Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistingsvat anders dan een plastic emmer  (gelezen 14746 keer)

Offline Rujoh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
    • De Spekberg
Gistingsvat anders dan een plastic emmer
« Gepost op: 02-09-2011 16:24 u »
Ik ben sinds kort op dit forum aanwezig, en kwam zo wat info tegen over de waterslot en het gebruik ervan.
Ik lees dat de bekende emmer van Brouwmarkt nog niet zo je van het is.
Het blijkt dat hij niet overal evengoed afsluit, wat door diverse leden zo worden verkondigd.
Tot op heden heb ik een niet actieve waterslot, maar heb ook geen actieve speurtocht gestart naar een eventuele lek.
natuurlijk zijn er alternatieve gistingsvaten, maar zijn dat dan ook plastic emmers met een schroefdop? Of moet ik dan denken aan een stallen vat met deksel en klem/ schroefdraad?

En nu ik toch bezig ben,
In hoeverre is een waterslot noodzakelijk?  ???
Een waterslot voorkomt binnen dringen van enge beestjes, maar kan ik er ook een dekseltje van een frisdrankfles voor gebruiken, of is het advies toch om de waterslot te blijven gebruiken?

Ik sta open voor reacties, ook de humoristische... ;) ;) ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Re: Gistingsvat anders dan een plastic emmer
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2011 17:28 u »
De emmers die ik vorig jaar met Sinterklaas cadeau kreeg, heb ik al na een maand of twee gedegradeerd tot bottelemmer, opvangemmer, bierflesjes-schoonmaak-emmer etc.

Ze hebben een paar nadelen:
# ze lekken vaak, meestal bij de aansluiting voor het waterslot
# ze zijn meestal ook te klein. Ik verbaasde me de eerste keer erover dat er schuim door het waterslot kwam terwijl ik maar 20 liter in een 22 liter-emmer had gedaan. Je hebt een royale kopruimte nodig. Daarna kocht ik bij de Boerenbond een vat van 57 liter met zo'n rode deksel die perfect afsluit en waar ik zelf een mooi gat in geboord heb met een houtboor en dat netjes ontbraamd met schuurpapier. Brouwland verkoopt een plug die erin past en waarin een waterslot past.

Maar er zijn ook 60-liter-vaten bij Brouwmarkt en vd Kooij-Jubbega te koop. In dat soort vaten kun je tot 40 liter bier gaan brouwen, ik ga nooit verder dan 27,5 liter.

Zo'n groot deksel is echt nodig, want het vat moet elke keer na gebruik netjes (huishoud)schoon gemaakt (met water, schoonmaakmiddel en een borstel of spons, niet schuren) worden en elke keer vr gebruik ontsmet met oxipro.

Het waterslot zou ik zeker gebruiken en geen doppen of dekseltjes. Je moet de zaak soms voor een week of drie afsluiten en dan wil je niet dat er een kans bestaat dat enge beestjes in je bier gaan zwemmen. Na een infectie kun je meestal je bier weggooien.

Succes en veel brouwplezier!

Offline 0180

• Junior lid
  • **
  • Maaswater Brouwerij
    • Maaswater brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2011 17:36 u »
Tot op heden gebruik ik de befaamde plastic emmer van Brouwland.

Omdat ook ik de verhalen over het slecht afsluiten van deze emmer heb gelezen sluit ik de emmer altijd extra af door brede tape over de naad heen te plakken, dit werkt bij mij afdoende.

Offline Lorejas

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2011 18:45 u »
Ook ik heb zo'n emmer en die pruttelt prima (is nu met zijn 2e vergisting bezig sinds dat ie bestaat)

Er lekt niets hier.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2011 19:02 u »
Ook ik heb zo'n plastic emmer, maar die doet nu dienst voor de moutopslag. Die 60 liter vaten zijn perfect, vooral omdat er zo'n handig handvat 2 maal ingegoten zit. En dat tilt wel zo fijn. En nooit problemen met te weinig ruimte.

Offline Wybe

• Vol lid
  • 't Zal mij wort wezen.
« Reactie #5 Gepost op: 02-09-2011 19:10 u »
Het stevige 30 litervat van vanderKooy voldoet prima en kan tegen een stootje. Toch heb ik enkele weken geleden er zo'n goedkoop emmertje bij gekocht. Deze gebruik ik voor het overhevelen na plm. 5 dagen gisten. Vlak voor het bottelen hevel ik nog 'ns over.
Zo ben ik mooi verlost van veel bezinksel. Het goede vat kost ong. 28,- en het goedkope emmertje 13,-. Veel plezier voor weinig geld.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 02-09-2011 19:31 u »
En ik doe het gewoon nog met de bekende goedkope 30 L emmers! :)
Samen met glazen mandflessen, geen problemen hier. Zal wel geluk gehad hebben oid... ;)

Zolang je vat aan de volgende criteria voldoet:
- voedselveilig
- waterdicht
- luchtdicht
- ca. 2x zo groot van inhoud als je beoogde brouwvolume

komt alles goed!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-09-2011 19:39 u »
Het waterslot zit er zeker niet alleen voor de beestjes. Als je je vergistende wort hermetisch zou afsluiten zonder waterslot krijg je een ophoping van koolzuur. En die plastic vaten zijn zeker niet drukbestendig ;)

Dus het waterslot dient primair voor het aflaten van koolzuurgas.

