Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier Brouwen Doe Je Zelf - Jean-François Simard  (gelezen 9850 keer)

Offline davadox

• Super lid
  • Land: nl
  • Holland's Next Top Brewer
Bier Brouwen Doe Je Zelf - Jean-François Simard
« Gepost op: 05-09-2011 20:05 u »
Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

Zoals beloofd een kleine recensie van dit boek.

Het boek begint natuurlijk over een uitgebreide beschrijving van de ingrediënten waar bier uit bestaat maar dat doet elk bierboek volgens mij.

-Het hele proces van bier maken word in dit boek beschreven.
-Van het schroten tot aan het bottelen van zowel brouwen met moutextracten tot en met mout.
-Het nut van hop,het koken van hop en wat het met de smaak doet als je hop toevoegt opverschillende kooktijden.
-De verschillende soorten bier die er zijn.
-Water word beschreven over zijn hardheid-zuurheid en pH en wat je er aan kunt doen.
-Welke soorten hop,gist en mout er zijn en welk effect dit heeft op de smaak.
-Een vijftiental recepten staan in het boekje.
-Waar de installatie van een hobbybrouwer uit bestaat.
-Welke problemen je kan krijgen en wat daar waarschijnlijk de oorzaak van is.
-Het nut van maischschema's word besproken.

Kortom ,de basis van het hobby brouwen staat in dit boekje uitgebreid en makkelijk leesbaar beschreven.
Natuurlijk is alle info die in dit boekje staat ook allemaal terug te vinden op dit forum of internet maar voor mijzelf als beginnende brouwer vind ik het altijd makkelijk om iets terug te kunnen lezen in boekvorm.

Ik vind het een aanrader voor de beginnende brouwer.

Gegroet.

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Raymond293

• Super lid
Re: Bier Brouwen Doe Je Zelf - Jean-François Simard
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2011 20:57 u »
Had dit boekje ook gekocht, ben ongeveer door de helft heen. Vind wel dat je erg "gestuurd" wordt naar een bepaalde werkwijze.
Eigenlijk word je in het gehele boek, tot nu toe, de kant van het moutextract brouwen opgeduwd omdat dit beter/makkelijker zou zijn.

Maar voor een beginneling is dit ideaal omdat je meteen bekend wordt gemaakt met de hoofdlijnen van hobbybrouwen.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2011 21:09 u »
Had dit boekje ook gekocht, ben ongeveer door de helft heen. Vind wel dat je erg "gestuurd" wordt naar een bepaalde werkwijze.
Eigenlijk word je in het gehele boek, tot nu toe, de kant van het moutextract brouwen opgeduwd omdat dit beter/makkelijker zou zijn.

Maar voor een beginneling is dit ideaal omdat je meteen bekend wordt gemaakt met de hoofdlijnen van hobbybrouwen.

Tuurlijk, maar dat geef ik ook aan, de basis van het brouwen.
Net zoals vele van de gevestigde orde hier die het niet onverstandig vinden om eerst met extracten te gaan brouwen.
Ik weet niet of dat makkelijker is want ik heb dat nooit gedaan maar je krijgt natuurlijk wel een goed inzicht in het proces en je installatie.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2011 15:37 u »

Dit ben ik wel met je eens. Aparte hoofdstukken over moutextract en mout, maar dan wel in de laatste vaak herhalen dat je wellicht beter moutextract kunt gaan brouwen.

Toch vind ik het een leuk boek voor de beginner. Ik heb alleen zelf meer gehad aan het forum hier.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2011 16:11 u »
Ik heb het boek ook gekocht. Lees er graag in, je kunt er veel info uit halen.
Uiteindelijk bepaal je zelf altijd of je de info gebruikt of makkelijk vind of niet..
Maar als beginnend brouwer een handig boekje.

ThomasM

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2013 13:55 u »
Ik heb 'm onlangs gekregen. Ik denk dat ik er zeker nog wat van kan leren.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2013 14:43 u »
Toen ik begon met brouwen heb ik dit boekje ook gekocht en het heeft me goed op weg geholpen. Het een en ander wordt allemaal duidelijk uitgelegd

Tags: