Ik wals regelmatig de fles (voel me net een magneetroerder zo). Maandag rook dat lekker, nu stinkt het echt een uur in de wind.
Kan dat een teken van besmetting zijn of is dat normaal?
Sommige gisten maken een stof aan die lijkt op rotte eieren/riool. Dat is een zeer onaangename geur die vrij vluchtig is. Als deze stof ontweken is blijft er vaak een heerlijk smakend bier over. Een rioolachtige geur is niet prettig maar wil niet zeggen dat je een infectie te pakken hebt.
Wat is het moment van opschalen: bij volop activiteit of als je dat juist wat ziet afnemen, dus net over de top?
Het beste moment van opschalen is als je ziet dat de activiteit afneemt. De gist zit dan vol reservestoffen waardoor de gist zich makkelijk kan vermenigvuldigen.
Als je de starter helemaal laat uitgisten heeft de gist geen voeding meer en moet deze de reservestoffen aanspreken. Het gevolg is dat de aanmaak van nieuwe gistcellen veel moeizamer verloopt...
Wat ik tegenstrijdig vind lijken is dat je er een waterslot op zet om te voorkomen dat er lucht / bacteriën binnen kunnen, maar met een magneetroerder moet er juist zuurstof bij kunnen. Wat zie ik over het hoofd want ik neem aan dat het uiteindelijk niet tegenstrijdig is 
Je hebt gelijk dat dit heel erg tegenstrijdig lijkt. Maar in de praktijk is dit een goede werkwijze.
Dit komt doordat bij de start van de starter het wort heel erg gevoelig is voor infecties. Je creëert omstandigheden waarbij gist maar ook andere micro-organismen goed kunnen gedijen. Als de gist eenmaal goed opgang is gekomen hebben andere micro-organismen minder kans om zich te ontwikkelen. Dit komt vooral door de daling van de pH en de vorming van koolzuur en alcohol.
Om infecties te beperken doe je een royaal stuk aluminium over de hals van de erlenmeyer. Er kan er dan niet invallen en komen er minder snel micro-organismen in je erlenmeyer.