Magneetroerder voor < 5 euro

Gestart door Raymond293, 26-08-2011 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Eindelijk alle dingetjes bij elkaar gesprokkeld om een magneetroerder te maken.
Uiteindelijke kosten... te verwaarlozen  ;D

Men neme een monitor-ophoogstuk van het werk, een oude fan, een 12 volt trafo, een 220 volt dimmer, tochtstrip en last but not least twee magneten van het prikbord (sorry schat) en we hebben een super goedkope magneetroerder.

Ik had wat twijfels over de dimmer, maar dat werkt helemaal top.
Ben helemaal blij, nog wat erlenmeyers en roervlo-en bestellen en we gaan lekker gist opkweken!


davadox

Jij bent best wel een handig ventje he!

Hopmans


orangeloo

Magneten van een harde schijf zijn sterker,
Mocht je schat die van jou terug willen hebben ^-^

Erlenmeyers zijn goedkoop te koop bij Instrulabo
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17690.msg267917.html#msg267917

orangeloo

Ik heb er ook zo een, werkt perfect


davadox

Verkocht eigenwijze.

Neem hem maar mee als je volgende keer hier in mijn alu/ rvs ketels komt roeren.

Raymond293

Citaat van: davadox op 26-08-2011 &nbsp;21:11 uJij bent best wel een handig ventje he!

Ik doe mijn best. Moet zeggen dat het ook wel een uitdaging is om met weinig iets leuks te maken!

En orangeloo, bedankt voor de tip, ik moet 'toevallig' die kant op komend weekend...  ;D
Wat betreft de magneten uit een HD, die zijn sterk, maar de magneten die ik gebruik zijn waanzinnig sterk. Dusdanig sterk dat als ze aan elkaar plakken ik ze met een schroevendraaier uit elkaar moet wrikken.

@Hoppie, dank je wel :)

sandman

Citaat van: orangeloo op 26-08-2011 &nbsp;21:23 uIk heb er ook zo een, werkt perfect



Zien er goed uit..

maar wat doe je in de beker aan magneet/ staal stukje.. ?

en is er slijtage aan het kunststof ?


orangeloo

De maatbeker was alleen maar als proef bedoeld.
Heb nu een erlenmeyer om gist op te kweken, zie reactie iets verder in deze topic.

Er moet een roervlo in, deze geeft volgens mij weinig schade. :brouwen:

Jacques

Citaat van: orangeloo op 26-08-2011 &nbsp;21:21 uErlenmeyers zijn goedkoop te koop bij Instrulabo
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17690.msg267917.html#msg267917

Daar kun je ook goedkoop terecht voor roervlo's.

sjoerdmulder

Heb ook zo'n magneetroerder gemaakt: http://goo.gl/M3LSB

Overigens kun je hier zeldzame-aarde magneten (die wil je hebben, erg sterk) voor een prikkie kopen http://s.dealextreme.com/search/rare+earth

Roervlo maak ik ook altijd zelf: een spijkertje inwikkelen in plasticfolie, even in het gasfornuis houden en de uiteindjes dichtsmelten. Kun je met alle mogelijke vormen experimenteren, sommige verliezen sneller contact met de magneten dan anderen. Lastig schoon te maken, dus ik maak iedere keer de roervlo weer overnieuw.

Oscar

Citaat van: sjoerdmulder op 31-08-2011 &nbsp;13:52 uRoervlo maak ik ook altijd zelf: een spijkertje inwikkelen in plasticfolie, even in het gasfornuis houden en de uiteindjes dichtsmelten. Kun je met alle mogelijke vormen experimenteren, sommige verliezen sneller contact met de magneten dan anderen. Lastig schoon te maken, dus ik maak iedere keer de roervlo weer overnieuw.

Dat zou ik dus niet doen. Een roervlo is normaliter gemaakt van inert materiaal wat geen geur en smaken afgeeft en niet reageert met welke vloeistof dan ook. Plasticfolie zou ik daar zeker niet voor gebruiken. Hoewel het voor "vast" voedsel veilig genoeg is, wil dat niet zeggen dat dit ook geld voor vloeistoffen (Wort/gist zuur milieu) !!  :rundum: :police:

Een roervlo kost je slecht een paar euro, dus daar hoef je het niet voor te laten.... :) Dit lijkt mij ongepaste zuinigheid. (Hoewel meer werk in arbeid  :nut:)

Lorejas

Ik was vannacht ook bezig met een magneetroerder. De enige ervaring die ik tot nu toe met electriciteit had, was een onaangename combinatie van een volle blaas en schrikdraad langs een weiland. (lang lang geleden) ;D

Nu heb ik tot mijn grote verbazing een oude PC-FAN werkend gekregen met een oude adapter. 2 koelkastmagneten erop met plakband (ik ga dat nog wel lijmen) en ik krijg al een klein draaikolkje met een spijker in een theeglas. Als mijn vorderingen wat verder zijn post ik ook wel een foto'tje.

Is het een probleem dat ik de snelheid niet kan regelen?

Er zijn zoveel soorten en maten roervlo-dingen bij labstuff... welke raden jullie aan?

Oscar

Citaat van: Lorejas op 31-08-2011 &nbsp;16:55 uIs het een probleem dat ik de snelheid niet kan regelen?

Geen probleem, maar het zou wel handig zijn. Dus ff een frequentieregelaar ertussen bouwen... :)

Citaat van: Lorejas op 31-08-2011 &nbsp;16:55 uEr zijn zoveel soorten en maten roervlo-dingen bij labstuff... welke raden jullie aan?

Welke hoevelheid wil je kunnen roeren? Een standaard roervlo van ongeveer 3,5 - 4 cm is al genoeg  :)

weed

Citaat van: Lorejas op 31-08-2011 &nbsp;16:55 uNu heb ik tot mijn grote verbazing een oude PC-FAN werkend gekregen met een oude adapter. 2 koelkastmagneten erop met plakband (ik ga dat nog wel lijmen) en ik krijg al een klein draaikolkje met een spijker in een theeglas. Als mijn vorderingen wat verder zijn post ik ook wel een foto'tje.

Is het een probleem dat ik de snelheid niet kan regelen?

Is het een 12V gelijkspanning fan?
In dat geval kan je gewoon met een regelbare adapter van een paar euro de snelheid regelen.
Deze adapters kan je schakelen in stappen tussen 3,5,9 en 12 V soms ook 8 en 10 Volt.

Raymond293

Toevallig ben ik net bezig geweest om mijn roerder een beetje om te bouwen. Ik had als snelheidsregelaar een dimmer er tussen gezet, maar in de praktijk is dat niet handig.

Daarom had ik bij conrad een Gelid FC-FX01 ventilator controller gekocht en tussen de trafo en fan gezet. Kost 6 euro maar je hebt wel een perfecte snelheidsregelaar!

Echt een aanrader :)

Lorejas

Citaat van: Oscar op 31-08-2011 &nbsp;17:19 uWelke hoevelheid wil je kunnen roeren? Een standaard roervlo van ongeveer 3,5 - 4 cm is al genoeg  :)

Ik ben nog aan het lezen over gistkweek en zo, maar het is de bedoeling dat ik met 30 liter pannen ga werken, dus dan zal een brouwsel sowieso altijd onder de 30 liter blijven lijkt me... Zou ik dan (voor gistkweek) aan een 2 liter erlenmeyer genoeg hebben? (Het gaat natuurlijk niet om de grootte van de erlenmeyer maar om de hoeveelheid gist, dat snap ik wel, maar nouja...)

Citaat van: weed op 31-08-2011 &nbsp;20:21 uIs het een 12V gelijkspanning fan?

Ja, ik vond natuurkunde vroeger verschrikkelijk met ampère en volt en zo, maar het is inderdaad 12 Volt gelijkspanning :)

Ik zal eens kijken of ik zo'n adapter kan vinden waarmee ik het kan schakelen en als dat niet bevalt of ik vind er geen, dan stap ik wellicht over op de tip van Raymond293...

De website van labstuff begreep ik niets van, maar nu heb in de gaten dat ze gesloten zijn i.v.m. vakantie en dat de site daarom zo gek is.

William

Citaat van: Lorejas op 31-08-2011 &nbsp;23:03 uIk ben nog aan het lezen over gistkweek en zo, maar het is de bedoeling dat ik met 30 liter pannen ga werken, dus dan zal een brouwsel sowieso altijd onder de 30 liter blijven lijkt me... Zou ik dan (voor gistkweek) aan een 2 liter erlenmeyer genoeg hebben? (Het gaat natuurlijk niet om de grootte van de erlenmeyer maar om de hoeveelheid gist, dat snap ik wel, maar nouja...)

Ik werk met 29 liter pannen en heb altijd uitstekend uit de voeten gekund met de 2 liter Scott-Duran flessen. Dus volume OK.

Het nadeel van de erlenmeyers is dat ze erg taps toelopen. Bij een schuimende starter kan het schuim daardoor soms erg snel richting uiteinde van de erlenmeyer kruipen. Met de bovengenoemde flessen heb je daar iets minder last van. Bovendien zijn ze steviger en kunnen luchtdicht met een schroefdop worden afgesloten.

Oscar

Citaat van: William op 31-08-2011 &nbsp;23:09 uIk werk met 29 liter pannen en heb altijd uitstekend uit de voeten gekund met de 2 liter Scott-Duran flessen. Dus volume OK.

2 liter zal voldoende zijn, maar een beetje extra ruimte kan soms wel prettig zijn, dus als de meerprijs niet zo heel groot is zou ik zelf kiezen voor een 3 liter erlenmeyer... :)

sjoerdmulder

Misschien mag het niet van Oscar, maar ik werk met 2 liter flessen van de Zaanse Hoeve. Werkt perfect!

Al dat kopen is toch nergens voor nodig mensen, koop lekker bier voor dat geld of wat extra hop! :proost:  :weetniet:  :degroeten:

Oscar

Citaat van: sjoerdmulder op 31-08-2011 &nbsp;23:32 uMisschien mag het niet van Oscar, maar ik werk met 2 liter flessen van de Zaanse Hoeve. Werkt perfect!

Alles mag! Als het voor jou werkt is het toch goed. IK geef mijn adviezen slecht uit mijn eigen praktijk wereld en mijn visie daarop. Jou praktijk en visie kan compleet anders zijn natuurlijk dat is leuk aan discussies... ^-^

Oscar

Citaat van: sjoerdmulder op 31-08-2011 &nbsp;23:32 uMisschien mag het niet van Oscar, maar ik werk met 2 liter flessen van de Zaanse Hoeve.

Eeuh, deze?



 :weetniet:

En dan op een magneetroerder? ???

sjoerdmulder

Precies die ja.

In het midden van de bodem zit een hobbel, maar ik zorg dat de roervlo tussen een rand en die hobbel zit. De fles staat er dan een beetje scheef op. Werkt perfect.

Overigens gebruik ik sinds kort een 750 ml waterkan van de Xenos, zo een:


Heb nu een brouwsel van 60 liter gemaakt waarbij ik een paar keer achter elkaar de starter afgoot en weer aanvulde met verse wort (ik zorg altijd voor een aantal potten geweckte wort, is ideaal). Dit brouwsel is al na drie uur als een razende gaan vergisten (geen meting gedaan nog, alleen op het oog), heb moeite moeten doen om hem op temperatuur te houden dus het lijkt goed.

En dat ik zei dat het van jou Oscar niet mocht was natuurlijk een grapje :proost:

Muldermans

Met zo'n magneetroerder ben ik ook begonnen, ging als een tiet. Heb ik in korte tijd veel plezier van gehad!
 Heb nu via rumour een magneetroerder uit China gekocht.

LRFokken

Ben, meer om te kijken of ik het kan, ook met zoiets bezig. Adapter + 12v fan heb ik al. Alleen de HDD magneten krijg ik er niet vanaf, dus daar een andere oplossing voor vinden. Verder een dimmer gekocht, maar die werkt niet onder de 20w, dus daar heb ik niets aan. Vandaag dus kijken naar magneten en een 12v 'dimmer' om hem af te maken.

Ziet er leuk uit trouwens! Kost ook een stuk minder dan een 'echte'!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.