Gist opkweken uit fles

Gestart door guuz, 19-08-2011 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Kleine brouwerijen laten ook elders brouwen dus dat kan best wel met bottelgist gebeuren.

Ik denk dat veel opgekweekte biergisten van Belgische en Nederlandse kleinere brouwerijen uiteindelijk het T58 gistprofiel zullen geven. Ben daar in ieder geval alert op.

Jacques

Citaat van: Henielma op 07-05-2012  21:51 uKleine brouwerijen laten ook elders brouwen dus dat kan best wel met bottelgist gebeuren.

Dat zijn huurbrouwers. Die tel ik dit kader niet mee. Maar ook die kunnen hun bieren laten brouwen door brouwerijen die geen bottelgist gebruiken.

Ik weet het er zijn veel beren op de weg maar laten we daar nu even niet bang voor zijn. Probeer de gist en als die je bevat is het toch goed ook al als het gaat om een bottelgist. Het resultaat is toch het enige wat telt.

John

Citaat van: Henielma op 07-05-2012  21:51 uKleine brouwerijen laten ook elders brouwen dus dat kan best wel met bottelgist gebeuren.

Ik denk dat veel opgekweekte biergisten van Belgische en Nederlandse kleinere brouwerijen uiteindelijk het T58 gistprofiel zullen geven. Ben daar in ieder geval alert op.

Wat is er mis met de T58?

RobinB

Citaat van: John op 07-05-2012  22:09 uWat is er mis met de T58?
Niks, maar daar hoef je al die moeite niet voor te doen! ;) ;D

Citaat van: Jacques op 07-05-2012  22:08 uProbeer de gist en als die je bevat is het toch goed ook al als het gaat om een bottelgist. Het resultaat is toch het enige wat telt.

Tuurlijk, maar daarvoor moet je dus wel een (of meerdere) brouwsel(s) per gist maken.
Alleen een vitaliteitscheck heeft mijns inziens weinig waarde.

John


Jacques

Citaat van: RobinB op 07-05-2012  22:13 uTuurlijk, maar daarvoor moet je dus wel een (of meerdere) brouwsel(s) per gist maken.
Alleen een vitaliteitscheck heeft mijns inziens weinig waarde.

Dat schreef ik ook.
Citaat van: Jacques op 07-05-2012  21:47 uAls je gist opkweekbaar is, is het vervolgens inderdaad de vraag of de opgekweekte gist ook de gist is die gebruikt is voor de hoofdvergisting. Hier kom je inderdaad alleen achter door ook een vergisting uit te voeren. Het liefst zelfs meerdere vergistingen.

Oscar

Citaat van: Henielma op 07-05-2012  21:51 uIk denk dat veel opgekweekte biergisten van Belgische en Nederlandse kleinere brouwerijen uiteindelijk het T58 gistprofiel zullen geven.

Of in ieder geval een korrelgist. Let wel op dat je voor het gebruik van een Bottelgist wel je bier moet kunnen filteren, anders krijg je alsnog een soort menggist bij je navergisting. En lang niet alle kleine brouwerijen hebben een filter.... En er wordt relatief veel korrelgist gebruikt in de klein commerciële brouwerijen, dit uit praktisch oogpunt (bij mij dus ook  ;) )

RobinB

Citaat van: Jacques op 07-05-2012  22:23 uDat schreef ik ook.

Yep en ik daarvoor ook al, maar daar ging je toen kennelijk aan voorbij:
Citaat van: RobinB op 07-05-2012  19:44 uOpkweken is inderdaad geen kunst, dat doe ik ook regelmatig.
Echter het bepalen of het een waardevolle gist is, daarvoor zou je ermee moeten brouwen en het product beoordelen.

En juist dat is een tijdrovende zaak en doe ik dan weer veeel minder.

De reactie waar je wèl op in ging was gericht aan Oscar, die alleen wilde weten of de gist leeft.
Je bent het (zoals ik het inschat) in ieder geval met me eens dat alleen die kennis van weinig waarde is. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-05-2012  07:47 uYep en ik daarvoor ook al, maar daar ging je toen kennelijk aan voorbij:

Nee, daar ging ik niet aan voorbij. Ik schreef immers "inderdaad" daarmee aangevend dat ik jouw mening deel.

Overigens denk ik dat de kennis of de gist opkweekbaar is van belang kan zijn. Wanneer je weet dat een gist niet opkweekbaar is weet je ook dat je sowieso een andere bon voor de gist moeten hebben of op zoek moet naar een vervanger. Als de gist opkweekbaar is kun je gaan onderzoeken of die gist voor jou bruikbaar is. De ervaringen kunnen vervolgens gepost worden. Op die manier wordt de gezamenlijk kennis op het gebied van gist groter.

hansHalberstadt

Was er niet ergens iets geschreven op deze site over welke brouwerijen de gist van het hoofdbrouwsel gebruiken in de fles?
Ik weet er in ieder geval 1: Christoffel gebruikt een pilsgist voor zowel hoofdgisting en nagisting en die is uit fles op te kweken. (hebben de Christoffel brouwers mij zelf voorgesteld en ik heb hem inmiddels op schuine buis) Ik ga eens experimenteren met ondergistende zwaardere bieren met deze gist en variatie van de gistingstemperatuur en invloed daarvan op de smaak, maar dat is misschien iets voor een ander topic.

Blijkbaar is de gedachte dat bottelgist alleen is om te bottelen (optimaal voor mooi vast gistdepot en niet geoptimaliseerd op smaakeigenschappen), maar weet iemand of dat daadwerkelijk zo is? Er zijn ook vast gisten met beide goede eigenschappen?
HansH

John

Bottelgist of hoofdgist: volgens mij gaan we er nooit achterkomen.

Ronald_

Geen idee of je van plan was om te gaan proberen maar 'De Graal' bottelt met Brewferm Top.

Oxhead

Citaat van: Ronald_ op 08-05-2012  16:27 uGeen idee of je van plan was om te gaan proberen maar 'De Graal' bottelt met Brewferm Top.

Hoe kom je aan deze informatie? Het bier dat daar voor ons geproduceerd werd had T-58 als bottelgist.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2012  16:08 uWas er niet ergens iets geschreven op deze site over welke brouwerijen de gist van het hoofdbrouwsel gebruiken in de fles?
Ik weet er in ieder geval 1: Christoffel gebruikt een pilsgist voor zowel hoofdgisting en nagisting en die is uit fles op te kweken. (Hebben de Christoffel brouwers mij zelf voorgesteld en ik heb hem inmiddels op schuine buis).

De actuele informatie over dit onderwerp wordt verzameld op deze wiki pagina.

Citaat van: John op 08-05-2012  16:19 uBottelgist of hoofdgist: volgens mij gaan we er nooit achter komen.

Dat denk ik wel. Een kwestie van goed proeven en meten. De vergistingsgraad van het commercieel bier kan bepaald worden met een refractometer en een hydrometer. In het geval veel suiker gebruikt is in het bier is de deze meting niet betrouwbaar. Maar als je een veel betere vergisingsgraad meet met de zelfopgekweekte gist dan mag je aannemen dat te maken hebt met een bottelgist. Erg waarschijnlijk is dat echter niet.
Mijn vermoeden is dat de meeste bottelgist veel minder verder doorgist dan de hoofdgist. Als dat het geval is zal het bier niet verder uitgisten met alle gevolgen van dien. Het is een soort veiligheid als de bottelgist minder ver doorgist.

RobinB

Een en ander is ook nog wat te beredeneren.
Een brouwerij met een grote variëteit aan hoofdgisten (bijv Lochristi), zal uit logistieke overwegingen vaak een bottelgist gebruiken. Die zal in ieder geval nooit verder mogen doorgisten dan de hoofdgist om genoemde redenen.

Kleine brouwerijen gebruiken vaker een bekende commerciële gist (evt korrel) voor zowel de hoofdgist als hergisting. Deze zijn ook niet echt interessant voor de aanleg van een gistbank, aangezien deze makkelijk "reiner" verkrijgbaar zijn (Wyeast/korrel).

Dan zijn er nog de grotere brouwerijen die maar 1 gist gebruiken voor het gehele gamma, soms vermoedelijk een specifieke bottelgist. Dat laatste kan echter ook op misinformatie, al of niet bewust verspreid door de brouwer, berusten. (zoals Duvel vroeger in ieder geval)

De trappisten staan vooralsnog op het betrouwbare lijstje, deze hergisten voor zover bekend allen met de hoofdgist (+evt extra bij Orval).

Daartussendoor is het schipperen en afgaan op smaak.
Indien een kleine brouwerij toch een heel eigen gistprofiel heeft, zou het zomaar een originele gist kunnen zijn. Die zijn het juist waard op te kweken. :)

Ronald_

Citaat van: Oxhead op 08-05-2012  18:17 uHoe kom je aan deze informatie? Het bier dat daar voor ons geproduceerd werd had T-58 als bottelgist.

Dat vertelde Jos me toen ik daar was met 'Metabo'.. Misschien had hij het over (een van) zijn eigen bier(en)..

We proefde toen een Pale Ale van ons en hij vroeg specifiek naar de gist, omdat hij zo mooi plakte aan de bodem.. Dat was de T-58 volgens mij.

Mijn punt is voornamelijk dat hij dus korrels gebruikt en geen unieke gist stam, welke dat ook is zal me een zorg zijn :)


CrUeLtYY

Heel goed van je Jacques ik ga dit ook zo uitproberen

Jacques

Vandaag heb ik de twee door mij met appelsap opgekweekte doorgestart met een gedeelte van een blik Abdij van Brewferm.

Er zat een groot verschil in de smaak van het vergist appelsap.

Kastaar
Zeer zoet, een beetje rond van smaak, heel licht diacetyl. Troebel.

Saison Voisin
Zurig, samentrekkend. erg droog. Helder.

Jacques

Even een update. De twee gisten heb ik vergist met wort afkomstig van een blik Brewferm Abdij.
Begin SG was 1055.

Het bier vergist met Kastaar gist had een eind SG van 1012. Het bier had een volle zoetige moutige smaak.

Het bier vergist met de Saison Voison gist had een eind SG van 1020 (hopelijk heb ik geen bierbommen gebotteld).
Het bier had een kruidige smaak.




Ondertussen heb vier andere gisten proberen op te weken:
- Sloeber van brouwerij Roman;
- Gauloise Blond van Brasserie de Bocq;
- Affligem Blond van Brouwerij De Smedt (Heineken);
- Rochefort  8 van Brasserie de Rochefort (Abbaye de Notre-Dame de Saint-Rémy).

Bij het inschenken is geprobeerd zo weinig mogelijk gist mee te schenken. Vervolgens is er pakje appelsap in het flesje gegoten.

De gist van Sloeber ging vlot aan de gang. Na een dag was al activiteit te zien.
Een paar dagen later begon  de Gauloise Blond.
Bij de Affligem Blond ontstonden na een week schimmelplekken op het appelsap. Het waterslot deed niet veel.
Rochefort 8 laat ook geen enkele activiteit zien nu na 15 dagen.

Even wat foto's:



Ronald_

Rochfort niet op te kweken? Dat verbaast me!

Die schimmel ziet er trouwens vies uit.. bah! :)

bert braadslee

Had ook veel moeite met het opkweken van de gist uit Rochefort 6.
Na 8 dagen geen activiteit, toen Rochefort 10 erbij gedaan en na 3 dagen eindelijk een beetje activiteit.
Beide flessen kwamen vers van de leverancier van de bierwinkel dus waarschijnlijk niet vreselijk oud.

Westmalle was een stuk eenvoudiger.

Zelfs uit een flesje Tuborg pilsenerbier uit Denemarken heb ik succesvol een giststarter gemaakt, ging tegen alle verwachtingen in moeiteloos ten opzichte van Rochefort.

RobinB

Het is niet altijd prijs en dus nog te vroeg om beide non-responders af te schrijven.
Heb beide eerder wel eens opgekweekt en daarvan de Rochefort succesvol gebruikt in een kloon/lookalike.

Jacques

Die Affligem heb ik afgeschreven. Op een of andere manier moet daar een infectie bij zijn gekomen.
De Rochefort verbaast mij ook. Het gaat om een vers flesje.


Dit soort testjes en delen van ervaringen zijn naar mijn idee belangrijk voor het opbouwen van meer kennis over het opkweken van gist uit commerciële bieren.

hansHalberstadt

Ik heb het vermoeden dat bieren met een hoog alcohol percentage meer kans hebben om geen levende gist meer bevatten. Mogelijk ook afhankelijk van het gistras. Dit vermoeden is gebaseerd op een brouwsel van 9.5% waarbij ik op aanraden van anderen gebotteld heb zonder verse gist. Die flesjes zijn gewoon niet helemaal op druk gekomen, ook niet na een half jaar.
HansH

RobinB

Citaat van: Jacques op 04-07-2012  23:41 uDie Affligem heb ik afgeschreven.

Dit flesje uiteraard wel, maar Affligem en Rochefort an sich nog niet, zo bedoelde ik het. :)

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2012  08:17 uIk heb het vermoeden dat bieren met een hoog alcohol percentage meer kans hebben om geen levende gist meer bevatten. Mogelijk ook afhankelijk van het gistras. Dit vermoeden is gebaseerd op een brouwsel van 9.5% waarbij ik op aanraden van anderen gebotteld heb zonder verse gist. Die flesjes zijn gewoon niet helemaal op druk gekomen, ook niet na een half jaar.

Dat is inderdaad situatie afhankelijk. 9,5% is bij mij nog nooit problematisch geweest, misschien meer iets om in een ander topic te behandelen? Daarnaast is n=1 geen basis voor conclusies.

Wanneer dezelfde gist in meerdere zwaartes beschikbaar is, lijkt me (logischerwijs) de kans op succes bij het grootst bij het bier met het laagste percentage alcohol.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.