Goedkoop 12 mm koper op de rol

Gestart door 12345, 11-08-2011 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Vandaag eens bij de Gamma gaan kijken omdat ik een dompelkoeler wil maken. Ik bedoel: de haast 200 Euro die de grote Nederlandse Brouwwinkel vraagt, vind ik toch wat veel. En opeens had de Gamma weer 12 mm aan de rol, 5 meter voor ca 38 Euro. Ik heb maar twee rollen genomen maar hoefde bij de kassa slechts 50 Euro af te rekenen. Promo-actie of zo.  :groots:

Hoort, zegt het voort.  :degroeten:

Nu nog wat koppelstukjes voor de tuinslang erop zetten. Koperen Gardena-koppelstukken, verkrijgbaar bij Hornbach als ik het goed onthouden heb.

Ach, welnee, die koppelstukken zijn helemaal nergens voor nodig. Dat schoot me no net op tijd te binnen toen ik bij de Gamma stond met voor 50 Euro koppeltroep in mijn handen.

Siliconenslang met een binnendiameter van 10 mm schuift goed (en vast) over de 12 mm pijp en met enig geweld over een slangnippel met kraanwartel van 14 - 15 mm. En die heb ik nog een liggen dus dompelkoeler klaar voor 50 Euri!

sandman

Er hangt me iets bij dat de rollen een legering zijn..
Weet alleen niet precies wat er in zit en of het kwaad kan..


Zou het even navragen / checken voor je hem verbuigt en niet retour kan brengen.


Mogelijk heeft iemand hier meer info voor je.

BierHenk

Rollen koper is zgn. uitgegloeid koper, waardoor het buigbaar is geworden.
Er zit m.i. geen ander spul in.
Bovendien: roodkoper op rol is levensmiddelveilig en temperatuurbestendig.

12345

Ik denk dat dit wel klopt. Alle koperen pijp is heet na de extrusie. Dan kun je het meteen oprollen. Of dat ook zo gebeurd, betwijfel ik. Ik denk dat alle koperen pijp recht begint.
Als je het na de extrusie snel afkoelt, wordt het waarschijnlijk wat harder dan wanneer je het langzaam afkoelt. Dan kun je het daarna alsnog oprollen. Maar hoogstwaarschijnlijk is het materiaal precies hetzelfde als dat van de rechte pijpen.

En ja, er zullen waarschijnlijk wel een paar andere stofjes in zitten.. Ga ik me niets van aan trekken :biersmile:

jpt

Misschien kan je wat wijzer worden op de site van de warmteservice? Er staat vast een codering op de buitenkant van je koper.
  Ik zou er niet te laconiek over doen, voor je het weet heb je een loodvergiftiging of zo.

EBC

Citaat van: 12345 op 11-08-2011  19:52 u.
Als je het na de extrusie snel afkoelt, wordt het waarschijnlijk wat harder dan wanneer je het langzaam afkoelt.

Juist niet. Waar staal door gloeien en snel afkoelen harder wordt, wordt koper zo juist zacht.

Wil je koper makkelijk buigen, dan stook je het roodgloeiend en steek je het direct in water. Even sissen en het is weer zacht en buigbaar.

EBC

Citaat van: 12345 op 11-08-2011  12:26 uSiliconenslang met een binnendiameter van 10 mm schuift goed (en vast) over de 12 mm pijp...

Helemaal waar. Maar pas wel op. Het uitgaande water is zeer heet en dan wordt ook siliconen zacht en glijdt dan mogelijk van de buis af. Klemmetje op de warme zijde!

12345

Dank je, EBC. Overigens is het spul op dit moment toch weer ongeveer net zo hard als rechte pijp. Het kan zijn dat het effect ven zacht-worden met de tijd verdwijnt?

Wat betreft die code: KME SANCO - 12 x 1 - CERTIF - DUGW - öUGW W 1-174 - KIWA GASTEC QA DEUTSCHLAND - CE - 1611170701 S2

Hoe ik daaraan kan zien of er lood in zit via de opgegeven site, heb ik (nog niet) door. Op de verpakking van de pijp staat: rood koper. Ik ga er zonder meer van uit dat dit voedselveilig is, want mensen zullen dit ook als waterleiding gaan gebruiken. Als die er allemaal dood aan gaan, zou de Gamma toch wel een probleem hebben? Zo slim zullen ze toch wel zijn om zich dat te realiseren???

12345

ik heb iets fout gedaan, volgens mij heb ik een bericht van mezelf verwijderd.

jpt

Ik heb het even aan mijn buurman voorgelegd, die heeft namelijk zijn eigen klusbedrijf.
Hij wist niet precies wat het was, maar het is mogelijk dat er een zinkverbinding of beschermlaag in zit. Hoe gevaarlijk dat is, weet ik ook niet.
Hij raadde me aan om contact op te nemen met een bedrijf als de warmteservice, omdat deze leidingen misschien wel gecertificeerd zijn voor water, maar mogelijk niet voor andere bestanddelen.  Je weet vast zelf ook dat koper groen uitslaat als het met zuur in aanraking komt bijvoorbeeld. Contact opnemen is raadzaam!
 

RobinB

Citaat van: 12345 op 12-08-2011  10:21 uSorry mensen

Hoezo "sorry mensen"? :weetniet:

12345

Klopt, Robin, het is gewoon hardstikke goeie pijp en ik ga hem ook gewoon gebruiken.

jpt


12345


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.