Offline Tommie

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 02-09-2011 20:18 u »
Ik gebruik ook nog steeds de goedkope 30 liter emmers na ongeveer 2 jaar en 29 brouwsels. Nooit een probleem mee gehad. Misschien zijn er soms kleine lekken aan het deksel, maar niet genoeg om buitenlucht (en dus mogelijke infecties) in de emmer te laten. Ik zie dus het probleem niet met deze emmers :weetniet:
Lageren doe ik daarna in glazen 20 liter flessen, die ik vroeger gebruikte om wijn te maken. Ze zijn uiteraard luchtdicht met een goede stop en waterslot zodat je de navergisting/lagering goed kan volgen alvorens te bottelen.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 02-09-2011 21:26 u »

Sommigen hebben nu eenmaal altijd geluk.  :D

Feit is dat heel wat van die goedkope emmers sprake is van lekken. Omdat dit zo vaak het geval is zouden ze in mijn ogen niet te koop aangeboden mogen worden aan beginnende brouwers. In de handleiding van de blikken staat immers dat het waterslot in de gaten gehouden moet worden. Als het waterslot het niet doet schiet je met zo'n aanwijzing niet veel op.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-09-2011 22:50 u »
Sterker nog, kan je als starterspakket niet beter een moutextract aanbieden met een goed gistingsvat?
Qua smaaksensatie zit je wel meer in de richting.
Mijn ervaring met drie blikken is niet verder gekomen dan de gootsteen, voor sommige starters genoeg om te stoppen met een heel uitdagende hobby!

Offline Rujoh

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Spekberg
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2011 09:48 u »
Okay,
dat is me nu wel duidelijk zo.
Inderdaad ik ben via mijn broer (wordt hij nog lid van dit forum? weet ik nog niet, hij genoot van zijn vakantie toen ik deze site ontdekte, heb hem wel gemaild over dit forum, lol),
Maar goed, waar was ik gebleven (vrouwtje roept iets uit de keuken over koelkastlamp die voor de 2e keer in 1 week de geest geeft  :huilen:), ohja, ik werk als beginnende brouwer met het starterspakket van een onlineshop met filiaal.
De 1e brouwsel ging goed, de 2e niet  :huilen: :huilen: (volgend item?) en nu een Queenslander lager op de emmer.
Nog niet rijp voor botteling, dus ff geduld.

D'n emmer, zijn er ook andere (zie topic) alternatieven, duur? Waar te koop?
Graag wederom een reactie. ;)

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #12 Gepost op: 03-09-2011 10:29 u »
Sterker nog, kan je als starterspakket niet beter een moutextract aanbieden met een goed gistingsvat?
Mijn ervaring met drie blikken is niet verder gekomen dan de gootsteen, voor sommige starters genoeg om te stoppen met een heel uitdagende hobby!

Dat vind ik vreemd. Mijn eerste blik werd inderdaad knudde, maar goed, daar had ik ook (bij wijze van spreken) met handen en voeten ingezeten. Daarna werd het toch echt wel drinkbaar, hoor. Zelfs JanJansen zei dat (hoewel het natuurlijk denkbaar is dat hij mij een plezier wilde doen). Zelf vond ik het spul onaangenaam bitter en beduidend minder van smaak dan de pilsjes die ik van "echte" brouwers wel eens kreeg. Het is ook nog zo, dat ik 4 maanden na productie een Weizen terugvond in de koelkast van mijn vriendin en die was best wel lekker! Ook bier uit blik moet minimaal 2 maanden (licht bier) tot 6 maanden (zwaar bier) rijpen alvorens je het op mag drinken. Zelf vind ik deze regel onmenselijk: ik begin na 2 maanden en een paar weken later is het helaas meestal al op ... Je zou eigenlik van elke batch een paar flesjes in de tuin moeten begraven oid ...

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #13 Gepost op: 03-09-2011 11:27 u »
Ik heb altijd nog die vaten van Brewferm gebruikt. Afgelopen week heb ik zo'n plastic vergistingsvat met schroefdop gekocht voor de nagisting. Dus de vaten van Brewferm zijn te gebruiken, maar ze zijn niet aan te bevelen als je toch nieuwe vaten moet kopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2011 16:58 u »
Ik heb altijd nog die vaten van Brewferm gebruikt. Afgelopen week heb ik zo'n plastic vergistingsvat met schroefdop gekocht voor de nagisting. Dus de vaten van Brewferm zijn te gebruiken, maar ze zijn niet aan te bevelen als je toch nieuwe vaten moet kopen.

Je bedoelt de vaten/emmers van starterspakketten. Brouwland verkoopt immers heel veel gistvaten waar niets mee aan de hand is. Maar die zijn wat duurder dan de vaten/emmers die ze bij de beginnerssets doen.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 04-09-2011 20:47 u »
Ok, het ruikt in den beginne naar een biologie experiment uit de brugklas, dat je meelwormen aan stukjes appel laat knagen.
Die geur verdwijnt en na een weekje of 6 is het een uiterst stabiel bier. Zonde dat je daar 3 blikken voor hebt verbruikt.
Ik snap wel je aversie. Beginners hebben natuurlijk bijna geen geduld.

En verder: voor thuis vind ik vergisten in glas nog steeds het prettigst. Glas is inert, je houdt het goed en makkelijk schoon.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #16 Gepost op: 04-09-2011 21:06 u »
Je bedoelt de varen van starterspakketten. Brouwland verkoopt immers heel veel gistvaten waar niets mee aan de hand is. Maar die zijn wat duurder dan de vaten die ze bij de beginnerssets doen.

Klopt ja. Ik denk dat ze voor de hoofdvergisting nog goed te gebruiken zijn. Maar voor de lagering laten ze iets te veel lucht door voor mijn idee.

Offline Kipling

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 04-09-2011 23:16 u »
Ik "brouw" nu al 2 jaar mbv het startpakket van Brouwmarkt en de blikken van Brewferm. Deze combi tot grote tevredenheid.
Heb nu 20 l pils in een lager emmer. Ook uit de startset. Gaat tot nu toe goed. Ben van plan om het "brouwen" naar een iets hoger plan te tillen. Omdat ik een hoog DIY gehalte heb, ga ik zelf een brouwinstallatie bouwen mbv een paar lege bierfusten.

Voor het brouwen van bier geldt maar 1 stelregel: geduld is een schone zaak. En een recept kan geen klok kijken.

Offline Rujoh

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Spekberg
« Reactie #18 Gepost op: 05-09-2011 14:13 u »
De 1e brouwsel ging goed, de 2e niet  :huilen: :huilen: (volgend item?) en nu een Queenslander lager op de emmer.
Nog niet rijp voor botteling, dus ff geduld.

Zoals ik schreef: het 1e ging goed, de 2e niet.
Hoe dat zo kwam:
Ik had in excel een mooi bestandje gemaakt om als bierjournaal te laten dienen. Plots was dat bestand van mijn pc verdwenen. Bij de tweede brouwsel zocht ik naar info, maar het bestandje kon ik nergens meer vinden, dus...
Ik moest een 2e suiker toevoegen, en na het rekenen bleek het een extra kilo suiker.
(dit product was gemaakt van rietsuiker)
Vermoedelijk een rekenfout gemaakt? :-\
Anyway, geverifieerd bij de leverancier van het pakket en die bevestigde mijn berekening.
Anyhow,
twas geen succes.
De gisting was explosief, en dat gebeurde ook bij het openen van de kroondop.
Met een luide knal brak de hals van de fles.
De laatste 20 flesjes maar in de glascontainer gedeponeerd.

Tsja.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 05-09-2011 15:29 u »
Geen probleem hier met de Brewferm 30 L emmers, ik heb zelfs een 2e gekocht.
Ik heb naar alternatieven gekeken maar ik heb nog niet gevonden wat ik handig of betaalbaar vond en aangezien ik nu een goed werkende setup heb ook niet meer verder gekeken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 05-09-2011 18:04 u »
Ik moest een 2e suiker toevoegen, en na het rekenen bleek het een extra kilo suiker.
(dit product was gemaakt van rietsuiker)
Vermoedelijk een rekenfout gemaakt? :-\
Anyway, geverifieerd bij de leverancier van het pakket en die bevestigde mijn berekening.

Als je gebruik had gemaakt van de beschikbare brouwsoftware (BrouwVisie, BrouwHulp) Dan had je wellicht geen rekenfout gemaakt... :) En was je wellicht je brouwjournaal ook niet kwijt geweest... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 05-09-2011 21:08 u »
Als je gebruik had gemaakt van de beschikbare brouwsoftware (BrouwVisie, BrouwHulp) Dan had je wellicht geen rekenfout gemaakt... :) En was je wellicht je brouwjournaal ook niet kwijt geweest... ;)

Oscar,

Graag on topic reageren. Dit topic gaat over gistvaten.
Als je reclame wilt maken voor BrouwVisie zou je een persoonlijk bericht kunnen sturen.

Offline Rujoh

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Spekberg
« Reactie #22 Gepost op: 08-09-2011 12:33 u »
Samen met glazen mandflessen, geen problemen hier. Zal wel geluk gehad hebben oid... ;)
Wat is de bedoeling  van een glazen mandfles? Is dat niet iets voor wijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 08-09-2011 14:56 u »
Wat is de bedoeling  van een glazen mandfles? Is dat niet iets voor wijn?

Het grote voordeel van een glazen mandfles ten opzichte van een plastic emmer/vat is dat deze een veel grotere barrire vormt tegen zuurstof.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #24 Gepost op: 09-09-2011 22:13 u »
Yep, en ik heb er 3
Kan het bier nog een beetje nagisten/rijpen/ terwijl het hoofdgistvat weer vrij is...

Tags: