Hoeveel karamel?

Gestart door KC, 10-08-2011 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Ik wil mijn volgende brouwsel gaan kleuren met karamel. Bij Brouwmarkt heb ik een flesje karamel E150 besteld. Wie kan mij zeggen (kon niet echt iets vinden op het forum, maar mijn moeder zei altijd mannen kunnen niet zoeken) hoeveel ik toe moet voegen op een brouwsel van 10 liter om een mooie donkere kleur te verkrijgen. Ik denk zelf aan Westmalle dubbel qua kleur.

Oscar

Citaat van: KC op 10-08-2011  22:51 uhoeveel ik toe moet voegen op een brouwsel van 10 liter om een mooie donkere kleur te verkrijgen. Ik denk zelf aan Westmalle dubbel qua kleur.

Dat weet niemand, zolang we niet weten wat de uitgangskleur is van je basis bier. IK schat dat je ongeveer 1 - 1,5 ml per liter kunt toevoegen uitgaande van een pilskleur om er een amber kleurig bier van te maken  :)

KC

Dank je wel. Zelf dacht ik aan 50 ml maar dat zal dan wel teveel zijn:) Blijkbaar doet het weinig met de smaak. Het ruikt echt heel lekker trouwens.

KC

Geen idee wat het voor bedrijf is maar leuk om te zien dat er meerdere soorten te krijgen zijn voor profs, arme wij: (of kunnen wij hier ook kopen?)

caramel P32 (E150c)

caramel wordt verkregen door verhitting van hoog geconcentreerde sucrose of glucose stroop. Zo krijgt men donkere stropen met verschillende kleurwaarden (EBC). Hoe hoger de kleur, des te bitterder is de stroop.
Deze Caramelstroop zorgt voor een goede stabiliteit in bier, omdat deze een 'positieve' caramel is; vanwege de positieve iso-elektrische lading. Deze wordt verkregen door gecontrolleerde verwarming in de aanwezigheid van ammonium componenten.

* Zeer goede stabiliteit in bier

* Geeft een typische karamelsmaak en -aroma

* Geeft een speciale rood-bruine kleur aan het bier

* Zeer hoge zuiverheid

* Kan in verschillende bierstijlen worden toegepast

* Kan vóór of ná filtratie toegevoegd worden

Kleur
32000 EBC

caramel P47 (E150c)

caramel wordt verkregen door verhitting van hoog geconcentreerde sucrose of glucose stroop. Zo krijgt men donkere stropen met verschillende kleurwaarden (EBC). Hoe hoger de kleur, des te bitterder is de stroop.
Deze Caramelstroop zorgt voor een goede stabiliteit in bier, omdat deze een 'positieve' caramel is; vanwege de positieve iso-elektrische lading. Deze wordt verkregen door gecontrolleerde verwarming in de aanwezigheid van ammonium componenten.

* Zeer goede stabiliteit in bier

* Geeft een typische karamelsmaak en -aroma

* Geeft een speciale rood-bruine kleur aan het bier

* Zeer hoge zuiverheid

* Kan in verschillende bierstijlen worden toegepast

* Kan vóór of ná filtratie toegevoegd worden

Kleur
47000 EBC

caramel - Burnt Syrup BS5000

caramel wordt verkregen door verhitting van hoog geconcentreerde sucrose of glucose stroop. Zo krijgt men donkere stropen met verschillende kleurwaarden (EBC). Hoe hoger de kleur, des te bitterder is de stroop.

* Geeft een typische karamelsmaak en -aroma

* Geeft een speciale rood-bruine kleur aan het bier

* Kan in verschillende bierstijlen worden toegepast

* Moet worden toegevoegd in de kookketel

Kleur
4500 EBC

bron: http://www.sbi4beer.com

Oscar

Citaat van: KC op 10-08-2011  23:06 uGeen idee wat het voor bedrijf is
....
bron: http://www.sbi4beer.com

Ikke wel.... ;)

MO

SBI zit bij mij in de buurt (in Brabant) en is de leverancier voor brouwbenodigheden voor kleine brouwerijen in de Benelux en Duitsland. Leuk jong bedrijf met een superenthousiaste eigenaar. Het is een  voortzetting van MaltOss (vroeger bij Maasland) maar SBI pakt het allemaal wat serieuzer aan.

BierHenk

Citaat van: Oscar op 10-08-2011  23:07 uIkke wel.... ;)
Goed antwoord!

Het bedrijf richt zich kennelijk op de kleinere professionele brouwerijen.
Niet voor de particulier dus.
Einde oefening voor KC, hij zal zijn heil elders moeten zoeken.

Hai

Citaat van: MO op 12-08-2011  14:07 uSBI zit bij mij in de buurt (in Brabant) en is de leverancier voor brouwbenodigheden voor kleine brouwerijen in de Benelux en Duitsland. Leuk jong bedrijf met een superenthousiaste eigenaar. Het is een  voortzetting van MaltOss (vroeger bij Maasland) maar SBI pakt het allemaal wat serieuzer aan.

Frans was serieus, open en vriendelijk voor de echte hobbyist

KC

Vanavond brouwen met karamel erbij. Ik test eerst 50 ml op 10 liter en dan zie ik wel of het donker genoeg oogt.

Het haasje

CiteerDeze karamelstroop zorgt voor een goede stabiliteit in bier, omdat deze een 'positieve' karamel is; vanwege de positieve iso-elektrische lading.

Als chemicus werd ik door deze opmerking geprikkeld om te kijken wat er nou mee bedoeld wordt. Die ammonium component is meestal ammonium bicarbonaat (reukzout) of ammonium fosfaat. eea staat ook op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Caramel_color) en op http://www.food-info.net/nl/colour/karamel.htm

Het haasje

Op de site van SBI staat dat de P32 karamel een EBC heeft van 32000. Als je deze vloeistof 1000 keer verdunt (1 ml in 1.0l) heb je een EBC van 32. Dan kom je al in de buurt van de gewenste kleur. Westmalle dubbel is 74 EBC volgens "Brew like a monk" (pagina 69). Dus met 2.3 ml (=74/32) per liter bier heb je de gewenste kleur. Uiteraard is de basis kleur van je bier nog niet meegenomen (zoals Oscar al zei)

Succes er mee :)

RobinB

Die E150c is wel interessant!

De karamelkleurstof van Brouwland heeft nl niet de beste stabiliteit in je bier...
Naar mijn ervaring slaat een groot deel neer tijdens de vergisting. Wel lijkt het stabieler wanneer mee gekookt. (n=1 ;) ).
Lijkt dus wel wat overeen te komen dan met die omschrijving van "burnt syrup".

Maar een stabielere vorm zou wel mijn voorkeur hebben.

Ronnie

Die karamel van zulke hoge kleurdosis is goed stuf.
Veel zogenaamde ecologisten willen het niet gebruiken. Ik wel. Ben nochtans ook iemand met groene vingers.

Maar van prof. Delvaux op een proeversles es vernomen hoe kankerverwekkend gebrande mout is. Met die carmel heb jeveel minder bazaar binnen. Je hebt ook die gebrande en minder aangename bitterstoffen niet.

Zelf heb ik er hier ook zo een bus schoenblink staan van 26000 EBC. Komt van een brouwerij hier niet ver vandaan  ;D
Ik meen dat de fabrikant het bedrijf van grondstoffen voor een reep Mars en van die dingen is, alsook moutextract, ovomaltine enz... Noemde vroeger Amylum (in Aalst). Is nu in Britse handen.

De hoeveelheid moet je in grammen meten want in cl is dat niet te doen!
Methode: op de weegschaal eerst een leeg glas met lepeltje erin tareren.
Dan de dikke stroop scheppen tot je met je lepel erbij het juiste gewicht hebt.
Dan hete wort in uw glas doen, roeren en je kan al een deel kwijt bij het kokend wort. Opnieuw heet wort erbij enz... tot alle schoensmeer in het glas opgewerkt is.  :brouwen:

RobinB

Citaat van: Ronnie op 12-08-2011  20:51 uMaar van prof. Delvaux op een proeversles es vernomen hoe kankerverwekkend gebrande mout is. Met die karamel heb je veel minder bazaar binnen.

Dat geldt voor praktisch alle gebrandde voedingsmiddelen. Van koffie tot worstjes op de BBQ. ;)

KC

Update: bier gebotteld vanavond, maar helaas het heeft de kleur van pepernoten:) niet de gewenste donkere kleur. Het gebruik van 50 ml is dus veel en veel te weinig. Had een flesje van 250 ml en vraag me af of dat zelfs wel genoeg was geweest.
Bij deze doop ik dit recept maar tot sinterklaasbier vanwege de kruiden en de kleur:) en als de goede sint hier een flesje van leegt, zal hij zeker vrolijk zijn met 9,1% alcohol.

RobinB

Het lag zeker allemaal op de bodem he?
Heb ik ook vaak gehad met de Brouwland-karamel.
Meekoken (vanaf het begin) helpt iets, maar het zou mooier zijn als we (via MO?) aan de stabiele variant zouden kunnen komen...

KC

Hoeveel heb jij maximaal gebruikt? Ik mik bij mijn volgende "donker" bier poging die 200ml er maar in dan op 10 liter.

RobinB

Iets van 30-50 ml per 10 L.
Misschien dat je meer kan geven, maar misschien ga je het dan ook proeven?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.