Gist opkweken uit fles

Gestart door guuz, 19-08-2011 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guuz

Citaat van: Adrie op 19-08-2011  10:53 uRobin heeft pech. Hij claimt regelmatig geïnfecteerde IJ bieren tegen te komen, maar ik kom die nooit meer tegen.

Hoe dan ook: je maakt natuurlijk alleen een starter met een gistdepot van de fles als het bier in die fles goed smaakt. Als je een smaakafwijking tegenkomt, gooi je de gist weg.

Moi Adrie,

ik meng me niet in de discussie over wel of geen besmetting die je voert met Robin. ;)
Maar zal eens een flesje proberen. Hoe doe je dat opkweken uit fles? Gewoon in erlenmeyer en beetje wort er bij en dan langzaam opschalen?  :weetniet:
Het is zo wie zo wel prettig om dit te weten, want moet vaker toe te passen zijn.

vr grt,

Peter

Adrie

1. Koop een zo vers mogelijke fles van een bier met zo min mogelijk alcohol van de brouwerij waarvan je de gist wil gebruiken.
2. Maak een starterwort van 250 ml (ik neem aan dat je weet hoe je die maakt) en giet die in een erlenmeyer van 0,5 tot 0,75 liter.
3. Maak de fles bier open, ontsmet de opening met alcohol of een vlam en giet het bier voorzichtig in een glas. Laat een bodem bier over.
4. Zwenk de fles om alle gist los te schudden en giet het depot in de starter.
5. Schud de starter even om wat zuurstof op te lossen.
6. Zet er een waterslot op en zet bij 20 graden weg.

Na een dag, soms twee of drie dagen komt de gisting op gang. Als de gisting bijna klaar is, maak je nieuwe starterwort (1,5 à 2 liter, afhankelijk van het volume bier en de zwaarte van het wort). Je giet de uitgegiste starter bij de nieuwe en zet de starter op de magneetroerder. Als de gist al mooi bezonken is, kun je eerst de bovenstaande vloeistof afgieten of afhevelen en alleen de gist toevoegen. Verder doe je als je altijd doet.

guuz

Moi Adrie,

bedankt, duidelijk verhaal, moet nu toch echt de magneetroerder af gaan maken :brouwen:

vr grt,

Peter

George81


davadox

Citaat van: Adrie op 19-08-2011  12:47 u1. Koop een zo vers mogelijke fles van een bier met zo min mogelijk alcohol van de brouwerij waarvan je de gist wil gebruiken.
2. Maak een starterwort van 250 ml (ik neem aan dat je weet hoe je die maakt) en giet die in een erlenmeyer van 0,5 tot 0,75 liter.
3. Maak de fles bier open, ontsmet de opening met alcohol of een vlam en giet het bier voorzichtig in een glas. Laat een bodem bier over.
4. Zwenk de fles om alle gist los te schudden en giet het depot in de starter.
5. Schud de starter even om wat zuurstof op te lossen.
6. Zet er een waterslot op en zet bij 20 graden weg.

Na een dag, soms twee of drie dagen komt de gisting op gang. Als de gisting bijna klaar is, maak je nieuwe starterwort (1,5 à 2 liter, afhankelijk van het volume bier en de zwaarte van het wort). Je giet de uitgegiste starter bij de nieuwe en zet de starter op de magneetroerder. Als de gist al mooi bezonken is, kun je eerst de bovenstaande vloeistof afgieten of afhevelen en alleen de gist toevoegen. Verder doe je als je altijd doet.

En hoe weet je nu wanneer starter groot genoeg is voor het bier dat je wilt gaan brouwen?

Ronald_

Citaat van: davadox op 21-12-2011  12:25 uEn hoe weet je nu wanneer starter groot genoeg is voor het bier dat je wilt gaan brouwen >?

Dat vraag je aan MrMalty!

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 21-12-2011  12:31 uDat vraag je aan MrMalty!

Nee hoor, want het volume zegt niet altijd wat over de hoeveelheid gist. Mrmalty is in het begin een goede richtlijn, maar daarna kun je het prima doen met je eigen ervaringen.  :)

davadox

Citaat van: Oscar op 21-12-2011  12:50 uNee hoor, want het volume zegt niet altijd wat over de hoeveelheid gist. Mrmalty is in het begin een goede richtlijn, maar daarna kun je het prima doen met je eigen ervaringen.  :)

Dat bedoel ik.
Mr Malty geeft je advies wat uitgaat van een smackpack.
In een bodempje gist uit een fles zit heel wat minder dan een smackpack of zie ik iets over het hoofd?

John

200-300 ml wordt uit vriezer van vorig brouwsel. Koken, mespuntje gistvoeding (weet niet of het echt nodig is), 2 flesjes bier uitschenken op depot na, depot van 2 flesjes in afgekoelde wort schenken. Na +/- 24 uur activiteit. IK schaal niet op. Voldoende voor 15-20 liter wort.

RobinB

Citaat van: Oscar op 21-12-2011  12:50 uNee hoor, want het volume zegt niet altijd wat over de hoeveelheid gist. Mrmalty is in het begin een goede richtlijn, maar daarna kun je het prima doen met je eigen ervaringen.  :)

Ervaring moet wel eerst de kans krijgen om opgebouwd te worden.
Daar komt mrmalty weer kijken, want dat handige calculatortje geeft ook aanwijzingen mbt slurry.

Wanneer je gist opkweekt en laat bezinken heb je ook slurry, dáárvan kan je weer een hoeveelheids inschatting maken en langs de mrmalty indicatie leggen.

500 ml beënt met 3 flesjes, zonder opschalen lijkt mijn te weinig voor een consequente goede vergisting van 15-20L wort (SG?).

John

Methode gebruikt voor wort van SG (uit mijn hoofd gezegd, 1080). Gebruikt depot: Duvel

12345

Citaat van: RobinB op 21-12-2011  14:15 uErvaring moet wel eerst de kans krijgen om opgebouwd te worden.
Daar komt mrmalty weer kijken, want dat handige calculatortje geeft ook aanwijzingen mbt slurry.

Wanneer je gist opkweekt en laat bezinken heb je ook slurry, dáárvan kan je weer een hoeveelheids inschatting maken en langs de mrmalty indicatie leggen.

500 ml beënt met 3 flesjes, zonder opschalen lijkt mijn te weinig voor een consequente goede vergisting van 15-20L wort (SG?).

Precies! Zo ben ik het ook gaan doen. Als je gist opkweekt uit flesjes heb je niet veel aan Mr Malty, dacht ik eerst, maar nu schat ik de hoeveelheid slurry na afgieten van de laatste trap en die moet zo ongeveer hetzelfde zijn als de hoeveelheid slurry die Malty aanbeveelt voor die bepaalde hoeveelheid en die bepaalde SG.

Jacques

Citaat van: davadox op 21-12-2011  13:17 uDat bedoel ik.
Mr Malty geeft je advies wat uitgaat van een smackpack.
In een bodempje gist uit een fles zit heel wat minder dan een smackpack of zie ik iets over het hoofd?

Nee, je ziet niet iets over het hoofd.
Experimenten die ik heb uitgevoerd hebben laten zien dat de hoeveelheid gist die je oogst sterk afhankelijk is van de hoeveelheid gist waarmee je start bent.

Citaat van: John op 21-12-2011  17:56 uMethode gebruikt voor wort van SG (uit mijn hoofd gezegd, 1080). Gebruikt depot: Duvel
Andere experimenten hebben laten zien dat je met een wort van 1040 meer gistgroei krijgt. Dit heeft te maken met de osmotische druk op de gistcellen.
RobinB en PietO hebben goede ervaringen met het fed batch systeem waarbij het SG nog lager wordt gehouden en het wort druppelgewijs wordt toegevoegd. Op die manier krijg je de grootste gistgroei.

PietO

Citaat van: Jacques op 21-12-2011  20:48 uRobinB en PietO hebben goede ervaringen met het fed batch systeem waarbij het SG nog lager wordt gehouden en het wort druppelgewijs wordt toegevoegd. Op die manier krijg je de grootste gistgroei.
Zal binnenkort eens mijn laatste ideeen over Fedbatch / Crabtree voor hobbybrouwers ventileren.

Jacques

Citaat van: PietO op 21-12-2011  21:21 uZal binnenkort eens mijn laatste ideeën over Fedbatch / Crabtree voor hobbybrouwers ventileren.

Heel goed! Ik ben benieuwd.

Oscar

Citaat van: PietO op 21-12-2011  21:21 uZal binnenkort eens mijn laatste ideeën over Crabtree voor hobbybrouwers ventileren.

Crabtree:



 ;D ;D

RobinB

Citaat van: PietO op 21-12-2011  21:21 uZal binnenkort eens mijn laatste ideeën over Fedbatch / Crabtree voor hobbybrouwers ventileren.


:duimop:
Ik ben van mening dat het toepasbaar is, maar slechts voor een enkeling van pas komt. Het is een "niche"-methode voor de liefhebber of specifieke situaties.

jelle

Citaat van: PietO op 21-12-2011  21:21 uZal binnenkort eens mijn laatste ideeën over Fedbatch / Crabtree voor hobbybrouwers ventileren.
Begin maar weer opnieuw met uitleggen ik ben het meeste alweer kwijt ???

RobinB

Zie het topic "Crabtree starter voor hobbybrouwers" oid.

Het basisprincipe is het voorkomen van fermentatie in je kweekvat door èn aëroob èn met een zeer lage concentratie suiker in je medium gist op te kweken.
De efficiency van suiker omzetting naar biomassa (gist) is onder die omstandigheden het grootst (ca 10x tov normale starters).

Omdat je aan een aantal parameters moet voldoen is het minder eenvoudig toepasbaar en daarom niet geschikt voor beginners. (tenzij met een achtergrond in bioreactors)

Jacques

Even dit topic nieuw leven inblazen.

Op de wiki is een pagina te vinden waarin aangegeven wordt van welke bieren je de gist kunt opkweken uit een flesje.
Dat zijn er echter veel meer. Daarom heb ik mij voorgenomen om bij elk flesje dat ik uitschenk met hergisting op de fles te kijken of de gist opkweekbaar is of niet. Uiteraard doe ik dat alleen bij de bieren die nog niet genoemd zijn op de wiki.

Het opkweken gaat vreselijk simpel.
Giet het bier in je glas. Proost!
Laat het depot achter in het flesje.
Giet bij het depot een pakje appelsap. Zet op de fles een waterslot en wacht rustig af.

Uiteraard hoor je zo hygiënisch mogelijk te werken. Zelf heb ik het pakje appelsap en de schaar waarmee ik het pakje heb opengeknipt gedesinfecteerd met Sar San. Het inschenken heb ik in de buurt van gasvlam gedaan.

Afgelopen week heb ik de methode uitgeprobeerd met Kastaar en Saison Voisin van Brasserie des Géants.

Zie hier het resultaat.






Als anderen dit ook doen en de resultaten hier posten kunnen we de betreffende wiki pagina flink uitbreiden.

RobinB

Opkweken is inderdaad geen kunst, dat doe ik ook regelmatig.
Echter het bepalen of het een waardevolle gist is, daarvoor zou je ermee moeten brouwen en het product beoordelen.

En juist dat is een tijdrovende zaak en doe ik dan weer veeel minder.

Oscar

Citaat van: RobinB op 07-05-2012  19:44 uEchter het bepalen of het een waardevolle gist is, daarvoor zou je ermee moeten brouwen en het product beoordelen.

Dat is niet het doel... de bepaling is hier opkweekbaar of niet... ;)

RobinB

Wat heb je dan aan die wiki?
Dan weet je alleen of de gist leeft...?


Het is toch veel belangrijker om te weten of de gist bruikbaar is in de zin van dat het qua gistprofiel lijkt op het originele bier? ???
:weetniet:

Alle lochristi bieren zullen bijvoorbeeld prima opkweekbaar zijn (als in levende gist), maar je hebt er niks aan (als in niet de hoofdgist).

Gerb

En wat heb je er dan aan als het een afvulgist blijkt te zijn? Dan heb je er toch niet veel aan? Het einddoel is toch immers om er een goed bier mee te brouwen?

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-05-2012  21:03 uWat heb je dan aan die wiki?
Dan weet je alleen of de gist leeft...?


Het is toch veel belangrijker om te weten of de gist bruikbaar is in de zin van dat het qua gistprofiel lijkt op het originele bier? ???
:weetniet:

Alle lochristi bieren zullen bijvoorbeeld prima opkweekbaar zijn (als in levende gist), maar je hebt er niks aan (als in niet de hoofdgist).

In de wiki worden een paar zaken vermeld. Als eerste of de gist in de fles opkweekbaar is of niet. Bij een aantal brouwerijen wordt het bier na de hergisting gepasteuriseerd. Als je dat weet hoef je sowieso niet te proberen om op te kweken. Verder kan aangegeven worden of in de fles de originele gist zit of bottelgist.

Als je gist opkweekbaar is, is het vervolgens inderdaad de vraag of de opgekweekte gist ook de gist is die gebruikt is voor de hoofdvergisting. Hier kom je inderdaad alleen achter door ook een vergisting uit te voeren. Het liefst zelfs meerdere vergistingen. Vervolgens vergelijk je je eigen brouwsels met die van de brouwerij. Het is allemaal wat werk maar kan heel waardevolle informatie opleveren. En als mocht blijken dat er interessante gisten in de flesjes zitten hebben we goedkope gistleveranciers te pakken. En als bonus een glas bier. Wat zouden we nog meer willen.

Mijn inschatting is overigens dat bij kleinere brouwerijen geen bottelgist gebruikt wordt. Maar onze gezamenlijke ervaringen zal dat moeten uitwijzen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.