Simpele Pils Ed (nogal Tsjechisch)

Gestart door 12345, 30-08-2011 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Een zeer simpele pils, inderdaad nogal Tsjechisch, met maar één moutsoort (Tsjechisch), één hopsoort (Czech Saaz) en één gistsoort (Czech Pils). Zou het smaken???
 
Start SG                   1048
Eind SG   
EBC:              6,6
EBU:              25
Hoeveelheid            25 l

Geschat Brouwzaalrendedement:    77 %
Geschat alcoholpercentage       5,1 %

Mout
100%    5000 gr    Pilsmout    3 EBC

Hop
75 g.     Czech Saaz       2,9%     60min. / 80 gr met hopzak
50 g.     Czech Saaz       2,9%     10min. / 60 gr met hopzak

Gist
2278 Czech Pils uit bewaarde gistslurrie

Maischschema
40 minuten       60 - 61 graden
25 minuten       70 - 71 graden
1 minuut         78 graden

Water
Maischwater    26 L
Spoelwater       13 L


Herman

Ziet er mooi Tsjechisch uit, dat gaat zeker smaken. Ik heb in het verleden vaak wat carapils toegevoegd en ook wel een 15% munchener, maar 100% pils is ook lekker.

Muldermans

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit! Om het nog simpeler te maken, eenstaps maisch :-D ben ik erge fan van.


12345

Misschien een domme vraag, maar bedoel je dan: 1 uur maischen alleen bij 72  ºC ? en dan nog even naar 78 ºC ?

Herman

Bij enkel maischen op 72C krijg je niet veel vergistbare suikers. Muldermans doelt op een temperatuur van ca 67C gedurende 60-90 minuten. Naar 78C gaan hoeft sowieso niet, tenzij je pertinent de enzymen wilt stoppen. Pas je deze stap niet toe, dan gaan de enzymen nog even door, resulterend in een iets verder vergistende wort.

12345

Ah, dank je. Na een hoop gezoek heb ik net ook gevonden dat het 67 ºC moet zijn. Over het 'doorgaan' naar 78 ºC  is ook een hoop geschreven maar zover ben ik nog niet.

Muldermans


12345

Dank. Heb het gelezen maar moet eerlijk bekennen: niet 100% begrepen. Daarvoor zijn mijn kennis en ervaring nog niet toereikend. Wel heb ik het volgende begrepen:

1) vroeger hield men een maischschema aan met rusttemperaturen bij: 37  45  52  63  73  78 ºC
2) nu houden velen alleen een rust van 1 uur 15 minuten (?) bij 67 (tot 69)  ºC
3) een soort compromis zou zijn: 45 minuten bij 60 (tot 63) ºC en 30 minuten bij 70 (tot 73) ºC

Ik denk dat ik maar voor het compromis ga.
45 minuten bij 61 ºC en 30 minuten bij 71 ºC

Of zijn de inzichten inmiddels weer veranderd? Het meeste uit de link kwam van 2004.       

PS: ik doe nog geen jodiumproef en ook nog geen pH-test. Dat komt nog wel: eerst even wat ervaring opdoen zonder over mijn eigen voeten te struikelen.

BierHenk

Citaat van: 12345 op 31-08-2011  09:19 uDank. Heb het gelezen maar moet eerlijk bekennen: niet 100% begrepen. Daarvoor zijn mijn kennis en ervaring nog niet toereikend. Wel heb ik het volgende begrepen:

1) vroeger hield men een maischschema aan met rusttemperaturen bij: 37  45  52  63  73  78 ºC
2) nu houden velen alleen een rust van 1 uur 15 minuten (?) bij 67 (tot 69)  ºC
3) een soort compromis zou zijn: 45 minuten bij 60 (tot 63) ºC en 30 minuten bij 70 (tot 73) ºC

Ik denk dat ik maar voor het compromis ga.
45 minuten bij 61 ºC en 30 minuten bij 71 ºC

Of zijn de inzichten inmiddels weer veranderd? Het meeste uit de link kwam van 2004.       

PS: ik doe nog geen jodiumproef en ook nog geen pH-test. Dat komt nog wel: eerst even wat ervaring opdoen zonder over mijn eigen voeten te struikelen.
pH test achterwege laten, ok. Maar de jodiumtest is toch wel handig. Zo weet je of al je zetmeel is omgezet in suiker.

12345

Citaat van: BierHenk op 31-08-2011  09:50 upH test achterwege laten, ok. Maar de jodiumtest is toch wel handig. Zo weet je of al je zetmeel is omgezet in suiker.
Helemaal mee eens. Over een paar keer begin ik ermee. Eerst nog even het proces een beetje onder de knie krijgen.

12345

Citaat van: 12345 op 31-08-2011  09:19 u1) vroeger hield men een maischschema aan met rusttemperaturen bij:
37  45  52  63  73  78 ºC

Nog eens gekeken bij Hopmans' ConfoMash en daar het volgende maischschema gezien:
43  53  62  73  75  78  ºC

Mijn voorlopige conclusie (getrokken wegens het feit dat de meeste temperaturen niet overeenkomen): er zit waarschijnlijk geen valide rationele overweging achter deze getallenreeksen.

Herman

Vanwaar die fascinatie voor maischschema's. Er bestaat niet zoiets als een ultiem schema of een schema dat iedereen vroeger hanteerde. Heb je al eens gelezen waar de verschillende temperaturen voor zijn? Da's toch niet de bedoeling van deze draad? Je conclusie is kort door de bocht, verdiep je eerst in de reden voor de verschillende temperaturen voordat je zo'n conclusie trekt. Nu hoef je dat ook niet te doen, je kan prima bier brouwen zonder deze informatie.
 
45 op 61C en 30 op 71C is prima, kan ook korter. Het belang van maischschema's wordt vaak overschat, het maakt niet zo heel veel verschil of je 45 of 40 of 35 minuten op 61C doet. Je voorstel is prima, ik zou zeggen ga hier eerst maar eens mee aan de slag.

Hopmans

Citaat van: 12345 op 31-08-2011  10:01 uNog eens gekeken bij Hopmans' ConfoMash en daar het volgende maischschema gezien:
43  53  62  73  75  78  ºC

Mijn voorlopige conclusie (getrokken wegens het feit dat de meeste temperaturen niet overeenkomen): er zit waarschijnlijk geen valide rationele overweging achter deze getallenreeksen.

Alhoewel er meestal 3 temperaturen worden gebruikt, zijn er voor de zekerheid 6 velden.
En gemakshalve zijn deze ingevuld.
Je moet natuurlijk zelf je maischschema bepalen, en de velden leegmaken die niet worden gebruikt.
Bij een weizen gebruik je bv 43 graden, maar niet bij een pilsje.

Maak je een pils, dan maak je het 43 graden-veld leeg.
Maak je een weizen, dan weer niet.


Hopmans

Citaat van: 12345 op 30-08-2011  20:24 uMaischschema
40 minuten       61 graden
25 minuten       71 graden
1 minuut         78 graden


Die 78 graden zou ik juist wel weer doen.
Je wilt immers het maisch proces stoppen, en niet dat deze een
willekeurige duur doorgaat in je filterkuip pannetje met hevel.


12345

Aha! Dank je wel, Hopmans. Ik wist al niet waarom die velden bewerkbaar waren maar toch altijd dezelfde inhoud hebben. Kijk, weer wat geleerd. Dat van die Weizen wist ik nog niet eens, kun je nagaan ...

Ik geef overigens wel toe dat mijn opmerking; "zie je wel, er zit geen logica achter" nogal pesterig was. Ik zal het niet meer doen ...

Weet er misschien iemand een boekJE waarin uitleg wordt gegeven over die maischtemperaturen en meerstaps vs twee- of eenstapsschema's? Zo mogelijk geen dikke pil die een hoop geld kost en dan ook nog eens in wetenschappelijk Engels is geschreven maar een beetje eenvoudige kost voor een eenvoudige jongen.

12345

Citaat van: Hopmans op 31-08-2011  10:33 uDie 78 graden zou ik juist wel weer doen.
Je wilt immers het maisch proces stoppen, en niet dat deze een
willekeurige duur doorgaat in je filterkuip pannetje met hevel.
Ai, dat hakt erin, Hopmans. Kun je me vergeven?

Muldermans

Zoals Herman al zei, staar je niet bot op maischschema's. Ik doe eenstaps (wellicht heb ik je een beetje aan het tollen gebracht) omdat het simpel is, 90 minuten bij 1 temperatuur is voor mij gemakzucht.
Er moet hier ergens op het forum nog een heel duidelijk tekeningetje rondzwerven (ik zal hem even voor je zoeken, als ik hem vind) en daar staat mooi weer gegeven welk enzym bij welke temperatuur actief is. Maakt een boel duidelijk.

Maar je maischschema is prima voor dit bier hoor! Ik heb nu na 3 jaar brouwen toch wel geleerd dat vergisting veel meer met de smaak van je bier doet dan de maisch.

Suc6

davadox

Citaat van: 12345 op 31-08-2011  10:38 uAha! Dank je wel, Hopmans. Ik wist al niet waarom die velden bewerkbaar waren maar toch altijd dezelfde inhoud hebben. Kijk, weer wat geleerd. Dat van die Weizen wist ik nog niet eens, kun je nagaan ...

Ik geef overigens wel toe dat mijn opmerking; "zie je wel, er zit geen logica achter" nogal pesterig was. Ik zal het niet meer doen ...

Weet er misschien iemand een boekJE waarin uitleg wordt gegeven over die maischtemperaturen en meerstaps vs twee- of eenstapsschema's? Zo mogelijk geen dikke pil die een hoop geld kost en dan ook nog eens in wetenschappelijk Engels is geschreven maar een beetje eenvoudige kost voor een eenvoudige jongen.
Zelf had ik om de ellendige vakantie door te komen dit http://www.bol.com/nl/p/Nederlandse-boeken/bier-brouwen-doe-je-zelf/1001004011512383/index.html boekje gekocht.
Daar staat netjes in beschreven waar de maischschema' s voor dienen.
Ook alle andere aspecten van het brouwen staan erin beschreven.
Natuurlijk kun je alle info ook terug vinden op deze site maar ik vind het altijd wel makkelijk om iets in boekvorm terug te lezen.
Hij kost 20 euro.


Ik zal binnenkort een recensie schrijven wat ik van het boekje vond in de desbetreffende draad.

BierHenk

Citaat van: Muldermans op 31-08-2011  10:58 uZoals Herman al zei, staar je niet bot op maischschema's. Ik doe eenstaps (wellicht heb ik je een beetje aan het tollen gebracht) omdat het simpel is, 90 minuten bij 1 temperatuur is voor mij gemakzucht.
Er moet hier ergens op het forum nog een heel duidelijk tekeningetje rondzwerven (ik zal hem even voor je zoeken, als ik hem vind) en daar staat mooi weer gegeven welk enzym bij welke temperatuur actief is. Maakt een boel duidelijk.

Maar je maischschema is prima voor dit bier hoor! Ik heb nu na 3 jaar brouwen toch wel geleerd dat vergisting veel meer met de smaak van je bier doet dan de maisch.

Suc6
En doe de jodiumtest toch maar, dan weet je wanneer je kunt stoppen met maischen.;)
BierHenk

Muldermans

Citaat van: BierHenk op 31-08-2011  11:04 uEn doe de jodiumtest toch maar, dan weet je wanneer je kunt stoppen met maischen.;)
BierHenk

Ik doe het nooit meer, maar voor een beginner is dat zeker aan te raden :D

12345

Citaat van: davadox op 31-08-2011  11:02 uZelf had ik om de ellendige vakantie door te komen dit http://www.bol.com/nl/p/Nederlandse-boeken/bier-brouwen-doe-je-zelf/1001004011512383/index.html boekje gekocht.
Hij kost 20 euro.

Boekje besteld. Voor de lange winteravonden die, zo te zien al voor de deur staan. Ergens in die (stellig lange) winter, zal ik ook de jodiumtest gaan doen.

Raymond293

Leuk boekje, ga die ook eens bekijken :)

(we bestellen wel met z'n drieen dezelfde spullen geloof ik ..hahaha ;D )

RobinB

Leuk recept, maar hoe kom je aan Tsjechische pilsmout?

12345

Citaat van: RobinB op 31-08-2011  21:02 uLeuk recept, maar hoe kom je aan Tsjechische pilsmout?
Ha! Betrapt! Ik meende dat die pilsmout vanzelf wel Tsjechisch zou zijn, maar nee, hij is Belgisch, blijkt nu!  :huilen: Nondedju! Maar ik discrimineer gelukkig niet. Daarom noem ik mijn pils: Dvorak.  :proost:

toon van den broek

Ik heb altijd begrepen dat in Tsjechië traditioneel twee of drietraps decoctie gebruikt werd omdat de mouten daar minder  goed opgelost zijn dan bij ons. Dus als je echt mout van daargins het is het misschien nuttig daar rekening mee te houden.
Maar als je 'gewoon' pilsmout hebt is het misschien een idee om gerst/gerstevlokken te gebruiken om een niet te moutige smaak te krijgen?
Groeten, Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.