Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westmalle dubbel eerste poging  (gelezen 43337 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Westmalle dubbel eerste poging
« Gepost op: 24-11-2004 21:11 u »
Hier komt het te brouwen recept, de deelnemers, tijdsplanning en proefafspraak

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Westmalle dubbel eerste poging
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2004 22:02 u »
Zoals beloofd hier de kloonpoging voor de Westmalle dubbel. In het hoofdstuk recepten is gemeld dat begin dit jaar deze dubbel door vier brouwers zijn gebrouwen

MO
Henriette en Michel (buren MO)
Gerb
Theo

Er is een hele discussie geweest of het bier al dan niet aangekleurd is met karamel (E150). Uiteindelijk is hiermee niet gebrouwen, maar is zowel voor de moutstorting als de hopstorting het recept van Wheeler en Protz gebruikt. Gerb heeft zich hier het meest aan gehouden (alleen pilsmout en EBC 800 mout, wel iets andere hoppen), MO en buren hebben pilsmout, 8% EBC50 mout en chocolade mout gebruikt. Theo had een heel afwijkende moutstorting en een volmout bier. De andere drie hebben 11% suiker gebruikt (W&P 4.5%). Vanwege een fout van mijn kant had Gerb een startSG van 1090 wat niet de bedoeling was. Buren en ik hadden SG's van 1061 naar 1014. Ook hadden wij een erg bitter bier van ca 50 IBU gemaakt. Dit heb ik zojuist uitgerekend, dat deed ik vorig jaar nog niet.

Ik wil nu een recept voorstellen met pilsmout, special B en donkere kandij. Deze storting komt uit het recente boek van Jef vd Steen. Kandijsuiker staat overigens op het etiket. De SG's en de bittergetallen komen uit de metingen van afgelopen zomer door BN/De Stem. Die zijn uitgevoerd door een onafhankelijk laboratorium en moeten dus wel kloppen.

Hier het recept met het verzoek aan anderen om het nog eens na te rekenen met Promash (ik ben niet goed in rekenen). Verder: meld je aan om te klonen, en discussieer over hoe het recept er uiteindelijk uit moet komen zien.

Westmalle dubbel
Hoeveelheid 10 L
Bitterheid 24 (BN/De stem 2004 24; PINT '96-'99 28,5; W&P 20)
Kleur 61 (Pint '96-'99 65; W&P 55)
SG's 1063-1008 (BN/De Stem 2004)

Mout
Pils         1.8 kg      68%
Special B      0.3 kg      12%
Donkere kandij   0.5 kg      20%

Water
9 L maischen
7 L spoelen

Maischschema
60 °C  45 min
70 °C 30 min

Hop
Styrian Goldings   10 g   3.7% a-zuur   90 min koken      10.8 IBU
Tettnanger      10 g    4,6% a-zuur   90 min koken      13.4 IBU

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2004 22:36 u »
Hoi MO

Een paar vraagjes,
Zijn het kandijbrokken of vloeibare kandijstroop die Je gaat gebruiken?
Op welk tijdstip word de kandij toegevoegd?

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2004 22:52 u »
Martin,

Bij deze het promash recept:

Min OG:  1.040   Max OG:  1.080
Min IBU:    20   Max IBU:    35
Min Clr:    25   Max Clr:    52  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        10.00    Wort Size (LTR):   10.00
Total Grain (kg):         2.45
Anticipated OG:          1.063    Plato:             15.47
Anticipated EBC:          49.6
Anticipated IBU:          25.6
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 67.3     1.65 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 12.2     0.30 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.030    391
 20.4     0.50 kg.  Bruine kandijsuiker                          1.047     12

Hop

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.70  11.4  90 min.
 10.00 g.     Tettnanger Tettnang               Whole    4.60  14.2  90 min.

Yeast
-----

Westmalle opgekweekt of Wyeast 3787

De discussie erop nalezend denk ik dat dit een prima resume is van wat eerder is besproken. Ik ben ook zeer benieuwd of er nou wel sprake is van bijkleuren of toch heel subtiel gebruik van donkere moutsoorten in dit recept kom je uit op zo'n 12 procent special B volgens mij ga je dat zeer duidelijk proeven. Tsja, trial and error....

Groet Johannes

ps de hoeveelheden zijn iets aangepast om op 1063 uit te komen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2004 08:37 u »
Cornel,
vanwege de betere verkrijgbaarheid lijkt het me het eenvoudigst als we kandijbrokken/korrels gaan gebruiken. Die zijn in Nederland gewoon verkrijgbaar in de supermarkt.
10 minuten meekoken lijkt me het beste, je hebt gelijk dat we dit wel expliciet moeten afspreken (effect op kleur)

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2004 13:56 u »
Hoi MO,

Volgens mijn ervaring speelt de duur van het meekoken van de kandijsuiker ook een effect
op de smaak.

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #6 Gepost op: 26-11-2004 00:19 u »
Hi Mo,

Leuk recept, maar volgens mij zit je met de kleur te hoog. Volgens mij moet je rond de 37 / 38 EBC gaan zitten. Dan krijg je misschien problemen met de karamel smaak ( te weinig cara-aroma 300 ) maar volgens mij wordt de WMD bijgekleurd met een karamel. Verder zou ik de bitterheid rond de 28/29 zetten.

Gr Kees

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2004 10:04 u »
Kees,
Die bitterheid is van de zomer nog door een onafhankelijk laboratorium gemeten en is toen 24 bevonden. Ook de kleur heb ik uit redelijk betrouwbare, zij het wat gedateerde, bronnen.
Hoe zeker bij jij ervan dat de WM-d wordt aangekleurd?

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2004 10:23 u »
Ik heb zelf een redelijke WMD clone, zo kan ik de kleur en bitterheid vergelijken naast de echte WMD.In dit recept zit redelijk wat Cara aroma, maar toch mis ik dan nog de karamel smaak en geur. Die 24 kan wel kloppen, maar is waarschijnlijk op een andere manier berekend.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 26-11-2004 10:40 u »
Bij 12% Special B krijg je gegarandeerd een mooie karamelkleur en -smaak.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 26-11-2004 10:44 u »
Kees,
dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag: zou je je recept en proefervaringen hier willen posten.

Overigens wilde ik nog maar eens herhalen dat het onzinnig is te discussieren over enkele punten op de bitterheidsschaal. Dit is namelijk niet te proeven.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-11-2004 20:28 u »
Hi Mo,

Je moest even geduld hebben, maar hier komt mijn dubbel recept. Het is wel een vrije WMD vertaling, maar het resultaat mag er wel zijn.

Recept is voor 10 liter
1.06 kg pilsmout
0.63 kg Munchener
0.32 kg Bruine kandy
0.21 kg Cara aroma 150
0.11 kg maisvlokken
0.02 kg Chocolade mout 800 ontbitterd

2.1 gr Saaz 3.2 % Mash hopping
12.7 gr Challenger 7 % FWH
8.5 gr Saaz 3.2 % 30 min

45 min 60°C / 15 min 70°C / 1 min 78°C
Gist Wyeast 3787
Begin SG 1060 / eind sg 1011

Ik mis in dit bier de karamelsmaak en geur en de volgende keer zal ik andere hopsoorten gebruiken ( Goldings ) Qua kleur is ie perfect en de smaak is zeer goed vergelijkend, misschien iets te bitter ??

Gr Kees

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2004 08:51 u »
Zijn er nog opmerkingen over het Westmalle dubbel recept? Ik wilde eigenlijk zo brutaal zijn om het recept van Zeeuwse Kees naast me neer te leggen. Voor munchener, chocolademout en de door hem genoemde hoppen zijn niet veel referenties. Ik wilde het graag houden bij het door mij geposte recept.
Zijn er nog meer mensen dan ikke en mijn buren die dit recept willen brouwen. De buren willen morgen gaan brouwen, vandaar.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2004 10:08 u »
45 min op 60° lijkt me erg lang. Een dubbel is toch een vol smakend bier, en de WM gist kennende zal 'ie vermoedelijk doortrekken tot onder de 1006. Je hebt dan ook niet de hulp van een hoog alcoholgehalte voor een volle smaak. Ik zou eerder 15-20 min op 60° blijven, of zelfs nog korter.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 17-12-2004 10:43 u »
Edgar
door een onafhankelijk analyselaboratorium is in opdracht van de krant BN/De Stem het eind SG van de Westmalle dubbel op 1008 vastgesteld. Het is een vol smakend bier maar wel met weinig restsuikers. Ik zou niet korter gaan dan 40 min op 60 grC, anders kom je volgens mij te hoog uit.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 17-12-2004 10:45 u »
In de vorige kloon poging kwamen we met 35 min op 60 grC uit op 1014. Veel te hoog dus! Ik denk echt dat 45 min (en niet 40 min zoals in mijn vorige bericht staat) op 60 grC nodig zijn.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 17-12-2004 11:21 u »
Ok, dan moet je dat zo doen. Het verbaast me een beetje, omdat de Westmalle Tripel bij een hoger SG lager uitkomt. Dat komt dan zeker door de grotere hoeveelheid suiker. Apart gistje toch.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 29-12-2004 17:52 u »
HI Mo,

Is geen probleem dat je mijn recept naast je neer legt, hij was niet geplaats als clone recept.
Hij zit wel dicht tegen het orgineel aan. Mijn eerst volgende dubbel, zal ik jou dubbel recept gebruiken.

