Infectie afhankelijk van het gebruik materiaal?

Gestart door KC, 11-09-2011 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Dit is een afgesplitst topic.



Ik lees van alles over infecties vandaag en nu vraag ik me af is dit voornamelijk bij gebruik van kunststof vergistingsvaten of komt dit net zo vaak voor bij glas en rvs? Of is dit een nieuw draadje?:) Dit omdat kunststof na veelvuldig gebruik enigszins poreus wordt en dus heel lastig is om goed schoon te krijgen.

Rujoh

Ik heb hier nog niet zo veel ervaring mee.
ik ben een beginnende hobby-ist en werk, mede door gebrek aan kennis en gebrek aan ruimmte met de half fabrikaten van Brouwmarkt.
Anyway, is heb 2 kunststof emmers die ik gebruik:

blik opendraaien;
au bain marie verwarmen;
in kunststof emmer vergisten;
overhevelen naar 2e kunststof emmer;
bottelen (glazenflessen)
doppen


zorg wel dat je schoon werkt, maar dat moet altijd als je bezig bent met bereiding van levensmiddelen (kip, vlees, vis), schone handen, werkplek schoon, de te gebruiken gereedschap idemdito.

Gerb

Elk materiaal heeft voor- en nadelen. Ik gebruik zelf een kunststof vergistingsvat. Bij kunststof loop je het risico dat er krasjes ontstaan in het kunststof, waar restjes en/of bacterien in kunnen huizen. Desinfectie kan daar moeilijker bij komen. Deze krasjes kunnen onstaan wanneer er met een schuurspons wordt schoongemaakt. 

Uiteindelijk hangt de mate van succes van desinfectie (en dus het voorkomen van infectie) af van het voorkomen en buitenhouden van infectie.

Raymond293

Ik zorg er voor dat ik zo snel mogelijk mijn materiaal na gebruik goed schoonmaak met water en eventueel vaatwastablet. Eventuele randjes even wegboenen met een spons of iets dergelijks.
Daarna alles goed laten drogen zodat er geen groei is van vreemde schimmels en/of bacteriën. En voordat ik de spullen weer ga gebruiken gaat alles in de oxi of caustic.

Volgens mij moet dit voldoende zijn om infecties buiten de deur te houden