Gordon Strong - Brewing better BEER

Gestart door Albertus, 08-08-2011 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus


Klik op het plaatje om het boek te bestellen.


Gordon Strong
Brewing better BEER
- master lessons for advanced homebrewers

1e druk - 2011; Brewers Publications, Colorado; ISBN 0-937381-98-5
316 pagina's;  € 16,99

Onderwerp van dit boek: Het verbeteren van je eigen brouwproces.


Gordon Strong is een zeer ervaren hobbybrouwer, winnaar van een reeks prijzen, keurmeester bij de BJCP, heeft meegewerkt bij het opstellen van de BJCP biertypenlijst. Kortom een soort BN-er van de Amerikaanse hobbybrouwwereld. Hij wil zijn kennis graag delen met andere hobbybrouwers.
Dat hij dit doet middels een boek is niet nieuw, maar de vorm waarin hij zijn verhaal giet is verrassend.

Anders dan de gebruikelijke brouwboeken heeft Strong niet gekozen voor de bekende opzet theorie-techniek-praktijk-recept maar laat hij de theorie en de techniek vrijwel achterwege (hierover is tenslotte al genoeg geschreven) en gaat een "gesprek" aan met de lezer over het brouwen.

Ik vind de opzet geslaagd. Al lezende heb je het gevoel met een zeer ervaren brouwer aan tafel te zitten en een gesprek over je brouwen te voeren. Wat hij vertelt is vertrouwd maar je leert steeds bij, wanneer je denkt dat je redelijk op de hoogte bent dan blijkt er toch nog net iets meer informatie te bestaan.
Strong leert je beter na te denken over je eigen bieren, kritisch te staan tegenover elke fase van het brouwproces. De driedeling van het boek in "The Philosophy of Brewing", "Mastering Your Craft" en "Applying Your Knowledge" laat zien wat de bedoeling van zijn boek is.

Er is geen hoofdstuk "recepten" maar in het boek zijn recepten gebruikt als verhelderende illustraties bij het verhaal. Het is geen naslagboek en de index zul je voornamelijk gebruiken om dingen terug te vinden die je eerder in het boek hebt gelezen. Ik heb het boek van voor tot achter gelezen zonder een moment verveeld te worden. Alles in het brouwproces komt aan de orde, met een continue stroom aan informatie en tips.
De laatste hoofdstukken zijn gewijd aan het meedoen aan en het brouwen voor wedstrijden. Niet iedereen zal dit boeiend vinden maar de tips die gegeven worden zijn toch interessant omdat ze de invloed van doen en laten bij het brouwen laten zien.


Het goede van dit boek vind ik de opzet. Voor de prijs van dit boek voer je een dagenlang gesprek met een zeer ervaren brouwer. Er staat een overvloed aan verbeterpunten voor je eigen brouwproces in.

De stijl en opzet moeten je wel aanspreken.
Een minpuntje, maar daar is niet aan te ontkomen, is wellicht dat de inhoud op Amerika is gericht hoewel Strong wel wat "uitstapjes" naar Europa maakt.

Dit boek is bedoeld voor de (ver)gevorderde brouwer.
Voor die brouwers is het een aanrader

Adrie

Vandaag heb ik een lezing bijgewoond van een ex-collega over vakmanschap in de waterwereld. Hij heeft onderzocht hoe vakmanschap werkt en hoe het zit met kennisoverdracht. Hij ontdekte dat vakmanschap is als een ijsberg: 10-15% steekt boven water uit, 85-90% zit onder water. Die 10-15% is expliciete kennis. Deze kennis is gemakkelijk over te dragen in formules, rapporten en boeken. De overige 85-90% is impliciete kennis. Dit is ervaring, opgedaan door jarenlange beroepsuitoefening. Deze ervaring is niet in formules te vangen of in boeken te beschrijven, maar wel over te dragen door verhalen te vertellen en door mee te kijken.

Brewing Better Beer haakt in op die 85-90%, de ervaringen van de gelouterde brouwer. Deze ervaring moet deels zelf worden opgedaan en is deels overdraagbaar door mee te kijken in de keuken van een andere brouwer of door de verhalen die hij vertelt. Een groot deel van het boek wordt dan ook besteed aan aanwijzingen over hoe je de ervaring zo snel mogelijk op kunt doen en er zoveel mogelijk van kunt leren. Daarnaast vertelt de schrijver zijn eigen verhaal als brouwer en dat maakt het boek persoonlijk.

Een uitstekend boek, kortom, voor de brouwer die de basisbeginselen onder de knie heeft en wil weten hoe hij verder moet komen op zijn weg naar meesterbrouwer.

