Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Inductiekookplaat aansturen met Tcontrol of STC-1000  (gelezen 20789 keer)

Offline ejet

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier!
Re: Inductiekookplaat aansturen met Tcontrol of STC-1000
« Reactie #50 Gepost op: 02-06-2015 23:43 u »
In mijn ogen is een PID toch de mooiste oplossing, inderdaad indien juist ingesteld. Heb al wat ervaring met mijn espressomachine qua PID parameters op een Arduino dus hoop daarmee uit te komen met de auberins PID. Ik zal, zodra ik hiermee aan de slag ga, hier een verslagje posten. Tcontrol zet er mooi uit maar heeft een extern apparaat (PC) nodig om te draaien, en een USB PCB board (+/-65). En gebruikt 1-wire sensoren, zelf zou ik liever een 1" RVS RTD sensor gebruiken in de ketel (of retourleiding in geval van HERMS/RIMS). Een STC-1000 switcht alleen bij een temperatuurafwijking en die wil ik met de PID voor zijn (die berekend zelf de benodigde bijverwarming om op temperatuur te blijven). Met vergisting bijvoorbeeld kan dit wel aangezien het temperatuurverloop&verschil, en de aan/uit tijden van de koelkast/vriezer langer kunnen zijn ipv snel aan/uit schakelen met een PID.

Wil zelf recirculeren met een pomp, met de Hendi inductieplaat eronder.

(PID SYL-2352: http://auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=3, RTD sensor http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=249)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #51 Gepost op: 03-06-2015 08:14 u »
In mijn ogen is een PID toch de mooiste oplossing, inderdaad indien juist ingesteld. Heb al wat ervaring met mijn espressomachine qua PID parameters op een Arduino dus hoop daarmee uit te komen met de auberins PID. Ik zal, zodra ik hiermee aan de slag ga, hier een verslagje posten. Tcontrol zet er mooi uit maar heeft een extern apparaat (PC) nodig om te draaien, en een USB PCB board (65). En gebruikt 1-wire sensoren, zelf zou ik liever een 1" RVS RTD sensor gebruiken in de ketel (of retourleiding in geval van HERMS/RIMS). Een STC-1000 switcht alleen bij een temperatuurafwijking en die wil ik met de PID voor zijn (die berekend zelf de benodigde bijverwarming om op temperatuur te blijven). Met vergisting bijvoorbeeld kan dit wel aangezien het temperatuurverloop&verschil, en de aan/uit tijden van de koelkast/vriezer langer kunnen zijn ipv snel aan/uit schakelen met een PID.

Wil zelf recirculeren met een pomp, met de Hendi inductieplaat eronder.

(PID SYL-2352: http://auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=3, RTD sensor http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=249)

Dat je ervaring hebt met PID-regelingen scheelt natuurlijk, voor de meesten is een PID een stuk lastiger in te stellen dan een STC-1000 of Tcontrol. Een PID is regeltechnisch gezien inderdaad het mooiste, dat ben ik met je eens.
Ik heb zelf een PID-regelaar die meerdere stappen kan uitvoeren met instelbare rampwaarde maar de complexiteit en gebruikersonvriendelijke bediening daarvan weerhoud mij er van om die voor maischen of vergisten te gebruiken.
Bovendien denk ik dat de simpele aan/uit regeling van een STC-1000 of Tcontrol ruimschoots voldoet voor maischen en vergisten, een DS18B20 is bovendien nauwkeuriger dan een gemiddelde RTD-sensor en hoeft niet gecalibreerd te worden om zijn nauwkeurigheid te garanderen.

Maar dat neemt niet weg dat het ongetwijfeld goed gaat werken met een PID en zeker leuk is om dat voor elkaar te krijgen.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #52 Gepost op: 03-06-2015 09:40 u »
... een DS18B20 is bovendien nauwkeuriger dan een gemiddelde RTD-sensor en hoeft niet gecalibreerd te worden om zijn nauwkeurigheid te garanderen.

Fripel, ken jij regelaars la TC-1000 of gelijkaardig die met een DS18B20 werken?
dat zou mooi zijn, want al de TC-1000 affaires werken met een NTC.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #53 Gepost op: 03-06-2015 10:30 u »
Fripel, ken jij regelaars la TC-1000 of gelijkaardig die met een DS18B20 werken?
dat zou mooi zijn, want al de TC-1000 affaires werken met een NTC.

Nee, helaas, ben ik ook al eens naar opzoek geweest zonder resultaat.
Tcontrol is wat duurder dan een gemiddelde STC-1000 maar kan ook zelfstandig regelen, als je de versie met Display neemt kun je ook de temperaturen instellen zonder PC. Of je bouwt een controller met een Arduino, kost ook niet veel behalve tijd...

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #54 Gepost op: 03-06-2015 11:47 u »
Ach, OK, dacht ik al.
Maart dit is voor mij wel interessant:
"Tcontrol is wat duurder dan een gemiddelde STC-1000 maar kan ook zelfstandig regelen, als je de versie met Display neemt kun je ook de temperaturen instellen zonder PC"
Vooral de display versie, want met arduino werken zie ik zo niet meer zitten.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #55 Gepost op: 03-06-2015 12:23 u »
Er is kennelijk wel ontwikkeling op het gebied van temp comtrollers welke de DS18B20 sensor gebruiken.

Deze kan dat kennelijk. Jammer genoeg moet je nog wel zelf een kastje en voedingsspanning (12 V) regelen maar voor de rest lijkt de functionaliteit erg veel op de bekende STC-1000 maar dan nu met een digitale sensor.

Bedenk overigens wel dat je voor een beetje meer een Tcontrol hebt welke veel meer functionaliteit biedt!

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #56 Gepost op: 03-06-2015 13:12 u »
Er is kennelijk wel ontwikkeling op het gebied van temp comtrollers welke de DS18B20 sensor gebruiken.

Deze kan dat kennelijk. Jammer genoeg moet je nog wel zelf een kastje en voedingsspanning (12 V) regelen maar voor de rest lijkt de functionaliteit erg veel op de bekende STC-1000 maar dan nu met een digitale sensor.

Bedenk overigens wel dat je voor een beetje meer een Tcontrol hebt welke veel meer functionaliteit biedt!

Dat ziet er wel goed uit maar heeft zo te zien maar 1 Relaisuitgang. Wel goed voor maischen maar voor vergisten weer minder.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #57 Gepost op: 03-06-2015 13:43 u »
Ach, OK, dacht ik al.
Maart dit is voor mij wel interessant:
"Tcontrol is wat duurder dan een gemiddelde STC-1000 maar kan ook zelfstandig regelen, als je de versie met Display neemt kun je ook de temperaturen instellen zonder PC"
Vooral de display versie, want met arduino werken zie ik zo niet meer zitten.

Zo ziet mijn Tcontrol-IO ingebouwd in een behuizing er uit, met de knop links van het display kunnnen instellingen worden gedaan.

"

Tags: