Groen bier

Gestart door Sander_de_Rijk, 11-08-2011 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander_de_Rijk

Dames en heren,

Ik wil graag in het voorjaar een groen biertje brouwen. En dan het liefst echt duidelijk groen zoals bijvoorbeeld Fernandes Green Punch voor de mensen die dat kennen. Nu zat ik te denken om daar een flesje kleurstof van Van Der Kooy:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/unibrew-kleurstof-vloeibaar-blauw-50-ml.html of http://www.vanderkooyjubbega.nl/unibrew-kleurstof-vloeibaar-groen-50-ml.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dit het beste vlak voor het bottelen toevoegen of eerder? En is het dan wijzer om de groene of de blauwe kleurstof te pakken?

EDIT: Hmmm per ongeluk in het verkeerde forum geplaatst. Kan iemand deze aub voor mij verplaatsen?

sandman

Kleurstof wordt volgens mij als poeder gewonnen uit de groetes/fruit end,
even uitzoeken wat handiger is, poeder of vloeistof..


gezien de vloeistof (mogelijk water ? ) waarschijnlijk niet bekend is op het flesje ?

maar ik denk dat een (richting) fluor geel of groen biertje kan ook heel leuk uitzien :)

Oscar

ff gegoogled :


E140    Chlorophyllen  Link
E141    Kopercomplexen van chlorophyllen Link
E142   Briljantzuurgroen BS    Link
E143   Fast Green FCF  Geen link ???

Sander_de_Rijk

Eigenlijk is E140 dan de beste keuze van de groentinten. Maar heb je hier ervaring met het kleuren van bier Oscar of is dit gewoon een breindump van kleurstoffen?

BierHenk

Citaat van: Sander_de_Rijk op 11-08-2011  19:13 u...of is dit gewoon een breindump van kleurstoffen?
LOL ;)

William

De toko heeft ook vaak groene kleurstof om rijst of spekkoek te kleuren.

Test altijd eerst een beetje in pils om te zien of je gewenste kleur krijgt. Door de lagere pH van bier wil een kleur nog wel eens anders uitpakken.

Anton

Citaat van: Sander_de_Rijk op 11-08-2011  18:47 uHeeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dit het beste vlak voor het bottelen toevoegen of eerder? En is het dan wijzer om de groene of de blauwe kleurstof te pakken?


Ja, ik heb er ervaring mee. Het werd prachtig groen met blauwe kleurstof van Brouwland.
Vlak voor het bottelen toevoegen.

Het was voor een griezelfuif. Prachtig gifgroen bier. >:D

Sander_de_Rijk

Citaat van: Anton op 11-08-2011  19:34 uJa, ik heb er ervaring mee. Het werd prachtig groen met blauwe kleurstof van Brouwland.
Vlak voor het bottelen toevoegen.

Het was voor een griezelfuif. Prachtig gifgroen bier. >:D

Bedankt, in welke mate heb je het toen toegevoegd?

Johannes

Citaat van: Sander_de_Rijk op 11-08-2011  18:47 uHeeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dit het beste vlak voor het bottelen toevoegen of eerder? En is het dan wijzer om de groene of de blauwe kleurstof te pakken?

Ik had verwacht dat het collectief geheugen wel met dit topic was gekomen.  ;)

jpt

Citaat van: William op 11-08-2011  19:29 uDe toko heeft ook vaak groene kleurstof om rijst of spekkoek te kleuren.

Test altijd eerst een beetje in pils om te zien of je gewenste kleur krijgt. Door de lagere pH van bier wil een kleur nog wel eens anders uitpakken.
Dat heet Agar Agar, het is een soort gelatine. Ook een goed idee, maar niet zo praktisch bij het afvullen  ;D

Misschien is het wel geinig als desert? Een gesuikerde agar agar kubus gevuld met bier of zo :P

William

Citaat van: jpt op 11-08-2011  22:09 uDat heet Agar Agar, het is een soort gelatine. Ook een goed idee, maar niet zo praktisch bij het afvullen  ;D

Waarschijnlijk is dan de groene kleurstof gemengd met agar agar want agar agar zelf is kleurloos. Misschien zou je dit mengsel wel kunnen gebruiken om het bier te klaren waarbij de agar agar de eiwitten laat uitvlokken en de kleurstof oplost en een mooie kleur achterlaat :)

jpt

Citaat van: William op 11-08-2011  22:26 uWaarschijnlijk is dan de groene kleurstof gemengd met agar agar want agar agar zelf is kleurloos. Misschien zou je dit mengsel wel kunnen gebruiken om het bier te klaren waarbij de agar agar de eiwitten laat uitvlokken en de kleurstof oplost en een mooie kleur achterlaat :)
Wie weet. Volgens mij zijn het ook gewoon E stoffen die ze toevoegen.

Ik heb zelf iets tegen het toevoegen van dit soort stofjes aan bier. Vooral Palm valt het kwalijk te nemen dat ze daar mee zijn begonnen, maar het moet niet al te moeilijk zijn om E100 t/m E180 te bemachtigen.  Is er geen natuurlijk alternatief?

Sander_de_Rijk

E131 is gewoon verkrijgbaar bij Brouwland en bij Van der Kooy. En dat is gewoon levensmiddelenkleurstof.

Met dank aan Oscar voor de hint waar de je E nummers kunt vinden: http://www.food-info.net/nl/e/e131.htm


jpt

En pas op met de dosering. E141 is een koperverbinding. 

Sander_de_Rijk

E131 niet, E141 wou ik niet gebruiken
Ik gebruik denk ik blauw ipv de groensoorten die Oscar boven heeft vermeld

Oscar

Citaat van: Johannes op 11-08-2011  21:47 uIk had verwacht dat het collectief geheugen wel met dit topic was gekomen.  ;)

Hee die was ik ff vergeten...dat was een leuk bier geworden

Anton

Citaat van: Sander_de_Rijk op 11-08-2011  19:59 uBedankt, in welke mate heb je het toen toegevoegd?

Sorry, dat weet ik niet meer. Het is meer dan 20 jaar geleden.
Ik dacht dat het op het flesje stond.

Sander_de_Rijk

Dan probeer ik het wel druppelsgewijs op een biertje uit eerst

Anton

Lijkt me een goed idee, succes er mee.

LRFokken

Geen ervaring met het kleuren van bier, maar wel met welk levensmiddel dat je verder kunt noemen (tot aan zwarte aardappelen aan toe). Ik heb allerlei kleuren levensmiddelenkleurstof van de Spaanse Vlieg in Groningen. Spul is in poedervorm en je krijgt er een paar gram van mee. Meer dan die paar gram is ook echt niet nodig want een mespuntje van dat spul is al voldoende om een paar liter bier te kleuren.

Let er wel op dat de kleur veranderd als het goedje waar je het in stopt niet een neutrale doorzichtige/witte kleur heeft. Een rode kleurstof in een geel biertje zal dus eerder oranje worden dan rood. Althans, dat is mijn ervaring. Wil je het groen hebben? Gooi er dan dus geen groene, maar blauwe kleurstof doorheen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.