Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ketel voor spoelwater  (gelezen 25928 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Ketel voor spoelwater
« Gepost op: 11-08-2011 11:44 u »
Weet er misschien iemand waar je een beetje goedkope RVS-ketel van een liter of 15-20 kunt kopen voor het spoelwater? Graag met handvatten en deksel compleet en ook niet te groot want ik moet toch al met mijn ruimte schipperen. Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
Re: Ketel voor spoelwater
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2011 12:02 u »
Gewoon zoeken op Weckketel (27 liter) bij marktplaats.
Kan ook elektrisch, wel zo makkelijk.
http://link.marktplaats.nl/473029262
http://link.marktplaats.nl/471862452

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2011 19:56 u »
Weet er misschien iemand waar je een beetje goedkope RVS-ketel van een liter of 15-20 kunt kopen voor het spoelwater? Graag met handvatten en deksel compleet en ook niet te groot want ik moet toch al met mijn ruimte schipperen. Alvast bedankt!

De plastic emmers bij vd Kooy kunnen ook 80 graden hebben.
Geert kookt zelfs in die emmers met een element (nog steeds voedselveilig).

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-08-2011 20:25 u »
Dat is ook mijn tactiek. Water koken in een grote pan en vervolgens overhevelen naar een platic vat. Vandaaruit kan je gaan spoelen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 12-08-2011 05:58 u »
Ik heb laatst een pan van 15 liter gekocht in een Duitse supermarkt. Die kostte me 22 euro. Het is niet heel dik staal maar voor spoelwater maakt dat niet uit.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-08-2011 10:03 u »
Was laatst in Duitsland. Jammer dat ik die pan niet gezien heb ...
Een plastic emmer met een element erin... ik heb wel eens ooit iets gezien met onderin een spiraalelement: wist toen niet waar je het voor kon gebruiken maar zou inderdaad heel handig zijn.

Liefst heb ik iets waar ik onderin een plastic kraantje kan maken want aan hevelen heb ik een broertje dood. "Zuigen doe je aan een lolly" sprak hier laatst nog iemand.
Maar goed, boren is in email heel lastig en dat is jammer, want email-ketels zijn goedkoper dan RVS.

Ik hoop dat ik ooit nog eens iets geschikts tegenkom.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-08-2011 10:48 u »
Van JanJansen een goed idee gekregen.
Ik zet een plastic emmer met kraan neer en vul die telkens bij met water uit een elektrische waterkoker (1,7 liter) en een beetje leidingwater tot het een graad of 85 is. Dan laat ik het langzaam in mijn filterbak lopen. Het klinkt wat omslachtig, maar volgens mij valt het in de praktijk wel mee. Bevalt het niet, kan ik toch vast aan de slag en rustig zoeken naar een betere oplossing.

Als ik het heel mooi wil doen, luister ik (nogmaals) naar Hopmans en laat het er via een douchekop inlopen. Dan weet ik zeker dat ik het tere filterbed niet beschadig.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #7 Gepost op: 12-08-2011 11:02 u »
je kan een kunststof emmer met kraantje pakken en dan met een gatenboor een elektrisch element er door steken. Zo'n elektrisch element kan je scoren via http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=1417&xin=&src=element&dt=24

Dat kost 25 euro, en dan een goedkope brouwemmer met kraantje is 12 euro ben je voor zo'n 37 euro klaar met een 30L spoelwaterketel

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2011 11:04 u »
Als ik het heel mooi wil doen, luister ik (nogmaals) naar Hopmans en laat het er via een douchekop inlopen. Dan weet ik zeker dat ik het tere filterbed niet beschadig.

Wat je kan doen is een dubbelgevouwen aluminimumpje laten drijven op je beslag en daarop je kraantje laten druppen. hiermee beschadig je volgens mij niet je filterbed. Of in ieder geval een stuk minder dan gewoon erin laten druppen

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2011 11:07 u »
ja, ook een goeie! En wat minder bewerkelijk. Dank je, ga ik uitproberen.

De URL van dat element heb ik opgeslagen, bedankt. Ik zou alleen een wat kleinere emmer gebruiken ...

Ik heb ook al eens gedacht aan een bootje en dan in de bodem gaatjes boren. Ach, wat een mens al niet allemaal verzint. Bierbrouwen is (wat dat betreft) net zo leuk als tuinieren in volkstuintjes. Als je daar eens op een mooie dag doorheen loopt, zie je de meest vreemde en creatieve bouwwerken.