Overigens denk ik dat die 15%-85% "regel" ook iets is om rekening mee te houden op dit forum. Veel kennis is gemakkelijk over te dragen en dat doen we hier volop. Maar wellicht mogen er best meer verhalen worden verteld. Die 85% ervaring is net zo belangrijk als die 15% brouwregels.

noize

Ik vind het ook een nuttig boek. Hij belicht ook steeds verschillende mogelijkheden om iets te doen i.p.v. te zeggen hoe iets per se moet.

Hij is overigens ook de technisch editor van Radical Brewing en veel bezig voor BYO.

Caspar

Ik heb dit boek ondertussen ook bijna uitgelezen en ben er ook erg over te spreken. Het boek start na een introductie over de filosofie van bierbrouwen ("Philosophy") met vrij basale onderwerpen als brouwtechnieken, ingrediënten enz. ("Mastering Your Craft"), maar naast technische info geeft Gordon ook helder weer welke technieken hij graag gebruikt en waarom. Benadrukt wordt wel dat iedere zelf respecterende brouwer een eigen stijl moet ontwikkelen en dat er vele manieren zijn om uitstekend bier te maken, als je maar begrijpt waar je mee bezig bent...

Vervolgens wordt het boek alleen maar beter in mijn ogen. In het deel "Applying Your Knowledge" neemt ie je mee in hoe je bieren evalueert en tot een bepaald recept kunt komen vanuit je eigen visie (inclusief voorbeelden) vervolgd door praktische tips over brouwproblemen en het afleveren van een perfect eindproduct.

Ik vind het wel grappig hoe sterk mijn denkwijze overeen komt met die van de auteur van dit boek, wat mij betreft echt een aanrader :duimop: ... Goed leesvoer!

toon van den broek

Adrie zegt:
Citaat van: Adrie op 07-09-2011  20:51 uOverigens denk ik dat die 15%-85% "regel" ook iets is om rekening mee te houden op dit forum. Veel kennis is gemakkelijk over te dragen en dat doen we hier volop. Maar wellicht mogen er best meer verhalen worden verteld. Die 85% ervaring is net zo belangrijk als die 15% brouwregels.
Dat zijn nou eens echt wijze woorden van Adrie!
Persoonlijk durf ik nog verder te gaan door me open te stellen voor het 'wonder' van het brouwen, zodat het niet allen genieten is van het eindresultaat, maar dat elk deel van het brouwproces je een goed gevoel geeft...
Een pracht hobby.

Groet, Toon.

William

Citaat van: Adrie op 07-09-2011  20:51 uVandaag heb ik een lezing bijgewoond van een ex-collega over vakmanschap in de waterwereld. Hij heeft onderzocht hoe vakmanschap werkt en hoe het zit met kennisoverdracht. Hij ontdekte dat vakmanschap is als een ijsberg: 10-15% steekt boven water uit, 85-90% zit onder water. Die 10-15% is expliciete kennis. Deze kennis is gemakkelijk over te dragen in formules, rapporten en boeken. De overige 85-90% is impliciete kennis. Dit is ervaring, opgedaan door jarenlange beroepsuitoefening. Deze ervaring is niet in formules te vangen of in boeken te beschrijven, maar wel over te dragen door verhalen te vertellen en door mee te kijken.

Geinig. Pas heb ik een soortgelijke presentatie bijgewoond maar dan ging het over gedrag in een organisatie. Dit werd met dezelfde ijsberg beschreven. 10-15% van het gedrag werd bepaald door (geschreven) regels en procedures, de overige 85-90% werd bepaald door ongeschreven regels, zeg maar de cultuur van een organisatie.

RobinB

Ik denk dan ook niet dat Gordon dat geheel zelf bedacht heeft. ;)

Johan_vL

Zojuist dit boek uitgelezen en vindt het fascinerend. Gordon beschrijft zichzelf als rechtsdenkend, als in een overheersende rechterhersenhelft in combinatie met een linksdenkende opleiding met een ingenieursdiploma. Daarmee bedoelende een goede mix van creativiteit en analyserend vermogen. Ook beschrijft hij zijn voorkeuren en vergelijking met brouwen voor koken en proeven. Vooral proeven en weten wat je proeft qua smaken en daaraan gerelateerd wat juist goed en slecht is aan het brouwsel, komt veelvuldig voor in het boek. Erg leerzaam en meer een filosofie van een brouwer voor brouwers dan technische beschrijvingen.
Ik ga dit boek vast meerdere malen lezen... :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.