Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: pH te laag  (gelezen 10222 keer)

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
pH te laag
« Gepost op: 28-08-2011 11:21 u »
Ben uitgeschoten met mijn ascorbinezuur en pH is te laag. Stoppen en opnieuw beginnen? Daar heb je dus echt super weinig van nodig bij het aanzuren:(

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansm

• Super lid
Re: pH te laag
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2011 11:22 u »
Wat is te laag? Heb je al ingemaischt?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 28-08-2011 11:24 u »
Wat is te laag? Heb je al ingemaischt?

Inderdaad zuur je water aan of het water plus mout. Dat moet het laatste zijn en dan eigenlijk bij een temperatuur boven de 60įC zodat het zetmeel deels is opgelost/verstijfseld.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-08-2011 11:29 u »
Ja al ingemaischt zit nu op ongeveer 5,0 leek eerst lager maar blijft nu 5,0. Geen methode om hem omhoog te brengen zeker? Ik lees dat de eiwitten dan verder afbreken, wat is dan het gevolg?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-08-2011 11:31 u »
Gewoon doorgaan! Zo snel mogelijk boven de 60 graden komen (zeker geen eiwitrust!) 5.0 is laag, maar niet extreem laag.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 28-08-2011 11:32 u »
pH kun je omhoog brengen met loog, maar gebruik daar niet de gootsteenonstopperversie voor. Eventueel kun je de pH ook omhoog brengen met natriumcarbonaat (Na2CO3) als je dat in huis hebt om de mineralenbalans in te stellen. Zo niet, dan zou ik het zo laten. Misschien moet je dan wat langer maischen voor het eindpunt.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-08-2011 11:43 u »
Dank jullie wel. Ik ben al bijna klaar met mijn 63 graden stap ga zo naar 72. Wordt dan een zoetzuur biertje:) wel gezond met een overdosis vitamine C.
Ben benieuwd wat het voor effect heeft op de eindsmaak. Het is een double IPA met een behoorlijke bitter "bom".

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-08-2011 11:52 u »
Ik denk dat het niet zoveel effect heeft bij de uiteindelijke smaak. Misschien gaat het filteren wat moeilijker, maar dat merk je straks wel. Uiteindelijk zal het wel goedkomen  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 28-08-2011 11:57 u »
Ik verwacht geen problemen bij een pH van 5,0. In het verleden heb ik regelmatig op 5,1 gezeten dat werden prima bieren en zeker net te zuur. De pH van een bier ligt meestal rond de 4,4 ŗ 4,5. Dat is dus lager dan de waarde die je nu hebt.

Tijdens de vergisting maakt de gist zuren aan die er voor zorgen dat de pH omlaag gaat. De hoeveelheid zuur dat de gist aanmaakt is aanzienlijk groter dan jij nu gebruikt hebt voor het aanzuren.

Niet zo veel aan de hand dus.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-08-2011 12:01 u »
Pak van mijn hart. Ga ik zo mijn Amarillo pakje open maken verheug me nu al op de geur.
Nogmaals bedankt.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 07-09-2011 21:07 u »
Zojuist gebotteld. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo een hoge vergistingsgraad heb bereikt:) 81% terwijl US-05 aangeeft maximaal 80.
De smaak (en dat nog zonder bubbeltjes) is perfect ondanks een EBU van 91. Het lijkt dus of een schepje ascorbinezuur eerder positief werkt, maar dat kan ook aan iets anders liggen natuurlijk.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #11 Gepost op: 07-09-2011 21:11 u »
Ben uitgeschoten met mijn ascorbinezuur en pH is te laag. Stoppen en opnieuw beginnen? Daar heb je dus echt super weinig van nodig bij het aanzuren:(

Wat moet ik me voorstellen met uitgeschoten?

Voeg je dat druppels gewijs toe of welke hoeveelheden moet ik me daar bij voorstellen?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-09-2011 21:17 u »
Ik meet de pH met strookjes en wilde in totaal 0,2 zakken dus deed een theelepel erin (het is poeder), daarna roeren en weer meten en bleek het dus veel effect te hebben, ik dacht dus te veel. Mijn weegschaal kan niet zulke kleine hoeveelheden wegen, maar een half theelepeltje had dus ruim voldoende geweest.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-09-2011 21:20 u »
Ik meet de pH met strookjes en wilde in totaal 0,2 zakken dus deed een theelepel erin (het is poeder), daarna roeren en weer meten en bleek het dus veel effect te hebben, ik dacht dus te veel. Mijn weegschaal kan niet zulke kleine hoeveelheden wegen, maar een half theelepeltje had dus ruim voldoende geweest.

Hmzz ok,das inderdaad wel weinig wat je nodig hebt.
Ik heb van een brouwerij fosforzuur mee gekregen maar weet dus ook niet in welke hoeveelheden ik daarvan ongeveer moet gebruiken.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-09-2011 21:25 u »

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #15 Gepost op: 07-09-2011 21:30 u »
Ik heb van een brouwerij fosforzuur mee gekregen maar weet dus ook niet in welke hoeveelheden ik daarvan ongeveer moet gebruiken.

Ik heb hard water en gebruik voor licht bieren ongeveer 4 ml per 20 liter maisch (dat is 75% van de hoeveelheid melkzuur die ik nodig zou hebben)'.
Bij een moutstort met donkere mouten gebruik ik ongeveer 3 ml per 20 liter maisch.

Dit alles slechts als indicatie, hangt ook af van de hoeveelheid mout / liter.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-09-2011 21:30 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3805.0.html

Misschien heb je iets aan dit draadje

Ja die had ik al gelezen maar ik kan daar geen goed antwoord vinden.

Ik ga het gewoon druppelsgewijs doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 07-09-2011 23:33 u »
Hmzz ok,das inderdaad wel weinig wat je nodig hebt.

Verdund gebruiken, kleine beetjes toevoegen en regelmatig meten. Een pH-meter kan daarbij heel behulpzaam zijn.
Je kunt namelijk niet een standaard hoeveelheid zuur toevoegen. Dat kan van brouwsel tot brouwsel verschillen afhankelijk van de mouten die je gebruikt.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 08-09-2011 06:30 u »
Verdund gebruiken, kleine beetjes toevoegen en regelmatig meten. Een pH-meter kan daarbij heel behulpzaam zijn.
Je kunt namelijk niet een standaard hoeveelheid zuur toevoegen. Dat kan van brouwsel tot brouwsel verschillen afhankelijk van de mouten die je gebruikt.

Nee ok dat begrijp ik.
Verdunnen dus ik heb er niet veel van nodig.
Ik heb nu een idee van de hoeveelheid.
Niet dat ik bijvoorbeel een halve liter nodig zou hebben en ik 10000 druppels aan het toevoegen ben.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 12-09-2011 12:13 u »
Verdunnen dus ik heb er niet veel van nodig.
Ik heb nu een idee van de hoeveelheid.
Niet dat ik bijvoorbeel een halve liter nodig zou hebben en ik 10000 druppels aan het toevoegen ben.

Als je gaat aanzuren moet je denken in enkele druppels, uitgaande van fosforzuur/melkzuur in een sterkte van 75-80%. Dit is natuurlijk weer afhankelijk van de grootte van het brouwsel, je moutstort en je waterkwaliteit.

:)

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 12-09-2011 13:01 u »
Als je gaat aanzuren moet je denken in enkele druppels, uitgaande van fosforzuur/melkzuur in een sterkte van 75-80%. Dit is natuurlijk weer afhankelijk van de grootte van het brouwsel, je moutstort en je waterkwaliteit.

:)

Ok das duidelijk.
Heeft het nog nut om je spoelwater te behandelen of is dat te verwaarlozen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 12-09-2011 13:44 u »

Ook dat ligt weer aan de kwaliteit van je water. De theorie zegt dat de pH van je uitloop tijdens filteren niet boven de 6 uit mag komen, als dat bij jou wel het geval is, dan zal het wellicht zin hebben. Maar of je het proeft... is een tweede... ;)
Meten dus tijdens de brouwdag... en aan de hand daarvan bepalen of het zin heeft om bij te stellen. Bedenk wel dat dit nuance verschillen zal opleveren.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #22 Gepost op: 12-09-2011 20:30 u »

Spoelwater is het enige wat ik aanzuur. Tijdens het maischen is bij mij de pH goed.
Aanzuren van het spoelwater zou het uitlogen van kafsmaak moeten voorkomen tijdens het spoelen.
Dat (uitlogen kafsmaak) kan meer adstringentie geven, tannineus zeg maar.

Offline ZzemutaHh

• Vol lid
  • EfficiŽntie is intelligente luiheid
« Reactie #23 Gepost op: 30-01-2012 14:20 u »
Mijn weegschaal kan niet zulke kleine hoeveelheden wegen, maar een half theelepeltje had dus ruim voldoende geweest.

Ik heb op dealextreme.com een weegschaaltje gekocht voor 6 euro. Weegt per 0,1 gram tot 500 gram. Ik kan nu perfect mijn hop afwegen, zuur, etc.

Zij versturen ALLES gratis!!

Je kunt er zelfs dingetjes kopen voor 79 cent die vanuit Hongkong GRATIS naar je worden verstuurd.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 30-01-2012 15:28 u »
Laat even horen of het ook werkelijk aankomt. Ik heb zo'n weegschaal ook op mijn verlanglijstje :)

Tags: aanzuren