Gist opkweken uit fles

Gestart door guuz, 19-08-2011 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Vraagje dat ik elders ook al eens gesteld had: bij het vermeerderen van opgekweekte gist uit fles en toevoegen van wort op basis van moutpoeder: kook je telkens de hoeveelheid nodige wort op, met vers poeder, en dan telkens laten afkoelen etc...
Of kan je bijvoorbeeld begin van de 'kweekweek' direct 1 liter wort maken, opkoken en dan in steriele fles in koelkast zetten?

Bij het toevoegen dan telkens flesmond ontsmetten, of geen goed idee?
Of eerder invriezen wort, ontdooien en toevoegen, of toch maar eerst doorkoken, afkoelen...

Albertus

Citaat van: RobinB op 06-07-2012  14:43 uDat is inderdaad situatie afhankelijk. 9,5% is bij mij nog nooit problematisch geweest, misschien meer iets om in een ander topic te behandelen? Daarnaast is n=1 geen basis voor conclusies.

Goed plan. Dit probleem komt regelmatig terug maar tot nu toe alleen als "bijvangst".

Bert

Albertus

Citaat van: ciesvandekwis op 06-07-2012  15:58 uVraagje dat ik elders ook al eens gesteld had: bij het vermeerderen van opgekweekte gist uit fles en toevoegen van wort op basis van moutpoeder: kook je telkens de hoeveelheid nodige wort op, met vers poeder, en dan telkens laten afkoelen etc...
Of kan je bijvoorbeeld begin van de 'kweekweek' direct 1 liter wort maken, opkoken en dan in steriele fles in koelkast zetten?

Bij het toevoegen dan telkens flesmond ontsmetten, of geen goed idee?
Of eerder invriezen wort, ontdooien en toevoegen, of toch maar eerst doorkoken, afkoelen...

Het maakt niet zo veel uit of je telkens opnieuw moutpoeder gebruikt of een voorraad aanhoudt in de koelkast, je zult toch elke keer moeten koken. Met een starter kun je geen risico nemen, voor je het weet ben je de verkeerde beestjes aan het opkweken.
Koken doe ik in de erlenmeyer met de roervlo er in, dan is in één keer alles ontsmet.

Bert

heijligers

Citaat van: Albertus op 06-07-2012  18:32 uKoken doe ik in de erlenmeyer met de roervlo er in, dan is in één keer alles ontsmet.

Bert
Kan zo'n erlenmeyer direct op een gasvlam?

Albertus

Citaat van: heijligers op 07-07-2012  15:56 uKan zo'n erlenmeyer direct op een gasvlam?

Theoretisch moet dat wel kunnen, maar ik gebruik een gaasje ertussen om de warmte te spreiden.
Deze , onder meer te koop bij Brouwland.


Met centraal keramisch vlak, om de vlam te verdelen. Onmisbaar voor bunzenbranders. 20 x 20 cm.

Bert

redox

Citaat van: heijligers op 07-07-2012  15:56 uKan zo'n erlenmeyer direct op een gasvlam?

Voor een normale gaspit van gasfornuis is het geen probleem, mits er geen beschadigingen en grote krassen op de bodem zitten. Mijn begin starter wordt ook in de erlenmeyer gemaakt. Bij opschalen maak ik gebruik van een 2 L bekerglas om moutextract in te koken, gaat allemaal prima.

segtom

Heb nu volgens de appelsap methode ook Rochefort staan.

2 pogingen met 3 maand oude Rochefort
1 met1 maan oude Rochefort

ik heb er iedere keer meer 2-3 cm appelsap bij gedaan , is dit genoeg of moet dit meer zijn ? ze staan nu voor de verwarming maar ik zie bij de 3maand pogingen na 2 dagen nog niet echt resultaat , wel komt er als je schud een schuimlaag op te staan en hoor je het bruisen als je luistert. ipv van waterslot liggen er ballonnen over dus als deze opblazen word er CO2 vervormd maar tot nu toe nog geen effect

Moet ik meer appelsap toevoegen of gewoon wat langer wachten?

RobinB

Zie je tekenen van groei?
Toename van depot?

Kennelijk wel wat bruisends?
Zou kunnen duiden op activiteit.

Liever op een plek met een constante gematigde temp (20-25) zetten dan naast de radiator. :)


**pas op explosiegevaar bij verder lezen!!**

Ik zet met soortgelijk kleine hoeveelheden appelsap (inderdaad ca. 2 cm) gewoon de kroonkurk er weer op.
Er wordt maar een klein beetje CO2 gemaakt, misschien lekt het door je ballon heen?
Met een dichte kroonkurk hou je alles wel vast, ik wacht dan een week en kijk of er druk is.

Is er druk, dan is er leven en plaat ik het uit.
Geen druk -> geen leven -> volgende keer beter. :)

** Alleen toepassen bij KLEINE hoeveelheden toegevoegd suiker, max 2g!! **

segtom

Ahzo dat kan ik ook wel  eens proberen met de kroonkurk. Nu vanmorgen stond er bij alle drie enkele schuimbelletjes op. Ik weet niet of dit van het schudden van gisteren nog was of van de gist. Bij de jongste lijkt er een toename van gistdepot te zijn maar ben niet zeker. Vanavond gaan ze mee naar huis waar ik ze constanter kan wegzetten.

Jacques

Citaat van: Jacques op 20-05-2012  22:29 uVandaag heb ik de twee door mij met appelsap opgekweekte doorgestart met een gedeelte van een blik Abdij van Brewferm.

Er zat een groot verschil in de smaak van het vergist appelsap.

Kastaar
Zeer zoet, een beetje rond van smaak, heel licht diacetyl. Troebel.

Saison Voisin
Zurig, samentrekkend. erg droog. Helder.

Het verslag van het door mij uitgevoerde experiment is hier te vinden.

bas3

Hoe werkt die mr malty of hoe kom je hier aan?

bas3

Ik ben ook gist op aan het kweken van Chimay blauw 9%. Ik heb hier perensap bij gedaan(had niks anders) om te starten. Maakt dit wat uit of niet? :weetniet:

Herman


Adbrouwt

Citaat van: Herman op 01-01-2014  23:08 uWel eens gehoord van Google?
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Maar gelukkig is daar altijd nog Herman  ;D

Herman

 :)  Niks mis met antwoord geven toch? Soms moet je mensen er op attenderen dat je antwoorden ook heel makkelijk zelf kunt vinden.

Davester

Citaat van: Jacques op 06-05-2012  22:52 uEven dit topic nieuw leven inblazen.

Op de wiki is een pagina te vinden waarin aangegeven wordt van welke bieren je de gist kunt opkweken uit een flesje.
Dat zijn er echter veel meer. Daarom heb ik mij voorgenomen om bij elk flesje dat ik uitschenk met hergisting op de fles te kijken of de gist opkweekbaar is of niet. Uiteraard doe ik dat alleen bij de bieren die nog niet genoemd zijn op de wiki.

Het opkweken gaat vreselijk simpel.
Giet het bier in je glas. Proost!
Laat het depot achter in het flesje.
Giet bij het depot een pakje appelsap. Zet op de fles een waterslot en wacht rustig af.

Uiteraard hoor je zo hygiënisch mogelijk te werken. Zelf heb ik het pakje appelsap en de schaar waarmee ik het pakje heb opengeknipt gedesinfecteerd met Sar San. Het inschenken heb ik in de buurt van gasvlam gedaan.

Afgelopen week heb ik de methode uitgeprobeerd met Kastaar en Saison Voisin van Brasserie des Géants.

Zie hier het resultaat.






Als anderen dit ook doen en de resultaten hier posten kunnen we de betreffende wiki pagina flink uitbreiden.

Hey Jacques, waar maak je de stopjes van waar het waterslot in zit?

brouwerwaldonk

CiteerHey Jacques, waar maak je de stopjes van waar het waterslot in zit?
Die kan je bestellen bij Brouwland.
Je geeft de doormeter van het gaatje en de buitendoormeter op en ze worden zo gemaakt. 

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-05-2019  10:51 uDie kan je bestellen bij Brouwland.
Je geeft de doormeter van het gaatje en de buitendoormeter op en ze worden zo gemaakt.
Thanks.

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-05-2019  10:51 uDie kan je bestellen bij Brouwland.
Je geeft de doormeter van het gaatje en de buitendoormeter op en ze worden zo gemaakt.

Zelf ff wat geknutseld met kunststof kurk en boormachine.

brouwerwaldonk


Jacques

Citaat van: Davester op 18-05-2019  10:36 uHey Jacques, waar maak je de stopjes van waar het waterslot in zit?

Die zijn kantenklaar te koop bij onze leveranciers. Dit zijn siliconen stoppen.Tegenwoordig gebruik ik rubberen stops, die glijden minder makkelijk uit de fles en zijn minder zuurstofdoorlatend.

Davester

Nou om te testen heb ik dus afgelopen zaterdag een flesje aan de kant gezet en voorzien van appelsap.
Deze ga ik niet gebruiken, maar gewoon om te kijken wat er gebeurd en welke vragen het me oplevert.




Foto 1 was maandagavond, volop activiteit, het leeft dus (yippie).
Foto 2 is woensdagmorgen, het leven is er ver uit. Belletjes die je nu ziet is van het net walsen.

Ik wals regelmatig de fles (voel me net een magneetroerder zo). Maandag rook dat lekker, nu stinkt het echt een uur in de wind.
Kan dat een teken van besmetting zijn of is dat normaal?

Wat is het moment van opschalen: bij volop activiteit of als je dat juist wat ziet afnemen, dus net over de top?

Ik lees vaak ook dat je moet toevoegen bij voorkeur met gasvlam eronder. Wat wordt daarmee bedoeld: is dat gasvlam onder de erlemeyer, of gasvlam bij de ingang tijdens ingieten/schenken?

Wat ik tegenstrijdig vind lijken is dat je er een waterslot op zet om te voorkomen dat er lucht / bacteriën binnen kunnen, maar met een magneetroerder moet er juist zuurstof bij kunnen. Wat zie ik over het hoofd want ik neem aan dat het uiteindelijk niet tegenstrijdig is :nut:

Thanks weer allen en een fijn dagje!

brouwerwaldonk

Citaat van: Davester op 22-05-2019  12:00 uIk lees vaak ook dat je moet toevoegen bij voorkeur met gasvlam eronder. Wat wordt daarmee bedoeld: is dat gasvlam onder de erlemeyer, of gasvlam bij de ingang tijdens ingieten/schenken?
De vlam dient om de lucht aan de ingang kiemvrij te maken tijdens het manipuleren.
Ik zie een halve fles vol en dat is veeeeel te veel om mee te beginnen.
Eigenlijk moet je het zo doen. Je koopt een fles en walst de gist los. Dan zet je bierfles een tijdje schuin in de koelkast, zo komt de gist allemaal in één hoekje. Dan giet je de fles heel langzaam uit met een lichtbron er achter zodat je kan zien wanneer de gist meekomt. De fles zal bijna helemaal leeggegoten zijn.

En nu komt het
Je neemt maximaal 10ml steriel wort of appelsap en brengt dat bij de vlam in de fles en daarmee schud je alle gist op. Dan giet je het over in een transparant flesje en dat sluit je af met een deksel. Af en toe goed schudden om de aanwezige zuurstof op te nemen in de suspensie. Na ongeveer 24 u heb je gistgroei en kan je verder opschalen met maximaal 100 ml. Volgende opschaling 24u later 1000 ml. 

elBieros

Citaat van: Davester op 22-05-2019  12:00 uWat wordt daarmee bedoeld: is dat gasvlam onder de erlemeyer, of gasvlam bij de ingang tijdens ingieten/schenken?
Citaat van: brouwerwaldonk op 22-05-2019  14:08 uDe vlam dient om de lucht aan de ingang kiemvrij te maken tijdens het manipuleren.

En om een opwaartse luchtstroom te creëren zodat er niets in kan vallen  ;)

gr, elB.

brouwerwaldonk

Citaat van: elBieros op 22-05-2019  14:22 uEn om een opwaartse luchtstroom te creëren zodat er niets in kan vallen  ;)
gr, elB.
Klopt volledig, door de hals en de opening te verhitten zal de lucht in de hals langzaam opwarmen en een constante luchtstroom (naar buiten) creëren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.