Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Walsen (schroot) molen bouwen  (gelezen 14850 keer)

Offline Kimosabe

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Walsen (schroot) molen bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 15-08-2011 20:55 u »
Wat ik ervan begrepen heb (maar ik ben maar een kleintje) is dat een walsenmolen wel iets beter is dan een schijvenmolen. Maar als je een walsenmolen kunt kopen voor een prijs die niet zoveel hoger ligt dan die van een schijvenmolen, dan zou ik daarvoor kiezen. Er moet inderdaad nogal wat bijgeknutseld worden, vrees ik ...

Weet er al iemand welk type er gekocht zou worden?

Je hoeft niet allemaal precies hetzelfde type te kopen. Mits je niet een te groot model uitzoekt schatten ze bij crankandstein dat er zes tegelijk verstuurd kunnen worden voor de verzendkosten van 45,50 dollar. Totaal moet het onder de 9 kilo blijven.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lorejas

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 15-08-2011 23:49 u »
Met die slakom lukt het me denk ik ook wel dus ik doe mee.

Althans, ik zou graag meedoen als het allemaal doorgaat.

Welk model nemen jullie en waarom? Prijs/kwaliteitverhouding en zo... (dat kan mij misschien helpen bij mijn afweging welke ik moet nemen)

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #27 Gepost op: 15-08-2011 23:59 u »
Het gaat voor mij tussen model 2S ($79), 2A ($99) en 2D ($119). 2D heeft wat langere walsen (5 inch tegen 4 inch voor model 2S) maar dat is niet zo reuze belangrijk. Belangrijker is, dat model 2D me gemakkelijker lijkt om de afstand tussen de rollen te stellen.
Ik zou voor 2D gaan ..

De duurdere modellen hebben 3 walsen. Dat zal vast wel ergens goed voor zijn, maar ik weet niet waarvoor?

Kimosabe, zou je svp een foto kunnen plaatsen? Alvast bedankt.

Offline havu

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 17-08-2011 20:50 u »
Ik lees over klam schroten. Is het dan niet beter om RVS walsen te hebben? Het verschil in materiaalprijs kan het niet zijn, hooguit 1-2 tientjes.

Hans

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 17-08-2011 21:29 u »
Ik lees over klam schroten. Is het dan niet beter om RVS walsen te hebben? Het verschil in materiaalprijs kan het niet zijn, hooguit 1-2 tientjes.

Hans

Als je walsen gaan roesten, schroot je te nat. Per kilogram mout heb je maar 7 tot 10 ml water nodig en dat trekt bij flink mengen al heel snel in de kafjes. Dit vocht blijft niet aan de walsen hangen. Als laatste gooi je er nog een handje droge mout doorheen en eventueel achtergebleven vocht is weg.

Offline havu

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-08-2011 11:53 u »
Adrie, bedankt voor de tip.

Hans

Offline Henry

• Junior lid
  • **
  • Kopen is geld verspillen
« Reactie #31 Gepost op: 21-08-2011 19:29 u »

Wat dachten jullie van deze walsmolen?  In een paar zaterdagen in elkaar geknutseld, de trechter moet allen nog schoongepoetst worden.  De test met 1 kilo mout ging boven verwachting en was binnen 1 minuut geschroot.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #32 Gepost op: 21-08-2011 20:07 u »
Wat dachten jullie van deze walsmolen?  In een paar zaterdagen in elkaar geknutseld, de trechter moet allen nog schoongepoetst worden.  De test met 1 kilo mout ging boven verwachting en was binnen 1 minuut geschroot.

Ziet er goed uit! Hoe ziet het geschrote mout eruit?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 21-08-2011 20:34 u »
Kijk eens aan! Eindelijk eens iemand die een worm-overbrenging durft toe te passen. Of vergis ik me? Lekker compact en veel minder zijwaartse belasting van het lager dan een riem-overbrenging met zich meebrengt. Dus een langere levensduur van de lagers.

Mag ik vragen wat het vermogen en toerental van de motor is en wat de overbrengingsverhouding is? Is de tweede rol aangedreven? Kan de afstand tussen de rollen ingesteld worden?

Ik geloof in elk geval graag dat dit goed werkt. Succes ermee!

Offline Henry

• Junior lid
  • **
  • Kopen is geld verspillen
« Reactie #34 Gepost op: 21-08-2011 23:14 u »
Het geschrote mout ziet  er volgens mij goed uit maar dat moet nog uitgebreid geprobeerd worden .De rollen zijn niet verstelbaar  maar mocht het zo zijn dat het  geschrote mout  te fijn is dan draai ik de rollen een beetje af en ga het weer testen. Nu staan de rollen 0,9mm van elkaar. Deze afstand heb ik uit de verschillende topics van deze site gehaald. Het motortje is  375 Watt en heeft een toerental van  2850 omwentelingen per minuut. De overbrenging  van de worm is  1:30   .  De effectieve breedte van de rollen is 12 cm  en worden dubbel aangedreven,  enkel aangedreven rollen werkte bij het testen niet naar behoren het schroten duurde veel te lang.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 21-08-2011 23:43 u »
Heel mooi. Is het inderdaad een wormwielaandrijving?

Het verstelbaar maken van de rollenafstand is inderdaad lastig. Een rol moet dan in een excentriek lager komen. Dat is op zich niet zo moeilijk: een gat 0,5 mm uit het midden boren. Maar dan moet dat lager op een gecontroleerde manier gedraaid en vastgezet kunnen worden. Knap lastig om dat stevig en bruikbaar uit te voeren!

Het vermogen van het motortje is ruim voldoende. Ben je van plan om hem voor meer mensen te gaan maken?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #36 Gepost op: 22-08-2011 19:57 u »
Kijk eens aan! Eindelijk eens iemand die een worm-overbrenging durft toe te passen. Of vergis ik me?

Durft lijkt me niet de juiste formulering, beschikbaarheid lijkt me in dezen van grotere invloed. Je moet de middelen/apparatuur wel hebben? ???

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #37 Gepost op: 22-08-2011 21:34 u »
Inderdaad een mooie molen met een robuuste aandrijving.

Mocht je zelf minder handig zijn en toch kans op een dergelijke molen willen kan je misschien meedoen aan de tombola van de collega's van het  Vlaamse forum.

Tags: