Gist opkweken uit fles

Gestart door guuz, 19-08-2011 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hans_nwk

Afzuigkap vol aan en daar onder werken scheelt ook al heel wat als je daar onder werkt.

brouwerwaldonk

Als je een beetje steriel wil werken gebeurt dat best in stilstaande lucht. Jij zorgt met uw dampkap voor een tornado van bewegende lucht, totaal verkeerd bezig.

Davester

Wat een heerlijk forum dit, thanks weer voor alle tips.

De volgende dus in ieder geval in veel kleiner proportie starten, en elke 24 uur iets "bijvoeren"

Ik las ergens een pakje appelsap, vandaar dat ik er een heel pakje in had gegoten :P

brouwerwaldonk

Eigenlijk is het beter om wort te gebruiken in plaats van appelsap. Zo leer je de gist het medium te (her)kennen waarin het later moet werken. In appelsap zit geen maltose.

Om steeds steriel wort ter beschikking te hebben. Schep halverwege het wortkoken wort uit de kokende ketel. Die giet je in warme flessen tjokvol, kroonkurk erop en klaar is kees. Kan je tot een jaar bewaren op het rek in een donkere plaats.
Is je wort te sterk gewoon verdunnen met een klein beetje water tijdens gebruik.
Gebruik je hopbellen, dan over een trechter met zeef de fles vullen, om geen hopblaadjes te krijgen in je wortfles.
Bij gebruik het heldere wort langzaam afgieten, het bezinksel wegdoen, het zijn neergeslagen eiwitten die heb je niet nodig.

https://myalbum.com/photo/UpOv0EZhWtKi/540.jpg

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-05-2019  16:36 uEigenlijk is het beter om wort te gebruiken in plaats van appelsap. Zo leer je de gist het medium te (her)kennen waarin het later moet werken. In appelsap zit geen maltose.

Om steeds steriel wort ter beschikking te hebben. Schep halverwege het wortkoken wort uit de kokende ketel. Die giet je in warme flessen tjokvol, kroonkurk erop en klaar is kees. Kan je tot een jaar bewaren op het rek in een donkere plaats.
Is je wort te sterk gewoon verdunnen met een klein beetje water tijdens gebruik.
Gebruik je hopbellen, dan over een trechter met zeef de fles vullen, om geen hopblaadjes te krijgen in je wortfles.
Bij gebruik het heldere wort langzaam afgieten, het bezinksel wegdoen, het zijn neergeslagen eiwitten die heb je niet nodig.

https://myalbum.com/photo/UpOv0EZhWtKi/540.jpg

Dat gaan we doen, hoe weet je of het wort te sterk is?

elBieros

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-05-2019  15:07 uKlopt volledig, door de hals en de opening te verhitten zal de lucht in de hals langzaam opwarmen en een constante luchtstroom (naar buiten) creëren.
Ik bedoelde eigenlijk dat de gasvlam een opwaartse luchtstroom veroorzaakt. Door dan vlak naast de gasvlam te werken voorkom je dat stofdeeltjes e.d. in je fles, plaat of wat dan ook kunnen vallen. Dit is een veel toegepaste microbiologische techniek als je geen laminaire flowkast wil/kan gebruiken.

gr, elB

brouwerwaldonk

Citaat van: Davester op 22-05-2019  18:35 uDat gaan we doen, hoe weet je of het wort te sterk is?
De sterkte van opkweekwort is 1040 en meestal maak je wort met een hoger SG voor je bier.
Dus beginnen met wort van 1040 na stap 2 mag het wort al sterker zijn zo leer je de gist dat hij ook sterker wort moet aankunnen.

Jacques

Citaat van: Davester op 22-05-2019  12:00 uIk wals regelmatig de fles (voel me net een magneetroerder zo). Maandag rook dat lekker, nu stinkt het echt een uur in de wind.
Kan dat een teken van besmetting zijn of is dat normaal?

Sommige gisten maken een stof aan die lijkt op rotte eieren/riool. Dat is een zeer onaangename geur die vrij vluchtig is. Als deze stof ontweken is blijft er vaak een heerlijk smakend bier over. Een rioolachtige geur is niet prettig maar wil niet zeggen dat je een infectie te pakken hebt.


CiteerWat is het moment van opschalen: bij volop activiteit of als je dat juist wat ziet afnemen, dus net over de top?
Het beste moment van opschalen is als je ziet dat de activiteit afneemt. De gist zit dan vol reservestoffen waardoor de gist zich makkelijk kan vermenigvuldigen.
Als je de starter helemaal laat uitgisten heeft de gist geen voeding meer en moet deze de reservestoffen aanspreken. Het gevolg is dat de aanmaak van nieuwe gistcellen veel moeizamer verloopt...


CiteerWat ik tegenstrijdig vind lijken is dat je er een waterslot op zet om te voorkomen dat er lucht / bacteriën binnen kunnen, maar met een magneetroerder moet er juist zuurstof bij kunnen. Wat zie ik over het hoofd want ik neem aan dat het uiteindelijk niet tegenstrijdig is :nut:
Je hebt gelijk dat dit heel erg tegenstrijdig lijkt. Maar in de praktijk is dit een goede werkwijze.
Dit komt doordat bij de start van de starter het wort heel erg gevoelig is voor infecties. Je creëert omstandigheden waarbij gist maar ook andere micro-organismen goed kunnen gedijen. Als de gist eenmaal goed opgang is gekomen hebben andere micro-organismen minder kans om zich te ontwikkelen. Dit komt vooral door de daling van de pH en de vorming van koolzuur en alcohol.
Om infecties te beperken doe je een royaal stuk aluminium over de hals van de erlenmeyer. Er kan er dan niet invallen en komen er minder snel micro-organismen in je erlenmeyer.

Richard3

Citaat van: elBieros op 22-05-2019  20:54 uIk bedoelde eigenlijk dat de gasvlam een opwaartse luchtstroom veroorzaakt. Door dan vlak naast de gasvlam te werken voorkom je dat stofdeeltjes e.d. in je fles, plaat of wat dan ook kunnen vallen. Dit is een veel toegepaste microbiologische techniek als je geen laminaire flowkast wil/kan gebruiken.

gr, elB

Ik kook elektrisch, wat nu?

Neetje

Gaat om de opgaande luchtcirculatie.
Werken langs een vlammetje uit een gasbrandertje of spiritusbrander is prima.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.