staat toch witte kandijsuiker? Lezen?

Flessengeluk

Neen Hoppie, geen kristalsuiker, wel 10% witte kandijsuiker in brokken in plaats van 20%. Het bier smaakt dus voller (machtiger, eigenlijk). Ik denk dat het de beste tripel wordt (is) van de 20 die ik ooit heb gebrouwen.
Beste MO, zie bovenstaand, hé. Groetjes, Jean.

Jacques

Citaat van: Flessengeluk op 05-03-2010  11:40 uNeen Hoppie, geen kristalsuiker, wel 10% witte kandijsuiker in brokken in plaats van 20%. Het bier smaakt dus voller (machtiger, eigenlijk). Ik denk dat het de beste tripel wordt (is) van de 20 die ik ooit heb gebrouwen.
Beste MO, zie bovenstaand, hé. Groetjes, Jean.

Witte kanijsuiker is chemisch gezien precies hetzelfde als kristalsuiker...

Alleen de verschijningsvorm is ander (grotere kristallen). Eigenlijk is het in verband met de meerkosten zonde om witte kandijsuiker te gebruiken.

Hopmans

Ik zou nog eens een smaak-testje doen hieromtrent.
Helemaal vergeten.

Flessengeluk

Citaat van: Jacques op 05-03-2010  14:59 uWitte kanijsuiker is chemisch gezien precies hetzelfde als kristalsuiker...
Alleen de verschijningsvorm is ander (grotere kristallen). Eigenlijk is het in verband met de meerkosten zonde om witte kandijsuiker te gebruiken.
Ja Jacques, ik had die discussie gelezen, en Hoppie ging inderdaad een smaaktest doen. Ondanks de hoge prijs van kandijsuiker, kon ik het niet geloven, ik moet het eens proberen. Wel dit was mijn smaaktest. We hebben met twee de indruk dat de witte kandij duidelijk een Westmalle-tripelachtig mondgevoel (smaaksensatie) toevoegt. De tripel met kandijsuiker is ook duidelijk lekkerder. Andere factoren die een rol kunnen gespeeld hebben: de tripel is (door de kandijsuiker?) minder ver uitgegist, van 1084 tot 1014-1015, normaal haal ik met kristalsuiker 1084>1008-1010; de hopgift is (toevallig ideaal) verhoogd, en het suikerpercentage gehalveerd tot 10%. Nu staat ongeveer dezelfde tripel (poging nr. 9 van Henk) te gisten: nu met 20% witte kandijsuiker in brokken en EK-Goldings en Saaz. De volgende wordt weer ongeveer dezelfde, maar met enkel pilsmout, witte kandijsuiker in brokken, en bruine kandijsiroop voor de kleur. Het forumrecept voor de Westmalle Tripel-kloon heb ik ook al enkele keren gebrouwen (met kristalsuiker). Dat heeft heel lekkere tripels opgeleverd, die volgens mij minder op Westmalle geleken. Bijgevoegd recept was mijn eerste tripel die echt in de richting van Westmalle tripel ging, jammer genoeg heb ik dit recept met kristalsuiker gebrouwen. Doei, Jean

RobinB

Misschien de volgende keer alinea's gebruiken? ;D

Maar even opsommen:
Suiker gehalveerd (van 20% -> 10%)
meer hop

Het resultaat is een hoger eind SG en ander mondgevoel.

Dat schuif jij nu op het Kandij vs Kristal, terwijl er ook andere oorzaken zijn?
Zowel het eind SG en de hoppigheid hebben invloed op het mondgevoel én de "smaaksensatie".

Kandij is volledig vergistbaar (net als kristal), dus dat geeft geen verschil in eind SG. Wél het halveren van de suikerstort.

[edit]
Net ff ingeklopt in het model van Geert en het verschil tussen 10 en 20% suiker geeft precies jouw waargenomen verschillen in eind SG!  :o :D

Flessengeluk

Beste Robin, geen alinea's bij langere teksten, want als het tekstvakje vol is, danst de hele tekst (onwerkbaar).

Wat je schrijft, kan best waar zijn, ik heb het ook al gedacht. Daarom is er nu een nieuwe tripel einde hoofdgisting, met 20% witte kandijsuiker in brokken, kwestie van andere factoren uit te sluiten. Toch meen ik een specifiek smaakje te onderkennen, mogelijk is dat het volmoutigere van de tripel met 10% kandijsuiker. Ik ga erachter komen...

Je bent ook een liefhebber van tripels, geloof ik. Groet, Jean.

RobinB

Citaat van: Flessengeluk op 07-03-2010  18:34 uBeste Robin, geen alinea's bij langere teksten, want als het tekstvakje vol is, danst de hele tekst (onwerkbaar).
Misschien kan je de "compatibiliteits-mode" gebruiken?
Ik neem ff aan dat je IE8 gebruikt. werkt hier zonder problemen, ook voor langere teksten

Ben inderdaad ook een liefhebber van Tripels, maar brouw ze niet zo vaak...

mr.chelsea

Hallo brouwers,

Ik heb zo'n beetje dit hele topic doorgelopen, hij is al enkele jaren oud zo te zien. Maar wat ik mij af vroeg welk recept komt het dichtst in de buurt, de in dit topic genoemde recept, of het recept in het h20boek van Adrie (Westmalle tripel nostalgia), deze druk is namelijk van 2011. Is dit misschien de verbeterde versie?

RobinB

Staat me zo bij dat het één na laatste recept van Henk oet Paiz een erg goede benadering is. :)

mr.chelsea

Maar die staat niet onder dit topic?

RobinB

Lijkt niet het geval inderdaad.
Wat is het verschil tussen deze:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1846.msg23934.html#msg23934
en deze:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1846.msg94830.html#msg94830
?

Ik kan met mijn versie van BrouwVisie het eerste bestand niet importeren.
Misschien heeft BrouwHulp er minder moeite mee?

flo

Ik wil dit recept misschien gaan brouwen als eerste moutbrouwsel. Denken jullie dat dit goed te doen is als alle stappen nauwkeurig worden gevolgd? Of doe ik er beter aan met een makkelijker recept te beginnen?

Sjoerd

Kijk eens in dit forum bij Bewezen recepten of bij recepten per biertype zonder discussie. Daar staan een aantal goede recepten voor hele goede tripels die een stuk makkelijker zijn

HansvV

Even een praktische vraag: is het nog steeds mogelijk om goede gist op te kweken uit een originele Westmalle Tripel? Zou kunnen zijn dat ze het bier tegenwoordig zeven, zodat ik dagenlang tegen een kweekje aan zit te kijken wat dan eigenlijk niets doet. Hoor graag.

chthon

Jawel, ik heb het vorig jaar nog gedaan. Wat er wel gebeurt bij Westmalle is dat het bier eerst wordt gecentrifugeerd, en dat er opnieuw gist wordt toegevoegd bij het bottelen. Maar het is wel de originele gist. Dat proef je.

Maar de SVG van deze gist is 80% (heb er twee keer mee gebrouwen, en bij navraag hadden andere hobbybrouwers hetzelfde resultaat), daarom is het wel beter om te maischen op 64° C om een diepere vergisting te krijgen.

HansvV

Prachtig, bedankt. Dan ga ik met één van de bovenbeschreven recepten aan de gang. Heb gisteren wat bodemsop uit mijn Westmalle apart gezet (in een uitgekookte reageerbuis met een uitgekookte stop met wat suiker en heel klein beetje gistvoeding). Eerst die maar eens opkweken. Heb daar in een ander topic al goede raad op gekregen.

HansvV

Nu we het er toch over hebben (wellicht verkeerde topic): geldt hetzelfde voor een StBernardus Abt 12? Ook op te kweken uit de fles?

HansvV

Ik wil deze week de Westmalle Tripelkloon brouwen. De giststarter is nu goed actief (opkweek uit flesjes, op moutextract), ik maak een starter van ca. 2 liter voor een batch van 20liter. Twee vragen:
1. is het recept (met besproken varianten) bovenaan dit topic nog steeds een goed uitgangspunt?
2. ik las in één van de reacties dat Westmalle zelf één week vergist (hoofdvergisting, op > 21 graden?) en dan de boel overzet op een ander vat om in ca. 5 weken bij 10 graden C te rijpen. Is dat door jullie ook zo gedaan, die twee stappen vergisting met een dergelijk groot temperatuurverschil?

RoodeLeeuwVenlo

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar volgens mij vergist Westmalle een week of twee na op zo'n 15 C. Dan worden de zwavelverbindingen mooi afgebroken. Daarna koude lagering.

Koen S

Ik citeer van de website van Westmalle:
- "De hoofdgisting duurt een week en de gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20°C."
- "Daarna pompen we het brouwsel naar lagertanks voor een langzame rijping bij een temperatuur van 10°C. Daarbij zet de gist de resterende suiker om in alcohol en koolzuurgas. De lagertanks zijn luchtdicht, waardoor dit gas onmiddellijk oplost in het bier.  De Dubbel en Tripel van Westmalle laten we meerdere weken langzaam rijpen. Op het einde van die periode klaart het bier op een natuurlijke, niet geforceerde manier op. De gist en de eiwitten zakken daarbij spontaan naar de bodem van de tank."


Ik heb zelf onlangs nog eens een tripel gebrouwen met opkweek Westmalle. Eerste vergisting 4 dagen op 20°C, daarna temperatuur elke dag wat verhoogd tot 24°C. Na een tweede gisting van nog eens 10 dagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 10°C en 5 dagen later gebotteld.


HansvV

Citaat van: Koen S op 20-11-2018  16:21 uIk citeer van de website van Westmalle:
- "De hoofdgisting duurt een week en de gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20°C."
- "Daarna pompen we het brouwsel naar lagertanks voor een langzame rijping bij een temperatuur van 10°C. Daarbij zet de gist de resterende suiker om in alcohol en koolzuurgas. De lagertanks zijn luchtdicht, waardoor dit gas onmiddellijk oplost in het bier.  De Dubbel en Tripel van Westmalle laten we meerdere weken langzaam rijpen. Op het einde van die periode klaart het bier op een natuurlijke, niet geforceerde manier op. De gist en de eiwitten zakken daarbij spontaan naar de bodem van de tank."


Ik heb zelf onlangs nog eens een tripel gebrouwen met opkweek Westmalle. Eerste vergisting 4 dagen op 20°C, daarna temperatuur elke dag wat verhoogd tot 24°C. Na een tweede gisting van nog eens 10 dagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 10°C en 5 dagen later gebotteld.

Dat had ik dus ook gelezen. 1 week bij ca.20 graden. Maar daarna dus de rest van de vergisting op 10, én luchtdicht. Daar wijk je dan wat van af. Waar stuur je jouw perioden op, op SG verloop?  Op welk SG kwam je dan uit vóór het bottelen?

Koen S

Citaat van: HansvV op 20-11-2018  16:48 uDat had ik dus ook gelezen. 1 week bij ca.20 graden. Maar daarna dus de rest van de vergisting op 10, én luchtdicht. Daar wijk je dan wat van af. Waar stuur je jouw perioden op, op SG verloop?  Op welk SG kwam je dan uit vóór het bottelen?
Start sg 1079. De eerste vergisting was voorbij na 4 dagen, toen zat ik op 1010 (het door BrouwHulp voorspelde eind sg), dat was ook het eind sg vóór het bottelen. Verhoging van de temperatuur heb ik gedaan om er zeker van te zijn dat het jongbier uitgegist was.
Luchtdicht: ik vergist niet onder druk, maar ik heb tussendoor niet overgeheveld, enkel op het einde naar de bottelemmer.

HansvV

Juist. Met hoeveel gist (starter opkweek?) ben je begonnen?

Koen S

Ik heb 3 depots van tripel opgekweekt in wat appelsap, na 4 dagen een giststarter gemaakt met 50 g moutextract, 500 ml water, 1 g gistvoeding, Westmalle-gist toegevoegd (met appelsap) en op magneetroerder geplaatst. Na 2 dagen stond de giststarter goed te schuimen, weer 50 g moutextract, 500 ml water gekookt, afgekoeld en toegevoegd en nog enkele uren op magneetroerder geplaatst.
De volgende dag gekoeld tot 3°C en de dag daarna afgegoten, dat was de brouwdag.

HansvV


Koen S

Citaat van: HansvV op 20-11-2018  19:24 uDuidelijk. Dankjewel!
Graag gedaan. De grootte van je giststarter kan je best berekenen met een programma zoals BrouwHulp of Mr. Malty.

HansvV

Dat klopt, alleen krijg ik al lezende op al deze topics toch soms het idee dat zoveel zielen zo veel meningen er zijn, en ieder het toch weer een beetje anders doet, vaak gebaseerd op zijn ervaring met zijn installatie. Dus dan maar vragen (en vervolgens bedenken wat je met de antwoorden gaat doen). Ik ga deze week gewoon een Westmalle Tripel b(r)ouwen: met BrouwHulp, Jouwhulp en die van vele anderen in dit topic. We gaan het zien.

remolen

Waar staat nu precies het recept van deze kloon? Want ik raak door de informatie de weg een beetje kwijt.
Morgen haal ik nieuwe grondstoffen en wilde ook eens een Westmalle tripel kloon maken maar kan niet echt vinden wat ik zoek help1

KC

http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/westmalle_tripel_-_041.pdf

Een beetje "gekleurde" commercie, maar meerdere mensen waren te spreken over dit recept. Ook op dit forum.

remolen

Citaat van: KC op 13-12-2018  23:06 uhttp://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/westmalle_tripel_-_041.pdf

Een beetje "gekleurde" commercie, maar meerdere mensen waren te spreken over dit recept. Ook op dit forum.

Vergisting bij 24 graden klopt dit wel?
Lijkt me extreem hoog|! ?

brouwerwaldonk

Citaat van: remolen op 13-12-2018  20:00 uWaar staat nu precies het recept van deze kloon? Want ik raak door de informatie de weg een beetje kwijt.
Morgen haal ik nieuwe grondstoffen en wilde ook eens een Westmalle tripel kloon maken maar kan niet echt vinden wat ik zoek help1
Uit goede bron (een werknemer) heb ik vernomen dat de tripel gemaakt wordt met 84,7% pilsmout en 15,3% suiker (vloeibaar in de vorm van stroop)
Begin SG 1077
Vergisten 5 dagen bij 22 - 23°
Nagisten bij 15° tot SG 1010
Schijnbare vergistingsgraad 86,5%
Vóór het bottelen wordt het bier over een centrifuge gefilterd (niet coldcrashen)
Eind SG bij het bottelen 1010
Alcohol gehalte 9,5%

remolen

Citaat van: brouwerwaldonk op 15-12-2018  07:14 uUit goede bron (een werknemer) heb ik vernomen dat de tripel gemaakt wordt met 84,7% pilsmout en 15,3% suiker (vloeibaar in de vorm van stroop)
Begin SG 1077
Vergisten 5 dagen bij 22 - 23°
Nagisten bij 15° tot SG 1010
Schijnbare vergistingsgraad 86,5%
Vóór het bottelen wordt het bier over een centrifuge gefilterd (niet coldcrashen)
Eind SG bij het bottelen 1010
Alcohol gehalte 9,5%

Wow ... die vergistingstemperaturen zijn best hoog! Dat ben ik alleen bij weizen gewend. maar geeft niet.. Ga het proberen. :)

Henielma

Interessante info brouwerwaldonk. Fijn dat je die deelt met ons.

Die temperaturen bij Westmalle geloof ik direct maar wij als hobbybrouwers moeten er rekening mee houden dat we veel kleinere hoeveelheden vergisten. Hierdoor staat er minder druk op het jongbier (30 cm hoogte ) in plaats van bijvoorbeeld 4 meter hoogte van het bier in de CCT. Bij meer druk produceert gist minder esters bij een bepaalde temperatuur. Bij hobbybrouwers betekent dit dat we de hoofdvergisting 1 a 2 ºC  graden lager moeten uitvoeren dan brouwerijen om vergelijkbaar resultaat te krijgen.

Jacques

Citaat van: Henielma op 15-12-2018  09:19 uDie temperaturen bij Westmalle geloof ik direct maar wij als hobbybrouwers moeten er rekening mee houden dat we veel kleinere hoeveelheden vergisten. Hierdoor staat er minder druk op het jongbier (30 cm hoogte ) in plaats van bijvoorbeeld 4 meter hoogte van het bier in de CCT. Bij meer druk produceert gist minder esters bij een bepaalde temperatuur. Bij hobbybrouwers betekent dit dat we de hoofdvergisting 1 a 2 ºC  graden lager moeten uitvoeren dan brouwerijen om vergelijkbaar resultaat te krijgen.

Mee eens. Om niet te veel esters te krijgen is het verstandig om bij een lagere temperatuur te vergisten.

Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.