Wyeast versus White Labs

Gestart door Jacques, 27-08-2011 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Volgens en ander topic zou Wyeast alleen nog maar Propagators gaan verkopen. Omdat deze duurder zijn dan een Activartor ben k daar niet zo blij mee.

Het wordt eens hoog tijd dat de gisten White Labs hier geïmporteerd worden. Die zijn in de VS net zo duur als een Activator. Door te beschikken over de gisten van Wyeast en White Labs hebben we veel meer keuze. Zou niet verkeerd zijn.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  00:01 uDie zijn in de VS net zo duur als een Activator.

Daar schiet je prijstechnisch dus niks mee op.
 
Ook qua assortiment is er aanzienlijke overlap.
Eigenlijk is het alleen interessant voor gistexperimenten, het vergelijken van gelijk geachtte gisten.
Vooral voor de korrelgist-kwestie zou het uitkomst bieden...

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-08-2011  00:20 uDaar schiet je prijstechnisch dus niks mee op.
 
Ook qua assortiment is er aanzienlijke overlap.
Eigenlijk is het alleen interessant voor gistexperimenten, het vergelijken van gelijk geachte gisten.
Vooral voor de korrelgist-kwestie zou het uitkomst bieden...

Prijstechnisch schiet je daar inderdaad niet zo veel mee op.

Er is een aanzienlijke overlap maar er zijn ook heel gisten die alleen Wyeast of alleen White Labs aanbieden. Het gaat dus niet alleen om de vergelijking korrelgist versus vloeibare gist.

Zie bijvoorbeeld deze link.

RobinB

Er zijn inderdaad aanvullende gisten over en weer, maar met inbegrip vd VSS stammen, zou dat best heel erg mee kunnen vallen. Het voordeel is dan dat het niet seizoensafhankelijk is.
Het gros overlapt inderdaad, alhoewel iedere uitbreiding welkom is!

Waarom ik de korrelgist vergelijking als expliciet voordeel noemde is het volgende:
totnogtoe werden alle gevonden verschillen gevonden bij equivalent geachtte stammen geweten aan het korrel- vs. vloeibaar verschil. Dit terwijl er altijd minimale verschillen te verwachten zijn bij stammen van minimaal verschillende bron. Dat hoeft met de vorm dus niet zoveel te doen te hebben!

Door een derde gist op te nemen in de vergelijking ondervang je het "alles ligt aan de korrel" probleem. Dat lijkt mij in ieder geval al een hele vooruitgang!

Herman

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  00:01 uHet wordt eens hoog tijd dat de gisten White Labs hier geïmporteerd worden.
Tijdje geleden dit nagevraagd bij van der Kooy: het blijkt dat men bij Whitelabs niet reageert op hun verzoeken... Tja....

Gerb

Eigenlijk is het natuurlijk tijd dat er hier in Europa een zelfde soort bedrijf komt. Wat mij betreft hoeven die niet 50 verschillende gisten te leveren, maar gewoon een beperkt assortiment. Dus een 2 Engelse gisten, 2 lagergisten, 3 Belgen, 1 witbier, 1 weizen en 1 Amerikaanse. Dan ben je er wel denk ik.

hansm

Citaat van: Gerb op 28-08-2011  08:52 uEigenlijk is het natuurlijk tijd dat er hier in Europa een zelfde soort bedrijf komt. Wat mij betreft hoeven die niet 50 verschillende gisten te leveren, maar gewoon een beperkt assortiment. Dus een 2 Engelse gisten, 2 lagergisten, 3 Belgen, 1 witbier, 1 weizen en 1 Amerikaanse. Dan ben je er wel denk ik.

... en een Alt/Kölsch  ;)

dennis


Citaat van: Herman op 28-08-2011  00:20 uTijdje geleden dit nagevraagd bij van der Kooy: het blijkt dat men bij Whitelabs niet reageert op hun verzoeken... Tja....

Misschien dat ze wat meer gekieteld moeten worden door een aantal verzoeken van hobbybrouwers?

RobinB

Of Geert en Stefan moeten meer gekieteld worden! ;D

Herman

Van der Kooy wil wel, White Labs reageert niet.

Hopmans

Moet ik effe een mailtje sturen dan?
Ik scheld ze compleet verrot.
Binnen een week heb ik het binnen


davadox

Citaat van: Hopmans op 28-08-2011  22:28 uMoet ik effe een mailtje sturen dan?
Ik scheld ze compleet verrot.
Binnen een week heb ik het binnen

Hahahahah, op oorlogspad vanavond Hopster?

Hopmans

Citaat van: davadox op 28-08-2011  22:30 uHahahahah ,op oorlogspad vanavond Hopster ?

Inderdaad brewmate.  ;)
Ik lust ze helemaal rauw.
 :brouwen:

Oscar

Citaat van: Gerb op 28-08-2011  08:52 uEigenlijk is het natuurlijk tijd dat er hier in Europa een zelfde soort bedrijf komt.

Eens!

Citaat van: Gerb op 28-08-2011  08:52 uWat mij betreft hoeven die niet 50 verschillende gisten te leveren, maar gewoon een beperkt assortiment. Dus een 2 Engelse gisten, 2 lagergisten, 3 Belgen, 1 witbier, 1 weizen en 1 Amerikaanse. Dan ben je er wel denk ik.

100% Niet eens !! Als er zo'n bedrijf komt moeten ze wel een flinke keuze in gisten hebben natuurlijk ! met slechts 10 gisten in je assortiment ben je natuurlijk niet serieus als gistleverancier bezig vind ik (Hoewel de korrel gisten leveranciers dat ook niet hebben, maar dat ligt iets anders denk ik). Dus gewoon aanbieden wat er beschikbaar is. Veel keuze is beter , mits de informatie verstrekking goed is !!

dennis

Citaat van: Oscar op 29-08-2011  00:19 u100% Niet eens !! Als er zo'n bedrijf komt moeten ze wel een flinke keuze in gisten hebben natuurlijk ! met slechts 10 gisten in je assortiment ben je natuurlijk niet serieus als gistleverancier bezig vind ik (Hoewel de korrel gisten leveranciers dat ook niet hebben, maar dat ligt iets anders denk ik). Dus gewoon aanbieden wat er beschikbaar is. Veel keuze is beter , mits de informatie verstrekking goed is !!
De vergelijking gaat een beetje mank, maaaarrr. Ik herinner me nog een heel klein Expert-winkeltje in Utrecht. Onze magnetron was kapot en we moesten een nieuwe. In deze winkel hadden ze 3 magnetron types te koop: een goedkope, een dure en een ertusssen in. In elk segment gewoon een goede keuze. Ik vond het wel handig, ik hoefde me niet door een woud van mogelijkheden heen te kiezen.
Waar ik heen wil, gisten die minder zijn hoeven niet in het assortiment. De keuze is bij gisten niet zo eenvoudig, smaken verschillen nou eenmaal,en de ene gist werkt beter voor de een dan de ander, maar er is denk ik wel een basis set van gisten mogelijk die een heel interessant assortiment zou vormen: Belgische ardennen, Weihenstephaner,trapist, konink, saison dupont, etc, zou ik bijvoorbeeld een aardig setje vinden.

MM

Citaat van: dennis op 29-08-2011  07:21 uDe vergelijking gaat een beetje mank, maaaarrr. Ik herinner me nog een heel klein Expert-winkeltje in Utrecht. Onze magnetron was kapot en we moesten een nieuwe. In deze winkel hadden ze 3 magnetron types te koop: een goedkope, een dure en een ertusssen in. In elk segment gewoon een goede keuze. Ik vond het wel handig, ik hoefde me niet door een woud van mogelijkheden heen te kiezen.
Waar ik heen wil, gisten die minder zijn hoeven niet in het assortiment. De keuze is bij gisten niet zo eenvoudig, smaken verschillen nou eenmaal,en de ene gist werkt beter voor de een dan de ander, maar er is denk ik wel een basis set van gisten mogelijk die een heel interessant assortiment zou vormen: Belgische ardennen, Weihenstephaner,trapist, konink, saison dupont, etc, zou ik bijvoorbeeld een aardig setje vinden.

Op zich klinkt je beredenering leuk, maar met gisten gaat het veel meer om smaak. Ik vraag me af of Wyeast of White Labs slechte gisten verkoopt. Wat maakt een goede gist, een goede gist?

Ik denk dat bij gisten meer is beter geldt. Daarbij zul je wel rekening moeten houden dat de gistsmaken niet te veel op elkaar lijken. In jouw rijtje met gisten mis ik nog een Engelse en een Amerikaanse gist en nog een paar lager gisten.

Adrie

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  00:01 uVolgens en ander topic zou Wyeast alleen nog maar Propagators gaan verkopen. Omdat deze duurder zijn dan een Activartor ben k daar niet zo blij mee.

Het wordt eens hoog tijd dat de gisten White Labs hier geïmporteerd worden. Die zijn in de VS net zo duur als een Activator. Door te beschikken over de gisten van Wyeast en White Labs hebben we veel meer keuze. Zou niet verkeerd zijn.

Omdat de prijzen gelijk zijn, de hoeveelheid gist gelijk is en de overlap in assortiment aanzienlijk, zie ik het voordeel er niet zo van in. Wyeast heeft een groot assortiment, zo groot dat zelfs brouwers die al heel lang brouwen ze nog niet allemaal hebben uitgeprobeerd. Meer keus is leuk, maar niet noodzakelijk. Bovendien krijg je een probleem met de ouderdom van de gisten. Meer keus betekent dat de gisten langer bij de leverancier blijven liggen en we weten allemaal dat vloeibare gist het liefst zo vers mogelijk moet zijn.

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 28-08-2011  08:52 uEigenlijk is het natuurlijk tijd dat er hier in Europa een zelfde soort bedrijf komt.

Bestaat De Zeeuwse gistbank niet meer?

Hopbier

RobinB

Dat is niet vergelijkbaar, de Zeeuwse gistbank levert een speldenkopje. Dat kan ik ook nog wel... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.