Tags

Gestart door Raymond293, 10-09-2011 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Tegen forumleden, vooral de nieuwkomers, wordt nogal eens verwezen naar de tags.
De tags zijn in potentie een goede bron van informatie, dus het is logisch om daar naar te verwijzen.

Paar punten van aandacht met betrekking tot de tags zijn de volgende,
- door de hoeveelheid tags ben je snel het overzicht kwijt
- er staat veel tegenstrijdige informatie op met betrekking tot één onderwerp, mede door bv voortschrijdend inzicht
- doordat er veel en lange onderwerpen in staan is de informatie slecht toegankelijk

Zoals ik het zie zijn de tags een geweldig idee voor weinig statische data te ordenen. Maar omdat het onderwerp bier zo divers is en zoveel inzichten kent is het lastig om zoiets te categoriseren.
Ik heb het idee dat de tags momenteel een vergaarbak is voor alle zaken die ooit op het forum besproken zijn en belangrijk zijn gevonden, maar vervolgens nooit wordt gekeken of de onderwerpen na verloop van tijd nog accuraat zijn.

Een suggestie van mij kant, we kunnen de tags gebruiken om een wiki achtige constructie op te zetten. Zodoende is de data veel beter raadpleegbaar.
Het voordeel van een wiki is dat je met versiebeheer kan werken, dus voortschrijdend inzicht is beter te documenteren. En je bent of van een onoverzichtelijke thread structuur om je gegevens te lezen. Alles duidelijk te zien in een overzichtelijk document.

 

Jacques

Een wiki ontwikkelen is veel meer werk dan een topic te voorzien van een tag.

Daarnaast zullen de tegenstrijdige inzichten blijven bestaan...

Henielma

De heersende inzichten zijn volgens mij verwerkt in de brouwcursus op de hoofdpagina. dit lijkt op wat je met die wiki wil.

En verschillende inzichten zal je ook als beginner aan moeten wennen volgens mij. Dit zal zo blijven.

Hopmans

Ha ha ha, Wiki-achtige constructie.

 ;D

Raymond293

Kan je even uitleggen waarom dit grappig is?

En ik heb het gevoel dat het "not done" is om over functionaliteiten van het forum te hebben?
Ook prima, dan zal ik over dit soort onderwerpen geen feedback geven.

dennis

Citaat van: Raymond293 op 10-09-2011  21:27 uTegen forumleden, vooral de nieuwkomers, wordt nogal eens verwezen naar de tags.
De tags zijn in potentie een goede bron van informatie, dus het is logisch om daar naar te verwijzen.

Paar punten van aandacht met betrekking tot de tags zijn de volgende,
- door de hoeveelheid tags ben je snel het overzicht kwijt
- er staat veel tegenstrijdige informatie op met betrekking tot één onderwerp, mede door bv voortschrijdend inzicht
- doordat er veel en lange onderwerpen in staan is de informatie slecht toegankelijk

Zoals ik het zie zijn de tags een geweldig idee voor weinig statische data te ordenen. Maar omdat het onderwerp bier zo divers is en zoveel inzichten kent is het lastig om zoiets te categoriseren.
Ik heb het idee dat de tags momenteel een vergaarbak is voor alle zaken die ooit op het forum besproken zijn en belangrijk zijn gevonden, maar vervolgens nooit wordt gekeken of de onderwerpen na verloop van tijd nog accuraat zijn.

Een suggestie van mij kant, we kunnen de tags gebruiken om een wiki achtige constructie op te zetten. Zodoende is de data veel beter raadpleegbaar.
Het voordeel van een wiki is dat je met versiebeheer kan werken, dus voortschrijdend inzicht is beter te documenteren. En je bent of van een onoverzichtelijke thread structuur om je gegevens te lezen. Alles duidelijk te zien in een overzichtelijk document.

Ik kan me er wel iets voorstellen als iemand het een onoverzichtelijke lijst tags vindt. De tags zouden herverdeeld kunnen worden (vast niet gemakkelijk) zodat het er uit gaat zien zoals in de bijlage van dit bericht. Is dat wat je bedoeld?

Raymond293

Op deze manier is het ieder geval al een stuk duidelijker.
Momenteel is het zo dat elke tag een lange draad opent met heel veel info. Als je de nuttige info zou bundelen onder 1 onderwerp is het al een stuk helderder.

Bv het onderwerp gist, 5 pagina's met heel veel ruwe data en een boel geklets om het echte onderwerp heen. Sommige onderwerpen zijn ook niet meer up-to-date of achterhaald. Het is niet echt prettig zoeken in zo'n kluwen van informatie.

Ronald_

Citaat van: Raymond293 op 11-09-2011  07:24 uKan je even uitleggen waarom dit grappig is?

Waarschijnlijk omdat niemand het eens is met elkaar en iedereen zijn eigen aanpakt hanteert..

Jacques

Het probleem dat je aansnijdt is mij wel duidelijk.
Echter het is alleen op te lossen door er heel veel tijd in te steken.
In feite zou je een wiki-achtige topics moeten starten. Ook zou een speciale wiki-site verbonden kunnen worden aan deze site.
Overige sommige onderwerpen zoals gist zijn hele boeken te schrijven. Dat zijn onderwerpen die ook bij een wiki benadering heel veel pagina's aan informatie zouden omvatten.

Het duurt nog hel wat jaren voordat ik aan mijn pensionering toe ben waardoor ik misschien de tijd krijg om er aan te beginnen. Als anderen zich hiertoe geroepen voelen zal ik dat faciliteren.

Het probleem zit hem er ook in dat de informatie up to date gehouden moet worden. De afgelopen jaren hebben we tal van nieuwe inzichten voorbij zien komen. Veel meer dan je misschien zou verwachten. En dat is inderdaad ook het probleem van de tags.
Toch scheppen de tags orde in de enorme hoeveelheid informatie op dit forum. Aan het geklets in serieuze topics proberen de beheerders op dit moment een einde te maken door steeds te wijzen op het feit dat on topic gereageerd moet worden.
Een andere wijze van ontsluiten van de kennis van dit forum kan zeker, maar dat kost veel inspanning. Een inspanning die eigenlijk blijvend geleverd moet worden. Wie zich geroepen voelt deze inspanning te leveren kan zich aanmelden.

Op dit moment is de online cursus de aangewezen manier om te starten met het vergaren van kennis. Deze zal ik weer aanpassen. Maar alle facetten die verbonden zijn het hobbybrouwen kunnen in zo'n cursus niet aan de orde komen, dat schrift eerder af dan dat het stimuleert om aan deze hobby te beginnen. Vergeet niet bierbrouwen is heel complex maar gelukkig eenvoudig uit te voeren.

dennis

Citaat van: Jacques op 11-09-2011  10:42 uHet duurt nog hel wat jaren voordat ik aan mijn pensionering toe ben waardoor ik misschien de tijd krijg om er aan te beginnen. Als anderen zich hiertoe geroepen voelen zal ik dat faciliteren.

Het probleem zit hem er ook in dat de informatie up to date gehouden moet worden. De afgelopen jaren hebben we tal van nieuwe inzichten voorbij zien komen. Veel meer dan je misschien zou verwachten. En dat is inderdaad ook het probleem van de tags.
Toch scheppen de tags orde in de enorme hoeveelheid informatie op dit forum. Aan het geklets in serieuze topics proberen de beheerders op dit moment een einde te maken door steeds te wijzen op het feit dat on topic gereageerd moet worden.
Een andere wijze van ontsluiten van de kennis van dit forum kan zeker, maar dat kost veel inspanning. Een inspanning die eigenlijk blijvend geleverd moet worden. Wie zich geroepen voelt deze inspanning te leveren kan zich aanmelden.
Een wiki lijkt hiervoor de beste oplossing. Er is dan een centrale plek waar mensen kennis kunnen opslaan en halen. De huidige stand van kennis rondom hobby bier brouwen kan daar bijgehouden worden. Er zal wel een aantal enhousiastelingen voor gevonden moeten worden, want zoalls je al aangeeft heb je een pensionado oid nodig als je het op 1 persoon laat aankomen.
Ik ben voor mezelf wel een wiki aan het bijhouden, ik zal eens kijken of ik die (tijdelijk) kan open gooien zodat men zich er een idee bij kan voormen.

William

Ik weet niet exact wat een wiki is maar ik heb het gevoel dat je daar de essentie van bepaalde onderwerpen probeert vast te leggen dat ook weer publiekelijk gemodereerd kan worden. Eigenlijk een soort forum op hoofdlijnen als je niet oppast. Loop je niet het gevaar dat dit weer tot meer discussie gaat leiden?

Zelf denk ik dat een sterk verbeterde zoekfunctie, eentje waar je binnen de eerdere zoekresultaten weer verfijningen kun aanbrengen, voor veel mensen nuttiger is. Er moet dan binnen SMF wel zo'n mod beschikbaar zijn (en blijven).

Voor de grote lijnen lijkt me de cursus op de site al voldoende.

dennis

Citaat van: William op 11-09-2011  12:13 uIk weet niet exact wat een wiki is maar ik heb het gevoel dat je daar de essentie van bepaalde onderwerpen probeert vast te leggen dat ook weer publiekelijk gemodereerd kan worden. Eigenlijk een soort forum op hoofdlijnen als je niet oppast. Loop je niet het gevaar dat dit weer tot meer discussie gaat leiden?

Zelf denk ik dat een sterk verbeterde zoekfunctie, eentje waar je binnen de eerdere zoekresultaten weer verfijningen kun aanbrengen, voor veel mensen nuttiger is. Er moet dan binnen SMF wel zo'n mod beschikbaar zijn (en blijven).

Voor de grote lijnen lijkt me de cursus op de site al voldoende.
Dat zie je inderdaad wel, dat pagina's over een onderwerp standaard een discussie tabblad krijgen. Ach, dan hou ik hem voor mezelf, ga ik met mezelf discusseren  :nut:

LRFokken

Citaat van: William op 11-09-2011  12:13 uIk weet niet exact wat een wiki is maar ik heb het gevoel dat je daar de essentie van bepaalde onderwerpen probeert vast te leggen dat ook weer publiekelijk gemodereerd kan worden. Eigenlijk een soort forum op hoofdlijnen als je niet oppast. Loop je niet het gevaar dat dit weer tot meer discussie gaat leiden?

http://www.wikipedia.org/ is een wiki. Het is niets meer dan een verzameling artikelen onderverdeeld in subcategorieën zoals gist, hop, mout, onder 1 hoofdcategorie.

William

Als iemand zo'n wiki zou willen bijhouden en daarbij de zegen van de beheerder heeft zou dat mooi zijn. Maar ik zie alweer allerlei discussies ontstaan over de inhoud van de wiki....maar misschien ben ik te pessimistisch.

davadox

En als naam zou ik voor Bieripedia gaan.

Hopmans

Citaat van: Raymond293 op 11-09-2011  07:24 uKan je even uitleggen waarom dit grappig is?
Sorry maatje, dat had ik ff anders moeten brengen.
Het lijkt me alleen veel werk.
Een wiki moet je bijhouden, en het is software buiten dit forum om.


Jacques

Citaat van: William op 11-09-2011  12:13 uIk weet niet exact wat een wiki is maar ik heb het gevoel dat je daar de essentie van bepaalde onderwerpen probeert vast te leggen dat ook weer publiekelijk gemodereerd kan worden. Eigenlijk een soort forum op hoofdlijnen als je niet oppast. Loop je niet het gevaar dat dit weer tot meer discussie gaat leiden?

Het lijkt er soms op dat er net zo veel inzichten zijn als dat er brouwers zijn.
En die inzichten veranderen constant. Het lijkt mij ook lastig om enige consensus te krijgen. Maar het is zeker niet onmogelijk als ook ruimte wordt geboden voor alternatieve werkwijzen. Als die alternatieve methoden niet besproken worden loop je denk ik inderdaad het risico dat teksten continu aangepast worden. Het beheer is dan zo goed als niet te doen.

Ik sluit niet uit dat ik binnenkort een initiatief start. Maar dan heb ik wel hulp nodig. Zo´n brouwwiki is echt veel werk!

Citaat van: William op 11-09-2011  12:13 uZelf denk ik dat een sterk verbeterde zoekfunctie, eentje waar je binnen de eerdere zoekresultaten weer verfijningen kun aanbrengen, voor veel mensen nuttiger is. Er moet dan binnen SMF wel zo'n mod beschikbaar zijn (en blijven).
Op dit moment is een dergelijk modificatie niet beschikbaar.
Wat ik wel eens doe is de topics van een tag opvragen en dan binnen elk topic weer zoeken met de optie `Zoeken in dit topic`.




