Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vragen voor mijn profielwerkstuk  (gelezen 4304 keer)

Offline berserkr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Vragen voor mijn profielwerkstuk
« Gepost op: 31-08-2011 17:53 u »
Hallo,

Ik ben Mark en ik maak even gebruik van mijn vaders account om een paar vragen te stellen.

In het examenjaar van de havo moet iedereen een pws (profielwerkstuk) doen over een zelf te kiezen onderwerp. Ik en mijn partner hierin hebben gekozen voor de invloed van verschillende soorten gist op hetzelfde bier (waarschijnlijk een dubbel). Nou had ik hier een paar vragen over waar jullie ons misschien bij kunnen helpen.

- We gebruiken als gist tot nu toe: wilde gist (opvangen uit de lucht), opgekweekte gist uit een flesje, bakkers gist en droge gist. Zijn er nog meer vormen van gist die te gebruiken zijn?

- We hebben tot nu toe als metingen voor de verschillen: de smaak, het percentage en de vrijgekomen druk. Heeft iemand nog meer suggesties om te meten voor verschillen?

Tot zover waren dit mijn vragen.

Met vriendelijke groet,
Mark.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Vragen voor mijn profielwerkstuk.
« Reactie #1 Gepost op: 31-08-2011 18:30 u »
- We gebruiken als gist tot nu toe: wilde gist (opvangen uit de lucht), opgekweekte gist uit een flesje, bakkers gist en droge gist. Zijn er nog meer vormen van gist die te gebruiken zijn?

Al aan je vader gevraagd? Ik neem aan dat hij bier brouwt of dat heeft gedaan aangezien hij al een account heeft sinds 2008  :D  Maar je bent de vloeibare variant vergeten. En hoe "vang" je wilde gist? Hoe hebben jullie dat gedaan? ;)

- We hebben tot nu toe als metingen voor de verschillen: de smaak, het percentage en de vrijgekomen druk. Heeft iemand nog meer suggesties om te meten voor verschillen?

Vrij gekomen druk?  Wat denk je daar mee aan te tonen?  :weetniet: En hoe meet je de smaak?  :weetniet:
Als je wilt gaan meten op verschillen (hoewel lastig te doen):
* kleur
* bitterheid
* % alcohol
* % esters

^-^

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-08-2011 19:29 u »
Hoi Mark,

Ik zou het iets andere gistsoorten nemen. Bijvoorbeeld: Bovengist voor bier, ondergist voor bier, Weizengist en Wijngist of Champagnegist. Die zijn allemaal in korrelvorm verkrijgbaar, en dat is makkelijker dan gist vangen of opkweken. Bovendien zal er als het goed is niet zo heel veel verschil zitten in opgekweekte gist, vloeibare gist of korrelgist, als het allemaal gist van dezelfde stam is.

Met de gistsoorten zoals hierboven krijg je zeker verschillen.

Misschien kan je aan je vader vragen een bier te brouwen (liefst licht van kleur, weinig alcohol en weinig bitter) en dat brouwsel in 4 delen te splitsen. Ieder deel vergist je dan met een andere gist. Als je vader niet kan of wil meewerken kan je misschien een extractbrouwsel maken en dat in vieren delen.

Als het bier is uitvergist kan je het bottelen, en een paar weken later proeven. Misschien kan er een ervaren brouwer of proever meeproeven, die weet waarop hij moet letten.

En dan de verschillen opschrijven: hoe zoet zijn de verschillende bieren, hoe bitter, hoe zuur, in hoeverre ruiken ze naar mout, hop, ruiken ze in meerdere of mindere mate naar naar zuurtjes (van die snoepjes, dat noemen we fruitig),  banaan of kruiden (bijvoorbeeld kruidnagel).

Ik weet niet hoe oud je precies bent, misschien ben je nog te jong om bier te proeven. In dat geval zal je het proefgebeuren voornamelijk over moeten laten aan anderen. Maar eraan ruiken mag wel, en daar zal je al verschillen bij waarnemen.

Succes!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 31-08-2011 19:32 u »
Ik weet niet hoe oud je precies bent, misschien ben je nog te jong om bier te proeven.

Hmmm examenjaar HAVO... Dan is ie minstens 16 en waarschijnlijk 17 of 18 als ie een jaartje heeft gedoubleerd... :)

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #4 Gepost op: 31-08-2011 20:02 u »
Oscar, hoe in hemelsnaam weet jij dat zijn vader al sinds 2008 lid is van het forum?

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2011 20:15 u »
Oscar, hoe in hemelsnaam weet jij dat zijn vader al sinds 2008 lid is van het forum?
Op zijn naam klikken, dan zie je het bijbehorende profiel.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #6 Gepost op: 31-08-2011 20:28 u »
Ow ik lees erover heen dat hij zijn vaders account gebruikt.

Ik denk dat als je woont waar je profiel aan geeft je hemels breed 100 meter bij me vandaan woont.

Welkom trouwens.

Offline berserkr

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31-08-2011 22:46 u »
Bedankt voor de reacties alvast.

Citaat

Citaat van: hansm op Vandaag om 19:29

Ik weet niet hoe oud je precies bent, misschien ben je nog te jong om bier te proeven.

Hmmm examen jaar HAVO...Dan is ie minstens 16 en waarschijnlijk 17 of 18 als ie een jaartje heeft gedoubleerd...

Inderdaad dat zit wel goed, ben bijna 18 dus dan is het verandwoord :).

Citaat
En hoe "vang" je wilde gist ? Hoe hebben jullie dat gedaan  ?
Dat heb ik misschien niet helemaal duidelijk vermeld maar we hebben het nog niet gedaan, we zijn nu bezig met het plan van aanpak ervan. Maar over dat vangen, daar had ik eens iets over gehoord dat dat kon en dat leek ons wel leuk alleen moeten we nog even uitzoeken hoe dat precies moest.

Citaat
* kleur
* bitterheid
* % alcohol
* % esters
Dat is inderdaad een goed idee bedankt.

Citaat
Ik zou het iets andere gistsoorten nemen. Bijvoorbeeld: bovengist voor bier, ondergist voor bier, Weizengist en Wijngist of Champagnegist. Die zijn allemaal in korrelvorm verkrijgbaar, en dat is makkelijker dan gist vangen of opkweken. Bovendien zal er als het goed is niet zo heel veel verschil zitten in opgekweekte gist, vloeibare gist of korrelgist, als het allemaal gist van dezelfde stam is.
Daar heb je inderdaad wel een punt ja, ook bedankt voor deze tip.

Citaat
Misschien kan je aan je vader vragen een bier te brouwen (liefst licht van kleur, weinig alcohol en weinig bitter) en dat brouwsel in 4 delen te splitsen. Ieder deel vergist je dan met een andere gist.
Dat is inderdaad beter dan een dubbel, aangezien je dan inderdaad de verschillen beter proeft. Maar we moeten het op school doen dus moeten we even kijken wat tot daar aan toe precies de mogelijkheden zijn.

Citaat
Ik denk dat als je woont waar je profiel aan geeft je hemels breed 100 meter bij me vandaan woont.

Welkom trouwens.
Dat zou inderdaad kunnen aangezien wij in Oosterheiden wonen :).

Mochten er meer mensen met tips zijn dan stel ik dat zeer op prijs.

Groeten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2011 22:51 u »
Maar over dat vangen, daar had ik eens iets over gehoord dat dat kon en dat leek ons wel leuk alleen moeten we nog even uitzoeken hoe dat precies moest.

Wachten tot de koude maanden aanbreken --> Wort maken (niet koelen)--> heet buiten zetten tijdens de nacht onder een afdakje -> Volgende ochtend middag weer binnenhalen en je gist is gevangen. Na een paar dagen zal deze op kamertemperatuur actief worden.  :weetbeter:

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 31-08-2011 22:59 u »
...Maar we moeten het op school doen dus moeten we even kijken wat tot daar aan toe precies de mogelijkheden zijn...

Dan zou ik zo'n blikbrouwsel nemen. Je kan je dan volledig op de vergisting concentreren en hoef je niet eerst te leren brouwen met mout  ;)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 31-08-2011 23:01 u »
Een leuk idee om naar het effect van verschillende gisten te kijken op de eigenschappen van het gemaakte bier.

Een punt ter overweging. De hoeveelheid gist per liter wort heeft een groot effect op de uiteindelijke smaak. Het zal dan ook moeilijk worden om dat goed te regelen via een opzettelijke besmetting (wilde gist). Je weet dan niet wat en hoeveel er in je vat valt De kans is groot dat je hiermee ook een bacterie erbij krijgt die het zaakje verzuurt (wel weer een leuke variabele, je zou ook opzettelijke melkzuurachtige bacterieen kunnen toevoegen (yoghurt, karnemelk). Verschillende (zuivere) gistsoorten is dan waarschijnlijk een beter idee.

De essentie van biermaken is suikers d.m.v. gist omzetten in alcohol en geur- en smaakcomponenten. De vergistingsgraad is voor de omzetting een belangrijke parameter. Die kun je bepalen door de dichtheid voor en na vergisting te bepalen.

Naast de verschillende smaakaatributen is ook geur een belangrijke eigenschap van het bier.

Ga wel vooral zelf brouwen. Het is leuk en je stopt er ook direct lekker wat uren in.

Oh ja, vertel je vader maar 'ns dat ie wel wat vaker een berichtje mag posten ;D

Succes ermee!

Offline berserkr

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Vragen voor mijn profielwerkstuk
« Reactie #11 Gepost op: 01-09-2011 07:15 u »
Citaat
Wachten tot de koude maanden aanbreken
Zijn die al niet aangebroken  :o!

@William: op school hebben we de juiste middelen om na het "vangen" 1 enkele gisstam eruit te filteren en deze op te kweken, dus volgens mij moeten er niet zomaar vreemde bacteriŽn in komen.

Citaat
Oh ja, vertel je vader maar 'ns dat ie wel wat vaker een berichtje mag posten
Zal ik doen xD!

Tags: profielwerkstuk