Infectie afhankelijk van het gebruik materiaal?

Gestart door KC, 11-09-2011 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Dit is een afgesplitst topic.



Ik lees van alles over infecties vandaag en nu vraag ik me af is dit voornamelijk bij gebruik van kunststof vergistingsvaten of komt dit net zo vaak voor bij glas en rvs? Of is dit een nieuw draadje?:) Dit omdat kunststof na veelvuldig gebruik enigszins poreus wordt en dus heel lastig is om goed schoon te krijgen.

Rujoh

Ik heb hier nog niet zo veel ervaring mee.
ik ben een beginnende hobby-ist en werk, mede door gebrek aan kennis en gebrek aan ruimmte met de half fabrikaten van Brouwmarkt.
Anyway, is heb 2 kunststof emmers die ik gebruik:

blik opendraaien;
au bain marie verwarmen;
in kunststof emmer vergisten;
overhevelen naar 2e kunststof emmer;
bottelen (glazenflessen)
doppen


zorg wel dat je schoon werkt, maar dat moet altijd als je bezig bent met bereiding van levensmiddelen (kip, vlees, vis), schone handen, werkplek schoon, de te gebruiken gereedschap idemdito.

Gerb

Elk materiaal heeft voor- en nadelen. Ik gebruik zelf een kunststof vergistingsvat. Bij kunststof loop je het risico dat er krasjes ontstaan in het kunststof, waar restjes en/of bacterien in kunnen huizen. Desinfectie kan daar moeilijker bij komen. Deze krasjes kunnen onstaan wanneer er met een schuurspons wordt schoongemaakt. 

Uiteindelijk hangt de mate van succes van desinfectie (en dus het voorkomen van infectie) af van het voorkomen en buitenhouden van infectie.

Raymond293

Ik zorg er voor dat ik zo snel mogelijk mijn materiaal na gebruik goed schoonmaak met water en eventueel vaatwastablet. Eventuele randjes even wegboenen met een spons of iets dergelijks.
Daarna alles goed laten drogen zodat er geen groei is van vreemde schimmels en/of bacteriën. En voordat ik de spullen weer ga gebruiken gaat alles in de oxi of caustic.

Volgens mij moet dit voldoende zijn om infecties buiten de deur te houden

RobinB

Dat is afhanklijk van hoe je omgaat met je materiaal.
Als je  je plastic gaat bekrassen, loop je een groter risico.

Als je netjes met je spullen omgaat en ook de kraantjes niet vergeet, maakt het volgens mij weinig uit wat het materiaal is.

Raymond293

Precies, als je maar normaal omgaat met je spullen, dat ik het belangrijkste.
 Ik zou ook niet weten hoe ik een bekraste plastic vat zou moeten krijgen... tis niet dat ik er met een mes in zit te porren of zo ;D

12345

Nou, ik weet het niet hoor, Raymond. Ik heb een plastic vergistingsvat dat ik elke keer na gebruik meteen schoonmaak met een spons en wat afwasmiddel en ik zal het niet in mijn hoofd halen om een schuurspons te gebruiken. Want als ik zo'n beestje was, zou ik graag in de krasjes gaan zitten.

Maar als ik na een week of 2, misschien 3, dat vat weer tevoorschijn haal en ik open de deksel, slaat mij een onvervalste wortgeur tegemoet. En ik weet toch heel zeker: waar wortgeur is, daar is wort! Al is het maar een honderste gram (maar volgens mij meer). En waar je wort zonder toezicht achterlaat, daar komen ... de beestjes!

Nu weet ik wel dat iedereen zijn vat voor gebruik nog eens ontsmet, maar toch. Ik geloof (geloof, want het is niet op onderzoek gebaseerd) dat je zo'n plastic vat na een aantal jaren beter weg kunt doen en vervangen.

Zo redenerend wordt een RVS CCT dan misschien wel economisch meer verantwoord??  :weetniet:

KC

Zelf vergist ik in glas. Het schoonmaken lijkt lastig maar is het totaal niet. Een speciale kromme borstel en een schepje sulfiet en een mespunt citroenzuur en warm water en alles is schoon. de fles ruikt nooit ergens naar. Naspoelen en voor ik mijn nieuwe te vergisten wort erin doe spoel ik hem na met wat chemipro oxi, als daar iets van achterblijft kan het geen kwaad. Ik ben begonnen met zo'n standaard pakket "blik brouwen" en kreeg de lucht de eerste keer al niet uit het plastic.
Kortom, ik heb tot nu toe zonder infecties kunnen brouwen en ik brouw dus deze zomer ook gewoon hoe warm het ook wordt en vergist gewoon in de huiskamer, dus kans genoeg op infecties:)

Raymond293

Citaat van: 12345 op 11-09-2011  18:31 uMaar als ik na een week of 2, misschien 3, dat vat weer tevoorschijn haal en ik open de deksel, slaat mij een onvervalste wortgeur tegemoet. En ik weet toch heel zeker: waar wortgeur is, daar is wort! Al is het maar een honderste gram (maar volgens mij meer). En waar je wort zonder toezicht achterlaat, daar komen ... de beestjes!

Zo redenerend wordt een RVS CCT dan misschien wel economisch meer verantwoord??  :weetniet:

Ed, grappig dat je dat zegt. Ik vroeg me ook af waar die lucht vandaan kwam.
Ik heb een plastic vat gehad met zo'n lucht, die wilde ik er per se uit hebben. Gespoeld, vaatwasmiddel, oxi en caustic geprobeerd....maar als het vat droog werd kwam de lucht (in mindere mate) gewoon terug. Blijkbaar zit die lucht in de poriën van het vat en zijn er bijna niet uit te krijgen.

Ik geloof overigens niet dat waar de lucht van wort is dat daar automatisch onhygiënische toestanden plaatsvinden, het kan ook gewoon een luchtje zijn.

Nou moet ik zeggen over mijn RVS pannen dat die ook niet echt lekker ruiken, beetje een metaalgeur. De wortlucht blijft daar niet hangen, dat is wel waar! Ik weet nie thoe dat zal zijn met een RVS cct, maar daar zal je ook wel iets ruiken.

RobinB

Citaat van: 12345 op 11-09-2011  18:31 uNu weet ik wel dat iedereen zijn vat voor gebruik nog eens ontsmet, maar toch. Ik geloof (geloof, want gebruikt als "ik denk", niet als: "mijn religie is") dat je zo'n plastic vat na een aantal jaren beter weg kunt doen en vervangen.

Zo redenerend wordt een RVS CCT dan misschien wel economisch meer verantwoord??  :weetniet:

Uiteraard moet je een vat wegdoen wanneer hij niet meer schoon te krijgen is. Maar je kan hem bij normaal gebruik heel goed reinigen; vullen met warmwater + vaatwassermiddel (niet afwasmiddel), goed laten inweken en reinigen met een afwasborstel.

Als je em om de zoveel jaar vervangt, moet je heeeel lang brouwen voor een RVS-CCT economisch meer verantwoord wordt. Een 30 L emmer kost immers maar € 3...
Voor één 30 L CCT kan je heel wat emmertjes verslijten ;)

Rujoh

Van kunststof is algemeen bekend dat het odeurs aanneemt van producten die er mee in aanraking komt.
Zeker sterke odeurs hebben er een handje van om te blijven hangen, wat te denken van ui, knoflook of vis, om maar wat te noemen.
Maar ook sterke kleurstoffen kunnen dat.
Dat betekent niet dat er bacteriën achterblijven, laten we het geur moleculen noemen of zelfs atomen.
[of ga ik nu te ver?]
Vanaf het begin ga ik met een warme vochtige doek door mijn emmers, en maak zo alles schoon.
Let wel, er is een verschil tussen vuil en vuil.
In de emmer kan een residu achterblijven van het vergisten, wat in basic gewoon 'schoon' is.
Met een schone vaatdoek en warm water haal ik het weg.
En dat is het eerste vuil waar ik het over heb.
Het tweede soort vuil is waar ik een sopje en een borstel voor nodig heb, om schoon te maken, bijvoorbeeld een pan waarin aerpels in gekookt is, of een kaassausje van gelijke delen margarine/ bloem, geraspte kaas of een stuk Franse brie/ geitenkaas op smaak gebracht met kookroom, zout en peper.
[oeps, sorry, andere hobby van me ;D].

Ik gebruik geen zeepproducten en meteen schoonmaken is mijn devies.

Jacques

Jarenlang heb ik in plastic vaten vergist. Dat leverde geen infecties op. Om infecties te voorkomen moet je gewoon goed schoonmaken. In mijn gistvat zat wel een typische geur die er niet uit te krijgen was.

Tegenwoordig vergist ik in een rvs cilinderconisch vat. Daar ruik je niets in. Op een of andere manier vind ik dat wel een prettiger idee.
Toch kreeg ik na ingebruikneming van het vat één keer een infectie (na gebruik van de Roeselaere gist). Naar mijn idee was dat echter niet veroorzaakt door het vat maar door de slangen die ik gebruik. Sindsdien hanteer ik een ander reinigingsprotocol voor mijn slangen (voor en na gebruik behandelen met chemipro oxi).

Kortom, goed reinigen en er is niet zo veel aan de hand.

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-09-2011  08:33 uKortom, goed reinigen en er is niet zo veel aan de hand.

Een gouden regel! Helaas weten nog te weinig thuisbrouwers wat de definitie is van "goed reinigen". Sommigen doen dit overbodig te veel, andere te weinig.... :-[

orangeloo

Citaat van: Jacques op 13-09-2011  08:33 u(voor en na gebruik behandelen met chemipro oxi).
Dat doe ik eigenlijk met alles: vat, fles, slangen waterslotjes enz.
De chemipro oxi heb je dan toch staan...
Ik bewaar altijd de oplossing tot het laatste en zet er dan mijn vat of fles mee vol tot de volgende dag.

12345

Citaat van: orangeloo op 17-09-2011  07:04 uIk bewaar altijd de oplossing tot het laatste en zet er dan mijn vat of fles mee vol tot de volgende dag.

Dat begrijp ik niet helemaal. Ik dacht dat de oplossing van oxipro na een half uur tot 1 uur zijn ontsmettende werking kwijt was? Dan zie ik althans geen (zuurstof)belletjes meer rond de schoon te maken voorwerpen.

Verder hoor je anderen weer klagen over een glasachtige aanslag als je dingen lang in de oxipro laat staan.

Tot nu toe spoelde ik na gebruik mijn slangen goed dor met water en ontsmette ze met oxipro voor gebruik. Mocht ik problemen krijgen, dan zal ik overwegen om ze voor en na gebruik te ontsmetten.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 17-09-2011  08:56 uIk dacht dat de oplossing van oxipro na een half uur tot 1 uur zijn ontsmettende werking kwijt was?
Hier wordt inderdaad veel over gesproken,Maar ik heb alleen nog maar gelezen dan men DENKT dat dan de werking over is.
En dan komt het bij mij over als een "wilde gok"
Daarnaast ga ik er van uit dat de werking inderdaad veel minder wordt, maar met een langere inwerktijd, de hele nacht, zal het toch wel iets goed doen.
In ieder geval meer als niet. En zoals ik al zei het kost niks extra's omdat je de oplossing toch over hebt.

Citaat van: 12345 op 17-09-2011  08:56 uVerder hoor je anderen weer klagen over een glasachtige aanslag als je dingen lang in de oxipro laat staan.
Heb ik nog niet gezien. En daarnaast als ik de spullen weer gebruik maak ik deze toch weer schoon voor gebruik.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 17-09-2011  08:56 uDan zie ik althans geen (zuurstof)belletjes meer rond de schoon te maken voorwerpen.
Ik geloof niet dat dit HET bewijs is dat de werking over is.

12345

Citaat van: orangeloo op 17-09-2011  09:31 uIk geloof niet dat dit HET bewijs is dat de werking over is.

Nee, ik geef toe dat dat min of meer een eigen bedenksel is. Ik ben er aldus toe gekomen: in oxipro zit natriumcarbonaat peroxyhydraat. Zo te zien zit er dan ergens een of meer zuurstofatomen tamelijk los aan die verbinding.
#Die vallen er in de oplossing met water vanaf en gaan rondzweven (aanname 1).
#Dat vinden bacterieën niet fijn en die leggen het loodje (aanname 2).
#Maar ja, ooit is die zuurstof op en is oxipro weinig meer dan soda (aaname 3).

Ik geef toe dat mijn verhaal 3 aannames bevat, is er een scheikundige in de zaal?

Het haasje

Rer info

Natriumcarbonaat peroxyhydraat (sodiumcarbonate peroxyhydrate: http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_percarbonate) is een verbinding van waterstof peroxide en natriumcarbonaat (soda). Bij oplossen valt dit goedje weer uiteen tot soda en waterstof peroxide. De steriliserende werking komt hoofdzakelijk van de waterstofperoxide die in oplossing komt. Doordat waterstofperoxide in water uit zichzelf weer ontleedt tot zuurstof (gasbelletjes) en water neemt de steriliserende werking van de oplossing na verloop van tijd af; Hoe hoger de temperatuur hoe sneller dit ontleden gaat. Dit betekent echter niet dat je dan je spullen bij lage temperatuur moet ontsmetten, want dat ontsmetten gaat bij hogere temperatuur wel veel beter.     

Gasvorming is wel degelijk een indicatie van de activiteit van het ontsmettingsmiddel: Als er geen gasvorming meer is dan is er geen waterstofperoxide meer in de oplossing.
De waas die soms achterblijft op het glas, komt van de soda: Deze heeft dan met calcium uit water gereageerd tot kalk en dat slaat neer uit de oplossing.

Op zich werkt soda licht ontsmettend, maar het garandeert niet dat alle kiemen worden gedood. Dus ik zou geen oude Chemipro Oxy oplossingen gebruiken...

Natrium peroxycarbonaat heeft verder als voordeel dat als je de ontsmette materialen na gebruik laat uitlekken, er hoogstens een minieme hoeveelheid soda of kalk achterblijft, en dit zit van nature al in drinkwater. Vandaar dat naspoelen niet nodig is.

groet,
Richard

12345

Dank je wel, Het haasje.
Ja, het is inderdaad vervelend dat én de ontsmetting beter gaat bij hogere temperatuur maar tegelijkertijd het spul sneller uit elkaar valt.
Als je geen belletjes meer ziet, denk ik dat je een zwakke soda-oplossing overhoudt die misschien ook nog enigszins ontsmettend werkt.

Ai, sorry, onze berichten kruisen elkaar, geloof ik.

Het haasje

Het is meer dat ik mijn reactie later nog was gaan aanpassen :)

12345

Om nu weer on-topic te raken: plastic is enigszins poreus, ook als het nieuw is. Het laat bijv een heel klein beetje zuurstof door (een van de redenen waarom men de nagisting liever in glas uitvoert). Dan is het waarschijnlijk zo, dat er zich, ook na goed schoonmaken, moleculen van het wort in het plastic weten te verstoppen. Anders zou een plastic vergistingsvat nooit zo doordringend naar wort kunnen ruiken. Maar het is de vraag of dit een bron van infectie zou kunnen zijn: gistcellen en bacterieën zijn te groot om in de plastic door te dringen en zelfs áls ze een enkele molecuul van het wort in de plastic tegenkomen waar ze bij kunnen, is de maaltijd snel afgelopen.

Goed schoonmaken zou voldoende moeten zijn, de geur kan blijkbaar genegeerd worden. Inderdaad oppassen  met krasjes, ook en vooral met heel kleine krasjes zoals een pannenspons ze maakt maar ook een varkensharen borstel maakt krasjes! Hierin blijven restjes wort achter en dit is het Walhalla voor gisten en bacteriën. Het is goed denkbaar dat deze krasjes met oxipro niet goed zijn te ontsmetten.

RobinB

In het materiaal blijven geen suikers achter, geurstoffen misschien maar das niet erg.
Ook zijn gisten en bacterieen van een heel andere orde van grootte. Die kunnen niet in die poriën komen.

Oscar

Citaat van: 12345 op 17-09-2011  16:23 uen zelfs áls ze een enkele molecuul van het wort in de plastic tegenkomen

Ik ben benieuwd hoe jij je een wort molekuul voorstelt ?  :weetniet: :weetniet: :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.