Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar moet een brouwruimte aan voldoen?

Gestart door papa, 07-11-2001 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

papa

Heel heel misschien kan ik volgend jaar mijn eigen brouwruimte bouwen.
Nu is mijn vraag wat is de ideale brouwruimte?
Natuurlijk gas water en electra
Volledig betegeld ivm schoonmaken

hoe groot zal deze ruimte moeten zijn? Hij mag ook weer niet te groot worden, eigenlijk zou klein mogelijk.

Het gaat om brouwsels van max 20 liter misschien in de toekomst meer maar dit is niet waarschijnlijk want ik moet het alleen op drinken.
Iemand tips?

Frank

Jacques

Hoi Frank,

Volgens mij heb je al een idee van hoe die ruimte er uit moet zien. Mijn advies is de ruimte zeker niet te klein te maken. Je zult ook plek moeten hebben voor het gistvat en lagertankjes. Hoeveel ruimte je nodig hebt ligt natuurlijk ook aan het aantal keren je brouwt. Als je vaak brouwt heb je ook ruimte nodig voor voorraden en heb je meer lagertanks nodig.
Verder kan ik je de aanschaf van een koelkast, al dan niet tweedehands, van harte aanbevelen. In de koelkast kun je gist en hop bewaren, bier koud wegzetten en je hebt ook nog de mogelijkheid pils te brouwen. Een serieuze hobbybrouwer kan niet zonder.

Jacques Bertens

fritz

Ik dacht dat het ook beter was om een betonnen vloer te hebben in plaats van een betegelde.  Een gladde betonnen vloer is gemakkelijker te reinigen.  In de voegen van de tegels kunnen gemakkelijk bacterie├źn zich ontwikkelen als je eens een beetje wort morst.  De voegen zijn ook moeilijker proper te krijgen.

papa

inderdaad moet de vloer wel gald zijn, dus geen tegels.
Ik bedoelde ook meer de wanden.

Niemand een idee ?
Er zullen toch wel brouwers zijn die eigen brouwruimte hebben en die denken van ik had hem beter zou kunnen maken of ik wou dat....

Niemand een idee hoe hij zijn eigen brouwruimte er uit moet zien. Ik zoek tips.
Ik heb wel een vaag idee, maar ben er nog niet uit.

Frank

Jacques

Gisterenavond bezocht ik de clubavond van De Roerstok, de hobbybrouwclub waarvan ik lid ben. De vraag van Frank heb ik voorgelegd tijdens het zogenaamde vragenhalfuurtje van de clubavond. Ik weet dat binnen De Roerstok er diverse leden zijn die een eigen brouwruimte hebben gerealiseerd.
De vragen had ik toegespitst op de vloer van de brouwruimte. Op vraag of de brouwruimte nu wel of niet een schrobputje moet hebben kwam geen eenduidig antwoord. Aan de ene kant is een schobputje heel handig als je de vloer wil spoelen met veel water. Aan de ander kant kan een schrobputje een belangrijke bron van infectie zijn. Sommigen tackelen dit probleem door wat ontsmettingsmiddel in het putje te gieten.
Een belangrijke opmerking kwam van de Eindhovense hobbybrouwer Piet Reniers. Hij bracht naar voren dat hij er spijt van had zelf de vloer te hebben aangelegd. Zijn intentie was de vloer onder afschot aan te leggen. Dat was niet geheel gelukt met als gevolg dat er op sommige plekken plasjes water blijft staan. Zijn suggestie niet te bezuinigen op de aanleg van de vloer en daar een professionele kracht voor in te huren. Als de vloer goed afloopt en je de ruimte goed ventileert blijft er geen water op de vloer staan en hebben ongewenste bacteri├źn geen kans om zich te ontwikkelen op de vloer.

Een andere tip die ik jullie niet wil onthouden was het verrijdbaar uitvoeren van alle onderdelen van je hobbybrouwerij. Op die manier kun je de zaak zeer effectief schoonmaken. In mijn eigen brouwerijtje is de filterkuip (met een wortverzamelpijp, een hevelfilter zonder hevelwerking) verrijdbaar uitgevoerd. Bijzonder handig mag ik wel zeggen. Als ik niet aan het filteren ben kan hij aan de kant en staat hij niet in de weg. Als er bij het filteren iets geknoeid is kan dat na het verzetten van de kuip goed opgedweild worden.  :brouwen:

Den_Reeckel

Zelf heb ik een echt miniscuul brouwerij'tje,2.5 m X1.25 m, het voormalige kolenhok van het postkantoor,waar ik boven woon. Er staat een oud "dressoir" in, waar ik een helft heb verbouwd tot vregistingskast, en de andere helft is de moutopslag.
Als het brouwdag is,moet ALLES naar buiten, behalve het dressoir,en de branders, en wordt er op provisorische wijze geschroot. Een kennis van mij,heeft weer het andere uiterste, een ruimte van 5 m X6 m helemaal betegeld, en van de modernste snufjes voorzien. Maar waar het allemaal op uitdraait, is: We maken allebei BIER
Ik heb me persoonlijk meer toegelegd op het degusteren ervan, en heb een mooi barretje in mijn woonkamer gebouwd, waar ik zelfgebrouwen bier van de tap kan schenken.
Ikwilmaar zeggen, waar leg je je prioriteiten

papa

Ik kan nu aan een afzuigkap komen.
Heeft het nut om deze te gebruiken, het gaat mij niet zo zeer om de stank(volgens mijn vrouw) maar om het verdampte water af te voeren, want nu word alles zeiknat.( ik brouw nu nog in de schuur en kan alleen de deur open zetten voor ventilatie)
Ik ben me er van bewust dat de afvoerpijp zo kort mogelijk moet zijn omdat anders het water condenseert in de pijp en  zo dus een goede kweekvijver vormen voor bacterien ed.
In de grote brouwerijen zitten een soort van sprinklers in de afvoerpijp om de condens sneller te laten afkoelen en neer te laten slaan. Hieronder zit dan een afvoer.

Heb ik genoeg aan een afzuigkap of moet ik zoiets als bovenstaand fabriceren?

Frank

Ps Hebben jullie geen droom over je eigen brouwruimte?
Vertel het hier misschien kan ik er mijn voordeel mee doen   ;D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.