Waarin verschilt Kölsch van smaak met Duitse pils?

Gestart door TJ, 24-08-2011 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

TJ

mijn vriendin is onlangs tijdens een tripje naar Keulen met een vriendin wat Kölsch voor me mee te nemen.

Ik heb nu 2 van de 5 flesjes gehad en ik vind het lastig nu de smaakelementen aan te wijzen die echt van pils verschillen. Het spul is flink "herb" (een beetje een herinnering aan Jever, Brand Up :P ) en naar mijn idee bedoeld als ongecompliceerd doordrinkbier, maar als het zo als bijzonder streekproduct wordt neergezet zou je toch verwachten dat je wat fineses in de smaak kunt ontdekken :) .

Zou iemand me wat hints kunnen geven? Heb nu nog Gaffel, Reissdorf en Früh staan :) .

Adrie

Over het algemeen is Kölsch minder bitter en iets fruitiger dan een Duitse pils. Duitse pilzen hebben vaak ook wat zwaveligs en Kölsch niet. Over het algemeen zijn Duitse pilzen ook een stuk hoppiger, maar blijkbaar heb je een uitzondering gevonden. Welke Kölsch was zo hoppig?

TJ

Sester. Ik heb overigens een beetje een rangorde gemaakt op basis van cijfers op bierratesites, Sester bengelde daarbij erg onderaan. De andere was Gilden, de hop was daar ook duidelijk aanwezig, maar niet zo alles overheersend als bij de Sester. Gilden schijnt ook een relatief goedkoop merk te zijn.

Ik moet trouwens nog wel een beetje leren wat sommige termen nu concreet betekenen, hoppig => "grasgeur" (een IPA uit Cornwall van vakantie meegenomen 3 jaar terug), maar fruitig en moutig vind ik al lastigere termen om aan mijn waarneming te koppelen :) . Het verradelijke van smaakwaarnemingen van anderen vind ik ook dat je zo gemakkelijk jezelf voor de gek houdt dat je die dingen inderdaad proeft zodra je ze leest.

Jacques

Leren proeven, het herkennen van smaken en leren benoemen hoor je ook in groepsverband te doen. Je proeft dan een bepaalde smaak en anderen vertellen je welke smaak je proeft. Door een paar moutige, hoppige of fruitige bier achter elkaar te proeven en te benoemen leer je de smaken te herkennen en maak je het smaakvocabulair je eigen.

Het haasje

In aanvulling op wat Jaques vertelde:
Er worden in een aantal steden bierproefavonden georganiseerd onder de paraplu van vereniging PINT (www.PINT.nl). Een lijst met maandelijks georganiseerde bierproefavonden vind je onder www.pint.nl/pint/bpa.htm. Het is er gebruik dat je de bieren "blind" proeft (dus zonder vooraf te weten wat je proeft) en per bier is er steeds één persoon die voor de groep beschrijft wat hij of zij waarneemt. Daarna kunnen de andere deelnemers met aanvullingen en/of opmerkingen komen.

Jacques

En dat alles om het verschil te leren tussen een Kölsch en een Duitse pils.

Voor het onderwerp bierproeven verwijs ik naar de tag bierproeven.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.