Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Simpele Pils Ed (nogal Tsjechisch)  (gelezen 10018 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Re: Simpele Pils Ed (nogal Tsjechisch)
« Reactie #25 Gepost op: 31-08-2011 21:58 u »
Leuk boekje, ga die ook eens bekijken :)
(we bestellen wel met z'n drieen dezelfde spullen geloof ik ..hahaha ;D )
Ja, en we worden ook zo ongeveer tegelijkertijd senior, geloof ik.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 31-08-2011 23:04 u »
pH test achterwege laten, ok. Maar de jodiumtest is toch wel handig. Zo weet je of al je zetmeel is omgezet in suiker.

Als ervaren brouwer voer ik de jodiumtest nooit uit maar de pH-test wel...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 31-08-2011 23:14 u »
Ik heb altijd begrepen dat in TsjechiŽ traditioneel twee of drietraps decoctie gebruikt werd omdat de mouten daar minder  goed opgelost zijn dan bij ons.

Volgens een promotiefimpje dat ik een paar weken geleden te zien kreeg bij Pilsner Urquell voeren ze er nog steeds een drietraps decoctie uit. Voor de kwaliteit van de mout hoeft dat echt niet. Die is eenvoudig aan te passen door de mouter.
En of ze het echt ook nog doen, ik weer het niet. Decoctie is een dure brouwmethode. Ze hebben er wel gigantische beslagkuipen.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #28 Gepost op: 01-09-2011 11:35 u »
Volgens een promotiefimpje dat ik een paar weken geleden te zien kreeg bij Pilsner Urquell voeren ze er nog steeds een drietraps decoctie uit. Voor de kwaliteit van de mout hoeft dat echt niet. Die is eenvoudig aan te passen door de mouter.
En of ze het echt ook nog doen, ik weer het niet. Decoctie is een dure brouwmethode. Ze hebben er wel gigantische beslagkuipen.

Hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8333.0.html staat wat decoctie is. Voorlopig begin ik daar niet aan. Eerst maar eens een redelijk biertje brouwen op de "gewone" methode.

Wat betreft de jodiumproef, ook dat is kommer en kwel. ZUCHT! Ik heb wat rondgelezen op het forum en de volgende discussie ontdekt, die ik hier zeer in mijn eigen woorden weergeef:
A: Tjee, ik dee gisteren de jodiumproef en raad eens: al na 3 minuten zat er geen zetmeel meer in! Dat was lekker snel maischen!
B: Nee, dombo, je moet op de kafjes drukken, want daarboven, in dat hoekje, daar verstopt het zetmeel zich.
C: Ja zeg, dan kun je wel uren doorgaan met maischen want er komt altijd nog wel iets uit!
D: Ach welnee, ooit moet je er mee stoppen om dextrinen te kweken want dan heb je er genoeg.

Elke gelijkenis met bestaande personen berust geheel op toeval! Maar uit dit verhaal wordt mij toch niet duidelijk wat de zin is van de jodiumproef???? Of ben ik nu weer plagerig?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 01-09-2011 13:41 u »
De jodiumtest doet gewoon wat bekend is: zetmeel aantonen.
Het is leuk om het als beginner eens te volgen, maar heeft mijns inziens geen specifieke meerwaarde.
Tenzij er iets fout gaat.

Wanneer alles normaal verloopt, is de jodiumtest slechts entertainment.

Gaat er iets niet goed (SG blijft laag, aanhoudende extreme troebeling), dan wordt het wel interessant om inzicht te krijgen in het verloop van het proces.

Tags: