Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelcapaciteit in relatie tot SG

Gestart door kleine Minstreel, 12-08-2011 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Vandaag weer eens gebrouwen en deze tripel kwam met een SG van 1080 uit de kookketel.
Wat mij opviel was dat ik met mijn platenkoeler niet onder de 27 ÂșC kwam in het gistvat.
Vorige week ook gebrouwen en dat was een witbier met een SG van 1050 in de kookketel.
Is het nu toeval of ander factoren of is er echt een relatie tussen koelen en SG bijvoorbeeld door de viscositeit.

RobinB

Volgens mij is er bij dergelijke densiteit nauwelijks sprake van  een merkbaar hogere viscositeit?
Het SG is maar 8% hoger.
:weetniet:

Hoe zat het met je koelwatertemperaturen?

William

Uitgaande van sucrose is het visositeitsverschil tussen een 20% suikeroplossing en een 15% oplossing ongeveer 20%. In werkelijkheid zal dit meer zijn omdat er bij een hoog SG waarschijnlijk ook meer eiwitdeeltjes aanwezig. Ook zal de warmtegeleidingcoefficient lager zijn bij meer suiker.

Al met al kan dit best wel effect hebben op de totale koelcapaciteit.

Albertus

Wanneer de viscositeit van je tripel hoger zou zijn, dan zou de temperatuur (door een langer verblijf in de platenkoeler) juist lager moeten zijn.
Was de situatie echt volkomen gelijk? Zelfde hoogte, zelfde begintemperatuur (niet eerst wat afgekoeld door het staan). Zelfde hoeveelheid (bij meer bier zal de hoogteverschil aan het eind minder zijn)? Zelfde slang(lengte), kranen, en zo voort?

Bert

William

Een hogere viscositeit geeft minder snel wervelingen en daardoor minder snel temperatuurvereffening.

Albertus

Citaat van: William op 12-08-2011  20:39 uEen hogere viscositeit geeft minder snel wervelingen en daardoor minder snel temperatuurvereffening.

Dat zou dit effect kunnen verklaren.
Maar gaat een vloeistof met een hogere viscositeit niet langzamer door een dunne buis (de openingen in een platenkoeler zijn vrij klein)?

Bert

Kimosabe

Doordat de viscositeit hoger is, is de kans op laminaire stroming groter. bij laminaire stroming is de koelcapiciteit lager dan bij turbulente stroming.

William

Citaat van: Kimosabe op 12-08-2011  20:54 uDoordat de viscositeit hoger is, is de kans op laminaire stroming groter. bij laminaire stroming is de koelcapiciteit lager dan bij turbulente stroming.

Nu zul je waarschijnlijk wel gewoon laminaire stroming in de koeler hebben (ik weet niet zo het Reynolds getal) maar misschien dat juist bochten in de koeler, luchtbellen en andere deeltjes in het wort voor lokale wervelingen kunnen zorgen.

EBC

Ik geloof nooit dat dit door het SG kan komen.
Waarschijnlijk koelwatertemperatuur, of ook erg waarschijnlijk, lucht in de koeler. Een platenkoeler moet je flink heen en weer bewegen wil je alle lucht eruit krijgen. Jammer voor onze HERMSers...

Waar lucht zit, wordt niet gekoeld.

RobinB

Citaat van: EBC op 12-08-2011  23:00 uJammer voor onze HERMSers...

??? :o :weetniet:
Verreweg de meeste HERMSen werken met een spiraal...?

EBC

Citaat van: RobinB op 12-08-2011  23:21 u??? :o :weetniet:
Verreweg de meeste HERMSen werken met een spiraal...?

Ok, nuancering: vastopgestelde platenkoelers.

Huub Krekels

Ik denk dat EBC inderdaad gelijk heeft. De omgevingstemperatuur en de koelwatertemperatuur zullen zeker van invloed zijn. Zo ook de hoeveelheid koelwater. Heb je de kraan net zoveel opengedraaid als de vorige keer?  Luchtbellen heb ik nog nooit in mijn platenkoeler gehad.  :degroeten:

kleine Minstreel

De kraan stond even hard open als de vorige keer maar ik bedenk me wel dat het aanzuigen moeilijk verliep en dus er misschien daadwerkelijk wel een luchtbel in de koeler is blijven zitten.
De platenkoeler hangt schuin naar onderen en de inlaat zit aan de bovenkant dus er kan gemakkelijk lucht blijven steken.
Een van mijn leermeesters zweert erbij dat de platenkoeler nooit mag liggen of omhoog moet lopen ivm achterblijven van troep.
In het begin had ik nooit problemen maar nu steeds vaker dus ik ga maar terug naar de gewone horizontale opstelling met tegen stroom dan zal de mogelijke lucht bel er wel uitgedrukt worden.
Kijk dat is nou leuk aan dit forum ook zelf kon je op gedachten die anders geblokt zijn.

EBC

Tijdens de eerste liters kan je de koeler gewoon bewegen en ronddraaien. Je zult verbaasd zijn over de hoeveelheid luchtbellen die dan meekomt.

Gerb

Aanzuigen zou niet moeilijk moeten gaan. Met een lichte aanzuigbeweging gaat er bij mij al wort stromen. Ik ben het verder met EBC eens dat er echt wel lucht in de koeler blijft zitten als je hem niet beweegt. En dan nog, met schudden duurt het ook een aantal minuten voordat er geen luchtbellen meer uitkomen.

RobinB

Citaat van: William op 12-08-2011  20:37 uUitgaande van sucrose is het visositeitsverschil tussen een 20% suikeroplossing en een 15% oplossing ongeveer 20%.

Even voor mij ter lering ende vermaeck; bedoel je met die 20% het relatieve verschil of absoluut?
Wanneer bijvoorbeeld de viscositeit stijgt van 1,2 naar 1,24 is dat een relatieve toename van 20%. De absolute toename is echter slechts 0,04.
Ik neem aan dat het verschil in warmteoverdracht gerelateerd aan de absolute viscositeit?

William

Citaat van: RobinB op 13-08-2011  10:59 uEven voor mij ter lering ende vermaeck; bedoel je met die 20% het relatieve verschil of absoluut?

Dat is de relatieve verandering.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.