Misschien koop ik wel een speelgoedbootje straks en laat dat op mijn filterbak dobberen.  De slang steek ik door de schoorsteen. De gaatjes in de bodem moeten natuurlijk in een afgesloten compartiment komen, anders zinkt mijn bierbootje op het filterbed. Ik zal wel een foto plaatsen hier. Benieuwd wat de reacties zijn?

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #10 Gepost op: 12-08-2011 11:19 u »
Een kleinere spoelemmer kan, maar de goedkoopste emmers met kraan zijn volgens mij 30 L dus vandaar dat ik dat zei.  Wat ik wel doe met dat aluminiumpje is met een mesje een paar gaatjes erin steken zodat het niet gelijk naar de bodem zinkt als je de kraan iets te hard aan zet

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-08-2011 15:34 u »
Een kleinere spoelemmer kan, maar de goedkoopste emmers met kraan zijn volgens mij 30 L dus vandaar dat ik dat zei.  Wat ik wel doe met dat aluminiumpje is met een mesje een paar gaatjes erin steken zodat het niet gelijk naar de bodem zinkt als je de kraan iets te hard aan zet
Hoi, ik heb hier nog een 20 liter-emmer staan (vorig jaar in een starterspakket met Sinterklaas gehad van mijn vriendin, sindsdien bierbrouwer geworden) en als ik toch een gat moet boren voor een verwarmingselementelement, dan boor ik er nog wel een bij voor een plastic kraantje. Hoewel, dat gat zit er al in, samen met een kraantje ...

Het aluminiumpje zal ik zeker uitproberen. Bedankt! ^-^

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-08-2011 15:47 u »
Herstel, ik heb net even in mijn keuken gekeken en gezien dat de toestand ernstiger is dan ik dacht. Ik kan die emmer voor het spoelwater gewoon nergens kwijt! Althans niet op een veilige plaats. Ik wil geen gevaarlijke toestanden creŽren met leidingen die in de lucht hangen door "looppaden" heen, want je moet je aandacht focussen, zeker in het begin en als je tegen een gas- water- of wortleiding aanloopt en je trekt de boel om ... ik moet er niet aan denken.

Ik ben een beter geschikt huis aan het zoeken maar dat kan nog wel 1 - 2 jaar duren. Dus ik moet nu even verder met wat er mogelijk is.

En dat zal qua spoelen de methode van JanJansen worden: telkens 1,7 liter water aan de kook berngen in de elektrische waterkoker, net zo lang leidingwater erbij tot ik op 85 graden zit en huppetee, voorzichig op het aluminiumpje (of het bierbootje) schenken. Volgens Jan houdt de waterkoker het proces goed bij en dat geloof ik eigenlijk ook best wel.

Krijg ik ooit nog een beter geschikt huis, dan zal ik een nette stellage maken en zo en er wat potjes en pannetjes en brandertjes bijkopen en zal het allemaal goed komen. Nu wil ik gewoon aan de slag.

Iedereen bedankt voor de goeie raad!

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #13 Gepost op: 12-08-2011 15:56 u »
Succes met brouwen en het zoeken naar een andere woning.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #14 Gepost op: 12-08-2011 18:49 u »
Wat je kan doen is een dubbelgevouwen aluminimumpje laten drijven op je beslag en daarop je kraantje laten druppen. hiermee beschadig je volgens mij niet je filterbed. Of in ieder geval een stuk minder dan gewoon erin laten druppen
Of gewoon een deksel van een emmer op je filterbed leggen en daarop iedere keer met een maatbeker ruim water gieten (voorzichtig) zodat je filterbed altijd onder de vloeistof blijft staan.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 12-08-2011 19:30 u »
Geachter Publikum! Mag ik U voorstellen! Meiner Bierbot!! U ziet hier zijner maidenvaart. Hij drijft nu in een bakje met water, maar later op het wort in mijn filterbak en je kunt in dezer apparaat het spoelwater toevoeren zonder het tere filterbed kapot te maken.

Gemaakt van een "organiser" van 3,50 Euro van Blokker. Was een dik uurtje werk, want er moesten vier schotjes verwijderd worden en er moesten een stuk of 500 gaatjes geboord worden, maar het werkt uitstekend. Let ook op het listige laten staan van de middelste "pilaar" want daar kan de trechter ingeklemd worden. Nu werk ik met een trechter omdat ik vanuit de elektrische waterkoker wil opgieten. Maar je kunt daar net zo goed een siliconenslang klemmen, natuurlijk. Nu, ik heb er dorst van gekregen.  :proost:

PS: ik moet wel eerlijk toegeven dat ik, om het laatste stukje van de tussenschotten te verwijderen, een bovenfrees gebruikt heb.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #16 Gepost op: 12-08-2011 19:39 u »
Dat is inderdaad een creatief bootje. Ik ben benieuwd hoe het samenwerkt met je filterbed. Laat even weten hoe hij bevalt na je eerste brouwsessie ermee  :proost:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 12-08-2011 19:44 u »
Geniaal!
Dit gaat zeker werken.
 ;) :duimop:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 12-08-2011 19:46 u »
Dit gaat zeker werken.

Dat wel...maar ik zie weinig toegevoegde waarde.... ;) Maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 12-08-2011 19:51 u »
Dat wel...maar ik zie weinig toegevoegde waarde.... ;)

Sommigen hebben inderdaad niet zo'n goed inbeeldingsvermogen.
Is niet erg, je bent evengoed wel een toffe gast.
Jij hebt weer andere kwaliteiten.
 ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 12-08-2011 21:03 u »
Geachter Publikum! Mag ik U voorstellen! Meiner Bierbot!! U ziet hier zijner maidenvaart. Hij drijft nu in een bakje met water, maar later op het wort in mijn filterbak en je kunt in dezer apparaat het spoelwater toevoeren zonder het tere filterbed kapot te maken.

Gemaakt van een "organiser" van 3,50 Euro van Blokker. Was een dik uurtje werk, want er moesten vier schotjes verwijderd worden en er moesten een stuk of 500 gaatjes geboord worden, maar het werkt uitstekend. Let ook op het listige laten staan van de middelste "pilaar" want daar kan de trechter ingeklemd worden. Nu werk ik met een trechter omdat ik vanuit de elektrische waterkoker wil opgieten. Maar je kunt daar net zo goed een siliconenslang klemmen, natuurlijk. Nu, ik heb er dorst van gekregen.  :proost:

PS: ik moet wel eerlijk toegeven dat ik, om het laatste stukje van de tussenschotten te verwijderen, een bovenfrees gebruikt heb.

Ziet er goed uit. Zelf zou ik en cirkel met een doorsnede van minimaal 5 cm rond het middelste pijpje niet doorboren. Je krijgt dan een betere verdeling van het water vermoed ik.
Ook zou ik wat minder gaatjes geboord hebben. Met wat meer weerstand weet je zeker dat alle bakjes zich vullen met water en dat het spoelwater over een zo groot mogelijk oppervlak verdeeld wordt. Mocht blijken dat het spoelen niet snel genoeg naar je zin plaatsvindt kun je nog altijd gaatjes bij boren.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-08-2011 21:03 u »
Dat wel...maar ik zie weinig toegevoegde waarde.... ;)

Wat het toevoegt aan de douchekop van Hopmans, is, dat die weliswaar waarschijnlijk een groter oppervlak met gaatjes heeft, en dus wat liever is voor het filterbed  (bij mij is de opp met gaatjes: 12 x 9 ccm) maar dat Hopmans die douchekop waarschijnlijk een hele tijd op de juiste hoogte vast moet houden. Dat lijkt me tamelijk lastig, omdat het ding heet is en ik denk dat je met je andere hand af en toe een kraantje moet bedienen of uit een pan op moet gieten of iets dergelijks. Mijn bierboot drijft vanzelf met een diepgang van 0,5 cm dus die hoef je niet vast te houden.

Wat het toevoegt aan het aluminiumpje van Sander en de omgekeerde deksel van Orangeloo is, dat hoewel beiden op het wort drijven en dus niet vastgehouden hoeven te worden, mijn bootje vermoedelijk een beter verdeelde toestroom van het spoelwater op het filterbed heeft. Het komt eruit door 500 gaatjes verdeeld over een oppervlak van ca 110 ccm.

Het bierbootje is dus de combinatie van twee goeie ideeŽn. Ik zal het binnen een maand in de praktijk testen en als het niet werkt, zal ik het afzweren als een vals geloof  >:D

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #22 Gepost op: 12-08-2011 21:12 u »
Daarnaast is het aluminiumpje (niet mijn idee trouwens, maar je kan moeilijk alles zelf verzinnen) niet altijd even groot en kan gaat schuiven/wegdrijven. Ik hevel per maatbeker over op het aluminiumpje terwijl jij het automatisch kan doen dmv een kraantje vanuit je spoelketel en dmv het middenstuk blijf je altijd op dezelfde plek doseren en schiet dat niet zo makkelijk los.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #23 Gepost op: 12-08-2011 21:15 u »
Ik vind het een mooie boot! Goed idee zeg!

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #24 Gepost op: 12-08-2011 22:21 u »
Het enige wat me tijdens het bottelen te binnen schoot was: Is het plastic wel levensmiddelenproof op 80 graden?

Voor de rest blijft het een geweldige creatie.

Tags: spoelen bostel