Gr Kees 

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2005 09:31 u »
Het recept aan het begin van deze thread is nagebrouwen door mijn buren. Ondanks dat van de Wyeast een giststarter is gemaakt (niet belucht) en slechts 10 L bier is gebrouwen, stokte de vergisting toch. En helemaal stil he! Halve jongbier was nog maar aangekomen op 1032 of daaromtrent. Een paar uur belucht, 3 g (NH4)2HPO4 en daar ging de vergisting weer. Eergisteren gebotteld op 1006! Dat was even schrikken. Had Edgar toch gelijk, maar volgens BN/De stem zit de einddichtheid op 1008, dus eigenlijk hoort dit wel zo. Kleur en smaak waren veelbelovend!
De gistkoek wordt belucht op een liter moutoplossing en 10 g (NH4)2HPO4 voor ca 36 uur en vrijdag wordt deze jongen opnieuw gebrouwen. Wederom door de buren. En nu 30 L. Dacht ik.

PS tijdens bottelen geen spoor van appeltjes smaak. Bier is dus zeker niet geoxideerd. Maar dat houden we natuurlijk goed in de gaten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 13-01-2005 11:10 u »
De discussie over gistvoedingszouten is verplaatst naar het onderwerp De Perfecte Giststarter

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1864.0/all.html

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #20 Gepost op: 09-02-2005 22:57 u »
Hallo allemaal,

Hier volgt dan een eerste verslagje op het forum van onze tweede poging om een Westmalle dubbel na te brouwen.
De eerste poging is reeds geplaatst. Je weet wel dat bier wat stopte op 1032 en aangezwengeld is met (NH4)2HPO4.
Met die gistkoek hebben we weer een poging gewaagd, deze keer dubbele hoeveelheid.
gistkoek aangevuld met 1 liter wort, 10% moutpoeder, geen suiker, 36 uur   
belucht en gevoed met 10 gr.  (NH4)2HPO4 opgelost in weinig water (op advies van overbuurman). Het begin SG was wat te hoog: 1068. De vergisting kwam 10 uur later al op gang en het schuim kwam het waterslot uit en niet één keer maar wel vaker! 3 Dagen later gelagerd met SG van 1032 en de activiteit was duidelijk minder. Echter enige uren later kwam die weer op gang en weer meerdere malen door het waterslot heen. Na een week werd de activiteit 1 blubje per minuut en was het SG 1015, dus opnieuw gelagerd. Uiteindelijk 17 dagen na brouwen gebotteld (31-01-05) met eind SG van 1014 want  activiteit was een blubje per 3 minuten en we hadden het gevoel niet nog meer te moeten manipuleren. We brouwen de WMD nog wel een keer vaker. Ben benieuwd hoe deze gaat smaken!

Hartelijke groet, Henriëtte         

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 10-02-2005 09:36 u »
Beste Henriëtte,

1 liter starter met een gistkoek en dan 36 uur beluchten. Is dat niet wat lang? Het lijkt me dat zoveel gist binnen de kortste keren actief wordt. Heb je de starter nog geproefd toen je hem aan het wort toevoegde?

Groeten,

A3

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 10-02-2005 18:11 u »
Hallo A3,

Aanvankelijk hadden we geen brouwplannen met die gistkoek, maar hij zag er zo fantastisch uit, dus toch maar gezorgd dat die niet droog kwam te staan. Vandaar die liter. En ja ik heb hem nog geproefd voordat we die aan het wort toevoegde en het smaakte voortreffelijk (niet zuur dus).
Voordat het de fles inging hebben we ook nog geproefd en nog steeds niet zuur of een rare smaak, voor zover wij dat kunnen beoordelen als beginnende brouwers. Die 36 uur was nou eenmaal niet anders omdat we beiden de volgende dag moesten werken.

Groetjes, Henriëtte

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 13-02-2005 22:35 u »
Vandaag het eerste biertje opengetrokken. Botteldatum 31-1-05, dus 13 dagen op de fles. Koolzuur op gang gekomen en al schuim, smaak nog ietwat te karamellig. We houden jullie op de hoogte.

Gr, HH&MM :dansen:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #24 Gepost op: 25-02-2005 11:44 u »
MO,

Heb je nog nieuws op WMD front? Ik was zelf van plan een dubbeltje te brouwen en twijfel tussen een variant op een eerdere Gilde dubbel (zie Rebie) of een WMD (vind mijn vriendin lekker). Ik ben met name benieuwd of de 12% Special B niet aan de hoge kant is?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 25-02-2005 12:01 u »
IK heb hem niet gebrouwen, maar mijn buren, dus HHMM wel! Kom op Henriette, ik weet dat jullie al geproefd hebben, en je mompelde laatst iets van teveel karamel smaak, maar lijkt hij nu of niet? Zal ik vanavond eens komen proeven?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 25-02-2005 12:13 u »
Ok, het kwartje was niet gevallen, ik had niet door dat Henriette je buurvrouw was...

MAar ik ben inderdaad benieuwd, 12% Sp.B is nl het hoogste dat ik tot nu toe in een bier heb gezien. Ik zou zelf niet snel over de 5% gaan.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 25-02-2005 13:14 u »
Herman,
wat je ook doet: ik zou het wel heel leuk vinden als je mee wilt doen in onze speurtocht naar de perfecte thuisgebrouwen WMD. Qua hop en gist zijn we er volgens mij wel zo'n beetje, de grootste discussie is de mout. Varieer maar een eind heen, als je maar op een kleur van rond de 60 uitkomt. En een biterheid van ca 24. En de SGs 1063-1008. Goed idee? Wel een droge dubbel, ik weet het....

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 25-02-2005 14:16 u »
Qua hop zijn we er? Waar komt die Tettnang vandaan? Van den Steen meldt o.a. Saaz en Styrian Goldings. o nu zie ik het: MJackson geeft naast genoemde 2 ook Tettnang aan, plus dat vroeger Fuggles gebruikt werd.

Helaas heb ik geen Tettnang. Aangezien ik wel Poperingse Fuggles heb, gebruik ik deze in de plaats van de Tettnang. Ook voeg ik denk ik de Saaz toe en gebruik ik wat ontbitterde carafa ("geroosterde mout").

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 25-02-2005 14:53 u »
Ik laat de fuggles bij nader inzien toch maar achterwege.... Ik vraag me alleen af hoe zo donker te komen, zonder bijkleuring. Als we hier special b voor gebruiken, moet het ook wel mega karamellig worden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 25-02-2005 15:15 u »
Je hebt exact de quintensens van de eerdere discussie te pakken. Het bier is droog, niet heel karamellig en zeker niet gebrand. De groep kloners die beweert dat WMD Westmalle Dubbel is aangekleurd met E150 (karamel) hebben dus een goede motivatie hiervoor. Misschien dat een kleine zwarte mout gift nog wat oplost.
En inderdaad, zoals je kunt lezen is Henriettes versie erg karamellig. Ben benieuwd wat jij ervan maakt.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 27-02-2005 16:37 u »
Mijn poging is in de ijskast beland, wegens een smerig geurende giststarter. Wat het ook was, het was niet enkel Saccharomyces Cerevisiae Westmallia die ik rook...

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 27-02-2005 23:33 u »
Hallo WMD Westmalle Dubbel kloners,
Hier volgt dan een verslagje van een tweede proeverij van de Westmalle dubbel.
We hebben er twee gebrouwen. De eerste is op 11-01-05 gebotteld (begin SG 1064- eind SG 1006) en de tweede is 31-01-05 gebotteld (begin SG 1068 - eind SG 1014). We hebben ze vanavond vergeleken met een Westmalle dubbel houdbaarheidsdatum dd. 30-11-06.
Kleur: iets te donker. 1-2% minder cara 300 zou de kleur beter maken.
Geur : iets te hoppig, maar bier is nog jong
Smaak: iets te karamellig
Schuim : iets te donker.
Hierbij geldt dat het jongste bier (31-01)  nog net iets meer karamel en hop heeft dan het "oudste" bier. Het zoete enigzins versterkt omdat het jongste bier ook nog eens een te hoog eind SG heeft.
Conclusie: geur/smaak moeten nog verder ontwikkelen, het bier is nog relatief jong. Over enkele weken nog eens naast elkaar zetten. Maar voorzichtige conclusie mag zijn dat het recept aardig goed zit!!
groet, Henriëtte

Offline Marcus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 06-04-2005 15:47 u »
Hallo deskundigen!
Het lijkt me ook leuk om dit recept te brouwen. Vraagje: zou ik de special B kunnen vervangen door "gerstemout Weyerm.Cara-aroma 300EBC"? Of zou het bier dan te veel naar rozijntjes gaan smaken?

Groetjes,
Marcus

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 06-04-2005 15:50 u »
Dat is dezelfde!

Overigens kan ik jullie melden dat hte ver uitvergiste bier (1006) een wereld van verschil geeft met het minder ver uitvergiste bier (1014). De eind SG's zijn de enige verschillen! Ik heb het zelf nog niet geproefd maar de 1006 lijkt heel goed op de WM-d Westmalle Dubbel zonder een overdreven karamel smaak. De 1014 is door zijn zoetje wel erg karamellig. Zal nog eens gaan proeven bij de buren.

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 10-04-2005 17:24 u »
Vrijdag jl. met Henriette en de overbuurman (MO) de Westmalle geevalueerd.
De 1e lichting (eind SG 1006) lijkt prima qua kleur en droogte, niet zoet, maar nog steeds een 'gebrande koffie' smaak. De 2e lichting (eind SG 1014) te zoet, ook goed qua kleur. Beide gaven wat weinig schuim en een fractie donkerder dan het orgineel.
Qua smaak vooral de 1e prima! Deze komt toch heel dicht in de buurt.

Groet, MM (van HH&MM)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 13-04-2005 11:23 u »
En wat zijn de aanbevelingen voor de aanpassing van het recept?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 13-04-2005 13:11 u »
Goeie vraag. Het zal lastig worden. Er moet qua smaak wat minder Special B in. Maar de kleur is eigenlijk helemaal goed zo. Ik wil het opmerkelijke resultaat nog wel even benadrukken dat doordat het een erg droog bier is, de storting van ik meen 13% Special B niet overmatig veel koffie/gebrand/krenten/karamel smaak geeft.
We blijven met hetzelfde probleem zitten: aankleuren of niet. En dan nog: met karamel E150 of met chocomout. Diverse bronnen spreken tegen dat er chocomout wordt gebruikt in de dubbel, maar dat zou misschien toch het mooiste recept zijn: 8% special B en een beetje chocomout voor alleen kleur. Bitterheid leek sprekend, dus dat hoeft volgens mij niet veranderd te worden.
Ik denk dat het voor thuisbrouwers niet haalbaar is om met een donkere mout de Westmalle dubbel na te brouwen. Misschien dat er voor Westmalle een speciale kleurmout, bv van 400 of 500 EBC wordt geproduceerd. Hun productie is er groot genoeg  voor!

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #38 Gepost op: 05-02-2006 16:04 u »
WMD Liefhebbers,

Ik ben van plan dit bier ergens de komende maand te gaan brouwen.

Is het een optie om een heel klein beetje ontbiterde zwarte mout 1200 EBC toe te voegen en de Special B iets te verminderen?

Ik heb nl. geen chocolade mout kunnen krijgen (was op bij Burg Bieren).

gr.
Jeroen  ;)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 05-02-2006 20:09 u »
Zou ik niet doen. Westmalle Dubbel kenmerkt zich niet door een gebrande smaak. Eerder zou je Buisman kunnen toevoegen naast wat caramunich 120 EBC of een andere caramout.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 18-02-2006 21:47 u »
Ik ga dit bier morgen brouwen, ik voeg toch een beetje chocolade mout 800 toe en heb de special B wat verlaagd.

Volledige recept:

1800 gr. Pilsmout 3 EBC
260 gr. Special B 400 EBC
40 gr. Chocolademout 800 EBC
500 gr. Bruine kandij

10 gr. Tettnanger - start koken
10 gr. Styrian Goldings - start koken
8 gr. Saaz - 10 min. voor einde

Westmalle gist opgekweekt

Maischtijden:

60 C. - 45 min.
70 C. - 30 min.

Water:
9 liter maischen
7 liter spoelen

Gr.
Jeroen  ;)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 19-02-2006 10:38 u »
Hoi Jeroen,

Bruine kandijsuiker kleurt niet zo sterk. De donkere kandijsiroop uit de Belgische supermarkten kleurt veel sterker. Misschien kun je bij een volgende poging de hoeveelheid donkere mouten nog verder terugdringen en wat Buisman gebruiken.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 19-02-2006 10:57 u »
Jac,

Dat zal ik volgende keer eens proberen.

Heb het brouwvirus nu toch weer helemaal te pakken  :elifant:.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 19-02-2006 18:48 u »
 :hoera: Brouwdag goed verlopen, rendement voor het eerst in lijn met de verwachtingen, een sg van 1063 zoals gepland. Geduld is een schone zaak blijkbaar, voor het spoelen zeer ruim de tijd genomen, eerst het wordt zoveel mogelijk af laten lopen, daarna pas het spoelwater.

Gist zit er nu bij, een verse zeer actieve Westmalle starter.

Vraagje, wat is de ideale vergistingstemperatuur voor deze gist? Vat isoleren of niet?

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 19-02-2006 20:35 u »
De monniken zelf schijnen te vergisten bij 19 graden, maar bij hogere temperaturen wordt ie esteriger. Vooral wat banaanachtigs komt dan sterker in de smaak naar voren.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 19-02-2006 21:29 u »
Hij staat nu bij 23 graden en ik heb het vat wat geïsoleerd. Afwachten maar, morgen zullen we hem wel ruiken!

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 20-02-2006 10:43 u »
Vanmorgen stond er een prachtige dikke schuimlaag op, geen vreemde geuren, temp. rond de 21 graden (sonde van een digitale  keukenthermometer tegen het vat geplakt, vat geïsoleerd met een slaapzak.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 20-02-2006 11:20 u »
Als de kamer rond kamertemperatuur is, zou ik de isolatie verwijderen. Anders als je een flinke piek in de vergisting krijgt, loopt je biertemperatuur op naar boven de 25 en volgens de laatste inzichten is dat voor deze gist niet optimaal.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #48 Gepost op: 20-02-2006 13:22 u »
Bedankt voor de tip, ik houd hem in de gaten. Op zich is de isolatie niet al te dik, dus hij kan zijn overtollige warmte wel kwijt.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 21-02-2006 14:14 u »
Temperatuur is max. opgelopen naar 24 graden en nu stabiel op 23. Nog altijd dikke schuimlaag, wel een wat scherpe geur die er vanaf komt.

Ben benieuwd.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 21-02-2006 14:17 u »
Wacht maar, zometeen komt de rioollucht (zwavel). Dat is normaal voor deze gist, dus schrik niet.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 21-02-2006 14:23 u »
Die begint al een beetje te komen, ik had bij het Westmalle Tripel kloonrecept al gelezen dat dat zou gebeuren. Ik ben dus voorbereid.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 24-02-2006 22:22 u »
Zojuist overgeheveld, sg gezakt naar 1020, daar moet dus nog wat vanaf. Jongbier smaakt nog behoorlijk zoet. Ik heb de fles nog maar op een warm plekje gezet.

Hopelijk gist ie nog een beetje door.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 09-04-2006 18:48 u »
Vandaag gebotteld, s.g. 1011 dus niet slecht. Kleur lijkt redelijk goed, het bier is al glashelder en heeft een lichte karamelsmaak.

Er zat niet zoveel koolzuur in het bier als in mijn Oerbier van vorige week, dus het bottelen verliep supersnel en zonder knoeien. (Wat is dat flesjes spoelen toch een ..... klus!  :-\).

Ben benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden, 6 standaardflesjes gebotteld om evt. in te zenden.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #54 Gepost op: 23-04-2006 19:14 u »
Vandaag voor het eerst geproefd, naast een echte natuurlijk.

Kleur is vrijwel perfect, origineel is iets helderder.

Mijn kloon zit nu 2 weken in de fles, dus ook de koolzuur is nog iets minder dan het origineel.

In het aroma is bij het origineel iets meer hop.

Qua smaak komt ie ook aardig in de buurt, bitterheid lijkt vrijwel hetzelfde, wellicht een vleugje karamel bij de kloon die je bij het origineel minder proeft. Ook de volmondigheid is behoorlijk vergelijkbaar.

Ik ga hem insturen, kan nog net!

Volgende week nog een keertje goed proeven, geen straf!

Gr.
Jeroen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #55 Gepost op: 23-04-2006 21:40 u »
1011 is hoger dan het origineel. Vind je hem niet zoeter smaken? De navergisting zou na 1 week met zo'n vrij licht bier toch wel klaar moeten zijn.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 24-04-2006 10:15 u »
Echt veel zoeter was hij niet, misschien wel iets. De nagisting kwam laat op gang, pas toen ik de flesjes op een warmere plaats heb gezet. De eerste week gebeurde er eigenlijk helemaal niets, dus de nagisting heeft feitelijk nog maar een kleine week plaatsgevonden.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #57 Gepost op: 02-12-2006 19:30 u »
Okey,eigenlijk doe ik niet mee aan klonen.Maar ik maak hier dan maar eens een uitzondering op:

Toevallig stond er op de achterkant van een kladje dat ik kreeg het "recept" van de dubbel.

Aanpassing Jacques

Van Thibolleke kreeg ik deze ochten het volgende bericht.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ik heb een post gedaan bij west-malle dubbel kloon.
Hierin schrijf ik wat ik allemaal van het recept ken.
Dit is niet zo mooi van mij dat ik dat allemaal verklap.

Zou jij dat bericht kunnen verwijderen?

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Bij dezen heb ik dus gevolg gegeven aan het verzoek van Thibolleke.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 02-12-2006 19:43 u »
Thibolleke, hoe veel liter is 1 brouw?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #59 Gepost op: 02-12-2006 19:47 u »
Wat de brouwer zei:
Na het wassen en het vullen van de kookketels(2) word er met water gecorigeerd naar 10.000 liter per ketel.
20.000 in totaal dus.

Groeten

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 02-12-2006 19:48 u »

Toevallig stond er op de achterkant van een kladje dat ik kreeg het "recept" van de dubbel.
Weet je ook wat het begin-en eindvolume is per brouwsel?

Hopbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 02-12-2006 19:58 u »
ah kleur:85.4-87.4 Brz

Wat voor eenheid is dat?

Hopbier

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #62 Gepost op: 02-12-2006 20:03 u »
Nogal verwarrend die getallen zonder eenheid achter,
Ook stond er op het controlepaneel getallen waar ik niet van wist hoeveel liters dat waren.

Hoeveelheid op het blad
(ik denk dat het gaat over de gisttank)

eene brouwsel 66.2
andere          93.8

het eerste brouwsel zal dan wss overgeschuimd zijn.
Heb ik ook gezien toen ik er was, 2 dagen constant schuim verlies.

Echt duidelijke gegevens over het volume heb ik niet.
Bij de kook geraken ze niet aan de 7% verdamping. Beginnen bij 20.000 liter dus....

Groeten Thibolleke

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 02-12-2006 20:32 u »

Echt duidelijke gegevens over het volume heb ik niet.
Bij de kook geraken ze niet aan de 7% verdamping.Beginnen bij 20.000 liter dus....

Maar met 20000 liter eindvolume kom ik al (zonder extract) op ca. > 100 EBU bitterheid.
Jij geeft op bitterheid: normaal rond de 32 ebu voor de dubbel en maar 39 ebu voor de tripel. Uit analyses (2004) bleek de dubbel 24 EBU te hebben en de Tripel 39.

Wanneer werd de suikeroplossing toegevoegd?

Hopbier

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #64 Gepost op: 02-12-2006 20:37 u »
Als ik zo lees wat thibolleke meegemaakt heeft in Westmalle doet mij een beetje denken wat wij gezien hebben bij Cantillon; "Het steekt allemaal niet zo nauw" manier van werken.  En ik kan daar in komen als je 20000 L maakt mag er al eens een kilootje meer in.  Zijn wij een beetje te veel "pietje precies" en liggen de antwoorden eigenlijk voor het rapen?  Kleurmout om kleur te krijgen, nergens voor nodig voeg toch gewoon E 150 toe.  Mouten dienen klaarblijkelijk alleen om de smaak te maken.  Bij Cantillon stelden wij ook de vraag; Hoe lang wordt er gefilterd?  Antwoord simpel tot we de benodigde  aantal liter wort hebben.  Op een zeker ogenblik maakten Norbert en ik ons zorgen dat de maischketel zou overlopen omdat er gespoeld werd en de brouwer nergens te bespeuren viel.  Toen hij tevoorschijn kwam was er al te veel heet water in de ketel gestroomd, dat op het einde zelfs niet alles gefilterd werd. Geen probleem!

Groetjes
Liemingbrouwer

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #65 Gepost op: 02-12-2006 21:24 u »

In verband met het eerder aangehaalde verzoek van Thibolleke heb ik de inhoud van dit bericht verwijderd.

Jacques

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 02-12-2006 21:32 u »
Zie hierboven.

Jacques

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #67 Gepost op: 03-12-2006 09:25 u »
Thibolleke,

Heb je ook gezien of de gistingstanks gekoeld worden? Wordt de gistingstemperatuur geregeld of laten ze die maar gewoon stijgen?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #68 Gepost op: 03-12-2006 10:14 u »
Ja deze wordt zo goed mogelijk op 19 graden gehouden.
Vrijdag waren ze aan het proefdraaien met een nieuwe cct-tank.Wat is dat voor iets ingenieus zeg!
Hiervan zouden er meer moeten komen zodat het de gistkamer vervangt.

Groeten Thibolleke

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #69 Gepost op: 03-12-2006 18:39 u »
Aanpassing Jacques

Van Thibolleke kreeg ik deze ochten het volgende bericht.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ik heb een post gedaan bij west-malle dubbel kloon.
Hierin schrijf ik wat ik allemaal van het recept ken.
Dit is niet zo mooi van mij dat ik dat allemaal verklap.

Zou jij dat bericht kunnen verwijderen?

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Bij dezen heb ik dus gevolg gegeven aan het verzoek van Thibolleke.

Ik vind het onze Thibolleke een manneke met een goud hart :duimop:

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #70 Gepost op: 04-01-2007 23:00 u »
Er staat bij mij nu een Westmalle Triple te vergisten(hoofdgisting) met Wyeast 3787 trappist high gravity.
Ik wil ook nog een Westmalle Dubbel brouwen.
Mijn vraag is nu : kan ik dit direct op de gistkoek doen na overhevelen of moet ik van de koek weer starter maken.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 04-01-2007 23:07 u »
Houd rekening dat de Wyeast wel Westmalle gist is maar die van heel wat jaar geleden, Het is dus een andere gist geworden. Het verschilt super erg, maar er zijn verschillen. Verder kan je met een gistkoek opnieuw brouwen maar het is aan te raden gewoon een starter te maken, zeker voor een wat zwaarder bier zoals een dubbel. De gistkoek van de tripel zal er niet al te best aan toe zijn, dit komt omdat de gist al veel alcohol heeft geproduceerd en niet goed meer in staat is nog een nieuw brouwsel te vergisten.

:degroeten:
Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #72 Gepost op: 05-01-2007 08:22 u »
Ik heb goede ervaringen met het gebruiken van een verse gistkoek voor een nieuw wort. Mijn beste ervaringen heb ik opgedaan met het gelijktijdig bottelen en brouwen. Met een uitgekiende planning kan je ervoor zorgen dat je bottelsessie en je brouwsessie tegelijk eindigt zodat de koek direct kan worden voorzien van een nieuw wort. Met het bewaren van gistkoeken heb ik minder goede ervaringen, toch moet dit wel mogelijk zijn. Bij bewaren kun je misschien beter een starter te maken. Bij een verse koek heb ik nooit belucht, maar dat zou natuurlijk geen kwaad kunnen. Een dubbel is niet echt een zwaar bier... Zeker het wort van de ver uitvergiste Westmalle dubbel is geen zware.

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #73 Gepost op: 05-01-2007 08:34 u »
De laatste zin begrijp ik niet goed.
Er staat nu een Westmalle Triple te gisten. Ik wil dus op deze koek een Dubbel laten vergisten direct na het brouwen van mijn dubbel. Ik ga niet bottelen maar hevel de triple over voor secundaire vergisting. Op moment dat ik klaar ben met het brouwen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #74 Gepost op: 05-01-2007 08:58 u »
Ondanks de goede ervaringen is het beter om te zorgen dat je -in meer of mindere mate- uitgeputte gist, weer vitaal wordt.
Dit doe je door de gist te beluchten in een starter met voeding, zo weet je zeker dat je (meer dan) genoeg vitale cellen hebt.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 05-01-2007 09:58 u »
Je kunt beter eerst de gist even wassen, zodat je eiwit- en hopresten kwijt raakt. De gistkoek uit de primaire fermentatie bevat namelijk nogal wat van deze dingen. Hoe dat moet vind je hier. Voordeel is dat je gewassen gist ook nog een paar dagen tot een paar weken kunt bewaren in de koelkast. Een nieuwe, goed beluchte en van gistvoeding voorziene starter is dan echter wel aan te raden.

Ik heb nu voor het eerst ook een keer een gistkoek gewassen en het is heel simpel te doen met twee of drie lege frisdrankflessen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #76 Gepost op: 05-01-2007 11:50 u »
Oeps! Ik gebruik altijd de koek na de 2e vergisting voor een nieuw brouwsel. Wat jij wilt, kan natuurlijk ook. Sommigen zeggen dat die gist vitaler is.

Tags: