Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verwijderen biersteen uit flesjes  (gelezen 19061 keer)

Offline Candisa

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Verwijderen biersteen uit flesjes
« Reactie #25 Gepost op: 12-06-2009 17:54 u »
Nu het hier toch al meer over reinigen/desinfecteren gaan dan over bottelen...

Woensdag heb ik 2 kratjes gebruikte flesjes (24x25cl, Jupiler, voor statiegeld overgenomen van een vriend die regelmatig feestjes geeft) voor de eerste maal laten weken in een grote kuip met heet water en een flinke dosis Chemipro Oxi er bij...
Na een tweetal uurtjes weken zwemde er naast een hoop etiketjes ook nog flink wat vieze drap op het water, dit heb ik er af geschept en vervolgens de flesjes er uit gehaald en leeg gegoten.
Alle flesjes zijn langs de buitenkant weer als nieuw en etiketvrij en de meeste zijn op het eerste zicht langs binnen ook proper.

In sommige flesjes zit nog een aangekoekt bodempje wat ik dit weekend met een flinke dosis Chemipro Oxi (en heet water natuurlijk) en het flessenborsteltje ga proberen schoon te krijgen.
Ondertussen ga ik de kratjes laten weken zodat ik er veilig de flesjes ondersteboven in kan opbergen in plaats van rechtop met een handdoek er over.
Als alle flesjes vrij zijn van direct zichtbare aanslag gaan ze allemaal nog eens in een badje heet water + Chemipro Oxi, daarna op de ondertussen aangeschafte flessenboom en na voldoende te zijn uitgelekt gaan ze ondersteboven in de schoongemaakte kratjes.
Vlak voor ik ga bottelen ga ik ze nog een laatste maal in de Chemipro Oxi laten weken en laten uitlekken op de flessenboom.

Na 3 keer weken in Chemipro Oxi zullen gebruikte pilsflesjes wel schoon genoeg zijn voor hergebruik vermoed ik?

In de toekomst (als ik dus genoeg eigen flesjes heb), ga ik gewoon hetzelfde doen als met de rest van mijn 'brouw'materiaal: goed spoelen met heet water na gebruik en 1 keer laten weken in Chemipro Oxi + laten uitlekken voor gebruik...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 12-06-2009 17:58 u »
Als de flesje hiervoor gevuld zijn geweest met Jupiler zal het inderdaad wel goedkomen. Als je last hebt van hardnekkige biersteen (zoals ik), kan je 1,2 of 20 keer weken in Chemipro Oxi maar dat heeft geen effect.

Offline Candisa

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 12-06-2009 18:16 u »
Ik lees dat chloorhoudende producten werken tegen biersteen, dus misschien kan ik beter die hardnekkige flesjes met een scheutje pure javel proberen schoon te krijgen ipv met Chemipro Oxi?
Achteraf gaan ze toch nog eens door de Chemipro Oxi, dus dat haalt de eventuele chloorsmaak er wel weer uit vermoed ik?

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #28 Gepost op: 12-06-2009 18:18 u »
@Oscar
NH3 gas is ook basisch, als het met een zure damp in aanraking komt vormt het ook een zout.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 12-06-2009 18:28 u »
Niet te lang weken in Chemipro Oxi! dat geeft een haast onverwijderbare glazige aanslag.

Neem gewoon Chemipro Caustic voor dit soort werk.

Offline Candisa

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 12-06-2009 18:57 u »
Dan moet ik me dat maar eens aanschaffen.

Voor welke klusjes is de 'Oxi' dan wel goed (ik heb nog maar een kilo van dat spul aangeschaft)?
Ik heb het ook al gebruikt om alle 'brouw'materieel een tiental minuten mee te weken voor ik aan de slag ben gegaan met dat Brewferm blikbier, is het daarvoor goed, of ook al niet?

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 13-06-2009 11:04 u »
Voor welke klusjes is de 'Oxi' dan wel goed (ik heb nog maar een kilo van dat spul aangeschaft)?
Ik heb het ook al gebruikt om alle 'bouwmateriaal een tiental minuten mee te weken voor ik aan de slag ben gegaan met dat Brewferm blikbier, is het daarvoor goed, of ook al niet?

Niet zo lang.
Lees het etiket maar eens. De contacttijd hoeft maar een paar minuten te zijn. Anders krijg je een aanslag op je spullen die je er haast niet meer af krijgt.
Eerst alles goed schoonmaken met huis tuin keuken middelen (lees afwasmiddel) en als het er dan niet af wil komen naar de agressiever reinigers grijpen.

Oxi is allen bedoeld om te ontsmetten/desinfecteren. Dus eerst reinigen (schoonmaken) en dan pas ontsmetten/desinfecteren.

Groeten,
Sjakie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 13-06-2009 12:23 u »
http://www.bierwoordenboek.com/Biersteen.ashx

Biersteen is calciumoxalaat is niet met zuur te verwijderen, maar met een base of met EDTA, volgens deze site.

Er is duidelijk veel verwarring over biersteen. Ook wel logisch want het ene biersteen en het andere niet.

Calciumoxalaat is een kristallijne stof die beter oplosbaar is in een zure omgeving dan in een basische.
Het probleem is dat het calciumoxalaat gebonden wordt aan eiwitten. Deze eiwitten zijn niet goed oplosbaar in in zuur maar wel een basische omgeving. Een chloorhoudend basis reinigingsmiddel is zeer effectief in het verwijderen van eiwitten.
In feite moet je als je biersteen wilt verwijderen zowel basisch als zuur reinigen. In de grote commerciële brouwerijen gebeurt dat ook.

Bij het gebruik van alleen een basisch middel (Chemipro Caustic) krijg je wel vorming van bierstaan heb ik gemerkt. Om de zoveel tijd moet je ook met een zuurreiniger aan de gang om de aanslag (gedeeltelijk) te verwijderen. Wanneer je daarna weer met een basisch middel aan de gang gaat verwijder je het gedeelte wat nog niet weg was.

Ik dacht nog aardige plaatjes te hebben waarop te zien is dat het een en ander ingekapseld is (zowel calciumoxalaat kristallen in eiwitten als eiwitten omkleed met calciumoxalaat kristallen). Jammer genoeg kan ik die niet meer vinden.

Offline ernie

• t Wort Wat!
  • Eerste berichten geplaatst
  • *
    • Hobbybrouwerij 't Natte Gerst
« Reactie #33 Gepost op: 13-06-2009 13:27 u »
Ik gebruik ook altijd de chloorhoudende variant van "Glorix" (Euroshopper geloof ik, 80 cent voor een hele liter).
Dat werkt het beste als je het puur, dus onverdund, gebruikt. Een heel klein beetje in een flesje en even goed schudden. De flesjes zijn dan meteen brandschoon. Als je meerdere flesjes hebt giet je het gewoon in de volgende, een flesje of 5 a 10 kun je er wel mee schoon krijgen.

Je moet daarna wel heel goed naspoelen, want die chloorlucht blijft vrij lang in de flesjes hangen.

Offline Candisa

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 13-06-2009 13:43 u »
Dat 'Oxi' spul van Chemipro is dus puur een desinfecteerder om reeds schoon materiaal kort mee in contact te laten komen, en dus geen reiniger (wat de verpakking doet vermoeden)?  ???
In dat geval ga ik wel héél lang kunnen doen met mijn pot van 1 kilo  ;D

Mijn idee om een scheut javel (gezien de geur zit daar volgens mij toch best een flinke dosis chloor in?) in de flesjes met hardnekkige resten te doen (en uiteraard goed spoelen achteraf), doen of niet?
Ook wordt er gemeld dat hardnekkige flesjes best eerst met een zuur gereinigd worden en achteraf met chloor (basisch), welke huis-tuin-en-keuken middeltjes zijn zuur? Azijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 13-06-2009 14:17 u »
Dat 'Oxi' spul van Chemipro is dus puur een desinfecteerder om reeds schoon materiaal kort mee in contact te laten komen, en dus geen reiniger (wat de verpakking doet vermoeden)?  ???
In dat geval ga ik wel héél lang kunnen doen met mijn pot van 1 kilo  ;D

Chemipro Oxi reinigt ook, zij het niet zo sterk als de Caustic variant.

Het beste is inderdaad zowel alkalisch als zuur te reinigen. In de praktijk zullen er niet veel hobbybrouwers zijn die dat doen. Sterker nog er zijn diverse hobbybrouwers die hun flessen helemaal niet reinigen. Voor mij onbegrijpelijk gezien de rommel die er bij mij altijd omhoog komt als ik de flessen helemaal onderdompel in een bad met een basisch reinigingsmiddel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 13-06-2009 22:03 u »
Vandaag heb ik flesjes schoongemaakt.

Deze keer een zeer arbeidsintensief werk. Ik heb de flessen namelijk zowel met Chemipro Caustic als met zoutzuur behandeld. Mijn flessen gebruik ik al vele jaren en de laatste tijd heb ik veel last van biersten/aanslag aan de wand van de flessen. Hoe dat komt weet ik eerlijk gezegd niet.

Nadat de flessen 1 uur in een bad met 2 gram per liter Chemipro Caustic hadden gestaan heb ik ze twee maal gespoeld. Daarbij kwam behoorlijk veel bruine vliezen vrij.

Daarna in een bad met 1 liter zoutzuur op 50 liter water. Weer kwamen er bruine velletjes vrij.

Zie onderstaande foto. In de emmer heb ik de inhoud van 20 flesjes gegoten.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #37 Gepost op: 13-06-2009 23:16 u »
Nu ik deze draad zojuist doorlees valt mijn oog op de opmerking dat biersteen uit complexen van eiwit en calciumoxalaat bestaat. Mijn eerste gedachte daarna was dat eiwitten niet bestand zijn tegen verhitting in zuur water, net al calciumoxalaat. Heeft iemand hier wel eens geprobeerd om water met een scheutje zoutzuur langdurig op verhoogde temperatuur in de flesjes te houden?

Tevens wil ik graag opmerken dat glas niet goed bestand is tegen langdurige blootstelling aan hete loog. Het wordt er door ge-etst en dan heb je glas met een onregelmatig oppervlak waar dan weer vieze beesten in gaan wonen.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 14-06-2009 21:22 u »
Ik wist niet dat ik een nieuwe draad gestart had...

Maar goed, ik heb met een passende flesse borstel de waas uit alle bierflesjes kunnen borstelen.
Wel veel werk.

Nu heb ik ook wat caustic spul gekocht want mijn 'bottelfles' had een waas die er ook niet meer uit te borstelen was.
(De bottelfles is een aparte fles die ik gebruik om 10.5 liter bier te bottelen.)

Na een caustic behandeling is die inderdaad als nieuw!

Dan had ik ook nog een kg van die chemipro oxi; ik heb het nog niet geprobeerd maar dat lijkt me wel handig voor de gistingsflessen in de zomer.

Dus geen hogedrukspuit voorlopig...

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-08-2011 21:54 u »
Dit is een afgesplitst bericht dat samengevoegd is met dit topic.

Fosforzuur gebruik je voor het ontkalken van je leidingen en bij de laatste stap van het reinigen van fusten. Het lost het zgn. biersteen op.

Hoe kom je aan die informatie? Biersteen is toch een mengeling van oxaalzuur en organisch materiaal? Volgens mij wordt biersteen verwijderd met iets basisch. Kijk maar eens bij de schoonmaakmaterialen voor biertapinstallaties.

Cemipro Causitic en Chemipro Oxi werken veel beter dan Fosforzuur bij het verwijderen van biersteen.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 20-08-2011 22:13 u »
Hoe kom je aan die informatie? Biersteen is toch een mengeling van oxaalzuur en organisch materiaal? Volgens mij wordt biersteen verwijderd met iets basisch. Kijk maar eens bij de schoonmaakmaterialen voor biertapinstallaties.

Cemipro Causitic en Chemipro Oxi werken veel beter dan Fosforzuur bij het verwijderen van biersteen.

:degroeten:

Mijn (jarenlange) ervaring is dat je met alleen Cemipro Causitic en Chemipro Oxi echt niet alle biersteen verwijderd. Dit komt omdat biersteen inderdaad een mengeling is van organisch en anorganisch materiaal. Om biersteen effectief te verwijderen is naast een basisch reinigingsmiddel ook een zuurreiniging vereist. Als ik alleen een basisch middel gebruik dan blijven er bruine slierten aan de binnenkant van de flessen zitten. Dat heb ik niet als ik de flessen eerst een tijdje in een zuurbad heb gehad. Mijn ervaring is ook dat Cemipro Causitic wat effectiever is dan Chemipro Oxi als het gaat om het verwijderen van biersteen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #41 Gepost op: 20-08-2011 22:24 u »
Ik heb de laatste tijd goede ervaring met één afwasmiddeltablet (zo'n ding met twee of drie kleurtjes) dat ik oplos in ongeveer 15 liter water. Zo'n tablet lost volledig op bij 60°C. Dan de flesjes er gedurende 30 minuten in en dan omspoelen met koud water. Dit verwijdert zowel de bruine troep (eiwit) als biersteen (de glazige aanslag op de bodem). Na de oplossing driemaal achter elkaar gebruikt te hebben moet er een nieuwe tablet (en schoon water).

Alle flesjes krijgen zo jaarlijks één echte schoonmaakbeurt (een fles ziet ongeveer 4 brouwsels voordat het op deze manier wordt gereinigd).

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #42 Gepost op: 20-08-2011 23:23 u »
Leve de afwastablet!  :groots:

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 21-08-2011 09:46 u »
Ik heb de laatste tijd goede ervaring met één afwasmiddeltablet (zo'n ding met twee of drie kleurtjes) dat ik oplos in ongeveer 15 liter water. Zo'n tablet lost volledig op bij 60°C. Dan de flesjes er gedurende 30 minuten in en dan omspoelen met koud water. Dit verwijdert zowel de bruine troep (eiwit) als biersteen (de glazige aanslag op de bodem). Na de oplossing driemaal achter elkaar gebruikt te hebben moet er een nieuwe tablet (en schoon water).

Alle flesjes krijgen zo jaarlijks één echte schoonmaakbeurt (een fles ziet ongeveer 4 brouwsels voordat het op deze manier wordt gereinigd).
Bottel je na spoelen dan gewoon, of gebruik je nog een ander middel om te desinfecteren?
Henk

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #44 Gepost op: 21-08-2011 09:51 u »
Dit schoonmaken is een aparte sessie wat ik zo'n twee tot drie keer per jaar doe. Na het spoelen gaan de flesjes op de kop in het krat tot gebruik. Voordat ik ga bottelen desinfecteer ik de flesjes met P3-Oxonia, spoel ze na met water en dan vul ik de flesjes.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 21-08-2011 09:55 u »
Dit schoonmaken is een aparte sessie wat ik zo'n twee tot drie keer per jaar doe. Na het spoelen gaan de flesjes op de kop in het krat tot gebruik. Voordat ik ga bottelen desinfecteer ik de flesjes met P3-Oxonia, spoel ze na met water en dan vul ik de flesjes.
Dank je.
Ik kan deze stap laten varen want ik gebruik alleen flesjes die van een brouwerij af komen. Ik ga er van uit dat de commerciële brouwers hun flesjes mooi schoon hebben.

Tags: flessen