Raymond293

Citaat van: Hopmans op 11-09-2011  13:55 uSorry maatje, dat had ik ff anders moeten brengen.
Het lijkt me alleen veel werk.
Een wiki moet je bijhouden, en het is software buiten dit forum om.

Tis al goed Hoppie :-)

Ik ben best bereid om hier tijd in te steken, denk dat een dergelijk project een mooie toevoeging van informatie kan zijn voor vele vragen en inzichten die er zijn op het forum!

dennis

Citaat van: Jacques op 11-09-2011  14:18 uIk sluit niet uit dat ik binnenkort een initiatief start. Maar dan heb ik wel hulp nodig. Zo´n brouwwiki is echt veel werk!
Op dit moment is een dergelijk modificatie niet beschikbaar.
De kracht van een wiki is de samenwerking. Dat zit ook ingebakken in de standaard installatie, iedereen mag iets aanpassen. Daarnaast zijn er mogelijkheden om als editor in te loggen en te redigeren, wijzigingen te bekijken. Ik kan me overigens voorstellen dat het bijwerken voor anonieme bezoekers uitgezet kan worden, al kon ik het niet zo snel vinden.

Hopmans

Citaat van: Raymond293 op 11-09-2011  14:22 uTis al goed Hoppie :-)

Ik ben best bereid om hier tijd in te steken, denk dat een dergelijk project een mooie toevoeging van informatie kan zijn voor vele vragen en inzichten die er zijn op het forum!

inderdaad niet eens zo'n slecht idee zo'n wiki.
Het enige wat Jacques dan hoeft te doen is een link daar naar toe maken,
en de forummers vullen de wiki dan wel. Zo houdt Jacques ook wat tijd over.


RobinB

Probleem met een wiki en dat iedereen het kan aanpassen, is dat dat alleen werkt voor zaken waarover consensus is.
Veel biergerelateerde zaken zijn vooral persoonlijke voorkeuren/smaak/mening. Daarbij loop je het risico dat er over en weer meningen gecorrigeerd worden in de wiki.
Dat wil je uiteraard niet hebben?

Alleen voor zaken die (technisch/mechanistisch) kunnen worden onderbouwd lijkt het me werkbaar.

Jacques

Citaat van: Jacques op 11-09-2011  14:18 u
Citaat van: William op 11-09-2011  12:13 uZelf denk ik dat een sterk verbeterde zoekfunctie, eentje waar je binnen de eerdere zoekresultaten weer verfijningen kun aanbrengen, voor veel mensen nuttiger is. Er moet dan binnen SMF wel zo'n mod beschikbaar zijn (en blijven).
Op dit moment is een dergelijk modificatie niet beschikbaar.
Wat ik wel eens doe is de topics van een tag opvragen en dan binnen elk topic weer zoeken met de optie `Zoeken in dit topic`.
Over de zoekfunctie is het een en ander gediscussieerd in dit topic.

Raymond293

Citaat van: Hopmans op 10-09-2011  23:00 uHa ha ha, Wiki-achtige constructie.

 ;D

Sorry maatje, kon toch niet laten om dit nog een keertje te quoten ;D
Soms heb ik wel goede ideeen...hahaha

Ronald_

Citaat van: Raymond293 op 08-10-2011  20:50 uSorry maatje, kon toch niet laten om dit nog een keertje te quoten ;D
Soms heb ik wel goede ideeën...hahaha

Dan moet wiki-hobbybrouwen eerst zichzelf nog maar eens bewijzen... Dat iets er is, zegt niets over de kwaliteit/ het nut er van!

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 11-10-2011  11:11 uDan moet wiki-hobbybrouwen eerst zichzelf nog maar eens bewijzen... Dat iets er is, zegt niets over de kwaliteit/ het nut er van!

De wiki zal alleen een succes zijn als meerdere gaan schrijven. De wiki is nog niet zo lang in de lucht en de meesten kijken nog even de kat uit de boom. Maar gewoon een aanzet doen kan ook. Het hoeft niet meteen perfect te zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.